Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Surinaamse slavernijclaim van 379 miljard euro (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108251)

Spinoza 25 juni 2008 09:26

Surinaamse slavernijclaim van 379 miljard euro

Citaat:

Surinaamse slavernijclaim van 379 miljard euro

Door: Marcel van Engelen
Gepubliceerd: vandaag 00:06
Update: vandaag 08:35

Nederland moet een slordige vierhonderd miljard euro betalen aan Surinamers wier voorouders leden onder het koloniale bewind.

De Surinaamse econoom Armand Zunder heeft het becijferd: 379 miljard euro. Dat bedrag zou Nederland als compensatie moeten betalen aan de nakomelingen van alle Surinamers die gebukt gingen onder het Nederlandse bewind. Als we uitgaan van eind 2006. ‘Inmiddels is dat bedrag verder opgelopen’, zegt Zunder met een glimlach.

Voor het onderzoek waarop de econoom volgend jaar hoopt te promoveren, heeft hij uitgerekend hoeveel de uitvoer van suiker, koffie, katoen en cacao vanuit Suriname tussen 1650 en 1940 nu waard zou zijn geweest. Hij komt uit op 1.288 miljard euro. Uit een door hem ontwikkeld model rolt de 379 miljard aan herstelbetalingen. Dat is meer dan het dubbele van de totale jaarinkomsten van de Nederlandse staat.

Het betreft vrijwel alle groepen in Suriname: de inheemse indianen die bijna zijn uitgeroeid, de uit Afrika gehaalde slaven, de latere plantagearbeiders uit India en Java. De nadruk ligt op de slavenhandel en slavernij, die op 1 juli weer worden herdacht. Het is dan 145 jaar geleden dat Nederland de slavernij in Suriname en op de Antillen afschafte.

In Nederland wordt Zunders promotieonderzoek als ‘onwetenschappelijk’ afgewezen. In Suriname is Zunder adviseur van president Venetiaan. Het slavernijverleden werkt nog altijd door in de relatie tussen Nederland en zijn oud-kolonie.

‘Wie spijt betuigt, erkent schuld. En wie schuld bekent, moet de bak in of betaalt een boete’, zegt Zunder. Hij doelt op ‘de diepe spijt’ die minister Roger van Boxtel namens de Nederlandse regering heeft betuigd op een VN-conferentie in 2001. Bij de onthulling van het slavernijmonument in 2002 in Amsterdam zijn vergelijkbare woorden gesproken. Ze vormen volgens Zunder voldoende juridische basis om herstelbetalingen te eisen.
Bron: De Pers

Sommige mensen kunnen het gewoon niet laten om te blijven hangen in historische ressentimenten. Waarom zouden van mijn belastingcenten de Surinamers gecompenseerd moeten worden? Alsof ik of mijn voorouders zich ooit schuldig hebben gemaakt aan slavendrijverij. Suriname heeft na de onafhankelijkheid al een flinke soms geld gekregen.

goodwill 25 juni 2008 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3525818)

Sommige mensen kunnen het gewoon niet laten om te blijven hangen in historische ressentimenten. Waarom zouden van mijn belastingcenten de Surinamers gecompenseerd moeten worden? Alsof ik of mijn voorouders zich ooit schuldig hebben gemaakt aan slavendrijverij. Suriname heeft na de onafhankelijkheid al een flinke soms geld gekregen.

dus we gaan maar minimaliseren, he ? het waren maar 'zwartjes' ?

Spinoza 25 juni 2008 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door goodwill (Bericht 3525854)

Minimaliseren? Ik zie gewoon niet waarom ik zou moeten boeten voor iets waar ik geen schuld aan heb.

Jazeker 25 juni 2008 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3525881)
Minimaliseren? Ik zie gewoon niet waarom ik zou moeten boeten voor iets waar ik geen schuld aan heb.

En kunnen daar nog eens excuses aan de Joden bij ook, aub?

freespirit 25 juni 2008 15:08

Je moet iets doen om op te vallen met je doctoraat, Zunder is daar alvast in geslaagd anders zou zijn naam hier niet gevallen zijn. Voor de rest lijkt zijn onderzoek mij echter gebakken lucht en eentje dat zich blindelings richt tegen alles wat met het kolonialisme vanuit Europa te maken heeft. Zijn zogenaamde schadeclaim betalen is onrealistisch. Zoveel geld heeft Nederland immers niet, laat staan dat ze het kunnen afbetalen. En kunnen de Nederlanders van nu er wat aan doen dat hun voorouders slaven hanteerden (net zoals wij niet verantwoordelijk kunnen bevonden worden voor de situatie in Congo Vrijstaat einde 19de eeuw). Zelfde grootorde: moeten wij Belgen ook een schadeclaim bij de Stad Rome indienen, omdat de Romeinen vroeger onze rijkdommen in handel en onze 'jongens' in hun leger hebben 'afgeroomd', die dus oorspronkelijk uit 'Belgica' kwamen ? Moeten wij verder ook klachten en claims indienen tegen Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Nederland omdat dit allemaal landen zijn die ons ooit wel eens bezet hebben en ze onze 'rijkdommen' voor zich hebben gehouden. Even belachelijke voorstellen.

