Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   EIS TOT ONSLAG COLLIGNOn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=10770)

UNIE 20 maart 2004 11:43

[size=7]B.U.B. vraagt ontslag Robert Collignon[/size]

België telt vele parlementen. Aan het hoofd van één van die parlementen, het Waalse, met zetel te Namen, staat ene Robert Collignon (PS). Het is bekend dat deze politicus niet veel geeft om België. Hij zou liever hebben dat Wallonië aansluit bij het grote Frankrijk. Maar hij staat natuurlijk wel aan het hoofd van een Belgische instelling en wordt dus geacht het nodige respect op te brengen voor ons land. De eed die hij heeft afgelegd van trouw aan de grondwet versterkt nog die idee.

Nochtans doet hij elk jaar een uitstapje naar de Franse senaat om daar met hulp van een Franse organisatie, gevestigd te Parijs en genaamd de "Cercle Franco-wallon", het rattachisme te prediken.

Ziehier het einde van zijn discours dat hij hield op 3 februari 2004 te Parijs:

Je me demande, dès lors, combien de temps encore, les Bruxellois francophones et les Wallons accepteront que la solidarité fédérale se négocie, s'achète ou se quémande. Je me demande combien de temps encore nous aurons �* subir des menaces de rétorsion lorsque nous aurons eu l'audace de voter démocratiquement une loi qui ne plaît pas aux milieux conservateurs flamands. Je me demande, enfin, combien de temps encore, les Wallons supporteront la dictature de la majorité. Nous n'avons pas vocation �* la
soumission, encore moins au protectorat, et l'histoire nous a montré que c'est quelquefois de la minorité traitée avec irrespect que surgissent des signes d'exaspération qui peuvent se muer en volonté de séparation.

De Heer Collignon heeft blijkbaar lak aan meerderheden die in het nationale parlement tot stand komen. Hij spreekt zelfs over een "dictatuur" opgelegd door het noorden van België en spoort minstens impliciet aan tot separatisme.

De B.U.B. kan deze marginale, separatistische en anti-Belgische insinuaties en uitspraken niet aanvaarden, zeker niet van iemand die wordt betaald met het belastinggeld van de Belgische burger. Deze insubordinatie verdient België niet want België is een mooi voorbeeld van een meertalige staat voor Europa en de rest van de wereld.

Bovendien lijkt het er zelfs op dat de Heer Collignon de strafwet overtreedt met zijn acties want artikel 135bis van het strafwetboek beschouwt de volgende situatie als een misdaad tegen de Belgische staat:

Hij die, rechtstreeks of onrechtstreeks, van een vreemde persoon of van een vreemde organisatie giften, geschenken, leningen of andere voordelen in enigerlei vorm ontvangt, ten einde geheel of ten dele te worden bestemd of gebruikt tot het voeren of te vergoeden, in België, van een werkzaamheid of een propaganda, die de integriteit, de soevereiniteit of de onafhankelijkheid van het Rijk kunnen aantasten of de trouw die de burgers aan de Staat en aan de instellingen van het Belgische volk zijn verschuldigd, kunnen doen wankelen, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met geldboete van duizend euro tot twintigduizend euro.

De "Cercle franco-wallon is inderdaad een buitenlandse organisatie. De mogelijkheid om op kosten van die groepering een toespraak te houden is een "voordeel in enigerlei vorm". Bovendien werden er Belgische journalisten op de hoogte gebracht van het evenement zodat de separatistische en rattachistische propaganda ook in België zou kunnen verspreid worden. Het gaat trouwens wel degelijk om propaganda tégen de integriteit en de onafhankelijkheid van België, die bovendien de indruk kan wekken bij de Belgen dat een Belgische instelling als het Waals parlement niets meer met België wenst te maken te hebben. Gelet op deze feiten en vaststellingen vraagt de B.U.B. dan ook het ontslag
van de Heer Collignon uit zijn functie van voorzitter van het Waals parlement. Hij kan zijn ideeën vrij uiten, maar niet op een manier die de wet verbiedt en nog minder in het kader van een openbare functie.

Op de vooravond van de regionale verkiezingen, kan misschien onmiddellijk ook de vraag worden gesteld naar het nut van het Waals parlement en de gewesten in het algemeen voor de ontwikkeling van België in de 21ste eeuw.

Hans VAN DE CAUTER
Nationaal voorzitter B.U.B.

www.belgischeunie.be

Sale-Flamin 20 maart 2004 12:01

De BUB is een partij die geen kiezers heeft, wat BUB dan ook vertelt is geen bal waard want er staat niemand achter.

Als Collignon met zijn werklozenstaat naar Frankrijk wil dan moet hij dat maar doen, als hij de walen kan overtuigen dat dit beter is voor hen dan is dat prima, want volkomen democratisch.

