Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Koop enkel bij Vlamingen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=10807)

Jan van den Berghe 20 maart 2004 18:21

De discussie hieronder is afkomstig uit een discussie over abortus (waar nogal off-topic gegaan werd).
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=393329#393329
johanvdw
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Ja, zoals DEWINTER vandaag in HLN: KOOPT ENKEL BIJ VLAMEN. Walgelijk.

En wat is daar nu zo walgelijk aan? Is het volgens u foutief dat een consument Vlaamse producten en/of bij Vlaamse winkeliers of handelaars wil kopen? Dat behoort tot de vrijheid van de consument, dunkt me.

Griffin 20 maart 2004 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Ja, zoals DEWINTER vandaag in HLN: KOOPT ENKEL BIJ VLAMEN. Walgelijk.

En wat is daar nu zo walgelijk aan? Is het volgens u foutief dat een consument Vlaamse producten en/of bij Vlaamse winkeliers of handelaars wil kopen? Dat behoort tot de vrijheid van de consument, dunkt me.

Ja. Dat gaat tegen de marktwerking in. Zo drijf je niet alleen een hele bevolkingsgroep de armoede in (en zo ook weer de misdaad, wat je hen dan uiteindelijk kunt verwijten), maar zorg je er ook voor dat de "VLAMEN" - wat dat ook mogen zijn - in hun concurrentie geen rekening moeten houden met die andere groep.

Jan van den Berghe 20 maart 2004 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ja. Dat gaat tegen de marktwerking in. Zo drijf je niet alleen een hele bevolkingsgroep de armoede in (en zo ook weer de misdaad, wat je hen dan uiteindelijk kunt verwijten), maar zorg je er ook voor dat de "VLAMEN" - wat dat ook mogen zijn - in hun concurrentie geen rekening moeten houden met die andere groep.

Blijkbaar vergeet u één ding: de consument is soeverein en kan dus zelf beslissen waar hij of zij gaat kopen. Wie alleen bij Vlamingen wil aankopen, heeft daartoe het recht. Wie dat niet wil doen, heeft eveneens die vrijheid. Ik kies voor het eerste. En daar valt niets tegen in te brengen.

Het marktmechanisme is trouwens niet alleen een zaak van prijs alleen: het heeft ook te maken met de producent (faam, herkomst, geschiedenis), kwaliteit van het product, dienstverlening...

Olivier 20 maart 2004 19:16

Citaat:

Citaat:

Blijkbaar vergeet u één ding: de consument is soeverein en kan dus zelf beslissen waar hij of zij gaat kopen. Wie alleen bij Vlamingen wil aankopen, heeft daartoe het recht. Wie dat niet wil doen, heeft eveneens die vrijheid. Ik kies voor het eerste. En daar valt niets tegen in te brengen.

Het marktmechanisme is trouwens niet alleen een zaak van prijs alleen: het heeft ook te maken met de producent (faam, herkomst, geschiedenis), kwaliteit van het product, dienstverlening...

Als u alleen dat zou doen, is er geen probleem,het is dan een PERSOONLIJKE keuze. Als de overheid er zou tot oproepen, is er een probleem. Gelukkig dat het VB niet in de regering zit....

Griffin 20 maart 2004 19:18

Citaat:

Niemand moet dus gaan oproepen om alleen bij Vlamingen te kopen.
Citaat:

Wie zegt dat allochtonen geen merkproducten van hoogwaardige kwaliteit kunnen verkopen?

Jan van den Berghe 20 maart 2004 19:50

Citaat:

Citaat:

Niemand moet dus gaan oproepen om alleen bij Vlamingen te kopen.

Moeten? Iedereen mag daartoe oproepen. Ook daartoe hebben we de vrijheid in dit land.

Jan van den Berghe 20 maart 2004 19:52

Citaat:

Wie zegt dat allochtonen geen merkproducten van hoogwaardige kwaliteit kunnen verkopen?

Niemand. Waar staat dat trouwens?

Maar ik verkies een product van een Vlaamse ondernemer. Liever ga ik ook bij een Vlaamse winkelier, zo die maar kwaliteitsvolle producten aanbiedt.

Griffin 20 maart 2004 20:34

Citaat:

Citaat:

Niemand. Waar staat dat trouwens?

Maar ik verkies een product van een Vlaamse ondernemer. Liever ga ik ook bij een Vlaamse winkelier, zo die maar kwaliteitsvolle producten aanbiedt.

Dat insinueerde u. En zoals ik reeds zei: die Vlaamse ondernemer zal zich in de handen wrijven als ie alvast voor een deel van zijn klanten geen rekening meer moet houden met de concurrentie van zijn allochtone buur.

Jan van den Berghe 20 maart 2004 20:49

Citaat:

En zoals ik reeds zei: die Vlaamse ondernemer zal zich in de handen wrijven als ie alvast voor een deel van zijn klanten geen rekening meer moet houden met de concurrentie van zijn allochtone buur.

Is er dan geen concurrentie van zijn Vlaamse collega?

