Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Voorpost en het TAK zijn te agressief en geweldadig aldus Eric Defort (VVB) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107402)

jamás será vencido 11 juni 2008 10:23

Voorpost en het TAK zijn te agressief en geweldadig aldus Eric Defort (VVB)

Dat vele voorposters, TAKers en aanverwanten wel eens agressief uit de hoek durven komen is allang geweten. Nu komt de kritiek echter ook van de voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging.

Hij noemt de Voorposters griezels. Het flamigrantisme een methode die je het best vergelijkt met zwerfvuil. En hoopt dat ze na de splitsing van BHV eindelijk zich laten opnemen voor wat bezigheidstherapie.

Die uitspraken doet hij in Knack, waar hij ook nog verder uithaalt naar de agressieve kant van het vlaams nationalisme. Meer nog hij haalt ook uit naar Valkeniers die hij ervan beschuldigd de gedachten en redenering van een zatlap te volgen.

Meer nog Eric Defort gelooft in een democratische oplossing,
en noemt de 'zoontjes van oostfronters' marginale gevallen die hij liever kwijt dan rijk is. Waarschinlijk reden genoeg voor sommigen om hem voor reformist uit te schelden. Want de democratische of niet agressieve oplossing, daar zijn ze het onder de vlaams nationalisten blijkbaar nog niet over eens...

Txiki 11 juni 2008 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3489810)
Dat vele voorposters, TAKers en aanverwanten wel eens agressief uit de hoek durven komen is allang geweten. Nu komt de kritiek echter ook van de voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging....

Straks eens lezen. Voorpost is niet bepaald mijn ding, maar TAK daarmee in één adem vernoemen, lijkt me overtrokken. Maar eerst lezen natuurlijk.

jamás será vencido 11 juni 2008 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 3489818)
Straks eens lezen. Voorpost is niet bepaald mijn ding, maar TAK daarmee in één adem vernoemen, lijkt me overtrokken. Maar eerst lezen natuurlijk.

Het ging over de actiemethode: waarbij voorposters en TAKers, slogans brulden in de aard van: franse ratten, rol uw matten...

Txiki 11 juni 2008 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3489899)
Het ging over de actiemethode: waarbij voorposters en TAKers, slogans brulden in de aard van: franse ratten, rol uw matten...

Ik ben op de site van Knack eens gaan kijken. Je moet alles vertellen he Jamás. Defoort heeft overschot van gelijk. Ik deel zijn mening.

Metternich 11 juni 2008 13:09

Defoort is een dikke dwaas. Zijn uithaal naar de acties van Voorpost en TAK tegen de “meeting de soutien” van de geschorste faciliteitenburgemeesters is volledig onaanvaardbaar voor de Vlaams-radikale militant. Sterker nog, TAK en Voorpost worden afgedaan als griezels. Altijd leuk om weten dat TAK ook griezels zijn, zij hebben anders een samenwerkingsverband met de VVB en hun TAKtivist-magazine zit in elke Doorbraak (magazine van de VVB).

Voor de rest is heel dat interview gewoon één grote schande. Defoort of Barabas? Barabas!

Pelgrim 11 juni 2008 13:47

Wat heeft de VVB recent nog gedaan voor de Vlaamse zaak?
TAK houdt tenminste druk op de ketel in de rand rond Broekzele, respect daarvoor.

Metternich 11 juni 2008 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3490478)

Ze zijn erin geslaagd om met uitspraken als "België Barst"-slogans moeten we stoppen, met halfzachte campagne's en met dit soort schandalige dingen in de pers te komen... Zelfs Martens zijn VVB was pakken radicaler.

Zwartengeel 11 juni 2008 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3490312)
Defoort is een dikke dwaas. Zijn uithaal naar de acties van Voorpost en TAK tegen de “meeting de soutien” van de geschorste faciliteitenburgemeesters is volledig onaanvaardbaar voor de Vlaams-radikale militant. Sterker nog, TAK en Voorpost worden afgedaan als griezels. Altijd leuk om weten dat TAK ook griezels zijn, zij hebben anders een samenwerkingsverband met de VVB en hun TAKtivist-magazine zit in elke Doorbraak (magazine van de VVB).

Voor de rest is heel dat interview gewoon één grote schande. Defoort of Barabas? Barabas!

En zeggen dat ze in de laatste 'Doorbraak' nog een solidariteitsactie voor TAK opgezet hebben... :?

De Garde 11 juni 2008 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3490509)
En zeggen dat ze in de laatste 'Doorbraak' nog een solidariteitsactie voor TAK opgezet hebben... :?

Gelukkig zorgen het schrijven van vele grote traktaten er voor dat alles in orde komt.

Of niet soms?

Jaani_Dushman 11 juni 2008 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3490478)
TAK houdt tenminste druk op de ketel in de rand rond Broekzele, respect daarvoor.

