Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   TE hoge cijfers allochtone scholier (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107748)

Hrafnar 16 juni 2008 22:35

TE hoge cijfers allochtone scholier

Citaat:

GRONINGEN - Een ijverige allochtone leerling krijgt op school te hoge cijfers. Het verschil tussen schoolexamen- en centraal examencijfer is althans bij allochtone leerlingen minstens twee keer zo groot als bij autochtone.

Dat zeggen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. Middelbare scholieren halen voor hun schoolexamen gemiddeld een 0,1 punt hoger cijfer dan voor hun centraal examen. Bij allochtone leerlingen is dit cijferverschil groter; gemiddeld 0,2 tot 0,3 punt.

De onderzoekers van het Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs (GION) baseren zich op gegevens van 15.000 leerlingen en de examenresultaten tot 2006. Ze publiceren de onderzoeksresultaten in het juninummer van het tijdschrift Didaktief. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Wetenschappelijk Documentatie- en Onderzoekscentrum van het ministerie van Justitie.

„Dat er verschil is tussen die cijfers geldt ook voor autochtone leerlingen”, zegt onderzoeker Truus Harms. „Maar het verschil is groter bij minder goed presterende en ijverige leerlingen. Dat blijken vaker allochtone leerlingen te zijn.”

Het verschil geldt voor alle schooltypen, maar vooral de cijfers van Turkse en Marokkaanse leerlingen op havo en vmbo (theoretische en gemengde leerweg) springen eruit.

Voor alle vakken samen is het gat tussen beide examencijfers bij Turkse leerlingen 0,6 punt en bij Marokkaanse leerlingen 0,4 punt groter dan bij hun autochtone klasgenoten. Bij sommige vakken (exacte vakken, moderne talen en economische vakken) lopen de verschillen voor deze leerlingen op tot bijna 1 punt. Docenten blijken zich niet bewust van de grotere verschillen.

Allochtone leerlingen hebben volgens docenten meer moeite met het 'talige' karakter van de vragen op het centraal examen. Opvallend is dat scholen met weinig extra cijferverschil 'strenge' scholen zijn. Ze houden onverkort vast aan een bepaald niveau op het schoolexamen en selecteren leerlingen al in de laagste klassen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4...htonen___.html
En maar klagen dat ze achtergesteld worden en geen kansen krijgen, maar intussen krijgen de allochtone leerlingen structureel hogere cijfers dan hun autochtone medescholieren... Dus wie worden er gedieskriemienierd?

goodwill 17 juni 2008 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar (Bericht 3505010)
En maar klagen dat ze achtergesteld worden en geen kansen krijgen, maar intussen krijgen de allochtone leerlingen structureel hogere cijfers dan hun autochtone medescholieren... Dus wie worden er gedieskriemienierd?

Over wie heb je het ?
Je bent weeral (ik kijk er niet meer van op) zwaar aan het veralgemenen.

Hoe je draait of keert: examenvargen zijn hetzelfde voor iedereen. Ook voor jou zullen dezelfde vragen gelden als je een examen wenst af te leggen.

Anna List 17 juni 2008 10:03

ik hoop dat iedereen hieruit kan besluiten dat het zonder kwalitatieve reden bevoordelen van leerlingen

die mensen niet vooruit helpt

ze vallen dan gewoon op hetvolgende niveau door de mand

Hrafnar 17 juni 2008 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door goodwill (Bericht 3505386)
Over wie heb je het ?

Begrijpend lezen is niet echt jouw sterkste kant he? Lees nou eerst eens goed wat er staat, herlees het desnoods, laat het tot je doordringen, en begin dan eens je commentaren te schrijven.

Citaat:

Je bent weeral (ik kijk er niet meer van op) zwaar aan het veralgemenen.

Oh ja, waar dan? Overigens kijk ik er ook niet van op dat jij weeral met een totaal nietszeggend schrijfseltje aan komt zetten, maar dit terzijde.