Dies 21 maart 2004 00:56

Ging deze topic niet over abortus?!

boer_bavo 21 maart 2004 10:26

Citaat:

Citaat:

Zolang niemand je verbiedt om bij die allochtonen te gaan kopen is er geenenkele inbreuk op de marktwerking. Wel zullen de consumenten bij de Vlamingen wellicht gemiddeld meer betalen. Als ze dat over hebben om door een Vlaming bediend te worden, mij niet gelaten.

kweethetwelenkweethetni 21 maart 2004 11:16

Dus als wij enkel bij de vlamingen gaan kopen drijven we de andere bevolkingsgroep de armoede in.Wat doet dan die andere bevolkingsgroep met onze zelfstandige denk je.Ze komen massaal naar ons land , jagen ons weg, openen overal hun eigen winkeltjes zowel bakkerij als beenhouwer als kleding zelfs hun moskee.Doordat hun eigen bevolkingsgroep in hun eigen winkels kopen drijven ze wel onze bevolkingsgroep de armoede in.Ze palmen ieder vrijkomend pand in en verbouwen het naar hun wensen.Sluit al die winkels van hen en je zal is zien hoe onze zelfstandige terug openbloeien.De winkels die dan nu hun kop nog boven water houden die worden dan nog beroofd.

Griffin 21 maart 2004 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
Dus als wij enkel bij de vlamingen gaan kopen drijven we de andere bevolkingsgroep de armoede in.Wat doet dan die andere bevolkingsgroep met onze zelfstandige denk je.Ze komen massaal naar ons land , jagen ons weg, openen overal hun eigen winkeltjes zowel bakkerij als beenhouwer als kleding zelfs hun moskee.Doordat hun eigen bevolkingsgroep in hun eigen winkels kopen drijven ze wel onze bevolkingsgroep de armoede in.Ze palmen ieder vrijkomend pand in en verbouwen het naar hun wensen.Sluit al die winkels van hen en je zal is zien hoe onze zelfstandige terug openbloeien.De winkels die dan nu hun kop nog boven water houden die worden dan nog beroofd.

Waarom zouden ze winkels beroven als ze toch zoveel geld hebben dat ze alles wat leeg staat kunnen opkopen en onze handelaars zo makkelijk wegconcurreren? Of was die insinuatie alleen maar bedoeld als bliksemafleider?

Vlaanderen Boven 21 maart 2004 11:28

Citaat:

Koop enkel bij Vlamingen
Waarom?

boer_bavo 21 maart 2004 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
Dus als wij enkel bij de vlamingen gaan kopen drijven we de andere bevolkingsgroep de armoede in.Wat doet dan die andere bevolkingsgroep met onze zelfstandige denk je.Ze komen massaal naar ons land , jagen ons weg

hoezo jagen ons weg? Ze kopen eigendom van ons. We kiezen zelf of we verkopen of niet, dus we worden er per definitie beter van.

Bovendien, onze zelfstandigen verdwijnen toch, tvv de shoppingcentra en supermarkten, waar de Vlamingen blijkbaar veel liever gaan winkelen. En als ze dat liever doen, dan is dat een goede zaak.

Raf 21 maart 2004 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Citaat:

Koop enkel bij Vlamingen
Waarom?

Om gevolg te geven aan de oproep tot racisme van Philippe Dewinter.

Tantist 21 maart 2004 13:14

Citaat:

Citaat:

Het is pas als die "keuze" verplicht wordt en opgelegd wordt aan anderen, dat ze immoreel wordt, want dan gaat ze in tegen de individuele vrijheid van de mens.

Persoonlijk vind ik het een beetje dwaas om enkel bij Vlamingen te kopen (waar zou ik anders mijn kebab moeten gaan halen?), bij mij primeert nog altijd de prijs/kwaliteit verhouding. Maar als dat uw keuze is: wie ben ik om daar tegen in te gaan?

boer_bavo 21 maart 2004 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven

Waarom?

Dat is geen rascisme. Ik ken ook mensen die enkel auto's kopen van merken met fabrieken in België.
Omdat ze geloven dat dat goed is voor onze economie. Als ze dat hard genoeg geloven is het nog waar ook.

Dies 21 maart 2004 13:18

Op zich maakt het helemaal niet uit waar, laat staan waarom, mensen hun producten kopen. De vraag is echter wel of het een politicus zijn taak is om mensen aan te raden, te adviseren of aan te moedigen om in ene of gene winkel zijn aankopen te doen!?

Raf 21 maart 2004 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf

Dat is geen rascisme. Ik ken ook mensen die enkel auto's kopen van merken met fabrieken in België.
Omdat ze geloven dat dat goed is voor onze economie. Als ze dat hard genoeg geloven is het nog waar ook.

Die doen dat uit vrije wil, niet omdat de führer van hun partij hen opgeroepen heeft om dat te doen. Ik beschouw niet het feit dat mensen gehoor geven aan die oproep als racisme, maar wel de oproep zèlf.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be