Sorry, maar Defoort heeft 100% gelijk als hij zegt dat de Vlaamse beweging het stadium van het taalflamingantisme moet ontgroeien en resoluut de weg moet opgaan van de Vlaamse natieopbouw. Taalgebruik is een gevolg van machtsverhoudingen. En de verfransing zal van de Vlaamse rand zal niet tegengehouden worden met betogingen tegen franskiljons, en ook niet met omzendbrieven Peeters. Alleen de liquidatie van het Belgisch regime en de afschaffing van het Brussels Gewest kan die verfransing stoppen. De fusie van de beide Vlaamse gewesten is pas mogelijk als Vlaanderen afstapt van haar 19e eeuws taalflamingantisme.

De Garde 11 juni 2008 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3490656)
Sorry, maar Defoort heeft 100% gelijk als hij zegt dat de Vlaamse beweging het stadium van het taalflamingantisme moet ontgroeien en resoluut de weg moet opgaan van de Vlaamse natieopbouw. Taalgebruik is een gevolg van machtsverhoudingen. En de verfransing zal van de Vlaamse rand zal niet tegengehouden worden met betogingen tegen franskiljons, en ook niet met omzendbrieven Peeters. Alleen de liquidatie van het Belgisch regime en de afschaffing van het Brussels Gewest kan die verfransing stoppen. De fusie van de beide Vlaamse gewesten is pas mogelijk als Vlaanderen afstapt van haar 19e eeuws taalflamingantisme.

Daar kan ik wel partieel in volgen: natuurlijk moeten we uit dat taalflamingantisme groeien en kiezen voor de enig consequente oplossing om België te liquideren.

Maar zeggen dat de Vlaamse Beweging beter af is zonder TAK en Voorpost en zo is zoveel als zeggen dat de groene beweging zonder Greenpeace en zo kan.

Jaani_Dushman 11 juni 2008 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3490825)
Maar zeggen dat de Vlaamse Beweging beter af is zonder TAK en Voorpost en zo is zoveel als zeggen dat de groene beweging zonder Greenpeace en zo kan.

Dat is ook niet hetgeen Defoort zegt. Hij zegt dat zij nog een rol te spelen hebben binnen thema's zoals BHV en de faciliteiten, maar dat hun strijd (het taalflamingantisme) niet meer de strijd van de 21e eeuwse Vlaamse beweging zal zijn.

Laat even duidelijk zijn dat ik veel respect heb voor de mensen van TAK omwille van hun radicaliteit en actiebereidheid. Maar als ze zich blijven focussen op het taalflamingantisme, dan zal hun rol verdwijnen in de toekomst.

Over Voorpost zal ik mij hier niet uitspreken om de lieve vrede te bewaren...

Praetorian 11 juni 2008 16:23

De Vlaamse Beweging zal hoogstwaarschijnlijk het taalflamingantisme ontgroeien, vermits het potentieel er niet is.

Metternich 11 juni 2008 16:25

De Vlaamse Beweging is grotendeels het taalflamingantisme ontgroeid. De enigen die zich daar nog 100% mee bezig houden is TAK, dat dan nog door de VVB gesteund wordt en er zeer hechte banden mee heeft. Defoort zijn gebazel komt mij enorm over als een professor die vanuit zijn ivoren toren neerkijkt en vandaar zijn mening geeft.

Pelgrim 11 juni 2008 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3490656)

Ik herhaal dan gewoon mijn vraag: wat heeft de VVB er voor gedaan?
En tot zolang de Vlaamse Beweging er niet in is geslaagd om het Belgisch regime omver te gooien, ben ik blij dat er nog steeds het TAK is dat de druk op de ketel houdt.

Praetorian 11 juni 2008 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3490928)
En tot zolang de Vlaamse Beweging er niet in is geslaagd om het Belgisch regime omver te gooien, ben ik blij dat er nog steeds het TAK is dat de druk op de ketel houdt.

VVB heeft na '65 geen slagkracht meer om grote massa's te mobiliseren.

garfield 11 juni 2008 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3490312)

Terwijl het gemiddelde VVB bestuurlid rustig in zijn zetel zit, staan TAK en Voorpost vaak in regen en wind op de baricaden voor het Vlaanderen dat ook het hunne is.
Defoort zou beter moeten weten, de beweging vertellen maakt de francofonie sterker.

azert 11 juni 2008 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 3491033)
Terwijl het gemiddelde VVB bestuurlid rustig in zijn zetel zit, staan TAK en Voorpost vaak in regen en wind op de baricaden voor het Vlaanderen dat ook het hunne is.
Defoort zou beter moeten weten, de beweging vertellen maakt de francofonie sterker.

Zet 2 Vlaamsgezinden, laten we hen Forza en Flandria noemen, bij elkaar en ze beginnen ruzie te maken.

Txiki 11 juni 2008 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3490928)

Wat van belang is, Pelgrim, is dat Defoort de VVB een andere grondslag en richting wil geven. En dat is belangrijk. Ik steun hem volop en ben nieuwsgierig voor de uitkomsten van zaterdag.

Geert C 11 juni 2008 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 3491033)

Dat is het het soort nationalisme waar Defoort volgens mij wil komaf mee maken. Je weet wel, dat soort nationalisme dat ervan uitgaat dat je alleen maar iets kan bereiken voor Vlaanderen door in weer en wind op de barricaden den held te gaan uithangen, "strijden voor Vlaanderen", dat vijandbeeld van "de francofonie" dat ook jij hier weer schetst, dat soort dingen. :?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be