Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Sport (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=170)
-   -   Even wat bijles voor de VTM-sportredactie: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107356)

Derk de Tweede 10 juni 2008 16:08

Even wat bijles voor de VTM-sportredactie:
 
BASEL - De Europese voetbalunie (UEFA) heeft dinsdag alle onrust in de Europese media over het doelpunt van Ruud van Nistelrooij weggenomen. Tijdens een heuse persconferentie bekrachtigde secretaris-generaal David Taylor de geldigheid van het doelpunt waarmee de spits van Real Madrid maandag Nederland aan de leiding bracht in het gedenkwaardige duel met Italië (3-0).

''Niet veel mensen, inclusief veel spelers, kennen de juiste interpretatie van regel elf in de spelregels'', erkende Taylor. ''Maar het doelpunt was absoluut correct.''

Van Nistelrooij tikte de bal van dichtbij in terwijl hij alleen doelman Gianluigi Buffon nog voor zich in het veld had staan. Dat leek op buitenspel, ware het niet dat de Italiaanse verdediger Christian Panucci buiten het veld achter de achterlijn bivakkeerde. In regel 11, over buitenspel, valt te lezen dat het niet uitmaakt of een verdediger zich voor of achter de achterlijn of doellijn bevindt. (ANP)

StevenNr1 10 juni 2008 16:10

Geldt dat in België ook? Want ik meen toch een wedstrijd gezien te hebben waar Boussoufa zich nog snel buiten de lijn probeerde te gooien om een doelpunt van de tegenpartij dan ongeldig te maken.

Derk de Tweede 10 juni 2008 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3487567)
Geldt dat in België ook? Want ik meen toch een wedstrijd gezien te hebben waar Boussoufa zich nog snel buiten de lijn probeerde te gooien om een doelpunt van de tegenpartij dan ongeldig te maken.

Regel 11 schijnt niet zolang geleden veranderd te zijn.
Alleen als die speler door de scheidsrechter zou zijn weggestuurd was het wel buitenspel!
Nu was die speler daar vrijwillig!

moser 10 juni 2008 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3487567)
Geldt dat in België ook? Want ik meen toch een wedstrijd gezien te hebben waar Boussoufa zich nog snel buiten de lijn probeerde te gooien om een doelpunt van de tegenpartij dan ongeldig te maken.

Dat was een europese match (tegen Fenerbahce) .... 1) hij was te laat en 2) zelfs als hij op tijd nog achter de lijn was gesprongen dan had de goal (van Kezman) ook geteld , net zoals gisteren het geval was toen Panucci achter de lijn lag (al dan niet vrijwillig ) .

StevenNr1 10 juni 2008 16:21

Ach zo, hij kende dus zelf de regels niet (net zoals mij en vele anderen blijkbaar.)

moser 10 juni 2008 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3487611)
Ach zo, hij kende dus zelf de regels niet (net zoals mij en vele anderen blijkbaar.)

Idd , allicht was het een reflex , ik herinner me die match nog goed , hij stond aan de tweede paal en wist dat ie te laat ging zijn om mee op te schuiven met de anderen , hij kon geen kant meer op dus probeerde ie maar dat.

Voetbalregels zijn nogal ambigu , zo is het onmogelijk om buitenspel te staan bij een inworp , en toch was er enkele jaren geleden nota bene een grensrechter die Zetterberg buitenspel signaleerde na een inworp. Volledig van de pot gerukt, maar bon.

schaker 10 juni 2008 16:29

Is toch een logische regel.
 
Is toch een logische regel. Stel je toch eens voor dat er plotseling een verdedigingslinie achter de achterlijn zou gaan staan wachten totdat een aanvaller van de tegenstander op het doel afkomt. En dan plotseling het veld inrennen en meespelen.
Voor de rest van de wedstrijd staan de aanvallers dan meestal buitenspel, aangezien hun verdedigers zich verstoppen achter de achterlijn.

StevenNr1 10 juni 2008 17:21

Eigenlijk wel, zo verantwoordt de UEFA die regel ook maar weinigen weten dat dus: http://www.euro2008.uefa.com/news/ki...id=711341.html

Nick_ 10 juni 2008 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3487567)
Geldt dat in België ook? Want ik meen toch een wedstrijd gezien te hebben waar Boussoufa zich nog snel buiten de lijn probeerde te gooien om een doelpunt van de tegenpartij dan ongeldig te maken.

