Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe de regering auteursrechten gaat ontduiken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=10718)

dagallemaal 19 maart 2004 00:41

Vanvelthoven wil afgedankte pc's in scholen

HERENTALS (belga) - De staatssecretaris voor de Informatisering, Peter Vanvelthoven (SP.A), roept bedrijven op om hun afgeschreven computers ter beschikking te stellen van scholen in de buurt. Die kunnen dan de computers uitlenen aan leerlingen die thuis niet over een pc beschikken. Op die manier kan volgens de staatssecretaris de ,,digitale kloof'' tussen leerlingen gedicht worden.
---

Die heeft nog nooit over auteursrechten van Microsoft gehoord zeker?
Nu dat die een paar miljoenen euro aan hun been hebben van de EU kunnen ze België aanvallen als die PC's met illegale software zullen gebruikt worden, want het zal volgens hem niets kosten.

Brabo 19 maart 2004 00:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dagallemaal
Die heeft nog nooit over auteursrechten van Microsoft gehoord zeker?
Nu dat die een paar miljoenen euro aan hun been hebben van de EU kunnen ze België aanvallen als die PC's met illegale software zullen gebruikt worden, want het zal volgens hem niets kosten.

Ah, en waar haal je vandaan dat hij illegale software op die PC's zou laten draaien?
Indien de software bij de PC's geleverd wordt zonder licentieattest (wat meestal niet het geval is), kunnen (en moeten) de scholen die software laten regulariseren (daar is een systeem voor uitgewerkt met Microsoft). Indien er geen software bijzit (wat het vaakst voorkomt) stelt er zich al helemaal geen probleem, want dan schaft de school de software gewoon aan onder de gunstige voorwaarden die met Microsoft afgesproken zijn.

dagallemaal 19 maart 2004 01:15

vervolg dan even lezen:
Vanvelthoven wil dat het project overal in ons land navolging krijgt. Hij ziet wel geen verdere rol voor de overheid. Bedrijven en scholen moeten elkaar via informele contacten vinden. Volgens de staatssecretaris kost het de bedrijven niets. Scholen moeten wel een extra inspanning leveren om de computers klaar te maken voor gebruik.

Kost niets zoals bij Steve... maar kost dan wel voor de school en wie zal dat betalen? Die hebben vandaag al geen geld meer om hun eigen PC's te betalen. Vraag dat maar aan Kabinet Vanderpoorten! En bij de Walen is het nog erger.

ancapa 19 maart 2004 07:47

die auteursrechten zijn al betaald !
kunnen die niet doorgegeven worden ?
dat is toch ook recyclage ?
de scholen moeten al zwaar bezuinigen :(

wb 19 maart 2004 17:27

Ze zouden beter op al die pc's in het onderwijs (en bij de overheid) GNU/Linux of een ander Free Software OS installeren... in plaats van de privé zwaar te betalen voor inferieure producten en te helpen bij het in stand houden van hun monopolie...

Foundation 19 maart 2004 17:29

Ze zouden beter eerst de mensen opleiden voordat ze ze met computers laten werken. Je laat toch ook niemand autorijden zonder rijbewijs? Da's vragen om accidenten!

illwill 19 maart 2004 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa

Software liscenties kunnen niet overgezet worden van eigenaar. Dit kan nooit. Het zou nogal een soep worden vrees ik.

wb 19 maart 2004 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa

Software liscenties kunnen niet overgezet worden van eigenaar. Dit kan nooit. Het zou nogal een soep worden vrees ik.

Dat kan wel hoor... licenties is trouwens zonder 's'... waarschijnlijk heeft Microsoft wel een clausule in haar licenties opgenomen om doorgeven te verbieden...

Kotsmos 19 maart 2004 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ze zouden beter eerst de mensen opleiden voordat ze ze met computers laten werken. Je laat toch ook niemand autorijden zonder rijbewijs? Da's vragen om accidenten!

Hoeveel dodelijke slachtoffers had ik al kunnen maken door mijn taken voor school uit te typen?

boer_bavo 19 maart 2004 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wb
Citaat:

Dat kan wel hoor... licenties is trouwens zonder 's'... waarschijnlijk heeft Microsoft wel een clausule in haar licenties opgenomen om doorgeven te verbieden...

Hangt er gewoon van af welk soort licentie je hebt. Die voor scholen is wellicht niet door te geven (omdat die goedkoper zijn). Die van particulieren wel.

Tarek Agliatelli 19 maart 2004 18:24

Lieve mensen,

de algemene regel voor de Microsoft-producten is dat je het koopt met een computer. Indien je het bewijsje daarvan verliest, dan ben je niet in regel. Zo eenvoudig is dat. Die rommel is hetgeen meestal als eerste wordt weggezwierd.

Zolang ze er maar niets anders opzetten, want dan loopt het falikant af. http://people.mech.kuleuven.ac.be/~b.../ictvisie.html zeker *niet* lezen. Wat moet je kunnen doen als je 'informatica' gekregen hebt op school ? Met de MS Office producten werken uiteraard, zodat je het evangelie verder kan verkondigen.

Linux is foute boel ! Om maar wat te zeggen, bij wie moet je terecht als je klachten hebt, of als je een rechtzaak zou willen aanspannen tegen de maker van de software omdat je door een bug (niet bij MS dan uiteraard, ofwel heb je te maken met een feature, ofwel is het je eigen schuld) één en ander bent kwijtgeraakt. Bij Linux, who's to blame ?
Iedereen zwijgen over de EULA aub, want je hebt thuis toch geen kerncentrale staan ?

