Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Wie is god? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108084)

duveltje382 22 juni 2008 07:37

Wie is god?
 
Deze vraag heb ik mij al dikwijls afgevraagt
Ik zou ook wel eens willen geloven maar in wat hé,ik denk dat ik hier zeker niet allen in ben :?

Andro 22 juni 2008 07:54

Wie is god?
 
Niemand.

Esperanza 22 juni 2008 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3517578)
Deze vraag heb ik mij al dikwijls afgevraagt
Ik zou ook wel eens willen geloven maar in wat hé,ik denk dat ik hier zeker niet allen in ben :?

Waarom zou je dat willen? Enige reden hiervoor?

duveltje382 22 juni 2008 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3517594)
Waarom zou je dat willen? Enige reden hiervoor?

Ja ik zou in het leven willen geloven,en wie mij dit geschenk gegeven heeft .....

Paulus 22 juni 2008 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3517601)
Ja ik zou in het leven willen geloven,en wie mij dit geschenk gegeven heeft .....

Geloven is een kwestie van willen, niet van kunnen.

Paulus.

duveltje382 22 juni 2008 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 3517602)
Geloven is een kwestie van willen, niet van kunnen.

Paulus.

En wat zou ik dan juist moeten Willen?
Ik wil Christel,leven,veel geld ....

luc154 22 juni 2008 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3517578)
Deze vraag heb ik mij al dikwijls afgevraagt
Ik zou ook wel eens willen geloven maar in wat hé,ik denk dat ik hier zeker niet allen in ben :?

God is Geest. Hij is een Persoon die ook net als wij lief kan hebben, verdriet kan hebben, genegenheid kan hebben, humor kan hebben, geduldig en verdraagzaam kan zijn, vreugde kan beleven, vriendschap kan geven.
Net zoals de mensen deze karakteristieken in zich hebben zo heeft God die ook.

Immers, de mens is naar Gods gelijkennis geschapen: 'En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis' - Genesis 1:26
Daarin gelijken wij zo op Hem. Maar waarom heeft God ons zo geschapen?
Simpel, omdat wij ons doel zouden bereiken in Hem, een intieme relatie zouden hebben met Hem.

Maar zie in de wereld en merk de gevallen staat ervan. Dat is het gevolg van de mens die zich afgekeerd heeft van zijn Maker.

Paulus 22 juni 2008 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3517605)
En wat zou ik dan juist moeten Willen?
Ik wil Christel,leven,veel geld ....

Willen geloven bedoelde ik, niet 'moeten geloven', maar 'willen geloven'.


Ik geloof niet dat het een kwestie is van moeten of kunnnen. Echt geloven is een kwestie van willen. Een vrije keuze.

Paulus.

Esperanza 22 juni 2008 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3517601)
Ja ik zou in het leven willen geloven

Geloven in het leven? Waarom geloven? Je bent er toch? Net zo goed als je medemensen. Net zo goed als alles wat je omringt.

En waarom heb je daar een bepaalde godheid voor nodig?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3517601)
en wie mij dit geschenk gegeven heeft .....

Ik gok op jouw ouders... 8-)

Esperanza 22 juni 2008 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc154 (Bericht 3517607)
.
de mens die zich afgekeerd heeft van zijn Maker.

Mooi zo. Tijd om over te gaan tot de orde van de dag.

stropkeuh 22 juni 2008 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3517578)
Deze vraag heb ik mij al dikwijls afgevraagt
Ik zou ook wel eens willen geloven maar in wat hé,ik denk dat ik hier zeker niet allen in ben :?

Duveltje ik denk da ge de juiste vraag heb gesteld, nog beter de vraag het best hebt onder woorden gebracht. Heb ik ook gedaan en er zelf mee bezig geweest dit te onderwoorden te brengen, uit te leggen.


Studie: Begrip God en Drie-éénheid

Dit begrip geeft nogal al wat verwarring. Het begrip “God”is niet de eigen-naam van iemand. Het is een taalkundig grammaticale soortnaam dat aanduidt: het gaat over het Opperwezen, wat of wie aanbidding toekomt.
Webster woordenboek definitie is: Elk van een categorie wezens, die men zich als onsterfelijk voorstelt, (2) mannelijke godheid (3) afgod of idool (4) een verafgood ding of persoon, (5) de Schepper van universum. Maar wie stellen we ons nu als zodanig voor en komt dat eerbetoon en die aanbidding boven alles toe?
Nu dan de vraag: wie is God, wie is dat opperwezen dan wel?