Ik wens Collignon alle sterkte toe om dit te verkrijgen, of Frankrijk zit te wachten op een nieuw communistisch departement vol beroepsdoppers en geleid door een maffioso-partij is nog een andere vraag. :lol:

Dilbert 20 maart 2004 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargantua
De BUB is een partij die geen kiezers heeft, wat BUB dan ook vertelt is geen bal waard want er staat niemand achter.

Als Collignon met zijn werklozenstaat naar Frankrijk wil dan moet hij dat maar doen, als hij de walen kan overtuigen dat dit beter is voor hen dan is dat prima, want volkomen democratisch.

Ik wens Collignon alle sterkte toe om dit te verkrijgen, of Frankrijk zit te wachten op een nieuw communistisch departement vol beroepsdoppers en geleid door een maffioso-partij is nog een andere vraag. :lol:

Volledig akkoord. Ik denk dat de Fransen wel 2 keer zullen nadenken voor ze Wallonie bij Frankrijk nemen (zelfs met de bonus Brussel). Het is niet omdat ze beide Frans spreken dat ze "cultureel" bij elkaar passen. :roll:

kempenaar 20 maart 2004 13:40

Enkele jaren geleden in "de kamer" dreigde Claude Eerdekens (ps)
(voor de zoveelste keer) dat "ze naar Frankrijk" zouden gaan.

Het antwoord van Rik Daems was: Vous vouleze �* la France, allez �* la France.

En nu zijn ze nog niet weg... :lol:

PlastiekBeertje 20 maart 2004 14:21

Het is nu ondertussen duidelijk geworden dat de meerderheid der "Belgen" meer culturele affiniteit hebben met hun respectievelijke noorder en zuiderburen (media en dergelijke ook) dan met de mensen over de taalgrens.
Wallonie mag er best zijn als langlauf- en MTBparadijs en het zou niet misstaan als een Frans departement. Collignon heeft dus groot gelijk.

Waalse vrienden laten we scheiden...

Zeno! 20 maart 2004 14:37

IEDEREEN heeft het recht om tegen Belgie te zijn! Of is de BUB voor censuur??? Wil de BUB mensen met een andere mening uit de weg ruimen??? Wacht even, is er in het verleden ook geen regime (politieke partij) geweest die het moeilijk had met andere meningen? Juist ja....

Ik vind het trouwens positief dat de voorzitter van het Waalse parlement niet meer denkt in een Belgische context. Waarom zou hij? Hij is immers een trotse Waal. Zo zouden er meer moeten zijn.

kempenaar 20 maart 2004 15:51

Het wordt tijd dat we (terug) contact gaan opnemen met de Waalse separatisten en de ratchisten.

Zodat we samen kunnen spreken over een scheidingsverdrag, of zelfs een gezamelijke stratiegie bedenken die ons naar de vrijheid brengt.

Vlaanderen en Wallonië worden staat!

Hans1 20 maart 2004 16:12

Doe dat: marginalen zoeken elkaar op wanneer hun einde nadert.

Hans1 20 maart 2004 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
IEDEREEN heeft het recht om tegen Belgie te zijn! Of is de BUB voor censuur??? Wil de BUB mensen met een andere mening uit de weg ruimen??? Wacht even, is er in het verleden ook geen regime (politieke partij) geweest die het moeilijk had met andere meningen? Juist ja....

Ik vind het trouwens positief dat de voorzitter van het Waalse parlement niet meer denkt in een Belgische context. Waarom zou hij? Hij is immers een trotse Waal. Zo zouden er meer moeten zijn.

Zijn ze bij de NVA nu ook al rattachistisch? :wink:

querty 20 maart 2004 16:24

Ach, waarom hebben ze het toch altijd over Wallonië? Elio di Rupo's lopen er ook rond in Vlaanderen. Sommigen zijn zelfs nog veel erger. Neem Verhofstadt en die van het Vlaams Blok. Maar dat dekt men toe met de mantel der liefde omdat ze Nederlands spreken.

Als wij in ons land één taal spraken dan werd er niet zoveel gefoeterd op Elio di Rupo, Laurette Onkelinx, Antoine Duquenne, Louis Michel, Isabelle Durant en noem maar op. Nu doen jullie dat omdat ze van Wallonië zijn en Frans spreken.

Olivier 20 maart 2004 16:27

Neen omdat ze anders geen doel in hun leven hebben. Flamingantisme is blijkbaar een groter genot als een goei vrouw hebben.

Dermee dat de vlamingen uitsterven :lol: :lol:

kempenaar 20 maart 2004 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Doe dat: marginalen zoeken elkaar op wanneer hun einde nadert.

Bedoel je de Belgische beweging? :lol:

(da van die marginalen meen ik niet, in de Belgische beweging zitten heel fatsoenlijke mensen. net zoals bij ons)

Ik vrees echter dat hans1 dit meent...

