Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Brabants Gewest (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107792)

Doedelzak 17 juni 2008 14:18

Brabants Gewest

Op het forum van de partij B.U.B. zag ik een interessant voorstel over een tweetalige Brabantse kieskring en zelfs regio. Wat vindt het internetvolkje hiervan? Ik vind het alvast een aangenaam en origineel idee !

vlijmscherp 17 juni 2008 14:19

waarom is dit nodig? welk voordeel hebben de Brabanders hiermee?

Distel 17 juni 2008 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3506099)
Op het forum van de partij B.U.B. zag ik een interessant voorstel over een tweetalige Brabantse kieskring en zelfs regio. Wat vindt het internetvolkje hiervan? Ik vind het alvast een aangenaam en origineel idee !

Wat een verrassing dat jij een voorstel van je eigen clubje goed vindt, Hans.

azert 17 juni 2008 14:27

Heel België tweetalig maken zou nog beter zijn, maar we kunnen beginnen met Brabant en dan wachten tot de andere provincies dat goede voorbeeld volgen.

Distel 17 juni 2008 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3506133)
Heel België tweetalig maken zou nog beter zijn, maar we kunnen beginnen met Brabant en dan wachten tot de andere provincies dat goede voorbeeld volgen.

Begin eerst maar met La Wallonie. Wanneer je je idee dan eindelijk verkocht hebt aan Waal Modaal kunnen varkens vliegen.

stropdrager 17 juni 2008 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 3506148)
Begin eerst maar met La Wallonie. Wanneer je je idee dan eindelijk verkocht hebt aan Waal Modaal kunnen varkens vliegen.

Of met Brussel; waar de taalwetgeving nog steeds niet correct wordt toegepast.

Gwyndion 17 juni 2008 14:34

Waarom is dit topic nodig? Hier is al een discussie over geweest, had die thread gewoon een bump gegeven. Waarom is een tweetalig België trouwens nodig? Elke Belg kent toch zowel Nederlands als Frans dus dan is er toch geen enkel probleem? Of zijn sommige mensen TOCH niet in staat om het Nederlands te leren? Dat ze het dan zegen dan sturen we een team psychologen en pedagogen naar Brussel en Wallonië.

DebianFox 17 juni 2008 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3481101)
De BUB is dus voor een uitbreiding van Brussel met het volledige Vlaams- en Waals-Brabant. Alleen moet het très grand Bruxelles plots Brabant noemen, mar natuurlijk blijft het een afzonder gewest.

De vraag is nu: "Waarom camoufleert de BUB deze uitbreiding en klinken ze voor het eerst Vlaamsvriendelijk?" (=de afschaffing van het Brussel Gewest)

Je zou kunnen denken dat ze de oude provincie Brabant willen herstellen, maar het feit dat dit een afzonderlijk Gewest (Brabant afzonderlijk Gewest!) moet zijn verraadt natuurlijk veel. ;)

:)

Citaat:

BRABANT ALS DERDE GEWEST

Om uit de politiek-communautaire impasse te geraken, stelt de B.U.B. deze tussenoplossing voor op weg naar het unitarisme met provinciale decentralisatie:

- fusie 19 Brusselse gemeenten en dus afschaffing Brussels gewest;

- creatie van een tweetalig Brabants gewest met dezelfde bevoegdheden als het gewest Brussel-Hoofdstad; deze tweetaligheid resulteert niet in territoriale tweetaligheid;

- Brabantse kieskring;

- geen uitbreiding van Brussel;

- compensatie van de 6 bestaande faciliteitengemeenten rond Brussel door de creatie van 6 nieuwe faciliteitengemeenten in Franstalig Brabant (bijv. Waterloo en Waver) of elders in Franstalig België.
Dezelfde bevoegdheden als Brussel, kan deze "camouflage" nog duidelijker? Straf dat ze dan nog geen "uitbreiding van Brussel" eraan durven toevoegen ...

