![]() |
Abraracourcix of Heroïx
Ik heb een vraag. Ik heb een album van Asterix en Obelix waar het stamhoofd niet Abraracourcix heet, maar Heroïx. De bard heet Kakofonix.
Vanwaar komt dat? |
Olland?
|
Citaat:
Alhoewel... van die gasten verschiet ik niet meer... |
http://en.wikipedia.org/wiki/Getafix
Abraracourcix was origineel zo genaamd in de Franse strips. Abraracourcix = "�* bras raccourcis". Dat is overgenomen door de Italianen, Portugezen en Spanjaarden, en Nederlandstaligen tot 2002. Den Ollander zit er dus zeker weer voor iets tussen. Wij moeten een aparte Vlaamse reeks eisen, waar de originele benamingen gevrijwaard blijven! |
Citaat:
|
Hup Holland :cheer:
|
Het belachelijke is dat voor de Nederlandstalige variant van oudsher zijn vrouw wordt "vertaald" naar Bellefleur, wat eveneens Franstalig is!
Wat een oenen zijn wij toch! :-D |
Njet! Njet! Njet!
Weg met het taalhollandisme! Leve de Vlaamse taal met z'n natuurlijke Romaanse invloeden die ons duidelijk onderscheiden van onze Noorderburen! |
Citaat:
|
Ik erger me hier dus ook mateloos aan. Waarom niet gewoon de originele namen houden?
Och ja: Idefix heet in het Engels Dogmatix. |
Citaat:
We willen het de Belgen niet te moeilijk maken..........:-P |
Citaat:
(begrijpen die Belgen lekker niet) |
Assurancetourix noemt in de nieuwere versies ook Kakafonix. :cry:
|
Citaat:
ik heb dat nog nergens gezien hoor en we hebben ze hier allemaal liggen |
In mijn in Nederland gekochte Asterix-albums heeft het stamhoofd altijd gewoon Abraracourcix geheten. In de Scandinavische landen heet hij dan wel weer Heroix.
|
bah, volksverraders!
Ik blijk hier Vlaamsgezinder dan de zelfverklaarde flaminganten, die niet liever willen dan Hollander worden. Gaan jullie ons dan ook dat stomme accentje opleggen, mocht VL ooit bij NL komen? |
Citaat:
Zielig is dat. |
Citaat:
Ik ben er voorstander van dat bvb filmtitels worden vertaald, maar dan niet retro-actief, want wie zou anders weten welke film wordt bedoeld met de stilte van het lam , red soldaat Ryan, het spel enz.... |
Groot gelijk. Binnenkort moet ik voor al mijn DVD's nieuwe hoesjes gaan halen.
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be