Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   sociale lasten en fiscale druk hoogste van Europa ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=10653)

ancapa 17 maart 2004 19:30

Groot verschil tussen het bruto- en nettoloon !

Een Belgische alleenstaande werknemer krijgt als loon maar 45,5% van wat hij zijn werkgever kost. 54,5 % vloeit naar de staatskas !!

Dat blijkt uit statistieken van de OESO, dat is de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling in Europa.

Nergens ter wereld is het verschil tussen het bruto- en het nettoloon zo groot als in ons land. Ondanks al de beloften van Verhofstadt I en II 8O

Een troost : de laatste 7 jaar is dat verschil wel 1,5% kleiner geworden en vooral het kan alleen maar beter ! :roll:

Groentje19 17 maart 2004 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Groot verschil tussen het bruto- en nettoloon !

Een Belgische alleenstaande werknemer krijgt als loon maar 45,5% van wat hij zijn werkgever kost. 54,5 % vloeit naar de staatskas !!

Dat blijkt uit statistieken van de OESO, dat is de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling in Europa.

Nergens ter wereld is het verschil tussen het bruto- en het nettoloon zo groot als in ons land. Ondanks al de beloften van Verhofstadt I en II 8O

Een troost : de laatste 7 jaar is dat verschil wel 1,5% kleiner geworden en vooral het kan alleen maar beter ! :roll:

En nog komen ze er niet mee toe lol :lol: :lol: :lol: :lol:

Bart.L

jef 17 maart 2004 22:31

Binnen een aantal jaren hebben wij geen geld meer nodig, als spa in de regering blijft wordt toch alles gratis.

ancapa 17 maart 2004 22:32

het was nog op VTM ook ! geen enkele rode of blauwe reactie :(

Doffer 17 maart 2004 23:22

Wat is daar nu uiteindelijk .. mis mee???

Wanneer die arbeider met die 45.5% goed kan leven .... EN.... de Staat voldoende algemene nutsvoorzieningen en diensten verleent uit die inkomsten!?

Natuurlijk heeft deze regering niet de nodige initiatieven genomen om de echte problemen en behoeften van onze landgenoten aan te pakken!

Maar d�*t is nu juist... politiek voeren!

Olivier 17 maart 2004 23:28

Ik vind het ook VEEL te veel, MAAR: nu staat al iedereen te zagen dat ze te weinig krijgen. De gezondheidszorg, het onderwijs,en ga zo maar door.

Het is ofwel ons heel systeem overhoop halen, ofwel gewoon door afdokken.

Oplossing: trek naar het buitenland waar het beter is. Pakt een prive verzekeraar voor uw sociale zekerheid, spaart uw eigen pensioen bijeen. Vooral hooggeschoolden kunnen hier enorm veel geld mee winnen.

fernand 17 maart 2004 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
Wat is daar nu uiteindelijk .. mis mee???

Wanneer die arbeider met die 45.5% goed kan leven .... EN.... de Staat voldoende algemene nutsvoorzieningen en diensten verleent uit die inkomsten!?

Natuurlijk heeft deze regering niet de nodige initiatieven genomen om de echte problemen en behoeften van onze landgenoten aan te pakken!

Maar d�*t is nu juist... politiek voeren!

U bent werkelijk onmogelijk! :lol: :lol: :lol: :lol:
:rofl:

fernand 17 maart 2004 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Ik vind het ook VEEL te veel, MAAR: nu staat al iedereen te zagen dat ze te weinig krijgen. De gezondheidszorg, het onderwijs,en ga zo maar door.

Oplossing: trek naar het buitenland waar het beter is. Pakt een prive verzekeraar voor uw sociale zekerheid, spaart uw eigen pensioen bijeen. Vooral hooggeschoolden kunnen hier enorm veel geld mee winnen.

iK HEB EEN klein probleem.
Ik heb reeds 42jaar afgedregen, en nu gaat mijn afgedragen centen naar, asielzoekers en en .............; ik kan niet meer weg naar een ander land.
Graag een kleine hint, wat mij te doen staat nu.
Voor zelmoord heb ik nog geen goesting!

Groentje19 18 maart 2004 08:21

Ze houden teveel af zo simpel is dat!!!

Bart.L

Dilbert 18 maart 2004 08:36

Niet getreurd, er is verbetering op komst. Verhofstadt wil in de super-mega-ministerraad van Oostende de sociale uitkeringen verhogen voor een 400 miljoen Euro op jaarbasis: pensioenen, uitkeringen voor gehandicapten, enz. Dit vooral op vraag van de PS, SPA en de vakbonden, die stellen dat nu er iets gedaan werd voor de zelfstandigen, het maar redelijk is dat de rest ook omhoog gaat. Waar dat geld vandaan moet komen is voorlopig onduidelijk :roll: . (De Tijd)

Paars begint veel weg te hebben van dat orkest op de Titanic. :evil:

SB1234 18 maart 2004 09:04

Estland is een mooi land. Vriendelijke mensen, quasi geen staatsschuld, lage belastingsdruk....