De ware God, wie aanbidding cq verering toekomt, heeft Zich aan de mens bekend gemaakt, nadat deze zcch ven Hem had gekeerd. Wie is nu deze God? De God die zich aan Abraham, Isaak en Jacob heeft voorgesteld, bekend gemaakt. Die God is persoonlijk en vormt een drie-éénheid. Dat is niet hetzelde als 3 goden, of 3 diverse verschijningsvormen van één God.
Drie-enig wil zeggen: 3 personen en toch één wezen, één natuur, één in identiteit.
Het één zijn van God is geen getalsmatige één, geen numerieke één, maar een identitieits-eenheid.
In de franse vertaling staat het juist weergegeven uit de griekse grondtekst: Hoor Israël onze Goden (Elohim) zijn Uniek., dwz enig in hun soort.

Wezen of identiteit heeft te maken met “wat” iemand is, persoon heeft te maken met “wie” iemand is. Wezen duidt op de hoedanigheid van iemand ongeacht met hoe velen ze zijn.
Het wezen, het zijn van God, het Opperwezen omvat drie personen: Vader, Zoon en H Geest. Vergelijk het met een één-ei drieling:drie onafhankelijke personen en toch wezens identitiek.
De éénheid, het één-zijn ligt in hun identiteit, niet in hun aantal.

De volgende vergelijking kan het verduidelijken. Op de zaak hebben we een directie. Die bestaat uit : algem directeur, techn directeur en econoom directeur. Ze zijn met drie man, drie directeurs en toch is er maar één directie. We spreken niet van drie directies, maar toch zijn die 3 personen evenveel waard in gezag en functie enz.: ze zijn alle drie directeur.
Er is één directie omvattende 3 personen.
Zo analoog is de vergelijking in er is één God (directie) die bestaat uit drie personen: de Vader, de Zoon en de H Geest. Drie afzonderlijke personen die samen een éénheid vormen. We spreken niet van drie goden. Christenen geloven in één God of beter is eigenlijk te zeggen: één Godheid omvattende drie Goddelijke personen.

Door een foute uitleg komen moslims ertoe te denken dat we in drie goden geloven. En die fout komt van mohammed zelf. Geen enkel christen gelooft zoals de moslim veronderstelt dat christenen geloven: drie goden ttz Jezus , Maria en God.
Het Zoon zijn is iets geestelijk, drukt een relatie tussen 2 personen. Jezus is de eeuwige Zoon van de Vader, die er altijd geweest is. Maria is moeder van de menselijke hoedanigheid van Jezus, niet van zijn Goddelijke wezen.
Jezus Christus is een persoon met 2 naturen: Goddelijk en menselijk. Is dit zo vreemd te geloven, te aanvaarden. Zelfs de oude grieken geloofden dat dit kon en dan nog wel in relatie tot hun afgoden. Hand14:

Paulus en Barnabas in Lystra
8 In Lystra zat een man op straat die geen kracht in zijn voeten had; hij was al sinds zijn geboorte verlamd en had nooit kunnen lopen. 9 Toen deze man naar een toespraak van Paulus luisterde, keek Paulus hem strak aan en zag dat hij geloofde dat hij genezen kon worden. 10 Daarom riep hij hem toe: ‘Kom overeind en ga op uw benen staan!’ De man sprong op en begon te lopen. 11 Toen de mensen zagen wat Paulus had gedaan, verhieven zij hun stem en ze zeiden in het Lykaonisch: ‘De goden zijn in mensengedaante naar ons afgedaald!’ 12 Ze noemden Barnabas Zeus en Paulus Hermes, omdat hij de woordvoerder was.