1handclapping 20 maart 2004 17:21

Cercle Franco-Wallon een buitenlandse vereniging ? Bewijzen graag.
We kennen in ieder geval vrijheid van mening zelf de voorzitter van het Waals Parlement mag menen dat deze federale Belgische staat ipv
een stuk van het federale België beter een stuk van het unitaire Frankrijk zou zijn met 5 departementen ? Inclusief de duitstalige en luxemburgstalige minderheden ? Inclusief Bruxelles capitale de l'europe ?

Ik dacht dat wij met een MR en VLD zitten die het communautair gehakketak in België zou willen beeïndigen : B.U.B. (afkorting van
Beter Uit België ??) zou toch ook moeten wensen dat dit oeverloze
gezaag eens een pauze inlast - dus beste mensen waarom zoude de
regionale pasverkozen parlementen dan eens geen volksreferendum instellen (zoals ze in Canada ca. alle 10 jaar de Quebecqois eens
laten kiezen om eventueel onafhankelijk te worden..)

Dan weten we het & kunnen we voor een tijdje gerust zijn.

Diegenen die verkiezingsuitslagen niet goed vinden kunnen het voorbeeld van de hamburgse Schilly volgen en naar Zuid Amerika emigreren
een waar paradijs naar het schijnt.

Kortelings op Politcs .be de politieke thriller maar stem eerst voor mij

Vlaanderen Boven 20 maart 2004 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Neen omdat ze anders geen doel in hun leven hebben. Flamingantisme is blijkbaar een groter genot als een goei vrouw hebben.

Dermee dat de vlamingen uitsterven :lol: :lol:

Jammer, dat het de BUB was die klaagde, idioot.

Bruno* 20 maart 2004 17:31

Laat dit duidelijk zijn: Collignon is een inciviek in de echte zin des woords. Hij heeft trouw gezworen aan België en pleegt als dusdanig eedbreuk. Bovendien wil hij de Belgische soevereiniteit aantasten door de Romaanse provincies aan Frankrijk te verkwanselen. Dat echter een klein partijtje als de BUB, die nog niet eens de helft van de stemmen van het RWF (25.000) haalt en dat voor de regionale verkiezingen niet eens opkomt in Wallonië bij monde van haar voorzitter het "ontslag eist" van de voorzitter van een regionaal Parlement is echter lachwekkend.
Ik meen dat iedereen het d�*�*r wel over eens is.

Jan van den Berghe 20 maart 2004 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Laat dit duidelijk zijn: Collignon is een inciviek in de echte zin des woords. Hij heeft trouw gezworen aan België en pleegt als dusdanig eedbreuk.

Bij mijn weten zweert geen enkele politicus een trouw aan België. U maakt er dus weer een potje van. In een democratie heeft trouwens iedereen het recht naar verandering te streven, zolang die verandering maar volgens de democratische weg verlopen.

Jan van den Berghe 20 maart 2004 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door querty
Als wij in ons land één taal spraken dan werd er niet zoveel gefoeterd op Elio di Rupo, Laurette Onkelinx, Antoine Duquenne, Louis Michel, Isabelle Durant en noem maar op. Nu doen jullie dat omdat ze van Wallonië zijn en Frans spreken.

Oplossing van deze Fransdolle belgicist: spreek voortaan allemaal Frans en alle problemen zijn opgelost.

1handclapping 20 maart 2004 21:43

Nu we hadden de taaldiskussie alreeds : iedereen mag voor mijn part zijn
streektaal op school krijgen (en er zijn mooie waalse streektalen)
& laat ze dan bovendien Esperanto leren en alles is opgelost !
Leve België , Leve de Republiek, Leve onze "eigen talen" !

Tot ziens op het volgende Esperanto Wereldcongres in "La douce France"
Leve de goede verstandhouding onder alle volkeren in Europa.

Voor een interessant Forum met democratie - stem voor mij als president
voor het fanatieke gescheld de bovenhand krijg -

eerstdaags : De politieke thriller

Jan van den Berghe 20 maart 2004 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Tot ziens op het volgende Esperanto Wereldcongres in "La douce France"

Het eerstkomende werelcongres is in Peking, maar dan blijf ik thuis. In 2005 trek ik evenwel wel naar Vilnius.

In 2005 is er een herdenkingscongres in Frankrijk.

Even de puntjes op de i.

Amike,
Johano.

Jan van den Berghe 20 maart 2004 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
streektaal op school krijgen (en er zijn mooie waalse streektalen)

Het is helemaal niet wenselijk een cultuurtaal te laten verbrokkelen in afzonderlijke gestandardiseerde dialecten. Het voorbeeld van het Reto-Romaans laat ons zien hoe noodlottig dat wel is...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be