Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlamingen verhuizen naar Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106955)

Paracelsus 3 juni 2008 22:04

Vlamingen verhuizen naar Wallonië

...en willen zich niet aanpassen. :-D

Ik las het volgende op het forum van le Soir :

http://forums.lesoir.be/index.php?ac...&f=112&t=10694

Citaat:

Citaat:

CITATION(luki1 @ 13/05/2008, 22:47) *
moi aussi je suis wallon et je n'ai aucun problème avec les flamands, couchant même avec une flamande, mais si clique il y a, c'est celle des filip de winter, bart de wever, jean-marie de decker et tous ces excités flamingants en tous poils et tous genres...

on a jamais demandé de pouvoir parler français �* gent, antwerpen,... mais dans les communes où les facilités ont été accordées ad vitam aeternam..., comme la frontière linguistique, je suppose...

maintenant, on peut supprimer les facilités et la frontière linguistique dans le même temps...

s'il y a des clowns �* bruxelles, il y en a en wallonie, en flandre et partout dans le monde...

dans nos villages ardennais, je vois surtout des nouveaux arrivants ... flamands, plus qu'arrogants... et ayant fait exploser le prix de l'immobilier...
C'est aussi la tendance dans le nord du hainaut. Les nouveaux arrivants refusent de parler français même �* des commerçants du coin qui doivent alors se perfectionner pour ne pas perdre de clientèle. Il y a quelques villages wallons majoritairement flamands où il est assez difficile de s'y exprimer en français. Et les prix de l'immobilier flambent aussi. Les panneaux Te Huur ou Te koop ne sont pas rares �* 10km de la frontière linguistique, le contraire est interdit en Flandre. On est dans la logique chez certains "nous sommes majoritaires, nous devons être compris partout dans le pays". Avec les années, j'ai vu le changement de comportement progressif dans des villes comme Renaix ou Grammont. Le regard est souvent méchant si on parle français entre nous alors qu'on commande en néerlandais. Ca devient vraiment grave.
Als 't zo doorgaat ziet het er naar uit dat in de toekomst de rollen wel eens omgedraaid kunnen worden. Wie stelde ook al weer voor om om de vijftig jaar de taalgrens opnieuw aan te passen? :-)

Jantje 3 juni 2008 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus (Bericht 3470494)

Als 't zo doorgaat ziet het er naar uit dat in de toekomst de rollen wel eens omgedraaid kunnen worden. Wie stelde ook al weer voor om om de vijftig jaar de taalgrens opnieuw aan te passen? :-)

De Franstaligen krijgen idd steeds meer en meer een koekje van eigen deeg op taalgebied.

Er verhuizen idd steeds meer en meer Vlamingen naar Wallonie en steeds meer van hen beginnen dezelfde rechten op te eisen als de Franstaligen hier doen.
En het vervelende voor de Walen is dat deze mensen dan ook nog eens over geld beschikken en vaak zelfs een hogere functie hebben binnen de bedrijven waar deze franstalige werken of zelfs zelfstandigen zijn of werkgever zijn van franstaligen.

Zij staan nu dus vaak met hun rug tegen de muur en kunnen de eisen van deze nieuwkomers niet negeren of afdoen als onmogelijk en arrogant, want deze nieuwkomers zijn nodig voor hun werkgelegenheid en economie.

Everytime 3 juni 2008 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus (Bericht 3470494)

Dat de Walen hen in het Frans spreken, zo simpel is het!!!!!

Everytime 3 juni 2008 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3470529)
De Franstaligen krijgen idd steeds meer en meer een koekje van eigen deeg op taalgebied.

Er verhuizen idd steeds meer en meer Vlamingen naar Wallonie en steeds meer van hen beginnen dezelfde rechten op te eisen als de Franstaligen hier doen.
En het vervelende voor de Walen is dat deze mensen dan ook nog eens over geld beschikken en vaak zelfs een hogere functie hebben binnen de bedrijven waar deze franstalige werken of zelfs zelfstandigen zijn of werkgever zijn van franstaligen.

Zij staan nu dus vaak met hun rug tegen de muur en kunnen de eisen van deze nieuwkomers niet negeren of afdoen als onmogelijk en arrogant, want deze nieuwkomers zijn nodig voor hun werkgelegenheid en economie.

Hun rug tegen de muur? Tu parles. S'ils veulent que l'on s'explique d'une autre manière pour qu'ils comprennent qu'ils doivent parler Français, moi je suis partant. C'est quand ils veulent et crois-moi, ils parleront très vite Français.