Dus waarom zou de ware God niet in mensengedaante onder ons komen leven. En dat is juist wat Hij deed in Jezus Christus, God in mensengedaante.
En dat niet door zoals de moslims wijsgemaakt is.
Ook in de Islam heeft men het verhaal van de maagdelijke geboorte van Yeshua behoorlijk verdraaid. Volgens de Surat Maryam in de Qur’an [koran] kwam de engel Jibril [Gabriël] niet alleen als boodschapper bij Maryam [Maria], maar fungeerde tevens als verwekker van Isa [Jezus]. Zo kunnen we in de Sura 19:16-22 lezen: "En vermeld in het boek Maryam: Toen zij zich van haar familie terugtrok naar een oostelijke plaats en een afscherming tegen hen maakte, toen zonden Wij Onze geest [engel] naar haar en hij deed zich aan haar voor als een goedgevormd mens. Zij zei: ‘Ik zoek bij de Erbarmer bescherming tegen jou, als jij godvrezend bent’. Hij zei: ‘Maar Ik ben de gezant van jouw Heer om jou een reine jongen te schenken’. Zij zei: ‘Hoe zou ik een jongen krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft, en ik ben geen onkuise vrouw’. Hij zei: ‘Zo is het. Jouw Heer heeft gezegd: ‘Het is voor Mij gemakkelijk. En het is opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken en uit barmhartigheid van Ons. En het is een beslissing die gevallen is’. Dus werd zij zwanger van hem en trok zich met hem terug naar een afgelegen plaats." Dat de engel Isa [Jezus] verwekt zou hebben en Maryam [Maria] dus niet door de Heilige Geest overschaduwd zou zijn, zoals wél in de Bijbel staat, wordt nog eens extra benadrukt in vers 34 van Sura 19: "Dat is Isa, de zoon van Maryam, het woord van de waarheid waaraan zij twijfelen. Allah is niet zo dat Hij zich een kind neemt..." In Sura 4:171b vinden wij een uitspraak met dezelfde strekking: "Immers Allah is een enig god; ver is het van Zijn lofprijzing dat Hij kinderen zou hebben". Nog feller gaat de schrijver van de Qur’an in Sura 9:30 te keer: "En de christenen zeggen: ‘de Masih [Messias] is Allah’s Zoon.’ - Dat is wat zij zeggen met hun monden, in aanpassing van de woorden van hen, die in vroeger tijd ongelovig waren. Allah moge hen bestrijden! Hoezeer zijn zij in leugen verstrikt!" Evenals door sommige hedendaagse "christelijke" theologen, voornamelijk uit reformatorischen huize, ontkennen ook de Moslims in alle toonaarden de g’ddelijkheid van Isa [Jezus]: "Ongelovig waren waarlijk zij, die zeiden: Allah is de Masih" (Sura 5:17). "Immers de Masih Isa, zoon van Maryam is slechts de boodschapper van Allah" (Sura 4:171) "Ongelovig zijn zij die zeggen: Allah is de Masih, zoon van Maryam" (Sura 5:72). "De Masih, de zoon van Maryam, is alleen maar een gezant aan wie de andere gezanten zijn voorafgegaan" (Sura 5:75). Gelukkig mogen wij in de Injel, zoals de Moslims het Nieuwe Testament noemen, precies het tegenovergestelde lezen, wetende dat wij het hier met G’ds Woord, dat waar is, te maken hebben: "Doch wij weten, dat de Zoon van G’d gekomen is en ons inzicht gegeven heeft om de Waarachtige te kennen; en wij zijn in de Waarachtige, in Zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige G’d en het eeuwige leven" (1 Johannes 5:20). "Simon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen, die een even kostbaar geloof als wij hebben verkregen door de gerechtigheid van onze G’d en Heiland, Jezus Christus" (2 Petrus 1:1). "Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u! Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie Mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig. Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn G’d! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven." (Johannes 20:28).

stropkeuh 22 juni 2008 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc154 (Bericht 3517607)
God is Geest. Hij is een Persoon die ook net als wij lief kan hebben, verdriet kan hebben, genegenheid kan hebben, humor kan hebben, geduldig en verdraagzaam kan zijn, vreugde kan beleven, vriendschap kan geven.
Net zoals de mensen deze karakteristieken in zich hebben zo heeft God die ook.

Immers, de mens is naar Gods gelijkennis geschapen: 'En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis' - Genesis 1:26
Daarin gelijken wij zo op Hem. Maar waarom heeft God ons zo geschapen?
Simpel, omdat wij ons doel zouden bereiken in Hem, een intieme relatie zouden hebben met Hem.

Maar zie in de wereld en merk de gevallen staat ervan. Dat is het gevolg van de mens die zich afgekeerd heeft van zijn Maker.

Kan u helemaal volgen.;-)
Gelukkig is er dankzij Jezus de weg terug naar die relatie.

system 22 juni 2008 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 3517720)
Duveltje ik denk da ge de juiste vraag heb gesteld, nog beter de vraag het best hebt onder woorden gebracht. Heb ik ook gedaan en er zelf mee bezig geweest dit te onderwoorden te brengen, uit te leggen.


