Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Herfinanciering regio's is uitgewerkt... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107976)

brother paul 20 juni 2008 06:48

Herfinanciering regio's is uitgewerkt...

Citaat:

Dehaene-boys herfinancieren België
De gewezen medewerkers van Jean-Luc Dehaene, de zogenaamde 'Toshiba-boys' Steve Dubois en Eric Kirsch, hebben hun computermodellen weer laten lopen om hun werkstuk uit 1988, de Financieringswet, te corrigeren. Twintig jaar na datum stellen ze voor de geldstromen in België om te draaien: de regio's moeten bijspringen om de federale staat overeind te houden.
(tijd) - Premier Yves Leterme (CD&V) haalde de zogenaamde 'Toshiba-boys' opnieuw binnen, omdat zij de Financieringswet van binnen en van buiten kennen. In 1988 werkten zij voor Dehaene op hun Toshiba-pc de Financieringswet uit, waarin de Belgische geldstromen zijn vastgelegd.

Die Toshiba-boys hebben hun computermodellen weer laten lopen om een nieuwe mechaniek uit te tekenen. De financiering van België zit na jaren immers helemaal scheef. Alle lusten zijn voor de deelstaten, alle lasten voor de federale staat. En dat is niet langer houdbaar.

Daarom is er grote schoonmaak gehouden. In plaats van de gewesten en gemeenschappen een vaste dotatie te geven, bestaat het voorstel van CD&V erin om 80 procent van de personenbelasting over te hevelen naar de deelstaten. Volgens de simulaties die gemaakt zijn, gaat het volgend jaar om een bedrag van 25,9 miljard euro. In 2020 zou het al gaan om 41,2 miljard euro.

Elk gewest zou zijn aandeel in de personenbelasting krijgen. Zo zou Vlaanderen volgend jaar 16,4 miljard euro krijgen, een bedrag dat oploopt tot 26,1 miljard in 2020. Het voordeel is dat de gewesten geresponsabiliseerd worden: als de inkomsten uit de persoenenbelasting tegenvallen, zullen de gewesten dat voelen.

Buiten de inkomsten uit de personenbelasting voorziet CD&V ook nog in een vaste dotatie of 'sokkelfinanciering'. Vlaanderen zou elk jaar 2,3 miljard euro krijgen, Wallonië 1,6 miljard, de Franse Gemeenschap 1,3 miljard en Brussel 200 miljoen. Die bedragen zouden niet meer worden geïndexeerd.

Solidariteit

Voorts is er sprake van een solidariteitsmechanisme. Er zou geen ommetje meer worden gemaakt langs de federale kas. Vlaanderen zou rechtstreeks solidair zijn met Franstalig België. In 2009 zou er zo 541,9 miljoen van Vlaanderen naar Franstalig België vloeien. In 2020 zou het al gaan om 960,9 miljoen.

En er is in het CD&V-voorstel ook nog voorzien in een Brusselse compensatie voor de pendelaars uit Vlaanderen en Wallonië. Brussel zou zo in 2009 kunnen rekenen op een extraatje van 292,5 miljoen euro. In 2020 zou het 'pendelaars'-bedrag voor Brussel oplopen tot 460,7 miljoen euro. Het moet de zwakke fiscale draagkracht van de hoofdstad, en dus de relatief kleine inkomsten uit de personenbelasting, compenseren.

Het CD&V-voorstel komt vooral ook neer op een herfinanciering van de federale staat. De stijging van de middelen voor de deelstaten wordt jaar na jaar afgeremd. Dat blijkt eveneens uit de simulaties van de Toshiba-boys. Bij aanvang, in 2009, is er nauwelijks een verschil te zien zijn met het bestaande financieringsmodel. Maar in 2020 zouden Vlaanderen, Wallonië en Brussel het wel met bijna 1,2 miljard euro minder moeten doen, in vergelijking met het huidige financieringsmodel.