Zulke voorstellen zijn inderdaad onwetenschappelijk, want onrealiseerbaar. Ik betwijfel of het au fond wel een zinnig doctoraat in zijn geheel is.

Casca 25 juni 2008 15:33

Citaat:

Ja, je moet echt wel een probleem hebben met mensen met een ander kleurke als je niet vindt dat de zonden van de vader over moeten gaan op de zoon.

C uit W 25 juni 2008 17:54

Ik zou 'Human resources' terugzenden.

C2C 25 juni 2008 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3525881)

Nee, maar wel waar ge vandaag nog altijd de vruchten van plukt.

Haram 25 juni 2008 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3527404)
Nee, maar wel waar ge vandaag nog altijd de vruchten van plukt.

Net zoals jij vandaag de dag nog steeds de vruchten van de privékolonie van Leopold II plukt dus.

LastMohican 25 juni 2008 21:32

Ik ben zeker dat mijn bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-...-bet-overgrootvader onheus behandeld werd door de Homo Sapiens die in het tropische holland leefden. Die stolen alle dino's van mijn familie. Ik eis dan ook 5 miljoen euro van hen omdat ik daar recht op heb.

Wat een totale utter F*** Bull****

Andro 25 juni 2008 21:35

Tot hoever mogen cllaims eigenlijk terug gaan ? 500, 1000, 5000... jaar ?

sfinx666 25 juni 2008 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3525818)

Men zou moeten opsporen wie de voorouders van de Surinamers aan de Nederlanders verkocht heeft indertijd. D�*t zijn de schuldigen , aan hen mag men dan schadevergoeding gaan vragen. Dat zullen dus Arabieren, of Zwarte Afrikanen zijn, maar HOOGSTwaarschijnlijk zijn die ook allemaal dood...Dus: kan men van niemand geld opeisen...

C2C 25 juni 2008 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Haram (Bericht 3527519)
Net zoals jij vandaag de dag nog steeds de vruchten van de privékolonie van Leopold II plukt dus.

Inderdaad, en ik vind ook dat we Congo wat meer moeten steunen om er bovenop te komen. Dat zou een mooie vorm van reparatie zijn.

Op planetaire schaal vind ik dat we van de kolonialistische logica en van het slavernij-model dat onze economie vandaag nog steeds domineert, moeten weggaan. Niet alleen is het onmenselijk, het is ook niet duurzaam.

Pick Nick 25 juni 2008 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3527819)
Inderdaad, en ik vind ook dat we Congo wat meer moeten steunen om er bovenop te komen. Dat zou een mooie vorm van reparatie zijn.

Op planetaire schaal vind ik dat we van de kolonialistische logica en van het slavernij-model dat onze economie vandaag nog steeds domineert, moeten weggaan. Niet alleen is het onmenselijk, het is ook niet duurzaam.

Ook Mugabe zal je centen graag zien komen. 8-)

sfinx666 26 juni 2008 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3527819)

Afrika helpen om zijn plan te trekken, en volledig autonoom te zijn, 100 % akkoord. Maar dan wel ons eerst met hun zaken bemoeien, al de dictators afzetten, en de milities ontwapenen. Met geweld als het moet. Want anders luisteren die toch niet.

sfinx666 26 juni 2008 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick (Bericht 3527868)
Ook Mugabe zal je centen graag zien komen. 8-)

Geen centen voor Mugabe: een nieuwe stropdas in hennep, of een paar gram lood in zijn hersens.

Johan Bollen 26 juni 2008 13:58

Citaat:

‘Wie spijt betuigt, erkent schuld. En wie schuld bekent, moet de bak in of betaalt een boete’
Er zit logica in dat principe. Spijt betuigen of zich excuseren is nogal gemakkelijk. De na de onafhankelijkheid gegeven hulp kan van de historische schuld worden afgetrokken.

Ke Nan 26 juni 2008 14:21

Zonder de kolonisatie bevond Europa zich nu nog in de Middelleeuwen. Quasi gratis grondstoffen en arbeidskrachten hebben een immense voordeel gegeven. Stel je eens voor dat Europa al de grondstoffen indertijd van de Indianen, Afrikanen en Aziaten had moeten kopen. Eerlijke handel dus. Ik geef het je op een briefje dat wij dan hier nog altijd met paard en kar zouden rondhotsen.

shaddy 26 juni 2008 14:39

Citaat:

neen maar het is typisch voor de religie dat deze de zonden van de ouders overdraagt aan de kinderen

dit kan dus niet !!!!

shaddy 26 juni 2008 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 3527581)
Tot hoever mogen cllaims eigenlijk terug gaan ? 500, 1000, 5000... jaar ?

Veel verder ik acht de slang verantwoordelijk voor alles. Ik eis dan ook 1236985236985 euro als compensatie van de slangen. Waar ze ook mogen zitten we zullen ze wel vinden en centen eisen. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be