Studie: Begrip God en Drie-éénheid

Dit begrip geeft nogal al wat verwarring. Het begrip “God”is niet de eigen-naam van iemand. Het is een taalkundig grammaticale soortnaam dat aanduidt: het gaat over het Opperwezen, wat of wie aanbidding toekomt.
Webster woordenboek definitie is: Elk van een categorie wezens, die men zich als onsterfelijk voorstelt, (2) mannelijke godheid (3) afgod of idool (4) een verafgood ding of persoon, (5) de Schepper van universum. Maar wie stellen we ons nu als zodanig voor en komt dat eerbetoon en die aanbidding boven alles toe?
Nu dan de vraag: wie is God, wie is dat opperwezen dan wel?

De ware God, wie aanbidding cq verering toekomt, heeft Zich aan de mens bekend gemaakt, nadat deze zcch ven Hem had gekeerd. Wie is nu deze God? De God die zich aan Abraham, Isaak en Jacob heeft voorgesteld, bekend gemaakt. Die God is persoonlijk en vormt een drie-éénheid. Dat is niet hetzelde als 3 goden, of 3 diverse verschijningsvormen van één God.
Drie-enig wil zeggen: 3 personen en toch één wezen, één natuur, één in identiteit.
Het één zijn van God is geen getalsmatige één, geen numerieke één, maar een identitieits-eenheid.
In de franse vertaling staat het juist weergegeven uit de griekse grondtekst: Hoor Israël onze Goden (Elohim) zijn Uniek., dwz enig in hun soort.

Wezen of identiteit heeft te maken met “wat” iemand is, persoon heeft te maken met “wie” iemand is. Wezen duidt op de hoedanigheid van iemand ongeacht met hoe velen ze zijn.
Het wezen, het zijn van God, het Opperwezen omvat drie personen: Vader, Zoon en H Geest. Vergelijk het met een één-ei drieling:drie onafhankelijke personen en toch wezens identitiek.
De éénheid, het één-zijn ligt in hun identiteit, niet in hun aantal.

De volgende vergelijking kan het verduidelijken. Op de zaak hebben we een directie. Die bestaat uit : algem directeur, techn directeur en econoom directeur. Ze zijn met drie man, drie directeurs en toch is er maar één directie. We spreken niet van drie directies, maar toch zijn die 3 personen evenveel waard in gezag en functie enz.: ze zijn alle drie directeur.
Er is één directie omvattende 3 personen.
Zo analoog is de vergelijking in er is één God (directie) die bestaat uit drie personen: de Vader, de Zoon en de H Geest. Drie afzonderlijke personen die samen een éénheid vormen. We spreken niet van drie goden. Christenen geloven in één God of beter is eigenlijk te zeggen: één Godheid omvattende drie Goddelijke personen.

Door een foute uitleg komen moslims ertoe te denken dat we in drie goden geloven. En die fout komt van mohammed zelf. Geen enkel christen gelooft zoals de moslim veronderstelt dat christenen geloven: drie goden ttz Jezus , Maria en God.
Het Zoon zijn is iets geestelijk, drukt een relatie tussen 2 personen. Jezus is de eeuwige Zoon van de Vader, die er altijd geweest is. Maria is moeder van de menselijke hoedanigheid van Jezus, niet van zijn Goddelijke wezen.
Jezus Christus is een persoon met 2 naturen: Goddelijk en menselijk. Is dit zo vreemd te geloven, te aanvaarden. Zelfs de oude grieken geloofden dat dit kon en dan nog wel in relatie tot hun afgoden. Hand14:

Paulus en Barnabas in Lystra
8 In Lystra zat een man op straat die geen kracht in zijn voeten had; hij was al sinds zijn geboorte verlamd en had nooit kunnen lopen. 9 Toen deze man naar een toespraak van Paulus luisterde, keek Paulus hem strak aan en zag dat hij geloofde dat hij genezen kon worden. 10 Daarom riep hij hem toe: ‘Kom overeind en ga op uw benen staan!’ De man sprong op en begon te lopen. 11 Toen de mensen zagen wat Paulus had gedaan, verhieven zij hun stem en ze zeiden in het Lykaonisch: ‘De goden zijn in mensengedaante naar ons afgedaald!’ 12 Ze noemden Barnabas Zeus en Paulus Hermes, omdat hij de woordvoerder was.


