Vlaamse primitievelingen zijn uit op revanche
De Waal-woont bij Namen- Christophe Deborsu (journalist RTBf) heeft zijn rechtenstudies in het Leuven gedaan. Spreekt bijna perfect Nederlands en stuurt zijn kinderen op internaat naar Mechelen.
Veel Vlaamser kan een Waal niet zijn.
Een Waal mag echter doen wat hij wil. Als hij in contact komt met Vlaamse primitievelingen met een bekrompen geest die 14-18 willen wreken dan gebeurt het volgende zoals bij Antwerpen-Tubize
Bron: De Standaard (helaas niet volledig wegens respect voor copyright)
Citaat:
Nog nooit ben ik zo bang geweest tijdens een reportage.
Van in het begin, gebeurden er bizarre dingen. Als de spelers van Tubeke verschenen, schreeuwde een hele tribune Antwerpse fans: 'Walen buiten'. Ik waande me precies 40 jaar terug in de tijd, toen de Franstaligen de Leuvense universiteit moesten verlaten.
Na de wedstrijd liep het mis. Vlaamse heethoofden raakten slaags met de politie. Toen de herrieschoppers merkten dat een politieman met een Frans accent sprak, was het alweer raak: 'Walen buiten', in koor enz... et cetera…
Ik droeg nochtans geen enkel uiterlijk teken dat de menigte kon ophitsen. Op onze micro en camera stond geen RTBf-sticker. Niets. Ik praatte amper met mijn cameraman, opdat de mensen niet zouden opmerken dat we Franstalig waren. Maar ja: sommige supporters herkenden me waarschijnlijk van mijn enkele passages op de VRT. Volgende keer vraag ik misschien beter dat mijn gezicht onherkenbaar wordt gemaakt.
Nadat de sfeer rond het stadion bedaarde, ging ik rustig te voet naar mijn wagen. Op drie verschillende plaatsen werd ik echter geconfronteerd met een supporter die me een klap wou geven met een 'vuile Waal, maak dat je wegkomt' of iets van die (elegante) strekking erbij.
|
|