van Maerlant |
7 juni 2008 12:49 |
Dilbeek en Vlezenbeek strijden voor groen
Ik zag er niet meteen een topic over, dus plaats ik hem maar.
Citaat:
Itterbeek strijdt voor groen
Petitie tegen gigantisch woonproject aan grens van Anderlecht
DILBEEK/SINT-PIETERS-LEEUW - De bewoners van de wijk Nachtegaal in Itterbeek zijn een petitie gestart tegen de bouw van een gigantisch woonproject Ketelwijk naast het Erasmusziekenhuis in Anderlecht. De actievoerders strijden voor het behoud van de landelijkheid.
Bij verschillende handelaars in Itterbeek liggen petitielijsten tegen het woonproject Erasmus-Ketelwijk dat duizenden nieuwe bewoners in de rand van Anderlecht zal huisvesten. De verkaveling ligt op een paar honderd meter van de gemeentegrens van Dilbeek en Sint-Pieters-Leeuw. De zone sluit aan bij het bijzonder groene gebied van Neerpede.
Het hoofdstedelijk gewest wil absoluut nieuwe sociale woningen realiseren en koos het gebied tussen het Erasmusziekenhuis en de spoorweg als inplantingsplaats. Als het project wordt uitgevoerd dan zal er een heel nieuw dorp uit de grond rijzen. Er zijn 2.101 nieuwe woningen gepland, waarvan 550 sociale woningen. De flatgebouwen zullen tot tien verdiepingen tellen.
'Dit woonproject zal de druk op Dilbeek en Sint-Pieters-Leeuw ontzettend doen toenemen. Wanneer 5.000 tot 6.000 mensen zich in de buurt huisvesten, gaat het landelijke karakter verloren. Ook de taalproblematiek zal er niet afnemen. We moeten ons geen illusies maken: meer dan tachtig procent van de nieuwe bewoners zullen Franstalige Brusselaars zijn', zegt Albrecht de Schrijver, bestuurslid van de Itterbeekse Dorpsraad.
'Het zou bijzonder jammer zijn mocht meer dan de helft van het groene gebied van Neerpede verdwijnen. Daarom roepen we alle medestanders op verzet aan te tekenen op de website van Neerpede Blijft. We mogen niet passief toekijken hoe de verstedelijking almaar dichter naar Dilbeek oprukt.'
Gemeenteraadslid Luc Deleu (Open Vld) woont langs de Lenniksebaan in Itterbeek. 'Niemand in de Nachtegaalwijk, zo'n 350 gezinnen, verwacht heil van het Erasmusproject. Ik woon op korte afstand en vrees dat het gedaan zal zijn met onze landelijke rust. Dit is een uniek stukje ongerept groen in de Vlaamse rand. Het doet ook dienst als een groene buffer tussen de bedrijven op het grondgebied van Anderlecht en onze wijk. Maar wat zal er nog van overblijven? We kennen hier nog geen verstedelijking zoals langs de Ninoofsesteenweg en in Groot-Bijgaarden. De nieuwe wijk zal ontegensprekelijk een impact hebben op de mobiliteit.'
Deleu vreest dat actie voeren nog weinig oplevert. 'De vergunningen zouden al zijn afgeleverd. Brussel wil het project koste wat het kost uitvoeren. Ik heb gehoord dat de termijn om bezwaar aan te tekenen voorbij zou zijn. Alles gebeurt in Brussel. Wat me nog het meeste stoort, is het feit dat de woonwijk geen enkele natuurlijke binding zal hebben met de omliggende bewoning. In onze straten is er een afwisseling van nieuwe en oudere huizen. Er is een sociaal weefsel. Maar de nieuwe bewoners uit Brussel zullen er neerstrijken als vreemden. De vooruitzichten zijn niet prettig.'
|
6000 mensen? Flatgebouwen van 30 meter hoog? En dat op de grens met Dilbeek, in Neerpede (een van de laatste landelijke stukjes van Brussel). Er kan weinig aan gebeuren, zoals meester Deleu zegt, maar toch zou ik iedereen* willen oproepen om de petitie te ondertekenen, of om hulp te vragen aan politici. Ik heb beide gedaan. We kunnen nog altijd hopen.
www.neerpede.org
*behalve filosoof, pietje, raf, e.d. Ik weet dat jullie geilen op verstedelijking.
|