Microsoft moet, Microsoft is goed. Betalen dus. Want alleen al de brede kennis van het IT-landschap dat uitsluitend uit Microsoft-prefixes bestaat, is voldoende voor later. Geen randfenomenen graag. Lemmings zijn nog niet zo slecht af, toch ?

jef 19 maart 2004 18:32

Citaat:

Dus als ik vroeger een officieel packet software had van wordperfect, en besluit nu een nieuw packet word te kopen, dan mag ik de wordperfect niet verkopen? Wat is het verschil met als ik een nieuwe wagen koop, mag ik de oude toch ook verkopen.

wb 19 maart 2004 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tarek Agliatelli
Lieve mensen,

de algemene regel voor de Microsoft-producten is dat je het koopt met een computer. Indien je het bewijsje daarvan verliest, dan ben je niet in regel. Zo eenvoudig is dat. Die rommel is hetgeen meestal als eerste wordt weggezwierd.

Zolang ze er maar niets anders opzetten, want dan loopt het falikant af. http://people.mech.kuleuven.ac.be/~b.../ictvisie.html zeker *niet* lezen. Wat moet je kunnen doen als je 'informatica' gekregen hebt op school ? Met de MS Office producten werken uiteraard, zodat je het evangelie verder kan verkondigen.

Linux is foute boel ! Om maar wat te zeggen, bij wie moet je terecht als je klachten hebt, of als je een rechtzaak zou willen aanspannen tegen de maker van de software omdat je door een bug (niet bij MS dan uiteraard, ofwel heb je te maken met een feature, ofwel is het je eigen schuld) één en ander bent kwijtgeraakt. Bij Linux, who's to blame ?
Iedereen zwijgen over de EULA aub, want je hebt thuis toch geen kerncentrale staan ?

Microsoft moet, Microsoft is goed. Betalen dus. Want alleen al de brede kennis van het IT-landschap dat uitsluitend uit Microsoft-prefixes bestaat, is voldoende voor later. Geen randfenomenen graag. Lemmings zijn nog niet zo slecht af, toch ?

Niet te ironisch beginnen he :)
Voor de vluchtige lezer zal het waarschijnlijk wel lijken alsof dit een pro-Microsoft tekst is ;)

Tarek Agliatelli 19 maart 2004 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jef
Citaat:

Dus als ik vroeger een officieel packet software had van wordperfect, en besluit nu een nieuw packet word te kopen, dan mag ik de wordperfect niet verkopen? Wat is het verschil met als ik een nieuwe wagen koop, mag ik de oude toch ook verkopen.

Verkeerde vergelijking, software en wagens...
WordPerfect, dat is ondertussen wel al een paar keer van eigenaar veranderd... Novell, Corel...

Suggestie: probeer het eens, maar dan met je besturingssysteem.

boer_bavo 19 maart 2004 20:31

Citaat:

Citaat:

Dat mag.
Enkele gevallen waar er restricties zijn:
licenties die in bulk verkocht worden of onder speciale voorwaarden: studententarief,onderwijs, voor bedrijven (als ze speciale aanbiedingen gehad hebben).
Trouwens ook logisch. Anders zou je gewoon als bedrijf met korting 1000 licenties kunnen kopen voor een prikje en dan duurder verkopen.
Een ander geval dat veel voorkomt is dat het OEM-software betreft: dat is software die je bij de pc koopt. Die software mag je in de meeste gevallen enkel samen met de pc doorverkopen/doorgeven. Het is dan trouwens ook niet toegelaten om bvb de pc te verkopen en de software op je eigen nieuwe pc te zetten.

Maarja, niemand die dat laatste gaat controleren.

Brabo 19 maart 2004 20:34

Citaat:

Citaat:

Voor zover ik weet mag het wel, alleen moet je de licentie erbij geven.

Van de MS website:
Citaat:

Mag ik door mij gekochte en gebruikte software verkopen?Dat is afhankelijk van het type licentie dat u hebt. Voor de programma's 'Select' en 'Open License' gelden restricties ten aanzien van de verkoop van gebruikte software - raadpleeg de gebruiksrechtovereenkomst (EULA) voor de voorwaarden. Als u zich houdt aan de bepalingen voor overdracht in de EULA, is het legaal om de software te verkopen. De licentiebepalingen schrijven de volgende handelwijze voor:

Verwijder de software van uw computer.
Draag alle kopieën van de software over (inclusief de meest recente upgrades en overige versies die in uw bezit zijn).
Draag alle gedrukte materialen over (inclusief de bijbehorende licentie en het echtheidscertificaat).
Vergewis u ervan dat de persoon aan wie u de software verkoopt akkoord gaat met de voorwaarden van de EULA.
Studentlicenties zijn persoonlijk en kunnen onder geen enkele voorwaarde worden overgedragen.

Babeth 20 maart 2004 17:40

Nou, als ik moet kiezen uit Microsoft Office (DUUR) en OpenOffice (GRATIS) dan is de keuze snel gemaakt. Vooral omdat OpenOffice compatibel is met de Micro$ucks producten en je daarmee je documenten zelfs in Micro$sucksformaat kunt opslaan als het nodig is.
Jammer genoeg is Linux een beetje teveel boven mijn bol, maar ik hoop na een jaartje of twee computerfähig genoeg te zijn om het eens aan te durven en dan kan ik lekker die WindAUWs van m'n flikkerbakske schoppen. :wink:
Leve de Open Source !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be