Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De echte welke-religie-hangt-u-aan-draad (luchtig) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106511)

lombas 26 mei 2008 23:30

De echte welke-religie-hangt-u-aan-draad (luchtig)

Voila.

Niet te serieus aub.

En niet komen zagen van "ik ben die protestant of dat protestant", bij afkeur kies je ander.

MaGNiFiCaT 26 mei 2008 23:34

Katholicisme, en niets ander dan dat.

lombas 26 mei 2008 23:41

Standaard: agnosticisme/atheïsme

Door culturele invloeden bepaalde achtergrond: café-katholicisme

Af en toe: protestantse sympathieën

Interesse in: taoïsme (maar zeer westers)

Andro 26 mei 2008 23:46

Atheïsme.

Mitgard 27 mei 2008 00:00

een mengeling van westers-paganistische en katholieke elementen.
ik ben geintrigeerd door zowel de kelten, germanen als middeleeuwse kloosters, kruisvaarders en tempeliers.
het heeft voor mij vooral een culturele en symbolische betekenis.
wat betreft écht geloven hou ik het op 'misschien is er 'iets''.
agnosticisme dus.

C2C 27 mei 2008 00:01

Katholicisme als culturele bagage, atheïsme als zelfstandige conclusie, boeddhisme voor de leute.

-Zware afkeer van en voorstander van de bij wet geregelde afschaffing van elke vorm van protestantisme en van alle monotheïsmen.

-Voorstander van de herintroductie van Europese pre-Christelijke religies (Grieks-Romeinse en barbaarse vormen van polytheïsme).

Paracelsus 27 mei 2008 02:39

Ik ben wel niet praktiserend (ga niet elke zondag naar de kerk) maar ik ben katholiek opgevoed en ik zie de waarden die daar meegegeven worden nog steeds als een leidraad in m'n leven. Ik zou het misschien liever christelijk noemen, maar het is wel duidelijk katholiek geïnspireerd. Ik hou trouwens in 't geheel niet van Calvinisme.

Als ik kennis maak met een voor mij nieuwe stad loop ik ook altijd eerst een kerk binnen, om de architectuur en de rijke culturele erfenis te bezichtigen.

Paracelsus 27 mei 2008 02:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3452143)
-Zware afkeer van en voorstander van de bij wet geregelde afschaffing van elke vorm van protestantisme

8-) ;-)
Citaat:

-Voorstander van de herintroductie van Europese pre-Christelijke religies (Grieks-Romeinse en barbaarse vormen van polytheïsme).
Een ronduit onnozel idee. Grieks-Romeinse mythologie symbolisch gebruiken, daar ben ik als volbloed Wagneriaan en halfgaar 19de eeuws romanticus het volledig mee eens, stenen beelden gaan aanbidden dat is compleet verwerpelijk. Dat wist Herakleitos ook al.

Paracelsus 27 mei 2008 03:27

Voor diegenen die hier zullen tegenwerpen dat kruisbeelden aanbidden even verwerpelijk is, toch even wijzen op een belangrijk verschil.

Hetgeen in de kringen der Griekse goden zoal omging, was in feite zowat een spiegel van menselijke bekommernissen, met één belangrijk verschil : de goden zijn onsterfelijk.

Ze bezitten echter alle negatieve menselijke eigenschappen, waarvan ze er nota bene zelf via de doos van Pandora op de mensheid losgelaten hebben, maar er is één groot verschil: ze zijn onsterfelijk.

Het is een spiegel omdat zij duidt op de onveranderlijkheid van de menselijke natuur. En door de vele mythen en vertellingen (cf. Christus' parabels) verkrijgt men een beeld van de mens zelf in al z'n facetten. Herakleitos zat op dezelfde lijn en hekelde het janhagel dat in hun naïviteit beelden gingen aanbidden.

Het Christusverhaal kun je daarmee in 't geheel niet vergelijken. Christus heeft menselijkheid en morele waarden gebracht. Iets waar de Grieken toch relatief slecht in scoorden. Daar was het niet abnormaal om je kinderen te leen te geven bij een of andere wijsgeer, dat hij zich eens goed kon "plezieren". Dat werd als een hele eer beschouwd.

En een dooie meer of minder, daar keken ze ook niet van op. :-)

Dronkoers 27 mei 2008 05:11

Scientology 8-)

Nope, niks.

Cisalpina 27 mei 2008 09:04

Boeddhisme!

Mijn ultieme droom: even rond worden als het boeddhabeeldje bij de Chinees.

Ben al goed op weg.

Zwartengeel 27 mei 2008 09:24

Kun je eigenlijk op de keper beschouwd een 'aanhanger' zijn van het atheïsme?

lombas 27 mei 2008 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3452438)
Kun je eigenlijk op de keper beschouwd een 'aanhanger' zijn van het atheïsme?

Van alle -ismes kunt ge aanhanger zijn eh. Shoppen heet dat.

L. J. Brutus 27 mei 2008 10:28

't Is hier niet luchtig genoeg naar mijn goesting.

Ik stel voor dat we hier op het forum eens een nieuwe godsdienst uitbouwen. Dan kan de missioneringsdrang die sommigen hier hebben eens deftig gekanaliseerd worden. ;-)

Mitgard 27 mei 2008 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3452486)
Van alle -ismes kunt ge aanhanger zijn eh. Shoppen heet dat.

ik ben eigenlijk nog nooit 100% 'aanhanger' geweest van 't een of 't ander.
nog geen enkel 'isme' tegengekomen dat een realistisch en afdoende antwoord biedt op alle vragen en problemen.

lombas 27 mei 2008 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3452548)
't Is hier niet luchtig genoeg naar mijn goesting.

Ik stel voor dat we hier op het forum eens een nieuwe godsdienst uitbouwen. Dan kan de missioneringsdrang die sommigen hier hebben eens deftig gekanaliseerd worden. ;-)

!All hail Eris!

lombas 27 mei 2008 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3452552)
ik ben eigenlijk nog nooit 100% 'aanhanger' geweest van 't een of 't ander.
nog geen enkel 'isme' tegengekomen dat een realistisch en afdoende antwoord biedt op alle vragen en problemen.

Bah ma ge hoeft ook niets 100% te steunen om er aanhanger van te zijn eh. Ik vind groep X bv. wel leuk, maar die of die cd is maar pover --- om maar iets te zeggen.

De Garde 27 mei 2008 10:42

Bij de islam interesseren mij alleen die horden maagden in 't hiernamaals.

Hoewel: in de germaanse godendienst is er na 't leven één grote toog met Walkures die bedienen. Als ge dan moet kiezen tussen dat een rijstpap....

lombas 27 mei 2008 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3452569)
Bij de islam interesseren mij alleen die horden maagden in 't hiernamaals.

Maagden is een erg verkeerde vertaling --- "rozijnen" komt dichter in de buurt (druiven zijn altijd een toonbeeld van exces geweest, voor de islamitisch wereld zie: Omar Khayyam, Rubayat).

Praetorian 27 mei 2008 11:53

Pantheïsme & Deleuzisme. :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be