Citaat:

Hoe je draait of keert: examenvargen zijn hetzelfde voor iedereen. Ook voor jou zullen dezelfde vragen gelden als je een examen wenst af te leggen.

De examenvragen zijn hetzelfde voor iedereen, dat wordt ook door niemand betwist, de examenbeoordelingen daarentegen, zijn niet hetzelfde voor iedereen blijkens dit onderzoek. Uit dat onderzoek is gebleken dat ijverige allochtone leerlingen structureel hogere punten krijgen dan hun autochtone tegenpolen, waaruit men dus kan concluderen dat het hier zeer sterk naar discriminatie (=ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken) riekt.

Snap je het nou een beetje of moet ik echt Jip-en-Janneketaal gaan gebruiken voor bepaalde zaken tot je kunnen doordringen?

circe 17 juni 2008 10:43

Waarschijnlijk kreeg Goodwill 9/10 voor begrijpend lezen omdat de leraar vreesde dat zijn auto anders in de fik ging gestoken worden.

roger verhiest 17 juni 2008 10:43

Er worden feiten vastgesteld, geen conclusies gemaakt : het is best mogelijk dat de schriftelijke proeven worden verbeterd door iemand die zelfs niet weet of de geexamineerde allo of auto is + het feit dat er tegenwoordig mensen zijn die men gewoon als allo ,klasseert
ondanks het feit dat zijn grootouders hier geboren zijn... Het gaat overigens over gemiddelden & je moet dan nog het niveau nhalen waarop je examen kan doen - vele
allo's vallen voordien al uit, het is daardoor logisch dat "de besten" & "de ijverigsten"
beter preseteren omdat ze beter gemotiveerd zijn .

Ik ga geen uitspraken doen over situaties in NL in B is het alleszins zo dat in verhouding de meeste allo's die studies op middelbaar niveau afmaken de meisjes zijn, de jongens vallen ngewoonlijk eerder uit den boot.

roger verhiest 17 juni 2008 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3505507)
Waarschijnlijk kreeg Goodwill 9/10 voor begrijpend lezen omdat de leraar vreesde dat zijn auto anders in de fik ging gestoken worden.

De materie is het waard om op een serene manier te debateren en naar elkaars argumenten te luisteren, zonder in een zinloze scheldpartij te vervallen.
Als je dat niet vindt ga je dan wat op K&K amuzeren om naar elkaar te sneren.
Dat is leuk en soms zelfs goed voor den dorst.

Brandaan 17 juni 2008 11:02

Ik merk dat men hier niet bekend is met de Nederlandse examens: Het schoolexamen mag dan wel examen heten, maar eigenlijk gaat het gewoon om een gewogen gemiddelde van de toetsen die zijn gemaakt in de laatste jaren van de schoolcarriere. Deze toetsen worden nagekeken door de lesgevende docenten en doordat de scholen deze toetsen zelf in elkaar zetten zijn er ook geen antwoordmodellen. De docenten hebben dus een grote vrijheid in het toekennen van punten. De docenten kennen de leerlingen en blijkbaar geven zij onbewust, maar stelselmatig allochtone leerlingen hogere cijfers.

Het Centrale Examen is het echte landelijke examen aan het eind van de schoolcarriere, in elkaar gezet door het CITO en het bevat een nauwkeurig antwoordmodel. De invloed van de nakijkende docent op het cijfer is dus veel kleiner en voor allochtonen valt dus het (gemiddelde) voordeel van de eigen nakijkende docent weg waardoor men een paar tienden van een punt lager scoort.

Al gaat het maar om enkele tienden van een punt en vermoed ik dat de docenten het compleet onbewust doen, het blijft een kwalijke zaak. Het is natuurlijk wel mooi dat er weer een fabeltje is doorgeprikt; "allochtonen doen het slecht op school door racistische docenten". Sterker nog, ze doen het cijfermatig juist beter op school door racistische docenten.

