Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Milquet: welke wet ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106926)

brother paul 3 juni 2008 14:01

Milquet: welke wet ?

Ik vroeg mij af, in VRT journaal kreeg Milquet de vraag onder haar neus, als de drie burgemeesters hun eed niet willen afleggen in het vlaams, en dat het onwettelijk was.

Antwoordt Milquet: die wet bestaat eigenlijk niet op federaal niveau, of bestaat ook niet voor een waal...

Heeft zij daar nu een goed argument ?

-=EXCALIBUR=- 3 juni 2008 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3469112)
Ik vroeg mij af, in VRT journaal kreeg Milquet de vraag onder haar neus, als de drie burgemeesters hun eed niet willen afleggen in het vlaams, en dat het onwettelijk was.

Antwoordt Milquet: die wet bestaat eigenlijk niet op federaal niveau, of bestaat ook niet voor een waal...

Dat antwoord balanceert op het randje van het negationisme :-D

Zwartengeel 3 juni 2008 14:07

Citaat:

Even aan José Happart vragen. Die weet daar alles over.

Txiki 3 juni 2008 15:02

Citaat:

Wat heeft het federaal niveau daar nu mee te zien? Dit is gemeenschapsbevoegdheid. Natuurlijk bestaat er geen wet daarover op federaal niveau. En kan het best zijn dat er geen decreet terzake is in de Franse of Duitstalige gemeenschap.

Dit antwoord is dus totaal naast de kwestie. Waarom moet anders Marino Keulen die burgemeesters benoemen?

fox 3 juni 2008 15:05

Citaat:

Tja, dat ze niet op het federaal niveau bestaat zal me worst wezen. dat ze niet op waals niveau bestaat (wat ik zou betwijfelen) zal me ook worst wezen. Ze bestaat op het Vlaamse niveau en of ze dat nu graag heeft of niet maar Vlaamse decreten zijn nog steeds geldig in Vlaanderen.

Gargamel 3 juni 2008 15:30

Mooi zo.Wallonië heeft aparte wetten.Helaas hetzelfde geld als Vlaanderen.En waar ze sinds tientallen jaren vet van profiteren.
Met medeweten en goedkeuring van "onze" luiaards politiekers.
Een knipje en het is gedaan met dat franstalig gebied,bende profiteurs.
En smijt dat stukske Laken ook maar buiten.

Donar 3 juni 2008 16:09

het is nu toch wel een stom mens, beter eerst de wet leren voor zo'n uitspraak te doen.

Txiki 3 juni 2008 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Donar (Bericht 3469443)
het is nu toch wel een stom mens, beter eerst de wet leren voor zo'n uitspraak te doen.

Het is anders heel slim gezien. Welke doorsnee "burger" ziet nog enig licht door heel het institutionele kluwen? Wat zij gedaan heeft, is heel bewust de zaken verwarren. En die VRT-journalist zegt dat uiteraard niet.

Scherven A. Mok 3 juni 2008 16:12

Milquet, wie is dat ?

Kazan 3 juni 2008 16:53

Citaat:

In Wallonië mocht indertijd iemand de eed niet in het Waals afleggen.

Kazan 3 juni 2008 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 3469451)
Milquet, wie is dat ?

Die zaag.

Gargamel 3 juni 2008 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 3469451)
Milquet, wie is dat ?

Is de politieke H.. van Wallonië,zoals wij een Freya hebben

Zwartengeel 3 juni 2008 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3469572)
In Wallonië mocht indertijd iemand de eed niet in het Waals afleggen.

Er werd zelfs een wettig verkozen iemand de toegang tot de Waalse Gewestraad ontzegd. Niet omdat hij één of andere wet overtreden had, maar omdat hij een Vlaming was.

stropdrager 3 juni 2008 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3469826)
Er werd zelfs een wettig verkozen iemand de toegang tot de Waalse Gewestraad ontzegd. Niet omdat hij één of andere wet overtreden had, maar omdat hij een Vlaming was.

Toon Van Overstraeten.
Terwijl in het Vlaams Parlement al jarenlang een FDF'er zetelt. Maar zoals we allemaal weten worden de rechten van de minderheden in Vlaanderen geschonden en is in Wallonië alles koek en ei.

Jaani_Dushman 3 juni 2008 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3469822)
Is de politieke H.. van Wallonië,zoals wij een Freya hebben

Milquet is een Bruxellesse, en geen Waalse.

FDM 3 juni 2008 22:39

'Mooi zo.Wallonië heeft aparte wetten.Helaas hetzelfde geld als Vlaanderen'

leg je belgische euros maar opzij , dat worden verzamelstukken

Jantje 3 juni 2008 22:51

Citaat:

Er bestaat een wet dat de burgervader van een gemeente de taal moet spreken en gebruiken die als voertaal vanzijn gemeente is bepaald door de federale regering
En eigenaardig genoeg is dit geen regionale wet maar een federale wet,dacht zelfs dat dit in de grondwet staat.
En het gaat hier weldegelijk om Vlaamse faciliteitsgemeentes en niet om tweetalige gemeentes.
De burgemeesters van die gemeentes moeten volgens die wet de eed dus in het Nederland afleggen, af ze overtreden de Belgisch wetten.
De minister heeft dus enkel de keuze om hen niet te benoemen of om hen voor de rechtbank te brengen en te laten veroordelen als criminelen.

daiwa 4 juni 2008 01:39

Citaat:

Milquet heeft helemaal geen argumenten!!!
De benoeming van burgemeesters is een zaak van de gewesten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be