![]() |
Wat mis(te) je in geschiedenisles op school?
Naar aanleiding van het topic over geschiedenis op school denk ik dat mss een beter uitgangspunt is punten te noemen die we misten in school. Wellicht kan aan de hand daarvan worden nagedacht over wat veranderd zou kunnen worden aan de geschiedenisles.
Ik miste aandacht over het ontstaan van de VSA en de ontwikkeling van de arbeidersbeweging en de Russische revolutie in het bijzonder. |
Napoleon, gewoon overgeslagen. :D
|
Citaat:
Ik heb heel wat buitenschoools moeten bijleren. Gelukkig was/ben ik er enthousiast voor. Gisternacht las ik nog een heel stuk over Wulfella en ik moet nog wat bijzoeken. Over die mens had ik op school nooit gehoord. Toen ik in 1977 mijn koran kocht en las ben ik ook verwonderd geweest. |
De 20ste eeuw. Hoop en al een paar lessen over WO1, WO2 en het ontstaan van de EU. De leerkracht kan ik het niet kwalijk nemen, die mens moest de meest bewogen eeuwen van onze geschiedenis samenvatten in één lesjaar. Ter vergelijking: naar de Oudheid gingen twee volledige lesjaren.
|
Wij hebben gemist:
- Iets of wat behoorlijke uitleg over de Keltische beschaving. - Iets of wat uitleg, laat staan behoorlijke, over de Hellenistische wereld na Alexander. - Iets of wat behoorlijke uitleg over het late Romeinse keizerrijk en de vroege middeleeuwen (buiten dus het opnoemen van wat keizers). - Enige uitleg, al was het maar pure basis, over Centraal en Oost-Europa, China, Japan, Indië, en Zuid-Amerika vóór de twintigste eeuw. - Iets over het Midden-Oosten behalve dan de uitbreiding van de Islam, de kruistochten, en de Balfour-declaration. - Een behoorlijk overzicht van de moderne tijd (ca. 1500-1750) in de Nederlanden, inclusief zowat enige uitleg over de reformatie en contra-reformatie. - Kolonisatie en onafhankelijkheidsoorlog van de USA. - Iets meer diepgang (dus meer dan feitjes opsommen) wat betreft het uiteenvallen van de Oostenrijkse en Osmaanse rijken. - De dekolonisatie. Wat wij absoluut niet nodig hadden: - Eén jaar leuteren over de neolithische revolutie en Egypte. - Eén jaar leuteren over de Honderdjarige Oorlog. - Eén jaar leuteren over de periode 1914-1945 zonder de woorden "China" of "Griekenland" te gebruiken. En dan ben ik nog bijzonder mild. |
Citaat:
|
geschiedenis van de rest vd wereld (ookals europa er ni in voor kwam)
|
Ik miste vooral de vaderlandse geschiedenis.
Er werd van de oudheid meteen naar de renaissance gesprongen, vervolgens de 80-jarige oorlog, en daarna gebeurde er klaarblijkelijk niets meer in Nederland totdat de vrouwen kiesrecht kregen. Intussen was de industriële revolutie wel heel even aangestipt, zonder dat er verder op ingegaan werd, en daarna lag de nadruk heel eenzijdig op: - De Eerste Wereldoorlog met afsluitend de Russische Revolutie, - gevolgd door de Beurskrach van 1929 en de Crisisjaren 30, - de Tweede Wereldoorlog uiteraard -waarvan de helft van de lestijd enkel en alleen werd besteed aan het lijden van de joden, bijna alsof die oorlog geen andere slachtoffers kende- waarnaar er vlotjes werd overgeschakeld op: - de dekolonisatie en hoe slecht wij Nederlanders wel niet geweest waren, en uiteindelijk: - het ontstaan van de huidige EU en hoe geweldig zo'n supranationale entiteit wel niet is Kortom: een nagenoeg perfecte hersenspoeling ten bate van de sociaal-democratische heilstaat waarbij de vaderlandse geschiedenis zoals gezegd nauwelijks aan bod kwam, de internationale arbeidersbeweging opgehemeld werd, de slechterikken van beide wereldoorlogen nog eens extra negatief werden neergezet, er een collectief schuldgevoel werd aangepraat wegens het koloniaal verleden, en uiteindelijk dat de EU het beste is wat ons ooit kon overkomen.... Gelukkig vond ik geschiedenis interessant genoeg om ook zelf op zoek te gaan naar zaken en gebeurtenissen. Anders had het er triest voorgestaan met me op dat gebied. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Misschien geschiedenis in het algemeen wat aanpassen. Nu heb je een systeem waarbij je in het 1ste jaar prehistorie en Egypte ziet, in het 2de jaar het oude Griekenland, in het 3de jaar de Middeleeuwen etc.
Dit heeft dus als gevolg dat je de 2de Wereldoorlog bijvoorbeeld op een veel hoger niveau ziet dan het oude Egypte... |
Ik denk ik niet dat ik iets zwaar heb gemist. Wij kregen twee uur geschiedenis en (denk ik) twee uur esthetica (in de derde graad). Leuke combinatie.
Prima leerkrachten meestal. Wat we teveel hebben gezien, was in het zesde middelbaar alle staatshervormingen. In het algemeen ben ik ook voorstander van het debiliseren van de leerstof voor de hedendaagse jeugd. |
Ik heb niks gemist. Integendeel, het mocht gerust wat minder zijn. Ik kan er me zelfs totaal niks meer van herinneren, behalve de data van de twee wereldoorlogen. Interesseert me ook niet echt.
|
Citaat:
-De geschiedenis van Japan en oost-Azië -Het meerendeel van de vaderlandse geschiedenis -Inderdaad, het ontstaan van de VS. |
wereldburger
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In ieder geval krijg je bij geschiedenis altijd te maken met twee (of meer) kanten van het verhaal. Dus of ''historisch correct'' wel mogelijk is... |
Citaat:
Maar een eenzijdige benadering van een geschiedkundig onderwerp, maakt de kans op een historische correcte weergave wel zeer klein. |
Citaat:
ik zei daar toen wat van tegen mijn leraar geschiedenis. was volgens hem niet belangrijk. ik werd verdomme bijna de klas uitgezet.:evil: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be