Miljardenstroom naar regio's teruggeschroefd
CD&V legt in de onderhandelingen over de staatshervorming een financieringsmodel op tafel waarin de stijging van de middelen voor Vlaanderen, Wallonië en Brussel elk jaar wat meer afgeremd wordt. Daardoor kan de federale staat tegen 2020 ruim 1 miljard euro extra voor zich houden. Dat blijkt uit simulaties van CD&V, waarop De Tijd de hand kon leggen.
Foto (belga): Premier Yves Leterme (CD&V).

CD&V heeft maandenlang discreet aan een herziening van de financieringsmechanismes in België gewerkt. De deelstaten zouden geen vaste (geïndexeerde) dotatie meer krijgen, maar wel samen 80 procent van de inkomsten uit de personenbelasting. Daardoor zouden ze de gevolgen van de economische conjunctuur zelf voelen, in de vorm van stijgende of dalende inkomsten. De ingreep moet de gewesten responsabiliseren.

Uit simulaties van CD&V blijkt echter ook dat Vlaanderen, Wallonië en Brussel de komende jaren heel wat minder geld zouden ontvangen, in vergelijking met het bestaande financieringsmodel.

Elk jaar loopt dat verlies voor de deelstaten op. Het gaat om 98,9 miljoen euro in 2009, 155,1 miljoen euro in 2010, 211,3 miljoen in 2011 en 273,7 miljoen in 2012. In 2015 kost het CD&V-financieringsmodel de deelstaten 612,9 miljoen euro. In 2020 gaat het om niet minder dan 1,2 miljard euro.

Het CD&V-financieringsvoorstel komt dus even goed neer op een herfinanciering van de federale staat, ten koste van de deelstaten. Dat is nodig, wil de federale staat de oplopende kosten van de vergrijzing kunnen blijven opvangen.

Door het federale België te versterken, heeft CD&V ook een stevig politiek argument in handen om de Franstalige partijen mee te krijgen. Bovendien houdt CD&V vast aan een solidariteitsmechanisme, waarbij er elk jaar meer geld van de Vlaamse Gemeenschap naar de Franse Gemeenschap vloeit.

Alle partijhoofdkwartieren hielden de CD&V-plannen donderdag tegen het licht, en maakten zelf eigen berekeningen. Want vandaag komt een werkgroep al een eerste keer bijeen om zich te buigen over het CD&V-voorstel om tot een nieuwe financiering binnen België te komen. Naar verluidt liggen de plannen zeker bij de PS, het cdH en Ecolo moeilijk
WVDV
Het ziet er naar uit dat dit de Belgische compromis wordt waar de meerderheid mee kan leven...

Voila; ipv 20 jaar te leuteren dat vlaanderen moet afscheuren, nog eens een poging om het model staand te houden, tot 2020.

Het solidariteitsmechanisme zal ervoor zorgen dat Vlaanderen nu elke begrotingsronde Wallonie eventje zal mogen uitleggen waarom het tekort heeft aan vlaanderen... Er is geen ommetje meer naar nonkel Belgie, maar weldegelijk een rechstreeks aankloppen bij de vlaamse regering;.

Het voordeel ervan is in elk geval dat de heren nu blij gaan zijn met hun miljarden, en niet een defacto fait accomplis gaan beschouwen en daarbovenop nog een beetje meer vragen

Jan Meuleman 20 juni 2008 08:25

Citaat:

Joëlle Milquet: Als het ons ook maar één euro kost,blokkeren wij de onderhandelingen

rainbox 20 juni 2008 08:28

Milquet is niet nodig. Met Spa, VLD, CD&V/NVA, MR, PS en Ecolo/Groen ! het is OK.

brother paul 20 juni 2008 08:55

Dat er zeker een minderheid gaat zeggen dat ze voor eeuwig het recht hebben mijn geld te stelen uit mijn zakken. Als dat het begrip solidariteit is ??? Dan is dat nogal eenzijdig. Uiteraard als intellectueel ga je zeggen, we moeten solidair zijn. Maar als het gevolg is dat ze daar meer gaan verdienen dan in vlaanderen, of dat ze daar gemakkelijker leven dan wij, dan is het wel eventjes regionaal niet exact verdeeld. En de grondwet zegt: alle belgen zijn gelijk voor de wet. Dus op solidariteit vlak moet een Waal niet meer krijgen dan een Vlaming voor hetzelfde probleem.

