Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Is Ataturk een Europeaan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107507)

Turkse Nederlander 12 juni 2008 23:42

Is Ataturk een Europeaan?

Is Ataturk behalve Turk ook Europeaan?

Nog een vraag. Wat vinden jullie van de uitstraling van Ataturk?

Turkse Nederlander 12 juni 2008 23:45

Ik zou graag willen weten waarom je hem als Europeaan beschouwt of niet. Je mag zowel zijn ideeen, daden en uiterlijk als argument gebruiken.

Jan van den Berghe 12 juni 2008 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 3495342)
Is Ataturk behalve Turk ook Europeaan?

Nog een vraag. Wat vinden jullie van de uitstraling van Ataturk?

Waarop baseer je je dan om Kemal tot Europeaan uit te roepen? Dat hij is Tessaloniki geboren is? Of dat hij in opvattingen en gedachte heel Europees was?

Johan Bollen 12 juni 2008 23:52

lijkt wel alsof ie gefotoshopte blauwe ogen heeft

Turkse Nederlander 13 juni 2008 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3495360)
Waarop baseer je je dan om Kemal tot Europeaan uit te roepen? Dat hij is Tessaloniki geboren is? Of dat hij in opvattingen en gedachte heel Europees was?

In het bericht voor jouw bericht heb ik al antwoord gegeven. Je mag ieder argument gebruiken dat je maar wil.

liberalist_NL 13 juni 2008 00:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 3495346)
Ik zou graag willen weten waarom je hem als Europeaan beschouwt of niet. Je mag zowel zijn ideeen, daden en uiterlijk als argument gebruiken.

Ik vind zeker zijn ideeën over een sterk seculiere westerse Turkse staat erg goed, maar of dat hem Europeaan maakt of niet, dat weet ik niet. Dat ligt altijd nog aan de definitie van Europees. Zelf vind ik niet dat men op gebied van ethniciteit over ''Europeesheid'' kan spreken.

Wel weet ik dat hij niet heel erg ''Aziatisch'' gericht was. N.a.v. dit zou ik hem zeker wel Europees noemen.

Jantje 13 juni 2008 05:30

nee.

Paracelsus 13 juni 2008 07:39

Z'n blauwe ogen lijken inderdaad wat bijgewerkt. :-)

In mijn ogen was deze grote man een Verlichte Europeaan.

Z'n blanke huidskleur en Westers uiterlijk, dat zal wel liggen aan het % niet-mongoolse genen in zijn bloed, maar zo heb je er in Turkije toch veel?

LiberaalNL 13 juni 2008 11:17

Ja, vanwege zijn staatsvorm: Een sterke seculiere staat, gebasseerd op de ideeen van de Franse revolutie en hij is ook in het huidige Griekenland geboren.

Metternich 13 juni 2008 11:19

Hij is alvast geboren in Griekenland. Misschien was hij wel een Griek :lol: . Mij doet hij trouwens aan iemand van het Slavische volk denken. Al heb ik ooit ook eens een theorie gelezen dat hij joods bloed zou hebben.

The_fat_bloke 13 juni 2008 14:22

Qua ideeën over staatsinrichting is hij in elk geval sterk beïnvloed door de Europese verlichting, zoals Liberaal al aangaf. Dus: ja.
Hopelijk zullen de Turken deze grote staatsman blijven koesteren.

hotschizodiscocop 13 juni 2008 14:26

Aziaten zijn geen eurotrash. Wat doet israel trouwens op eurovisiesongfest?

evilbu 13 juni 2008 20:17

Citaat:

Mij doet hij trouwens aan iemand van het Slavische volk denken.
Slavisch volk?
Citaat:

Al heb ik ooit ook eens een theorie gelezen dat hij joods bloed zou hebben.
En ik heb al gehoord dat hij Macedonisch, Albanees,.... geweest zou zijn.

Ke Nan 13 juni 2008 20:27

Atatürk, een streekgenoot van mij, is een Europeaan. Hij heeft zijn militaire opleiding trouwens op een ruime boogscheut van de geboortedorpen van mijn ouders genoten.

Turkse Nederlander 13 juni 2008 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3495490)
nee.

Jij bent de enige die in deze topic als reactie "Nee" heeft geschreven. Zou je je antwoord kunnen beargumenteren?

Metternich 13 juni 2008 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3497636)
Slavisch volk?

Kroaten, Serviërs, Polen, Tsjechen, Slowaken, Russen, etc...

Turkse Nederlander 13 juni 2008 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3496141)
Hij is alvast geboren in Griekenland. Misschien was hij wel een Griek :lol: . Mij doet hij trouwens aan iemand van het Slavische volk denken. Al heb ik ooit ook eens een theorie gelezen dat hij joods bloed zou hebben.

Het hoofd van Ataturk is vrij ovaal en hij heeft redelijk brede kaken. Deze kenmerken komen veel voor bij Turken. Ook heeft hij hoge jukbeenderen. Dat komt veel voor bij Slavische mensen maar ook bij Turkse mensen.

willem1940NLD 13 juni 2008 23:00

Ik las eens ergens dat hij van een Joodse vader en Albanese moeder kwam, geen moslim was, lid van een bijzondere Joodse sectarische groep in Turkije en vrijmetselaar.

Ook dat hij zich, ondanks zijn grote kwaliteiten en scherp inzicht, feitelijk heeft doodgedronken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mustafa_Kemal_Atat%C3%BCrk
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...ason&where=web

evilbu 13 juni 2008 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3497967)
Kroaten, Serviërs, Polen, Tsjechen, Slowaken, Russen, etc...

Dat zijn volkEREN.:|

Voor de rest: de vraag lijkt me niet te beantwoorden als we het niet eerst eens zijn over de definitie van "Europeaan".:|

Sjaax 13 juni 2008 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3498017)
Voor de rest: de vraag lijkt me niet te beantwoorden als we het niet eerst eens zijn over de definitie van "Europeaan".:|

Idd.

Overigens kom ik heel wat mensen gewoon op straat tegen die sterk gelijken op Atatürk. En ik woon in Europa. :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be