Dus waarom zou de ware God niet in mensengedaante onder ons komen leven. En dat is juist wat Hij deed in Jezus Christus, God in mensengedaante.
En dat niet door zoals de moslims wijsgemaakt is.
Ook in de Islam heeft men het verhaal van de maagdelijke geboorte van Yeshua behoorlijk verdraaid. Volgens de Surat Maryam in de Qur’an [koran] kwam de engel Jibril [Gabriël] niet alleen als boodschapper bij Maryam [Maria], maar fungeerde tevens als verwekker van Isa [Jezus]. Zo kunnen we in de Sura 19:16-22 lezen: "En vermeld in het boek Maryam: Toen zij zich van haar familie terugtrok naar een oostelijke plaats en een afscherming tegen hen maakte, toen zonden Wij Onze geest [engel] naar haar en hij deed zich aan haar voor als een goedgevormd mens. Zij zei: ‘Ik zoek bij de Erbarmer bescherming tegen jou, als jij godvrezend bent’. Hij zei: ‘Maar Ik ben de gezant van jouw Heer om jou een reine jongen te schenken’. Zij zei: ‘Hoe zou ik een jongen krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft, en ik ben geen onkuise vrouw’. Hij zei: ‘Zo is het. Jouw Heer heeft gezegd: ‘Het is voor Mij gemakkelijk. En het is opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken en uit barmhartigheid van Ons. En het is een beslissing die gevallen is’. Dus werd zij zwanger van hem en trok zich met hem terug naar een afgelegen plaats." Dat de engel Isa [Jezus] verwekt zou hebben en Maryam [Maria] dus niet door de Heilige Geest overschaduwd zou zijn, zoals wél in de Bijbel staat, wordt nog eens extra benadrukt in vers 34 van Sura 19: "Dat is Isa, de zoon van Maryam, het woord van de waarheid waaraan zij twijfelen. Allah is niet zo dat Hij zich een kind neemt..." In Sura 4:171b vinden wij een uitspraak met dezelfde strekking: "Immers Allah is een enig god; ver is het van Zijn lofprijzing dat Hij kinderen zou hebben". Nog feller gaat de schrijver van de Qur’an in Sura 9:30 te keer: "En de christenen zeggen: ‘de Masih [Messias] is Allah’s Zoon.’ - Dat is wat zij zeggen met hun monden, in aanpassing van de woorden van hen, die in vroeger tijd ongelovig waren. Allah moge hen bestrijden! Hoezeer zijn zij in leugen verstrikt!" Evenals door sommige hedendaagse "christelijke" theologen, voornamelijk uit reformatorischen huize, ontkennen ook de Moslims in alle toonaarden de g’ddelijkheid van Isa [Jezus]: "Ongelovig waren waarlijk zij, die zeiden: Allah is de Masih" (Sura 5:17). "Immers de Masih Isa, zoon van Maryam is slechts de boodschapper van Allah" (Sura 4:171) "Ongelovig zijn zij die zeggen: Allah is de Masih, zoon van Maryam" (Sura 5:72). "De Masih, de zoon van Maryam, is alleen maar een gezant aan wie de andere gezanten zijn voorafgegaan" (Sura 5:75). Gelukkig mogen wij in de Injel, zoals de Moslims het Nieuwe Testament noemen, precies het tegenovergestelde lezen, wetende dat wij het hier met G’ds Woord, dat waar is, te maken hebben: "Doch wij weten, dat de Zoon van G’d gekomen is en ons inzicht gegeven heeft om de Waarachtige te kennen; en wij zijn in de Waarachtige, in Zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige G’d en het eeuwige leven" (1 Johannes 5:20). "Simon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen, die een even kostbaar geloof als wij hebben verkregen door de gerechtigheid van onze G’d en Heiland, Jezus Christus" (2 Petrus 1:1). "Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u! Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie Mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig. Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn G’d! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven." (Johannes 20:28).

U bent prietpraat aan het vertellen. De 'heiige drievuldigheid' is een begrip dat later is ontstaan. Men zat men het probleem van God, de zoon van God, en de Geest die ook wordt vermeld in het N.T. Men moest die begrippen zien te combineren, zonder dat ze in tegenspraak waren met elkaar. En daarom heeft men in 381 tijdens in Concilie (2de) van Constantinopel dit begrip 'Drieëenheid' uitgebroed.