boerenverstand 20 juni 2008 09:37

Even recapituleren: VL. krijgt 80% van zijn personenbelasting maar moet dan verplicht stijgend solidair zijn met de franstalige gemeenschap ?
De federale kas wordt terug gefinancierd , deze kas wordt echter beheerd door de paritaire federale regering , die graag uitgeeft ten voordele van de franstaligen.
Voorts blijven de "zware" ambtenaren-pensioenlasten van de gewesten (20% vl 40% fr.)voor de federale kas.
Dus op het eerste zicht niet zoveel winst voor Vl. , maar zelfs dit "misschien" status quo is onaanvaardbaar voor fr.
Ik denk dat we ons moeten voorbereiden op een onwerkbaar compromis , dat zal uitgelegd worden als de ultieme goede staatshervorming , met uiteraard een megafactuur voor Vlaanderen.
Misschien is het huidig systeem nog niet zo slecht, waarbij het federaal niveau failliet gaat en dus een splitsing, hetzij een broekriem federaal aan de orde is. Een lastenverhoging kan uiteraard ook , liefst bij de klein en de middeninkomens.

De schoofzak 20 juni 2008 09:54

Ik heb nog niet alles door, ik vind de tekst wat verwarrend.

Ik herinner me ook zo iets dat de vergrijzing (ttz de kosten daarvan, geen grapjes daarover hé) harder zal toeslaan in Vlaanderen dan in Wallonië ...

Vlaanderen heeft nu alleszins geld op overschot, omdat de vorige ko
mmuanautaire afspraken gunstig waren voor de gewesten en gemeenschappen, ten nadele van de federale staat ...

Een andere "proof of the pudding" is de transparantie van het nieuwe sisteem. Het zou moeten haarfijn duidelijk zijn, tot op de eurosent, hoeveel solidariteit afgedregen wordt aan de frankofwieters en aan Brussel.

Ik ga de reakties van de andere partijen afwachten ...

boerenverstand 20 juni 2008 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3513413)

Ik herinner me ook zo iets dat de vergrijzing (ttz de kosten daarvan, geen grapjes daarover hé) harder zal toeslaan in Vlaanderen dan in Wallonië ...

mmuanautaire afspraken gunstig waren voor de gewesten en gemeenschappen, ten nadele van de federale staat ...

Een andere "proof of the pudding" is de transparantie van het nieuwe sisteem. Het zou moeten haarfijn duidelijk zijn, tot op de eurosent, hoeveel solidariteit afgedregen wordt aan de frankofwieters en aan Brussel.

Ik neem aan dat Milquet dit tot op de eurocent zal uitrekenen en als zij akkoord is , dan pas weten we hoe laat het is voor vl..
Bovendien werd dit werkstuk ineengedraaid door Den Haene-boys en dat belooft wat betreft transparantie , veel verdoken belastingen ,....
Als laatste merk ik nog op dat ik nog niets heb gehoord over de "ontvetting" van de staat. 1/3 van de overheidsgelden wordt weggesmeten en in dergelijk onontwarbaar kluwen zal dat waarschijnlijk niet beteren.

vlijmscherp 20 juni 2008 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3513413)

de vergrijzing zal in Wallonië wsl harder toeslaan dan in Vlaanderen. ze hebben meer ambtenaren die een hoger pensioen hebben.

boerenverstand 20 juni 2008 10:48

Het lijkt mij weerom een uitermate ingewikkelde staatshervorming met factuur voor....
Federaal komt niet toe en gaat het geld halen bij de gewesten.
Dezen komen niet toe en heffen nieuwe belastingen, federaal kan niet minderen want ze staan voor stijgende uitgaven.
Blijkbaar wordt het "autonome" vlaamse gewest een verplichte solidariteit met het fr. gewest opgelegd, van verdere ontvoogding gesproken...
Binnen 15 jaar blijkt dat het systeem niet goed werkt omdat de deelstaten teveel bevoegdheden hebben voor te weinig geld en de franstaligen zich opnieuw hebben bezondigd aan consumptie-federaal geld uitgeven (kankerplan, €75 van Milquet,...), teveel ambtenarenpensioenen .
gevolg een nieuwe staatshervorming om federaal terug te doen bezuinigen,.....en zo blijven wij maar doorgaan.
Wie gelooft hen nog ?
We staan in elk geval voor een nieuwe geldhongerige overheid naast gemeente, provincie, federaal, europa,.....

