![]() |
Nieuwe extra transfers naar Wallonië
WILRIJK - De Vlaamse wegen worden nog dit jaar uitgerust met een tachtigtal digitale snelheidscamera’s. Dat hebben de Vlaamse ministers Crevits en Van Brempt dinsdag bekendgemaakt.
Voor de autosnelwegen werden dit jaar 20 locaties geselecteerd. Het gaat om onder meer de Antwerpse en de Brusselse Ring. Daarnaast zullen ook gewestwegen en wegen met kruispunten van snelheidscamera’s worden voorzien. De ministers beklemtonen dat de flitspalen en snelheidscamera’s nodig zijn in de strijd voor meer verkeersveiligheid. Onderzoek heeft aangetoond dat flitspalen het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden doen dalen met 27 procent. 'Zolang er flitspalen nodig zijn om mensenlevens te redden, zullen we erin investeren', zei minister Van Brempt. De snelheidscamera’s moeten tegen november operationeel zijn. Ook volgend jaar wordt er een gelijkaardig aantal snelheidscamera’s geïnstalleerd op de Vlaamse wegen. Het prijskaartje voor de camera’s bedraagt op jaarbasis ongeveer zes miljoen euro. svh DE STANDAARD ________________________________________________ Ik veronderstel dat we zèlf instaan voor de zes miljoen kosten om die flitspalen te installeren? En ja, de extra transfers zijn natuurlijk de boete-opbrengsten die deze 80 extra flitspalen zullen opbrengen voor onze Waalse vrienden. Deze laatsten hebben zoals iedereen al weet, geen flitspalen nodig. De boete-opbrengsten daarentegen worden netjes verdeeld tussen de gewesten. Niet enkel rijden zij tenminste veilig, maar bovendien ligt het niet in hun "cultuur" om geflitst te worden want wie bij hen in de auto zit dat behoort tot hun privacy (dixit Elio). Het is maar dat je het weet. |
Citaat:
Voor Elio is dit heel belangrijk! Zelfs zonder flitspalen is hij ooit eens tegengehouden geweest door de politie met iemand in zijn auto die "privé" was. |
Citaat:
Als er mensenlevens mee kunnen worden gered, al mocht er nog eens zoveel geld naar Wallonië gaan, dan ben ik voorstander. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik neem aan dat je er bovendien een duivels genoegen in schept dat de waalse minderheid op deze manier nog extra zal gedecimeerd worden? Want uiteraard als wij 27% doden uitsparen dan geldt dat m.i. ook omgekeerd in het vrije Wallonie ohne flitzers nietwaar? |
Citaat:
Edit: wat die herverdeling betreft, het is inderdaad rommelig bestuur dat de verkeersboetes op deze manier herverdeeld worden. Op zich is er niets mis met een beperkte herverdeling op federaal niveau, maar als Vlaanderen en Wallonië bewust voor een erg verschillend beleid kiezen (Vlaanderen kiest voor een beleid met tamelijk veel flitspalen, Wallonië kiest voor een vrijwel flitspaalloos beleid), dan is zo'n herverdeling gewoon onrechtvaardig. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
1° ecologisch perfect 2° perfect te verdedigen en voor iedereen gelijk 3° administratief heel eenvoudig, politie kan zich met zinvollere dingen bezig houden. 4° controle is alles die boven die snelheid krost is eraan voor de moeite. maar gezien politiek niet bezig is met mensenlevens maar met belastingen, ligt die optie natuurlijk niet op tafel. |
Kijk : we willen absoluut dat Vlaanderen voor Vlaanderen bevoegd is en Wallonië voor Wallonië, dus hebben we de Walen toegelaten zelf te beslissen of ze flitspalen zetten of niet: dus moeten we niet klagen dat ze dat doen of niet doen. Overigens de veiligheid op de wegen en diegenen die geflitst worden is een andere zaak. Het is nl. niet zo dat er op Vlaamse Wegen alleen maar Vlamingen rijden (er rijden ook Polen, Tsjechen, Litauers, duitsers, Nederlanders, Walen en Fransen op deze wegen).
Ik dacht overigens dat de boete-inkomsten regionaal verdeeld worden voor het aankoopfonds van de diverse politiezones (of ten minste gedeeltelijk). Dat zou maken dat de politiezone met de meeste flitspalen het meeste centjes zou krijgen (een gedeelte verdwijnt inderdaad in de federale geldschuif). Voor mijn part zouden ze de flitspalen federaal mogen beslissen - puur geografisch gezien ingevolge de lintbebouwing e.d. zouden er objectief altijd meer flitspalen staan in het gebied tussen Gent-Antwerpen en Brussel dan elders & de boete-opbrengsten in de totaliteit aan verkeersveiligheid en de politiezone's uitdelen. Bij het aanleggen van de wegen en het plaatsen van overige verkeerstekens is verkeerszveiligheid nog steeds een te lage prioriteit zowel in Vlaanderen als Wallonië - persoonlijk denk ik dat hier nog ruimte is voor federaal gezag. |
Moet de Vlaamse regering die flitscamera's betalen!? 8O
Dat maakt het nog straffer! Vlaamse regering koopt die camera's en het federaal boetefonds gaat met de boetes lopen! |
Citaat:
Citaat:
Het meest redelijke zou zijn dat op plaatsen waar de meeste flitspalen staan ook de geinde boetes worden besteed om net die plaatsen veiliger te kunnen maken. Dit is niet zo. D�*�*r knelt hem het schoentje. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar wie ben ik? ik zou het namelijk ook redelijk vinden dat de boetes dan OOK regionaal geind worden.... en d�*t is helemaal niet zo. |
Het is in de eerste paket, neen ? Het geld zal aan Vlaanderen gaan.
|
Citaat:
En dan zal het waarschijnlijk nog eens tot 2009 duren eer de hervormingen in werking treden. |
Citaat:
11 weken op rij naar Wallonië: 6 boetes (760 euro) wat is dan het effectiefst denk je? al die flitscamera's zonder camera? of meer geld voor anonieme wagens die flitsen... Wallonië heeft aan mij duidelijk meer geld verdiend dan Vlaanderen... |
Gewoon volgens het boekje rijden, mogen ze nog zoveel flitspalen bijplanten als ze willen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be