Brandaan 17 juni 2008 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3505508)
Er worden feiten vastgesteld, geen conclusies gemaakt : het is best mogelijk dat de schriftelijke proeven worden verbeterd door iemand die zelfs niet weet of de geexamineerde allo of auto is + het feit dat er tegenwoordig mensen zijn die men gewoon als allo ,klasseert
ondanks het feit dat zijn grootouders hier geboren zijn... Het gaat overigens over gemiddelden & je moet dan nog het niveau nhalen waarop je examen kan doen - vele
allo's vallen voordien al uit, het is daardoor logisch dat "de besten" & "de ijverigsten"

Ik ga geen uitspraken doen over situaties in NL in B is het alleszins zo dat in verhouding de meeste allo's die studies op middelbaar niveau afmaken de meisjes zijn, de jongens vallen ngewoonlijk eerder uit den boot.

Ik snap uw argument niet; Dit is bij autochtonen toch ook het geval?

Hrafnar 17 juni 2008 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 3505539)
Ik merk dat men hier niet bekend is met de Nederlandse examens: Het schoolexamen mag dan wel examen heten, maar eigenlijk gaat het gewoon om een gewogen gemiddelde van de toetsen die zijn gemaakt in de laatste jaren van de schoolcarriere. Deze toetsen worden nagekeken door de lesgevende docenten en doordat de scholen deze toetsen zelf in elkaar zetten zijn er ook geen antwoordmodellen. De docenten hebben dus een grote vrijheid in het toekennen van punten. De docenten kennen de leerlingen en blijkbaar geven zij onbewust, maar stelselmatig allochtone leerlingen hogere cijfers.

Het Centrale Examen is het echte landelijke examen aan het eind van de schoolcarriere, in elkaar gezet door het CITO en het bevat een nauwkeurig antwoordmodel. De invloed van de nakijkende docent op het cijfer is dus veel kleiner en voor allochtonen valt dus het (gemiddelde) voordeel van de eigen nakijkende docent weg waardoor men een paar tienden van een punt lager scoort.

Al gaat het maar om enkele tienden van een punt en vermoed ik dat de docenten het compleet onbewust doen, het blijft een kwalijke zaak. Het is natuurlijk wel mooi dat er weer een fabeltje is doorgeprikt; "allochtonen doen het slecht op school door racistische docenten". Sterker nog, ze doen het cijfermatig juist beter op school door racistische docenten.

Of door van boven opgelegde 'richtlijnen'.

Ik meende een tijdje terug hier op het forum zoiets daarover gelezen te hebben, en ben even op zoek gegaan naar desbetreffende draad, waar onder andere het volgende te lezen staat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert (Bericht 3254676)
Mijn opmerking klopt wel degelijk. De examens en proefwerken mogen dan wel hetzelfde zijn, de beoordeling daarvan is dat beslist niet. Foutieve zinsbouw, spelling enzovoorts worden bij allochtone leerlingen veel vaker door de vingers gezien dan bij autochtone leerlingen. Ook bij andere vakken dan Nederlands worden dingen vaker goedgekeurd dan bij autochtonen omdat de leraren geneigd zijn foutieve of deels foutieve antwoorden te wijten aan die zogenaamde taalachterstand, en dat ze dus de vraagstelling niet goed hebben begrepen of iets dergelijks.
Ik heb drie mensen in mijn familie die allemaal doceren op middelbare scholen en die dus dagelijks met allochtone leerlingen en hun gebrekkige Nederlands geconfronteerd worden. En alle drie bevestigen die hetgeen ik hierboven reeds beschreef. Bij één van die drie was het zelfs zo dat er vanuit de schoolleiding een geheim schrijven naar de leerkrachten was gegaan om wat "coulanter" te zijn in de beoordeling van van allochtone leerlingen in het algemeen en hun taalgebruik in het bijzonder.
Dat is dus oproepen tot regelrechte discriminatie - van de autochtone leerlingen welteverstaan. De allochtoontjes worden daar dus, net zoals zo vaak elders, gepamperd en in de watten gelegd.

