Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Misvormd fruit mag van EU ook verkocht worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=107978)

vercetti 20 juni 2008 07:52

Misvormd fruit mag van EU ook verkocht worden

Misvormd fruit ook in winkel verkopen’
Gepubliceerd: 17 juni 2008 08:29 | Gewijzigd: 17 juni 2008 08:33
BBC
Rotterdam, 17 juni. Misvormde komkommers en lelijke meloenen zouden in de EU voortaan samen met de mooiere exemplaren verkocht moeten worden. Dit heeft de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, gisteren bekendgemaakt.
EU-regels voor fruit en groente zijn erg gedetailleerd. Het gewenste uiterlijk, gewicht en grootte is nauwgezet bepaald. (Foto Stock.xchng)
EU-regels voor fruit en groente zijn erg gedetailleerd. Het gewenste uiterlijk, gewicht en grootte is nauwgezet bepaald.
(Foto Stock.xchng)

De Commissie verklaarde daarbij dat sommige EU-lidstaten tegen dit voorstel zijn. Brussel vindt dat lelijk fruit en misvormde groente van een etiket moet worden voorzien, waarop staat dat de producten gebruikt kunnen worden bij het bereiden van gerechten.

„In een tijd van hoge prijzen en een groeiende vraag, is dit verstandiger dan de producten weg te gooien”, stond er in de verklaring van de Europese Commissie.

EU-regels voor fruit en groente zijn erg gedetailleerd. Het gewenste uiterlijk, gewicht en grootte is nauwgezet bepaald. Zo mag „het verschil tussen de kleinste en de grootste aubergine in dezelfde verpakking niet groter zijn dan 2 centimeter voor langwerpige aubergines, en 2,5 centimeter voor bolvormige aubergines”.

http://www.nrc.nl/europa/article1131...inkel_verkopen

Wat is dit voor zever? De EU houdt zich wel bezig met afmetingen over fruit en groenten, maar een accijnsverlaging op brandstoffen mag dan weer niet. Wat een zieke instelling is de EU toch geworden. Een regelnevend, bureaucratisch monster is het geworden. Deze mensen krijgen tonnen geld om de afmetingen van fruit te bepalen. Hiervoor betalen wij belastingen.

En zich dan maar afvragen waarom Ierland nee heeft gestemd. :roll:

kelt 20 juni 2008 16:43

Het komt er op neer dat de EU niet overal meer aan micro-management moet doen....

De voedselveiligheid moet aan de strenge EU-reglementering onderworpen blijven uiteraard,het uitzicht,presentatie,markzetting,klassering,enz... .kan best aan de lokale omstandigheden overgelaten worden....

Terwijl wij ons hier dan nog druk kunnen maken om een of andere afwijking op de gemiddelde radius en wringing van een komkommer,en vervolgens het individueel aangebrachte etiketje er af moeten wriemelen, kunnen ze elders gewoon die komkommer lekker opsmikkelen... :-D

Erw 22 juni 2008 10:13

Toen ik de onderwerptitel in de lijst zag dacht ik verdorie 'wat voor een zever is dat' en ik heb zelfs de link effectief eerst bezocht om na te gaan of de onderwerpauteur ons geen peer wou stoven.
Als vlijmscherpe kritiek op Europa zit dit wil, lol.
Het is een trefffende illustratie van dat een overheidsinstantie meer fungeert als bezigheidstherapie betaald met afgenomen geld dan om een maatschappij 'te doen draaien'.

C2C 22 juni 2008 12:09

Mensen vergissen zich soms over de agenda die achter die absurde regels over de vorm van landbouwproducten schuilt.

Die regels waren er louter op gericht om kleine boeren uit de markt te krijgen, en de grote bedrijven te bevoordelen. Enkel grote bedrijven kunnen overleven wanneer die knettergekke vormregels bestaan.

En dat is de doelstelling van de EU altijd geweest: het ondersteunen van een liberale agenda, die grote kapitalistische belangen verdedigt. Zeker in de landbouw is dat zo.

En de consument stelt zich geen vragen, want die ziet alleen maar eurobananen. En die is blij.

Het is hier dus geen kwestie van een overheid of bureaucratie die zich verveelt en om zichzelf in stand te houden regeltjes uitvindt. Nee, die regeltjes ondersteunen een zeer duidelijke neoliberale agenda.

Luddo 22 juni 2008 12:15

Ik kweek zelf heel wat groenten en gooi niets weg, ook de gehandicapte groenten niet. Waar moeien die Europezewevers zich mee!

Erw 22 juni 2008 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo (Bericht 3518129)
Ik kweek zelf heel wat groenten en gooi niets weg, ook de gehandicapte groenten niet. Waar moeien die Europezewevers zich mee!

Het probleem is dat ze daar zitten hoofdzakelijk om het èchte werk in de economie te ontlopen.
En dan krijg je uiteraard absurditeiten ten gevolge van hun zoektocht naar manieren om zich bezig te kunnen houden hé.

Groentje-18 23 juni 2008 20:54

Ik dacht even dat dit een grap was ...
Als ik voorverpakte fruit en groenten koop zal ik ook meer aangetrokken zijn tot een pakje groenten van dezelfde mate dan een bruine, gele kleine en een 'normale witloof', maar de verkoop van voorverpakt fruit en groenten moet verboden worden.
Daarnaast is het absurd dat groenten die niet aan bepaalde uiterlijke criteria voldoen worden weggegooid, en werkt het het gebruik van allerhande pesticiden in de hand.

Ik dacht trouwens dat groenten en fruit die niet esthetisch te verantwoorden, of van mindere kwaliteit waren, naar de voedselverwerkingsindustrie gingen en in yoghurts, bij ontbijtgranen, in blik, in fruit- of groentensappen, ... belanden??
Maar toch niet gewoon werden weggegooid?? :?

uwagan 23 juni 2008 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3522149)
Maar toch niet gewoon werden weggegooid?? :?

Dat fruit verkopen ze al lang in de Aldi of Lidl :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be