Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "Wallonië heeft 'verborgen' schuld van 4 miljard euro" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107156)

omaplop 7 juni 2008 11:16

"Wallonië heeft 'verborgen' schuld van 4 miljard euro"

Wat zal er nog allemaal uit de kast komen???

Als je dit leest, dan valt toch je broek af!!

Nog zo'n paar stunten en de separatisten groeien tot 100%.

Zwartengeel 7 juni 2008 11:24

Bron?

Gwyndion 7 juni 2008 11:27

Hier is de link, ik neem toch aan dat hij dit bedoelt.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...rd-euro-.dhtml

Dus hun schuld is nog hoger dan men dacht? goed bezig hoor...

omaplop 7 juni 2008 11:37

Het laatste nieuws, l'echo ....

roger verhiest 7 juni 2008 11:42

Als ik het goed begrijp gaat het over privaat-publieke investeringen e.d. , die niet rechtstreeks als "staatschuld" kunnen aanzien worden - deze "financieringstechniek" wordt momenteel quasi door iedere zichzelf respecterende privatizerende staat toegepast. Ik denk bv. aan de mode van enkele jaren geleden om de rioleringen te verkopen aan US hedgefunds & die netjes terug te leasen, techniek die veelvuldig door diverse vlaamse gemeentes toegepast werd om hun budgetten wat op te frissen.

Het lijkt me tegenwoordig een nieuwe mode in de media om binnenlandse problemen
te verleggen naar de "andere taalgroep/gemeenschap/deelstaat" in België schijnt er geen "binneland" meer te bestaan : alleen een quasi-vijandig buitenland....

Maes_P 7 juni 2008 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3478953)
te verleggen naar de "andere taalgroep/gemeenschap/deelstaat" in België schijnt er geen "binneland" meer te bestaan : alleen een quasi-vijandig buitenland....

Het zijn de Walen die dit hebben opgeworpen: niet de Vlaamse politiek/media.
Het is de MR die de kat de bel aanbond in L'Echo.

omaplop 7 juni 2008 11:48

Maar het zijn en blijven toch schulden voor Wallonië!!

Of het nu staatsschuld is, of iets anders!! Terugbetalen zal toch moeten, of kan een regio ook failliet gaan??

Bob 7 juni 2008 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3478953)
Als ik het goed begrijp gaat het over privaat-publieke investeringen e.d. , die niet rechtstreeks als "staatschuld" kunnen aanzien worden - deze "financieringstechniek" wordt momenteel quasi door iedere zichzelf respecterende privatizerende staat toegepast. Ik denk bv. aan de mode van enkele jaren geleden om de rioleringen te verkopen aan US hedgefunds & die netjes terug te leasen, techniek die veelvuldig door diverse vlaamse gemeentes toegepast werd om hun budgetten wat op te frissen.

Bij de rioolconctructie was de amerikaanse fiscus de sigaar, zoniet zie ik het voordeel voor de gemeenten helemaal niet zitten (wie gaat er nu iets kopen, en het met verlies terug verhuren ?).
Maar het bovenstaande schijnt mij meer te vergelijken met de verkoop en het terug huren van overheidsgebouwen.

Knuppel 7 juni 2008 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 3478968)

Of het nu staatsschuld is, of iets anders!! Terugbetalen zal toch moeten, of kan een regio ook failliet gaan??

Et alors?

Als ze erin slagen om hun ziekenhuizen met federaal, en dus in hoofzaak Vlaams geld, te moderniseren zal dat ook wel voor andere zaken kunnen, zeker?

Brandaan 7 juni 2008 12:40

Citaat:

Als een lagere overheid (Wallonië hier) failliet gaat neemt de hogere overheid (België) de schuld over, dus betaald worden moet er sowieso. Bij gemeentes ed gaat dit vaak ook gepaard met een tijdelijk opschorting van het lokale bestuur. Hoe men met zoiets om zou gaan op dit niveau lijkt mij nattevingerwerk, maar het zal ongetwijfeld voor veel vuurwerk en communautaire spanningen zorgen.

Knuppel 7 juni 2008 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 3479110)
Als een lagere overheid (Wallonië hier) failliet gaat neemt de hogere overheid (België) de schuld over, dus betaald worden moet er sowieso. Bij gemeentes ed gaat dit vaak ook gepaard met een tijdelijk opschorting van het lokale bestuur. Hoe men met zoiets om zou gaan op dit niveau lijkt mij nattevingerwerk, maar het zal ongetwijfeld voor veel vuurwerk en communautaire spanningen zorgen.

Voil�*!

rainbox 7 juni 2008 12:44

Wallonïe barst. Dat ze niet in Europa na de splitsing van Belgïe is.

UFSIA 8 juni 2008 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 3479110)

Dus ze maken kosten en geven veel geld uit, en gaan er op voorhand vanuit dat Vlaanderen wel zal terugbetalen in hun plaats ?

Maar dat kan toch niet ? Zij zijn toch voor België en solidariteit en respect ? Zij willen het einde van België toch niet dichterbij brengen ? Zij hebben toch respect voor de vlamingen ( verdraagzaam als ze zijn ? )

^^

mvg. Sint Ignacius

Garry 8 juni 2008 19:54

Citaat:

Laten betalen door de echtgenoot " Vlaanderen" zoals altijd zeker?

Brandaan 8 juni 2008 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 3482235)
Dus ze maken kosten en geven veel geld uit, en gaan er op voorhand vanuit dat Vlaanderen wel zal terugbetalen in hun plaats ?

Maar dat kan toch niet ? Zij zijn toch voor België en solidariteit en respect ? Zij willen het einde van België toch niet dichterbij brengen ? Zij hebben toch respect voor de vlamingen ( verdraagzaam als ze zijn ? )

^^

mvg. Sint Ignacius

Ik denk niet dat ze daar op voorhand vanuit gaan. Zo'n scenario (een Waals (bijna)-faillissement) zou namelijk rampzalig zijn voor Wallonië, zelfs als Vlaanderen (indirect) voor de schulden opdraait. Weg investeringsklimaat en welkom zware economische tijden.

rainbox 8 juni 2008 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 3482682)
Laten betalen door de echtgenoot " Vlaanderen" zoals altijd zeker?

In Europa, zal Vlaanderen altijd transferts via Europa aan de Wallonïe geven. Wallonïe mag niet in Europa zijn.

azert 8 juni 2008 20:31

Citaat:

Je bent precies blij?

Als inwoner van Wallonië zul je mee mogen betalen hoor; Vlaming of niet.

born2bewild 8 juni 2008 20:33

Citaat:

de rating gaat naar beneden en de leningen worden duurder voor de staat;

Enfin, in normale omstandigheden;
In dit andere geval teert Wallonie op de uitstekende balans van vlaanderen om aan voorwaarden te geraken die anders buiten bereik bleven.

Het is als een gokverslaafde die aan geen geld meer kan geraken op eigen naam, en dan de credit card van zijn ex gebruikt.

Gwyndion 8 juni 2008 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rainbox (Bericht 3482755)
In Europa, zal Vlaanderen altijd transferts via Europa aan de Wallonïe geven. Wallonïe mag niet in Europa zijn.

Ik kan me nu vergissen maar is het maximum van de solidariteit binnen de EU niet 0,4% van het BBP? (en ik vind de transferts de term solidariteit onwaardig).

rainbox 8 juni 2008 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3482890)
Ik kan me nu vergissen maar is het maximum van de solidariteit binnen de EU niet 0,4% van het BBP? (en ik vind de transferts de term solidariteit onwaardig).

Het is al te veel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be