http://forum.politics.be/showpost.ph...76&postcount=3

Voorts:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 3255096)
Vuyscht haemert wat je zegt zou heel goed kunnen!
Het viel me op Antwerpen Noord op dat jonge allochtonen die vaak uit beroeps kwamen, wel een diploma hadden maar amper begrijpend konden lezen en om die reden met hun administratie bij een sociale dienst langsgingen!
Evengoed bleek vaak bij allochtone collega's taal toch een struikelblok te zijn voor bijvoorbeeld verslagneming of toelichten tijden een vergadering.
Dus is het helemaal niet denkbeeldig dat de verwachtingen tegenover allochtone leerlingen lager liggen!

http://forum.politics.be/showpost.ph...96&postcount=4

En:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3256655)
In mijn familie en kennissenkring ken ik minstens ZES leerkrachten!
Allen bevestigen wat Vuyschthaemert hierboven schreef.
Geen van allen waren "racisten" in de betekenis die men er ooit aan gaf.

Wèl heb ik iemand ervan letterlijk horen zeggen: ik ben altijd blij als er een witte ook iets heeft uitgespookt op het moment dat ik Youssofke of Mohammedje moet naar zijn voeten geven... anders ben ik weer rassiestisch bezig als het enkel allochtonen zijn die straf moeten schrijven.

http://forum.politics.be/showpost.ph...55&postcount=6

Alsook:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3262588)
Mijn vriendin die Nederlands geeft in de eerste jaren van het middelbaar heeft van de Guimardstraat opdracht gekregen om niet te streng om te gaan met de dt fouten, omdat anders de allochtoontjes zich gediscrimineerd voelen.
Zolang we burka, hijab, niqaab en consoorten maar correct schrijven zeker?

En nu gij!

http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=13

En tot slot wil ik u deze commentaren ook niet onthouden:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3262122)
Onzin, ik heb in het onderwijs gestaan, en daar is absoluut niets van waar.
In het begin worden ze wel meer begeleid, maar dat moet toch. Ze moeten ook de kans krijgen om de taal te leren

http://forum.politics.be/showpost.ph...22&postcount=9

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 3263020)
Bwa, ik vind niet dat ze perfect nederlands moeten spreken. als ze al wat basis kennen vind ik dat best goed.

http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=26

Het één en ander lijkt me wel duidelijk.

goodwill 17 juni 2008 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3505507)

;) moest je weten :)

goodwill 17 juni 2008 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3505508)

Goed gezegd.

Maar of Hrafnar en co dit kunnen (willen ?) begrijpen is iets anders.

goodwill 17 juni 2008 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 3505539)

Beste 'aftrikaan (? ben je zeker)in hart en nieren' ,

racistische docenten zijn inderdaad niet de hoofdreden, maar soms laten sommigen hun venijn wel degelijk via hun puntentoekenning blijken.

Maar kort: iedereen moet op dezelfde manier beoordeeld worden.
Jouw bewering van 'onbewust' is een verklaring die jij niet kan bewijzen. Dus stop aub met deze grove insinuaties.

goodwill 17 juni 2008 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar (Bericht 3505568)
Of door van boven opgelegde 'richtlijnen'.

Ik meende een tijdje terug hier op het forum zoiets daarover gelezen te hebben, en ben even op zoek gegaan naar desbetreffende draad, waar onder andere het volgende te lezen staat:

Voorts:

En:

Alsook:

En tot slot wil ik u deze commentaren ook niet onthouden:

Het één en ander lijkt me wel duidelijk.

en wie citeert jij ?... juist circe, Vuyschthaemert en alice ...mooie referentie

Hrafnar 17 juni 2008 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door goodwill (Bericht 3505635)
Goed gezegd.

Maar of Hrafnar en co dit kunnen (willen ?) begrijpen is iets anders.