Splitsen nu, Brussel wordt beheerd door beide gewesten.
Zo dit niet kan , gaat VL. alleen door .

Distel 20 juni 2008 11:39

Blijkbaar weet men dus nu al dat La Wallonie de komende 12 jaar geen rotte klop gaat doen om haar economie deftig aan te zwengelen en volgt er zelfs bijna een verdubbeling van de rechtstreekse transfers.

Ik kan goed geloven dat Moreau de grondwet en de transfers wilt betonneren...

Jan Meuleman 20 juni 2008 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 3513639)
Blijkbaar weet men dus nu al dat La Wallonie de komende 12 jaar geen rotte klop gaat doen om haar economie deftig aan te zwengelen en volgt er zelfs bijna een verdubbeling van de rechtstreekse transfers.

Ik kan goed geloven dat Moreau de grondwet en de transfers wilt betonneren...

Daarom het nieuwe Landsymbool :

De Regering heeft vandaag medegedeeld, dat het huidige Landsymbool wordt vervangen door een condoom.
Dit, omdat het meer weergeeft waar de Belgische politiek voor staat.

Een condoom staat inflatie toe, stopt productie, vernietigt de volgende generatie, voorkomt een hoop gelul en...
geeft u een gevoel van veiligheid terwijl u in feite genaaid wordt!

Knuppel 20 juni 2008 11:49

Indien Belgique ten allen prijze overeind gehouden wordt weet ik dat er in de zeer nabije toekomst veel Vlamingen naar elders emigreren. Het zullen dan de blijvers van allochtone afkomst zijn die, zonder morren uiteraard, de kosten van de vergrijzing en de transfers betalen.
Het gaat hier dus een ongewoon leuk landje worden.

Ik zou zeggen: optijd wegwezen wie daar de kans toe krijgt!

Knuppel 20 juni 2008 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 3513654)
Daarom het nieuwe Landsymbool :

De Regering heeft vandaag medegedeeld, dat het huidige Landsymbool wordt vervangen door een condoom.
Dit, omdat het meer weergeeft waar de Belgische politiek voor staat.

Een condoom staat inflatie toe, stopt productie, vernietigt de volgende generatie, voorkomt een hoop gelul en...
geeft u een gevoel van veiligheid terwijl u in feite genaaid wordt!

Dat bericht vanwege de regering kwam bij mij een goede week geleden ook al toe.

In tijden van angst en onzekerheid duiken meestal de beste moppen op.

Anna List 20 juni 2008 11:54

de uitleg van De Tijd is duidelijker, me dunkt :

Citaat:

Miljardenstroom naar regio's teruggeschroefd
CD&V legt in de onderhandelingen over de staatshervorming een financieringsmodel op tafel waarin de stijging van de middelen voor Vlaanderen, Wallonië en Brussel elk jaar wat meer afgeremd wordt. Daardoor kan de federale staat tegen 2020 ruim 1 miljard euro extra voor zich houden. Dat blijkt uit simulaties van CD&V, waarop De Tijd de hand kon leggen.
Foto (belga): Premier Yves Leterme (CD&V).

CD&V heeft maandenlang discreet aan een herziening van de financieringsmechanismes in België gewerkt. De deelstaten zouden geen vaste (geïndexeerde) dotatie meer krijgen, maar wel samen 80 procent van de inkomsten uit de personenbelasting. Daardoor zouden ze de gevolgen van de economische conjunctuur zelf voelen, in de vorm van stijgende of dalende inkomsten. De ingreep moet de gewesten responsabiliseren.

Uit simulaties van CD&V blijkt echter ook dat Vlaanderen, Wallonië en Brussel de komende jaren heel wat minder geld zouden ontvangen, in vergelijking met het bestaande financieringsmodel.