DebianFox 4 juni 2008 07:17

Citaat:

Il y a quelques villages wallons majoritairement flamands où il est assez difficile de s'y exprimer en français. Et les prix de l'immobilier flambent aussi. Les panneaux Te Huur ou Te koop ne sont pas rares �* 10km de la frontière linguistique, le contraire est interdit en Flandre
Daar geloof ik niets van.

Jantje 4 juni 2008 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3470532)
Hun rug tegen de muur? Tu parles. S'ils veulent que l'on s'explique d'une autre manière pour qu'ils comprennent qu'ils doivent parler Français, moi je suis partant. C'est quand ils veulent et crois-moi, ils parleront très vite Français.

Vergeet het jongen, dit zijn Vlamingen die rond de taalgrens zijn opgegroei en die daar vaak nog werken.

Zij zijn dus reeds vanaf hun geboorte gewend aan de manieren van denken en werken van de Franstaligen in ons land.
En eigenaardig genoeg weten deze mensen dus perfect hoe ze de Walen moeten dwingen om hun taal te gebruiken.
Daarbij hebben zijn dan nog eens de medewerking van de vele nederlanders die daar gaan wonen of een vakantie-verblijf hebben.

Zij hebben het dus van de meester in het opdringen van een taalgebruik geleerd, maar blijkbaar is de leerling nu de meester geworden en de meester het slachtoffer van zijn eigen gedrag.

En de meeste van deze mensen kennen waarschijnlijk zelfs perfect frans, daar zij juist van de taalgrens komen.

Jantje 4 juni 2008 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3470703)
Daar geloof ik niets van.

Klopt en hier in Vlaanderen vind je zelfs borden in het arabis en het frans.

azert 4 juni 2008 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3470529)

Waaruit nogmaals blijft:
wie in een zwakke positie staat kiest voor het territorialiteitsbeginsel.
Van het ogenblik dat men zich sterker voelt kiest men het personaliteitsbeginsel.

Jantje 4 juni 2008 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3470727)
Waaruit nogmaals blijft:
Van het ogenblik dat men zich sterker voelt kiest men het personaliteitsbeginsel.

Nee, wie onrecht word aangedaan zoek enkel zijn rechten terug.

En de Vlamingen eisen dus enkel hun rechten op in eigen regio.
Het zijn zelfs grondwettelijke rechten.

Maar daar de Franstaligen in België het niet nodig vinden om de Belgische grondwet na te leven, zijn het niet meer de Vlaamse politici alleen die de strijd tegen de verfransing in Vlaanderen moeten voeren, maar zijn de Nederlandstalingen begonnen met dezelfde rechten te gaan opeisen in Wallonie.

Niet dat ik hun gedrag goedkeur, ik vind het even afschuwelijk als dit van de Franstaligen in Vlaanderen. Maar het is blijkbaar de enige manier waarop de Walen gaan beseffen dat wat zijn in Vlaanderen doen niet kan.

En ja, ik weet dat dit de Walen tot extremisme zal aanzetten.
En ja, ik weet dat dit de franstalige politici nog meer zal aansporen tot volharden in hun strijd.

Maar erger nog, is dat ik ook weet dat het zal leiden tot een open tweestrijd tussen Walen en Vlamingen en dat het op een bepaald punt gekomen zelfs zal leiden tot een gewapend verzet tussen bij bevolkingsgroepen en dat het zal leiden tot de dood van onschuldigen.

Rob Roy 4 juni 2008 08:01

Dit is wat er zich op het terrein afspeelt. Het is nog latent, en de politiek loopt 10 tot 20 jaar achter op dit fenomeen. Binnen het decennium zullen de Vlaamse politici op dezelfde manier in de Wetstraat optreden als de Vlaamse migranten in de Waalse taalgrensregio's.

We zijn vertrokken voor 180 jaar Vlaamse dominantie van België. Als de Walen dit echt niet wensen, hebben ze maar één mogelijkheid: België opblazen en aansluiten bij Frankrijk.

azert 4 juni 2008 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3470742)
We zijn vertrokken voor 180 jaar Vlaamse dominantie van België.

Nee, want net op dat moment besluiten de Vlamingen te komen aanzetten met de 5 Vlaamse resoluties (wat hetzelfde is als 99% onafhankelijkheid)

vlijmscherp 4 juni 2008 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3470727)
Waaruit nogmaals blijft:

ook in Vlaanderen mag iedereen de taal spreken dat hij of zij wilt, ik veronderstel in Wallonië ook.

wat ik niet zo snel gebeuren is dat die Vlamingen ook gaan vragen dat al hun correspendentie van de overheid in het Nederlands zal gebeuren. dat zou pas een grove inbreuk zijn op de taalwetgeving.