8)

Mieke 79 18 maart 2004 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Olivier

Ik heb reeds 42jaar afgedregen, en nu gaat mijn afgedragen centen naar, asielzoekers en en .............; ik kan niet meer weg naar een ander land.

Werkt u al 42 jaar? Amaai, ik heb in België nog bijna niemand gehoord die zoveel gewerkt heeft.

Bobke 18 maart 2004 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fernand

Werkt u al 42 jaar? Amaai, ik heb in België nog bijna niemand gehoord die zoveel gewerkt heeft.

Dan luister je blijkbaar naar de verkeerde mensen.
Wat dacht je van 51 jaar gewerkt ?
Ik ken er alvast een paar.
En juist die mensen wordt nogal eens verweten dat hun pensioenen onbetaalbaar zijn.

Mieke 79 18 maart 2004 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

En juist die mensen wordt nogal eens verweten dat hun pensioenen onbetaalbaar zijn.

Die mensen zijn nu toch met pensioen? En zij dragen niet meer af.
Het zijn de pensioenen van de babyboomers, die we niet gaan kunnen betalen. De volgende jaren zal het spannen.

Steerse 18 maart 2004 12:03

Ik snap niet wat VB'ers hier triomfantelijk over zitten te doen.
Deze studie bewijst juist dat VLD en Vivant gelijk hebben door te blijven vechten voor lastenverlagingen. Voor elke lastenverlaging moet een besparing elders komen. Politiek draait om prioriteiten. Grosso modo kan je stellen dat economie prioriteit 1 is van de blauwen; veiligheid prioriteit 1 van het blok; sociaal beleid prioriteit 1 van de rooien en het gezin prioriteit 1 van de tsjeeven.
Wie het dus belangrijkst vindt dat de lasten op arbeid verder dalen stemt dus best vld.

Bobke 18 maart 2004 12:30

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke

Die mensen zijn nu toch met pensioen? En zij dragen niet meer af.
Het zijn de pensioenen van de babyboomers, die we niet gaan kunnen betalen. De volgende jaren zal het spannen.

Natuurlijk zijn die al met pensioen maar ze betalen wel degelijk nog belastingen.
Hebben ze dan nog niet voldoende afgedragen aan de sociale zekerheid tijdens die 50 jaar ?
Mensen die 41 jaar gewerkt hebben zijn meestal nog niet in pensioen dus is dat niet zo uitzonderlijk.
En als de pensioenen van de babyboomers niet meer betaalbaar zullen zijn, waarom neemt men er dan nog een bevolkingsgroep bij die nooit afdroeg (middenstanders), en gebruikt men pensioenkassen om de huidige begroting in evenwicht te krijgen?

Tegendradigaard 18 maart 2004 12:36

correctie in de titel aub. Ik dacht dat we de hoogste belastingsdruk van de hele WERELD hadden.

ancapa 18 maart 2004 21:14

Gepluimd door fiscus

Ach, u hebt het vast ook al wel gemerkt als de belastingbrief bij u in de bus valt. Dat rotding heet hier niet voor niets een 'aanslagbiljet'... Juist ja. De fiscus pleegt in ons land jaar in jaar uit, dag in dag uit, een regelrechte aanslag op uw met arbeid zuurverdiende centen. Het blijkt nog maar eens uit betrouwbare cijfers van de Oeso.

Een alleenstaande werknemer houdt netto amper 45,5 procent over van zijn brutoloon. Met andere woorden: vadertje staat maakt hem 54,5 procent afhandig! De beruchte 'loonwig' -het verschil tussen bruto- en nettoloon- is nergens ter wereld zo hoog. Een goedverdienende alleenstaande ziet maar liefst 60,3 procent in het gat van de schatkast verdwijnen. En bij een gemiddeld gezin met twee kinderen en één slechtverdienende kostwinner is dat nog altijd 47,5 procent.

Volgens de Oeso is het loonbeslag door de fiscus één van de belangrijkste oorzaken van de hoge werkloosheid. Wat de 200.000 nieuwe jobs van Guy Verhofstadt betreft, moeten we ons dus vooral geen illusies maken. Maar als Bartje Somers erin slaagt de Olympische Spelen naar ons land te halen, hebben we al één gouden medaille op zak: die van het pluimen van weerloze belastingbetalers!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be