Elk jaar loopt dat verlies voor de deelstaten op. Het gaat om 98,9 miljoen euro in 2009, 155,1 miljoen euro in 2010, 211,3 miljoen in 2011 en 273,7 miljoen in 2012. In 2015 kost het CD&V-financieringsmodel de deelstaten 612,9 miljoen euro. In 2020 gaat het om niet minder dan 1,2 miljard euro.

Het CD&V-financieringsvoorstel komt dus even goed neer op een herfinanciering van de federale staat, ten koste van de deelstaten. Dat is nodig, wil de federale staat de oplopende kosten van de vergrijzing kunnen blijven opvangen.

Door het federale België te versterken, heeft CD&V ook een stevig politiek argument in handen om de Franstalige partijen mee te krijgen. Bovendien houdt CD&V vast aan een solidariteitsmechanisme, waarbij er elk jaar meer geld van de Vlaamse Gemeenschap naar de Franse Gemeenschap vloeit.

Alle partijhoofdkwartieren hielden de CD&V-plannen donderdag tegen het licht, en maakten zelf eigen berekeningen. Want vandaag komt een werkgroep al een eerste keer bijeen om zich te buigen over het CD&V-voorstel om tot een nieuwe financiering binnen België te komen. Naar verluidt liggen de plannen zeker bij de PS, het cdH en Ecolo moeilijk.

WVDV
07:03 - 20/06/2008
Copyright © De Tijd

maw 'miljardenstroom naar de federale overheid'. federaal België gered van het failliet.
dank u CD&VA

Anna List 20 juni 2008 11:56

de titel zou evengoed kunnen luiden 'bijkomende miljardenstroom naar federale overheid op gang getrokken'

CD&V redt hier België, en N-VA kijkt ernaar ...

wat Cd&v Verhofstadt steeds verweet (franstaligen de middelen toeschuiven en zo het onderhandelingsbreekijzer weggeven) doet Leterme nu zelf ...

hoe gaat N-VA zich hieruit redden ? "wij zaten er niet bij ? wij zaten in de werkgroep bhv ? "

geen Forza creëren lijkt me in deze omstandigheden crimineel.

Gwyndion 20 juni 2008 12:01

Hmm, klinkt niet zo positief vind ik, ik maak me vooral zorgen om dit deel "Door het federale België te versterken, heeft CD&V ook een stevig politiek argument in handen om de Franstalige partijen mee te krijgen. Bovendien houdt CD&V vast aan een solidariteitsmechanisme, waarbij er elk jaar meer geld van de Vlaamse Gemeenschap naar de Franse Gemeenschap vloeit." . Waarom word het asl een evidentie beschouwd dat Wallonië elk jaar meer geld krijgt? Ik vind dat het zelfs geen evidentie mag zijn dat ze geld krijgen, het verkrijgen van geld moet afhankelijk zijn van de noden en moet beargumenteerd worden.

Knuppel 20 juni 2008 12:07

Citaat:

Bovendien houdt CD&V vast aan een solidariteitsmechanisme, waarbij er elk jaar meer geld van de Vlaamse Gemeenschap naar de Franse Gemeenschap vloeit.
Citaat:

Leterme: ,,Vlaamse regering zál lenen''