Be-grij-pend le-zen is blijk-baar nog steeds een pro-bleem.

Want er staat namelijk in het geciteerde krantenartikel uit de openingspost heel duidelijk dit:

Citaat:

„Dat er verschil is tussen die cijfers geldt ook voor autochtone leerlingen”, zegt onderzoeker Truus Harms. „Maar het verschil is groter bij minder goed presterende en ijverige leerlingen. Dat blijken vaker allochtone leerlingen te zijn.
Wat daar in Jip-enJanneketaal staat, is dat allochtone leerlingen die ijverig zijn vaak toch minder goed presteren. Die krijgen dus pluspunten voor hun ijver, niet voor de geleverde prestaties!

fox 17 juni 2008 12:18

Ik zeg maar iets

School 1: 500 autochtonen en 100 allochtonen: hoge moeilijkheidsgraad dus goeie voorbereiding op eindexamen --> Punten in school liggen dichter bij punten op eindexamen

School 2: 500 allochtonen en 100 autochtonen: lage moeilijkheidsgraad dus slechte voorbereiding op eindexamen --> Punten in school liggen hoger dan punten op eindexamen?

Neptunus 17 juni 2008 12:23

Het is inderdaad een feit dat aan allochtone leerlingen minder eisen worden gesteld en dat hun prestaties in verhouding te hoog verloond worden (punten geven die ze eigenlijk niet verdienen). Wat we ook vastsstellen is dat in scholen die bijna volledig uit allochtone leerlingen bestaat, de weinige autochtonen worden gediscrimineerd, zowel door tal van andere leerlingen (meestal gaat het om moslims) als door sommige idiote wereldvreemde leerkrachten.

Feit is ook dat het algemeen niveau van dergelijke scholen VEEL lager ligt dan dit in 'witte scholen' en dat men zich ernstig vragen mag stellen over de waarde van de diploma's van sommige scholen. Sommige werkgevers hebben dit door en nemen liever geen mensen aan die uit welbepaalde scholen komen.

Ook de universiteit lijdt aan niveauverlaging. Aan de Antwerpse univ. lopen er nu ook tal van radicale reactionaire, totaal gesluierde moslimmeisjes rond, die zich blijkbaar superieur wanen, steeds bijeenklitten en geen contact hebben met andere studenten. Op een ostentatieve manier waren ze met hun extreemrechtse moslimkledij door de gangen en dagen er het personeel en andere studenten uit. Volledig gesluierd komen ze examens afleggen en professoren durven niets anders dan TE hoge punten geven, uit vrees voor racist te worden uitgemaakt. Zo komt het dat er nu allochtonen afstuderen aan de universteit die hun diploma (diploma's devalueren) echt niet waard zijn en die er nog niet in slagen om een brief op te stellen in deftig Nederlands. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat werkgevers liever geen allochtonen aanwerven voor bepaalde functies, omdat men niet weet of die persoon wel zijn/haar diploma waard is en of die wel voldoende bekwaam is.

Brandaan 17 juni 2008 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door goodwill (Bericht 3505649)
Beste 'aftrikaan (? ben je zeker)in hart en nieren' ,

Ja, ik ben zeker. Geboren en (deels) getogen.

Citaat:

racistische docenten zijn inderdaad niet de hoofdreden, maar soms laten sommigen hun venijn wel degelijk via hun puntentoekenning blijken.
Bewijzen? Anders stopt u met deze grove insinuaties. ;)
Citaat:

Maar kort: iedereen moet op dezelfde manier beoordeeld worden.
Jouw bewering van 'onbewust' is een verklaring die jij niet kan bewijzen. Dus stop aub met deze grove insinuaties.
Die onbewust staat daar waarschijnlijk door mijn naïviteit en mijn geloof in het goede van de mens. Hrafnar maakt echter een redelijk punt voor zijn pleidooi dat de verschillen in de beoordeling bewust worden gemaakt. Dat zou de zaak natuurlijk nog kwalijker maken; docenten maken nu niet enkel een menselijke fout uit misplaatst begrip, nee sommige scholen hebben bijkbaar een inherent racistisch beleid om hun allochtone scholieren anders en voordeliger te beoordelen.