Rob Roy 4 juni 2008 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3470747)
Nee, want net op dat moment besluiten de Vlamingen te komen aanzetten met de 5 Vlaamse resoluties (wat hetzelfde is als 99% onafhankelijkheid)

De vijf resoluties zijn tien jaar oud, mijn beste. Dat er niets van uitgevoerd is, ligt niet aan de Vlamingen.

Zoals ik reeds schreef, loopt de politiek tien tot twintig jaar achter op de evolutie op het terrein. Tegen 2015-2020 zullen de Vlaamse politici in de Wetstraat zich gedragen zoals de Vlaamse migranten in de Waalse taalgrensregio's.

Ik vind deze evolutie niet zo slecht. Ik ben voorstander van een door de Vlamingen gedomineerd België, eerder dan van een onafhankelijk Vlaanderen. En jij?

circe 4 juni 2008 08:11

Citaat:

We zijn vertrokken voor 180 jaar Vlaamse dominantie van België. Als de Walen dit echt niet wensen, hebben ze maar één mogelijkheid: België opblazen en aansluiten bij Frankrijk.

de beste manier om dit een beetje vooruit te laten gaan is een hoop Nederlanders te gaan verkassen. Eenmaal Nederlanders genoeg in Wallonie wordt het Nederlands ook veel sneller aangeleerd.
Kijk maar naar Durbuy: hopen Nederlandse toeristen en jawel... je wordt daar dus in het Nederlands bediend op de meeste plaatsen.

azert 4 juni 2008 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3470750)
ook in Vlaanderen mag iedereen de taal spreken dat hij of zij wilt, ik veronderstel in Wallonië ook.

wat ik niet zo snel gebeuren is dat die Vlamingen ook gaan vragen dat al hun correspendentie van de overheid in het Nederlands zal gebeuren. dat zou pas een grove inbreuk zijn op de taalwetgeving.

Wacht maar nu zijn er nog niet genoeg Vlamingen.
Maar indien meer dan de helft van de gemeenteraad Nederlandstalig zal zijn, zal men het ook onnozel vinden om de debatten in het Frans te moeten houden.

Het is wel zo dat de Vlaamse overheid die Vlamingen niet zal steunen omdat ze in Vlaanderen voor het territorialiteitsbeginsel gekozen hebben.

Rob Roy 4 juni 2008 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3470756)
de beste manier om dit een beetje vooruit te laten gaan is een hoop Nederlanders te gaan verkassen.

Ze zijn al een tijdje vanzelf aan het komen. Voeren was nog maar een voorspel.

Een goede manier om daaraan mee te werken: www.baarlewerkgroep.org.

azert 4 juni 2008 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3470756)
de beste manier om dit een beetje vooruit te laten gaan is een hoop Nederlanders te gaan verkassen. Eenmaal Nederlanders genoeg in Wallonie wordt het Nederlands ook veel sneller aangeleerd.
Kijk maar naar Durbuy: hopen Nederlandse toeristen en jawel... je wordt daar dus in het Nederlands bediend op de meeste plaatsen.

Voila, Nederlandstaligen zijn geen haar beter dan Franstaligen.
Wanneer je met genoeg samen bent om een andere taal te spreken dan de oorspronkelijke taal; ga je de "nieuwe" taal gebruiken.

azert 4 juni 2008 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3470761)
Ze zijn al een tijdje vanzelf aan het komen. Voeren was nog maar een voorspel.

Een goede manier om daaraan mee te werken: www.baarlewerkgroep.org.

Staan klagen dat de Franstaligen zich niet aanpassen in de rand; maar heimelijk hopen dat het Nederlands veld wint buiten Vlaanderen.

Rob Roy 4 juni 2008 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3470763)
Staan klagen dat de Franstaligen zich niet aanpassen in de rand; maar heimelijk hopen dat het Nederlands veld wint buiten Vlaanderen.

En wat is uw probleem daarmee?

U heeft toch ook geen probleem met de massale verfransing die Brussel ondergaan heeft?

Binnenkort komen missies van de Raad van Europa de taalsituatie in Edingen, Vloesberg, Geldenaken en Hamme-Mille onderzoeken. :-)

azert 4 juni 2008 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3470771)
En wat is uw probleem daarmee?

U heeft toch ook geen probleem met de massale verfransing die Brussel ondergaan heeft?

Binnenkort komen missies van de Raad van Europa de taalsituatie in Edingen, Vloesberg, Geldenaken en Hamme-Mille onderzoeken. :-)

Ik zou het normaal vinden dat de tweetaligheid in Brussel wordt uitgebreid tot heel België.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be