Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Subtiel Groot-Nederlandisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106844)

Daimanta 1 juni 2008 00:08

Subtiel Groot-Nederlandisme

Vandaag was ik boodschappen aan het doen in mijn lokale supermarkt. Zoals altijd lees ik als ik bijna klaar ben nog even een beetje van een blad uit een rek. De Power Unlimited viel mij vandaag in het oog. Voor mensen die niet weten wat de Power Unlimited is, het is een blad dat game-reviews schrijft.

Afijn, ik was wat losjes aan het doorbladeren tot mijn oog viel op de commentaar sectie van het blad. Het betrof een boze Belgische lezer. Waarom was de lezer boos? De persoon in kwestie had een bon in bezit die korting gaf op een computerspel. Haar stemming hierover sloeg echter om toen zij bij de kassa te horen kreeg dat deze bon alleen geldig was voor Nederlanders(Joost mag weten hoe).

Daardoor fronste ik mijn wenkbrauw even maar het commentaar was nog net even iets verwondelijker. Het antwoord was namelijk in de trend van "wacht u maar totdat het spel goedkoper wordt of als Vlaanderen bij Nederland komt". Ik moet zeggen dat ik erg verbaasd was over deze uitspraak. Niet eerder had ik subtiel Groot-Nederlandisme gezien in een losse context.

Commentaar of ervaringen hiermee?

willem1940NLD 1 juni 2008 02:19

Misschien bestaan er waardebonnen die slechts in 1 land geldig zijn .... bijvoorbeeld alleen in België.... ?

Johan Bollen 1 juni 2008 04:56

Ik vraag me af wat de inwoners van de Vlaamse grensgemeenten van dit 'groot-Nederland' vinden? En waarom die met ervaring dit vinden?

Spinoza 3 juni 2008 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3464024)
Afijn, ik was wat losjes aan het doorbladeren tot mijn oog viel op de commentaar sectie van het blad. Het betrof een boze Belgische lezer. Waarom was de lezer boos? De persoon in kwestie had een bon in bezit die korting gaf op een computerspel. Haar stemming hierover sloeg echter om toen zij bij de kassa te horen kreeg dat deze bon alleen geldig was voor Nederlanders(Joost mag weten hoe).

Ge moet ook niet aan een Belg en z'n kortingsbonnekes komen.

Citaat:

Belgen knippen meeste kortingsbonnen ter wereld

Uitgegeven: 3 mei 2008 11:59
Laatst gewijzigd: 3 mei 2008 12:48

WATERLOO - Nederlanders hebben de reputatie gierig te zijn, maar juist Belgen gebruiken de meeste kortingsbonnen ter wereld. Vorig jaar hebben de zuiderburen zelfs een recordaantal van 142 miljoen bonnen ingeleverd bij de kassa's: bijna veertien bonnen per Belg.

De Belgen lossen daarmee de Amerikanen af als koplopers in kortingsbonnen. Een gemiddelde Amerikaan gebruikt minder dan tien coupons per jaar, berekende het bedrijf Promocontrol uit Waterloo. Het bedrijf verwerkt bijna alle bonnen voor winkelketens in België.

Nederland

In Nederland komen kortingsbonnetjes relatief zelden voor. De meeste producten zijn door de prijzenoorlog in supermarkten al standaard goedkoper dan in buurlanden.

Oplettende klanten

Belgische supermarkten als Delhaize en GB bieden die voordelen alleen aan oplettende klanten die de moeite doen om bonnen te knippen en af te geven.
"Vooral gezinnen met meerdere kinderen knippen bij de vleet", zegt Luc Desmedt van onderzoeksbureau Retail Insights zaterdag in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. "De Belg is niet beschaamd om met een stapel 'bons' aan de kassa te staan."

Omslag

Toch is in België een omslag op komst. De prijsvechter Colruyt biedt haar vaste klanten vanaf woensdag een elektronische kortingskaart: die verrekent in een klap alle kortingsbonnen van de keten.
"Geen gedoe meer met coupons, geen gepruts meer aan de kassa, een kwestie van efficiëntie", zegt Colruyt.

Bonnetjesman

Dat zal een tegenvaller zijn voor de beroemde Belgische 'bonnetjesman'. De Antwerpenaar Norbert Verswijver verzamelt duizenden bonnen om er extreem goedkoop artikelen voor te kopen voor arme Belgen.
Zo stapte de 'Robin Hood van de Non-Food' in november een Blokker in Antwerpen binnen met 2807 kortingsbonnen. Tot wanhoop van de caissière wilde hij daarmee voor 48.500 euro aan spullen afrekenen.
In april wilde hij 1700 paar schoenen betalen met een 1-euromunt en verder alleen bonnen. In beide gevallen hebben de winkelchefs de man buitengezet.

(c) ANP

Unie der Provinciën 3 juni 2008 18:33

Oh Oh...jij begeeft je op gevaarlijk ijs :)

willem1940NLD 3 juni 2008 18:40

Ook in Duitsland zie ik in supermarkten enzo nog wel "bonnen".

In Nederland zo goed als niet meer en als het af en toe toch weer de kop opsteekt meestal binnen een jaar alweer beëindigd, tot pech van degenen die de bonnen lang bewaren en onvoldoende op de hoogte blijven van het verloop van de actie.

Voor mij hoeft het niet; dit soort handelingen werkt hoe dan ook kostenverhogend DUS ook prijsverhogend.

evilbu 8 juni 2008 16:47

Het zou me verbazen dat je geen korting krijgt omdat je geen Nederlander bent. Wat me wel heel goed mogelijk lijkt, is dat die korting niet geldig is buiten Nederland??

Paracelsus 10 juni 2008 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3469123)
Ge moet ook niet aan een Belg en z'n kortingsbonnekes komen.

Natuurlijk, zo spaart de Belg wat extra uit om z'n Bourgondisch leven te kunnen ondersteunen (zeker in deze barre economische tijden). ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be