bdw
BRUSSEL - De Vlaamse minister-president, Yves Leterme (CD&V), wil dat zijn regering voor de bouw van wegen, schoolgebouwen en welzijnsinfrastructuur kan lenen. ,,Een gezin koopt zijn huis ook niet cash.''
Omdat de federale overheid nog zoveel schulden heeft en de Waalse, Franstalige en Brusselse regeringen nog steeds met tekorten moesten kunnen werken, werd destijds afgesproken dat Vlaanderen systematisch overschotten op zijn begroting zou halen. ,,Daardoor hebben we nu zo goed als al onze schulden afbetaald'', zegt Leterme in een gesprek met De Standaard.Maar Vlaanderen mag, volgens dezelfde afspraken, nog altijd niets lenen. ,,Onze schoolgebouwen zijn verkommerd. We zitten daarvoor met wachtlijsten van zeven jaar of meer, een schande. We hebben gebouwen voor welzijnsdiensten te kort en worstelen onder meer daarom met wachtlijsten in de gehandicaptensector'', zegt de minister-president. ,,We hebben de capaciteit om leningen voor al die infrastructuurwerken terug te betalen. Het kan niet langer dat we gewoon geen leningen mogen aangaan in het Belgisch federale kader'', zegt Leterme. Zijn regering onderzoekt nu of ze andere financieringsmethoden kan hanteren. Over enkele dagen of weken komt er daarover juridische zekerheid. ,,Anderen zullen voor ons lenen, en wij garanderen de terugbetaling. Dat is geen ontwijktechniek, maar een volwaardige financieringstechniek. Dan kunnen we eindelijk voldoen aan de grote maatschappelijke vragen die we, doordat we niet mochten lenen, al jaren moeten afwijzen. Dat is goed voor de economie, dat is goed voor het onderwijs, voor de welzijnssector en voor de mobiliteit van Vlaanderen'', zegt Leterme. De Vlaamse regeringsleider geeft ook aan dat deze week de zaak van de belasting op het vakantiegeld van het deelstaatpersoneel geregeld moet zijn. De federale regering hief daar begin dit jaar plots een belasting op, om zo haar begroting uit het rood te houden. De Vlaamse regering reageerde furieus op die ,,eenzijdige beslissing''. Die deed ook voor de relaties bekoelen tussen twee SP.A-ministers-strijdmakkers, de federale Johan Vande Lanotte en de Vlaamse Frank Vandenbroucke. Ook voor de andere wrijvingspunten met de federale regering wil Leterme snel oplossingen. De federale regering keurde vrijdag al steun goed aan het project kankerregistratie. De Franse Gemeenschap moet nu nog volgen. Leterme reageert ook op de vraag van de Waalse minister-president, Jean-Claude Van Cauwenberghe (PS), ,,om nog tien jaar te zwijgen over de communautaire transferts''.

De Waalse minister-president lichtte in De Tijd zijn ,,pelgrimstocht naar Vlaanderen'' toe, waarbij hij de Vlamingen wil overtuigen om zijn gewest nog tien jaar extra tijd te geven, voor het economisch herstel zich aftekent. Tien jaar geleden vroeg de Franstalige politieke klasse hetzelfde, Van Cau vraagt nu nog eens zoveel tijd, ,,omdat de internationale conjunctuur tegenzit''. ,,De transfers werken als een slaapmiddel voor de Waalse economische ontwikkeling.

Nog eens tien jaar uitstel vragen voor een betere bevoegdheidsverdeling kan niet. Ik wil eerder doping dan een slaapmiddel, en dat is de responsabilisering van de regio's'', zegt Leterme. ,,De werkloosheid daalt niet door een subsidiestroom, maar door mensen voor hun verantwoordelijkheid te plaatsen. Gewesten die de werkloosheid doen dalen, moeten daarvoor beloond worden via een bonus'', zegt de minister-president. ,,Nu nog eens tien jaar verder aanmodderen, dat gaat niet.'' (wov, g.teg.)
30/05/2005

Knuppel 20 juni 2008 12:09

De transfers werken als een slaapmiddel maar nu Leterme geen 'Vlaams' minister-president meer is maar premier van belgique mag Vlaanderen elk jaar méér transfers gaan betalen inplaats van minder.

Jan Meuleman 20 juni 2008 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3513705)
De transfers werken als een slaapmiddel maar nu Leterme geen 'Vlaams' minister-president meer is maar premier van belgique mag Vlaanderen elk jaar méér transfers gaan betalen inplaats van minder.

Hij gelijkt al perfect op Verhofstadt.
Wie gelooft die mens nu nog?

Anna List 20 juni 2008 12:14

volgens mij toch wel een nieuw Belgisch feit dat nog maar eens de noodzaak van gezamenlijk georganiseerd opositieprotest bewijst ...

tenzij BDW en Verstrepen weer zullen zeggen dat t allemaal zo erg niet is ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be