Doedelzak 17 juni 2008 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 3506121)
Wat een verrassing dat jij een voorstel van je eigen clubje goed vindt, Hans.

Ik ben Hans niet. Ik ben een provinciale federalist, geen unitarist. Maar ik geef toe dat de B.U.B. op dit moment de beste partij is in België op vlak van ideeën. 10 keer beter dan al de rest. Zij zijn de enige die nadenken en die solidariteit tussen alle Belgen belangrijk vinden zonder taalracisme. Knap.

Doedelzak 17 juni 2008 14:39

Citaat:

Exact.

vlijmscherp 17 juni 2008 14:40

Citaat:

waarom tweetalig maken? gewoon al respect opbrengen voor de andere taal is al een brug te ver voor velen.

azert 17 juni 2008 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 3506151)
Of met Brussel; waar de taalwetgeving nog steeds niet correct wordt toegepast.

In een tweeetalig Brabant zal het ongeveer 50-50 NL-FR zijn en niet 80-20 zoals in Brussel (als lingua franca).

Gwyndion 17 juni 2008 14:45

Zijn de mensen die beweren dat Brussel 80 % Frans is nu aan het trollen of zijn die ECHT zo achterlijk? Wandel eens even in brussel rond en beweer dan nog eens dat er geen Engelsen, Berbers, Turken,...sorry hoor maar alle niet Nederlandstaligen bij de Franstaligen tellen is wel HEEL simplistisch.

DebianFox 17 juni 2008 14:46

Citaat:

Waarom? Frans heeft niets te zoeken in Vlaanderen.

Het wordt tijd dat Vlaanderen meegaat met de tijd en dat het zoals buurlanden Nederland en Duitsland ook Engels zal aanbieden als de eerste onderwezen vreemde taal in het onderwijs. In de Vlaamse republiek zal dit wel snel gebeuren ;)

Frans stelt als wereldtaal nu eenmaal niets meer voor en als internationale lingua franca is het toch volledig verdrongen door het Engels.

I amsterdam 17 juni 2008 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3506099)

Nog beter zou zijn heel Brabant ,noord en zuid samen te voegen.

Doedelzak 17 juni 2008 14:53

Ja, maar dat Grote Brabant wordt dan wel deel van België, hè.

I amsterdam 17 juni 2008 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3506232)
Ja, maar dat Grote Brabant wordt dan wel deel van België, hè.

Is ook goed, als het bij een onafhankelijk Vlaanderen komt.

Doedelzak 17 juni 2008 14:58

West- en Oost-Vlaanderen kan inderdaad één provincie zijn. Voor de rest bestaat België uit Brabant, Limburg, Namen, Luxemburg, Luik en Henegouwen.

azert 17 juni 2008 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3506202)
Zijn de mensen die beweren dat Brussel 80 % Frans is nu aan het trollen of zijn die ECHT zo achterlijk? Wandel eens even in brussel rond en beweer dan nog eens dat er geen Engelsen, Berbers, Turken,...sorry hoor maar alle niet Nederlandstaligen bij de Franstaligen tellen is wel HEEL simplistisch.

Je kunt zonder het minste probleem overal en altijd terecht met Frans.
Wie een andere taal spreekt dan Frans; moet er Frans bij leren of anders lukt het niet.
De lingua Franca is gewoon Frans.
Enkel wie Frans als moedertaal spreekt, hoeft in Brussel geen andere taal te leren. Frans gaat altijd.

Gwyndion 17 juni 2008 15:05

Dit is geen reactie op mijn post, ik stel wel vast dat het blijkbaar het beste is om het Frans als tweede taal in Vlaanderen af te schaffen en te vervangen door het Engels, lijkt me veel beter. Misschien beter eerste taal het Nederlands, tweede taal het Engels, daarna Chinees voor buitenlandse handel en als keuzevak Frans vermits het niet zo'n belangrijke taal is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be