Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Griekse anarchisten bestormen supermarkt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106952)

An Arkos 3 juni 2008 21:18

Griekse anarchisten bestormen supermarkt

De voedselprijzen in Griekenland zijn de laatste tijd aan het stijgen (vanwaar kennen we dat). De overheid probeert vanalles om de stijging te temperen, maar zonder veel succes. Enkele anarchisten in Athene troffen hun eigen maatregelen, ze bestormden een grote supermarkt, stalen verschillende basisproducten, deelden ze op straat uit aan voorbijgangers en deelden pamfletten uit.

link(in het Grieks): http://athens.indymedia.org/front.ph...icle_id=873425

AdrianHealey 3 juni 2008 21:19

En dat gaat helpen hoe?

Praetorian 3 juni 2008 21:51

Interessante werkwijze. Mooi staaltje van spontaneïsme. Ik stel mij nog altijd vragen hoe je dat ondanks het anarchistische gedachtegoed dit kan integreren in de klassenstrijd.

toccata 3 juni 2008 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3470371)
En dat gaat helpen hoe?

²
Lijkt me een pertinente vraag

ministe van agitatie 4 juni 2008 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3470371)
En dat gaat helpen hoe?

Het draagt bij aan het eenvoudige bewustzijn: "neem en u zal gegeven worden" of nog "als uw sterke arm het wil, staat heel het radarwerk stil".

Bijdragen aan het bewustzijn is relatief belangrijk.

ministe van agitatie 4 juni 2008 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 3470368)

Een beetje vertaling of samenvatting zou wel wijs zijn. Ik lees geen Grieks en ik ben wellicht niet de enige.

AdrianHealey 4 juni 2008 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 3470605)
Het draagt bij aan het eenvoudige bewustzijn: "neem en u zal gegeven worden" of nog "als uw sterke arm het wil, staat heel het radarwerk stil".

Bijdragen aan het bewustzijn is relatief belangrijk.

Zoiets van: 'neem te veel en de winkel sluit en mag je ergens anders je zaken zoeken' is natuurlijk onmogelijk.

lombas 4 juni 2008 07:04

Cool is het minste dat ge kunt zeggen.

An Arkos 4 juni 2008 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 3470607)
Een beetje vertaling of samenvatting zou wel wijs zijn. Ik lees geen Grieks en ik ben wellicht niet de enige.

Ik ken ook bijna geen Grieks, dat wat ik hierboven heb geschreven was een beetje de samenvatting.
En nee, Adrian dit is geen structurele oplossing, goed opgemerkt jongen. Het is een stunt, een manier om ideëen te verspreiden.

EDIT: en inderdaad, het is cool:-)

vlijmscherp 4 juni 2008 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 3471164)
Ik ken ook bijna geen Grieks, dat wat ik hierboven heb geschreven was een beetje de samenvatting.
En nee, Adrian dit is geen structurele oplossing, goed opgemerkt jongen. Het is een stunt, een manier om ideëen te verspreiden.

een stunt met averrechts effect dan toch.

An Arkos 4 juni 2008 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3471170)

Hoezo?

lombas 4 juni 2008 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3471170)

Dat denk ik juist niet. Het toont mensen de vaagheid van autoreits- en bezitsgrenzen.

vlijmscherp 4 juni 2008 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 3471182)
Hoezo?

anderen zullen dit verwerpen omdat het respectloos is voor iemands bezit.
wat is de volgende stap? dat die anarchisten de mensen met eten in hun karretje gaan bestelen?

zo gaan de meeste mensen denken, denk ik.

ministe van agitatie 4 juni 2008 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3470635)
Zoiets van: 'neem te veel en de winkel sluit en mag je ergens anders je zaken zoeken' is natuurlijk onmogelijk.

gaan we moraliseren?

An Arkos 4 juni 2008 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3471193)
wat is de volgende stap? dat die anarchisten de mensen met eten in hun karretje gaan bestelen?

Als je de link opent en naar beneden scrollt krijg je een filmpje dat de reacties mooi weergeeft (zelfs zonder grieks te verstaan) omstaanders reageren eerder vrolijk, de nieuwsdienst laat beelden zien van rellende anarchisten.

vlijmscherp 4 juni 2008 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 3471259)
Als je de link opent en naar beneden scrollt krijg je een filmpje dat de reacties mooi weergeeft (zelfs zonder grieks te verstaan) omstaanders reageren eerder vrolijk, de nieuwsdienst laat beelden zien van rellende anarchisten.

mss op dat moment door sommigen, maar volgens mij willen de meeste mensen nog altijd rust en orde hoor, geen anarchie. en vrezen de meesten dat wat daar gebeurd is, ook met hun kan gebeuren.

StevenNr1 4 juni 2008 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3471193)

Een supermarkt is geen arme particulier, robin hood stal ook niet van de boerenknechten maar van de edellieden (of toch zoiets.)
Men zou zo bijv. ook het koninklijk paleis eens kunnen binnenstormen en de opbrengst uitdelen, ik denk dat dat weinigen onrechtvaardig zal lijken.

StevenNr1 4 juni 2008 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3471270)
en vrezen de meesten dat wat daar gebeurd is, ook met hun kan gebeuren.

Dit is net om aan te tonen dat het elke dag met hen gebeurt

vlijmscherp 4 juni 2008 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3471301)
Een supermarkt is geen arme particulier, robin hood stal ook niet van de boerenknechten maar van de edellieden (of toch zoiets.)
Men zou zo bijv. ook het koninklijk paleis eens kunnen binnenstormen en de opbrengst uitdelen, ik denk dat dat weinigen onrechtvaardig zal lijken.

ook bij een supermarkt werken gewone mensen, wordt geleid door een gewone mens, die zullen zeker sympathie krijgen.

vlijmscherp 4 juni 2008 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3471304)
Dit is net om aan te tonen dat het elke dag met hen gebeurt

dat zal nooit door de mensen zo gepercipieerd worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be