brother paul |
12 juni 2008 11:50 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest
(Bericht 3492919)
Dat de tegenstanders van "Lissabon" op TV komen verklaren dat ze voor een "gekozen europese president" zijn is wel schokkend - maw een belangrijke fractie van het Ierse electoraat is tegen het verdrag van Lissabon omdat ze eigenlijk "meer Europese staat" wensen - terwijl de Nederlanders en Fransen destijds tegen het grondwetproject waren omdat ze in geen geval "Europese Staat" wensen....
Nu is het zo dat de europese regeringsleiders ooit (!) eens samen iemand gaan aanduiden die 2,5 jaar president mag zijn - het staat volgens mij toch iedere staat vrij om verkiezingen te organizeren waarbij men zijn regeringsleider een opdracht geeft voor een bepaalde kandidaat te"gaan". Dit zou, indien het door diverse landen gevolgd wordt een systeem van "primaries" veroorzaken en een overeenkomstige campagne...
|
Je gaat met dat systeem toch nooit die amerikaanse campagnes krijgen waar je een europese president verkiest die gedragen wordt door de massa europeanen.
Als je het europarlement en alle lokale parlement als kiesmannen zou kunnen beschouwen waaruit dit breed kiescollege dan op democratische manier een kandidaat verkiest, zou je alsnog kunnen stellen dat deze getrapte democratie democratisch is.
Maar zoals ik het nu begrijp, moeten de regeringsleiders onder elkaar , zeg maar met 20man, dat klusje klaren ??? Of heb ik dat verkeerd begrepen ?
Moest het voorgedragen systeem als tussenoplossing voor bvb 12.5 jaar voorliggen, dan nog zou je kunnen stellen, het is een stap verder in ons integratieproces tot we zien dat de geesten rijp worden voor de volgende faze.
|