Wat denkt u zelf dat de oorzaak is? U spreekt mij tegen dat de verschillen onbewust worden gemaakt en noemt dat een grove insinuatie, maar Hrafnar zijn copy-pastes dat het bewust gedaan wordt doet u ook af als onbetrouwbaar.

Hrafnar 17 juni 2008 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door goodwill (Bericht 3505655)
en wie citeert jij ?... juist circe, Vuyschthaemert en alice ...mooie referentie

Ooohw, omdat hun mening niet strookt met de jouwe, moeten die maar niet genoemd worden? Beetje last van censuritis?

Je vergeet overigens te vermelden dat ik duvelke ook aanhaalde...

EDIT:

Blijkbaar heb jij ook zo'n school bezocht, aangezien je niet weet dat bij inversie de 't' in de tweede persoon enkelvoud in de tegenwoorde tijd weggelaten wordt.

Dus: jij loopt (met 't'), maar: loop jij? (zonder 't')

goodwill 17 juni 2008 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus (Bericht 3505683)
Het is inderdaad een feit dat aan allochtone leerlingen minder eisen worden gesteld en dat hun prestaties in verhouding te hoog verlond worden (punten geven die ze eigenlik niet verdienen). Wat we ook vastsstellen is dat in scholen die bijna volledig uit allochtone leerlingen bestaat, de weinige autochtonen worden gediscrimineerd, zowel door de andere leerlingen (meestal gaat het om moslims) als door sommige idiote wereldvreemde leerkrachten.

Kan je hiervoor een zwart-wit geven ? En niet één van die vermaarde en geleerde forummers citeren die 'alles weten'

Citaat:

Feit is ook dat het algemeen niveau van dergelijke scholen VEEL lager ligt dan dit in 'witte scholen' en dat men zich ernstig vragen mag stellen over de waarde van de diploma's van sommige scholen. Sommige werkgevers hebben dit door en nemen liever geen mensen aan die uit welbepaalde scholen komen.
.
Er was toch niet zolang geleden een onderzoek dat stelde dat er geen niveau-verschil is tussen de scholen ?

Citaat:

Ook de universiteit lijdt aan niveauverlaging. .
Bewijzen ?

Citaat:

Aan de Antwerpse univ. lopen er nu ook tal van radicale, totaal gesluierde moslimmeisjes rond, die zich superieur wanen, die steeds bijeenklitten en geen contazct hebbne met andere studenten. Op een ostentatieve manier waren ze met hun radicaalrechtse moslimkledij door de gangen en dagen er het personeel en andere studenten uit.
.
off topic

Citaat:

Volledig gesluierd komen ze examens afleggen en professoren durven niets anders dan TE hoge punten geven, uit vrees voor racist te worden uitgemaakt. .
bewijs dit ?

Citaat:

Zo komt het dat er nu allochtonen afstudereen aan de universteit die hun diploma (diploma's devalueren) echt niet waard zijn en die er nog niet in slagen om een brief op te stellen in deftig Nederlands. .
belachelijk. Om een diploma te halen moet je bewijzen dat je het kan.
Diegenen die niet meekunnen vallen al in het eerste jaar af.

Citaat:

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat werkgevers liever geen allochtonen aanwerven voor bepaalde functies, omdat men niet weet of die persoon wel zijn/haar diploma waard is en of die wel voldoende bekwaam is.
Dit is een nietszeggende relatie die jij legt.
Er zijn diverse factoren waarom een werkgever eventueel een allochtoon niet wenst aan te nemen. Wees wel eerlijk om verder te kijken, en niet enkel te focussen op wat je gepast lijkt.

Dus , best neptunus, veel blabla van jou, maar geen enkel bewijs.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be