Dat is de professionaliteit van een Anderlecht-speler ... die kent de spelregels van zijn eigen job niet.


;)

Den Ardennees 10 juni 2008 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3487597)
Regel 11 schijnt niet zolang geleden veranderd te zijn.
Alleen als die speler door de scheidsrechter zou zijn weggestuurd was het wel buitenspel!
Nu was die speler daar vrijwillig!

Fout!

volgens voorzitter van de scheidrechtercommissie Jeurissen was die speler daar absoluut niet vrijwillig (wat duidelijk was) en is het doelpunt dus ongeldig!

StevenNr1 10 juni 2008 21:23

Op eerder geposte link naar UEFA-website lees ik toch: "that is that unless you have permission from the referee to be off the pitch, you are deemed to be on it and deemed to be part of the game. That is why the Italian defender, even though his momentum had taken him off the pitch, was still deemed to be part of the game, and therefore the attacking player put the ball into the net, and it was a valid goal. The law in this place was applied absolutely correctly."

Den Ardennees 10 juni 2008 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3488871)
Op eerder geposte link naar UEFA-website lees ik toch: "that is that unless you have permission from the referee to be off the pitch, you are deemed to be on it and deemed to be part of the game. That is why the Italian defender, even though his momentum had taken him off the pitch, was still deemed to be part of the game, and therefore the attacking player put the ball into the net, and it was a valid goal. The law in this place was applied absolutely correctly."

maar volgens Jeurissen was dit juist niet van toepassing daar hij door een geval van overmacht van het terrein was geraakt.:?

Derk de Tweede 10 juni 2008 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3488854)
Fout!

volgens voorzitter van de scheidrechtercommissie Jeurissen was die speler daar absoluut niet vrijwillig (wat duidelijk was) en is het doelpunt dus ongeldig!


Hier de link van Steven:
http://www.euro2008.uefa.com/news/ki...id=711341.html

StevenNr1 10 juni 2008 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3488879)
maar volgens Jeurissen was dit juist niet van toepassing daar hij door een geval van overmacht van het terrein was geraakt.:?

De UEFA maakt geen gewag van zo'n vermelding in het reglement maar het zou kunnen dat het er toch is of dat de regel dubieus te interpreteren is maar ik vind het eigenlijke document met de volledige spelregels niet meteen op de UEFA-site dus kan het niet meteen natrekken, u wel?

schaker 11 juni 2008 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3488879)
maar volgens Jeurissen was dit juist niet van toepassing daar hij door een geval van overmacht van het terrein was geraakt.:?

:rofl:
Ja, inderdaad, hij was door zijn eigen doelman over de achterlijn geduwd (toen ze beiden probeerden de bal te spelen) en is daar dan maar blijven liggen totdat het doelpunt gescoord werd.

Helaas voor de Italianen, maar de regel maakt geen uitzondering voor het geval de eigen medespelers hun teamgenoten over de achterlijn werken.:lol: (Zou echter wel grappige situaties geven.)

Laat Jeurissen toch zijn eigen Europees kampioenschap organiseren met zijn eigen regels (b.v. Nederland bij voorbaat uitsluiten).
In Oostenrijk en Zwitserland speelt men volgens de UEFA regels. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als daar een belgische scheidsrechter zijn eigen regels gaat toepassen. Met eigen belgische regels bedoel ik: "met gevoel voor rechtvaardigheid en solidariteit", en niet de regels die "vooraf op papier vastgelegt zijn".

stropdrager 11 juni 2008 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3488854)
Fout!

volgens voorzitter van de scheidrechtercommissie Jeurissen was die speler daar absoluut niet vrijwillig (wat duidelijk was) en is het doelpunt dus ongeldig!

Jeurissen had het mis.

vlijmscherp 11 juni 2008 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 3490554)
Jeurissen had het mis.

hij heeft het al toegegeven.

Den Ardennees 11 juni 2008 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3490566)
hij heeft het al toegegeven.

Wat een afgang zeg!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be