![]() |
Moeten banken eerlijk zijn?
Na gisteren gezien te hebben op panorama denk ik dat de zwarte kous het beste middel is om Uw geld veilig te stellen,of ben ik fout nu?
http://multiblog.vrt.be/canvasactua/...-bankgeheimen/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Paal binnen; game set and match. |
Jaren terug had ik m'n rekeningen bij Fortis (toen nog ASLK), op een bepaald moment begon madam, telkens als ik cash kwam halen, te zagen dat ik toch beter mijn spaargeld op de beurs zou beleggen. Ik kende er toen volslagen niks van en ben eerder voorzichtig van aard en ik weigerde met te zeggen dat ik liever een klein % zekerheid (de interest, die was toen rond 6%) heb dan een groot % risico. Maar ze hield niet af en bleef zeuren, 'iedereen doet het', 'je zou stom zijn als je het niet deed' (dat is werkelijk letterlijk herhaald) en uiteindelijk (na zowat een half jaar) zwichtte ik en nog een jaar later deed ik, na alweer wat gezaag nog wat geld erin, ik herinner me nog dat ze me een fiche toonde met 4 formules die ging van 'veilig' naar 'agressief' (100% aandelen), ik kreeg zelfs de kans niet om voor veilig te kiezen, ze zei er al direct letterlijk bij 'die gaat niet want doen we hier niet'.
. Na een drietal jaar begon ik me af te vragen welke 'winst' ik nu eigenlijk had geboekt ten opzichte van rente. Ik rekende en zag dat het minder was. Ik zei dat haar maar ze antwoordde dat beleggen op langere termijn altijd beter is. Maar toen kwam een beurscrash en intussen had ik het vertrouwen erin zodanig verloren dat ik de bazar verkocht en terug spaarde op rekening. Ik herinner me nog de dag dat ik daarvoor in het kantoor kwam. Eerst madam en daarna een andere werknemer, ze stonden er met twee druk op me uit te oefenen om het niet te doen, ik had zowat een kwartier nodig om 'hen te overtuigen' te doen wat ik wilde, zonder onbeleefd te moeten worden. Dat heeft me zo een kwart miljoen oude BEF doen verliezen maar nu ben ik tenminste gerust dat mijn spaarsom reëel is en geen schatting. Ik heb trouwens bij de tweede keer 'kopen' toen ook die 'beurstaks' betaald die veel later onwettig bleek geweest te zijn. Nadien heb ik een andere bank opgezocht en Fortis dada gezegd. Dat is mijn persoonlijke ervaring met deze smeerlapperij bedreven door banken om mensen die niks weten van beurstoestanden noch geïnteresseerd zijn ertoe te verleiden hun spaargeld om te zetten in een belegging. |
Als je je geld niet in een bank wilt hebben, bewaar het dan aub niet in speciën. Koop liever edelmetaal of kunst.
|
Enkele punten (minimumprogramma) die gerealiseerd zouden moeten worden op het vlak van bankieren om het tij te keren:
- Nationalisering van de centrale banken (= monetaire soevereiniteit): de seigneuriage is een zaak van algemeen belang en moet een inkomstenbron van de staat zijn; - Nationalisering van grote delen van het bankwezen; - Grote kredieten mogen alleen nog worden verstrekt door een nieuw op te richten staatsbank; - Kleinere kredieten mogen worden verstrekt door commerciële banken, die werken onder staatslicentie; - Herinvoering van een stelsel van vaste wisselkoersen; - Afschaffing van het bankieren met fractionele reserves; - Afschaffing van de renteslavernij en aflossing(!) van de (nominale) staatsschuld. Onrealistisch? Denk dan wat dieper na, in plaats van in de huidige modder te blijven ploeteren (en er uiteindelijk toch in weg te zinken). |
Citaat:
Gewoon nee leren zeggen is niet zo moeilijk hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Jaani; waarom zou je in hemelsnaam ook maar *iemand* het recht geven om een geldcreationair beleid te voeren? Wáárom?
|
Citaat:
|
Citaat:
Alé; ik kan nog begrijpen dat je wilt dat de overheid het geld beheert - maar om haar dan ook nog eens toe te laten om een inflatoir beleid te voeren? Dát ga je moeten verduidelijken. Wat voor positieve effecten verwacht je daarvan? |
Citaat:
|
Citaat:
Dat 'mag' eventueel zelfs onder een overheidsbeleid - alles is beter dan een inflatoir beleid. |
Citaat:
Geldcreatie zoals het nu gebeurt, is niets anders dan inflatiecreatie, snotneus. Zeggen dat alternatieve voorstellen ik weet niet welke gevolgen zouden hebben, is natuurlijke de eeuwige dooddoener. Het is duidelijk dat je blind bent voor wat er NU al gaande is. Tout va bien... Als er enkele honderden miljarden dollars in omloop zijn en voor triljoenen dollarschulden, is dat dan het gevolg van verstandige geldcreatie? Is zich verrijken door bijv. rentelasten normaal en ethisch in economisch stelsel? Hup, ga nu maar vlug ten rade bij von Mises! :lol: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be