De eerste christenen kenden dit begrip absoluut niet. En dit gedurende meer dan 250 jaar. Jezus heeft nooit gesproken over deze wanconstructie die men 'de heilige drievuldigheid' noemt.

Jazeker 22 juni 2008 11:23

Citaat:

Wie is god?
Ik. Maar hou het stil of mijne rustige zondag is eraan.

luc154 22 juni 2008 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 3517723)
Kan u helemaal volgen.;-)
Gelukkig is er dankzij Jezus de weg terug naar die relatie.

Amen

Babeth 22 juni 2008 17:34

"God" is een godsbeeld dat wij allen in onze verbeelding maken omdat we iets proberen te begrijpen wat onbegrijpbaar is. Persoonlijk geloof ik in een Godin, omdat het voor mij als vrouw gemakkelijker is om mij te richten tot een vrouwelijke Godheid.
Om preciezer te zijn: ik geloof in de Drievoudige Godin (Maagd, Moeder en Oude Vrouw) en de Tweevoudige God (Jonge Jager en Oude Koning) als verpersoonlijkingen van Het Goddelijke en volg zelf bij voorkeur de Oude Vrouw (Wijsheid, Kennis).
Soms gebruik ik de naam Bastet als focus voor gebeden, die een Godin van Wijsheid was (en van Kinderen, en van Feestvieren... de Oude Egyptenaren wisten leuke goden te verzinnen). Dat zij een Godin van Wijsheid was is maar door weinigen geweten maar het is wel degelijk zo.

Lincoln 22 juni 2008 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3517578)
Deze vraag heb ik mij al dikwijls afgevraagt
Ik zou ook wel eens willen geloven maar in wat hé,ik denk dat ik hier zeker niet allen in ben :?

Hij is één, de enige, de ware, hij shept en is niet geschapen, hij heeft niemand nodig, en hij heeft de beeld van niemand , en niemand lijkt op hem.

De verwijzing naar hem met "hij" is genoeg, want de ogen hebben hem nog niet bereikt noch het verstand noch de geest !

system 22 juni 2008 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln (Bericht 3519544)
Hij is één, de enige, de ware, hij shept en is niet geschapen, hij heeft niemand nodig, en hij heeft de beeld van niemand , en niemand lijkt op hem.

De verwijzing naar hem met "hij" is genoeg, want de ogen hebben hem nog niet bereikt noch het verstand noch de geest !

Vraag: en waarom niet "zij"? Omdat vrouwen niets te vertellen hadden toen de islam ontstond.

Vraag: en waarom Jaweh, "hij"? Omdat vrouwen niets te vertellen hadden toen het jodendom ontstond.

Vraag: en waarom alleen mannelijke apostels? Omdat vrouwen niets te vertellen hadden toen het christendom ontstond.

Maw: de godsdiensten zijn het produkt van de waarden van de toenmalige maatschappij. Niet veel 'heiligs' aan, en ze vertonen zeker geen respect voor de vrouwen.

Lincoln 22 juni 2008 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3519561)
Vraag: en waarom niet "zij"? Omdat vrouwen niets te vertellen hadden toen de islam ontstond.

Vraag: en waarom Jaweh, "hij"? Omdat vrouwen niets te vertellen hadden toen het jodendom ontstond.

Vraag: en waarom alleen mannelijke apostels? Omdat vrouwen niets te vertellen hadden toen het christendom ontstond.

Maw: de godsdiensten zijn het produkt van de waarden van de toenmalige maatschappij. Niet veel 'heiligs' aan, en ze vertonen zeker geen respect voor de vrouwen.

Noch hij noch zij ! De waarden die bestonden vroeger niet zomaar, de waarden zijn aangeleerd en die zijn de principes waarop onze mensheid is gebaseerd/steunt, als die verloren gaan is de mensheid ook verloren !

system 22 juni 2008 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln (Bericht 3519581)
Noch hij noch zij ! De waarden die bestonden vroeger niet zomaar, de waarden zijn aangeleerd en die zijn de principes waarop onze mensheid is gebaseerd/steunt, als die verloren gaan is de mensheid ook verloren !

Ja, maar men spreek toch niet van Allah als over een 'zij'. Waarom niet eigenlijk. God is alles, ook vrouwelijk dus.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be