Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   wat is uw passie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108296)

JP Coen 26 juni 2008 08:33

Bij welke staatsvorm ligt uw passie?

Correctie,
de eerste keuzemogelijkheid moet zijn: Unitairist

barteke 26 juni 2008 09:23

federalist dat is het huidige belgie ofzo? Zonder doorbraak in BHV?

Anna List 26 juni 2008 09:28

Vlaanderen onafhankelijk, mogelijk in confederatie met NL en zelfs Wallonië indien interessante voorwaarden.

I amsterdam 26 juni 2008 12:03

De meest realistische optie om Belgie nog een lange toekomst te geven ,lijkt mij een conferatie:
Drie deelstaten, Vlaanderen ,Brussel en Wallonie ,die een aantal zaken zoals bijv. economie, defensie, veiligheid ,klimaat, energie, gemeenschappelijk blijven doen.

Mijn persoonlijke voorkeur is, in de toekomst" de Verenigde Nederlanden" ,eventueel in Benelux-verband ,als het over Europese zaken gaat.

JP Coen 27 juni 2008 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3528324)
Vlaanderen onafhankelijk, mogelijk in confederatie met NL en zelfs Wallonië indien interessante voorwaarden.

Dat is ook mijn idee

Zo te zien, zakt het percentage Belgicisten opzienbarend.

Everytime 27 juni 2008 11:20

Realist en je m'en foutist.

Realist omdat als België splitst, is het binnen 10 jaar.
Je m'en foutist omdat ik niet meer in België binnen 10 jaar zal zijn. Het lot van België zal dus niet meer mijn probleem zijn. Als ik België verlaat, verhuis ik dan naar Frankrijk : iedereen spreekt er Frans. Communautaire problemen dus opgelost.

JP Coen 27 juni 2008 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3530835)

Je m'en foutist omdat ik niet meer in België binnen 10 jaar zal zijn. Het lot van België zal dus niet meer mijn probleem zijn. Als ik België verlaat, verhuis ik dan naar Frankrijk : iedereen spreekt er Frans. Communautaire problemen dus opgelost.

Heel Wallonie kan toch niet naar Frankrijk verhuizen?:roll:

Montalcino 27 juni 2008 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3530844)

Het is dan ook een zeer onvolwassen opmerking. Stel je voor dat inderdaad iedereen dat doet. Dan heb je een lege staat Wallonië.

Jan Meuleman 27 juni 2008 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3530915)
Het is dan ook een zeer onvolwassen opmerking. Stel je voor dat inderdaad iedereen dat doet. Dan heb je een lege staat Wallonië.

Is dat een probleem?

JP Coen 27 juni 2008 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 3531083)
Is dat een probleem?

Als het land leeg is ,dan kan Vlaanderen het weer terug nemen:lol:

Jan Meuleman 27 juni 2008 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3531337)
Als het land leeg is ,dan kan Vlaanderen het weer terug nemen:lol:

En dan zeggen de Walen : La Flandre nous a volé la Belziek. :-):-):-)

Everytime 27 juni 2008 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3530844)

Wie spreekt over heel Wallonië? Ik heb het enkel over mijn standpunt.

jOOSt 27 juni 2008 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3530835)

Dat zegt u nu al jaren. Hoe dan ook, uw geliefde Fransmannen die weten pas hoe communautaire problemen op te lossen.

Citaat:

Het Bretoens, de laatste nog levende Keltische taal op het Europees continent, is met uitsterven bedreigd. Tot die conclusie komt een in Rennes voorgestelde studie van het Instituut voor de Bretoense Taal.
Amper nog 300.000 van de vier miljoen inwoners van Bretagne zijn nog in staat hun regiolect te verstaan, stelt de studie vast. Negentien jaar geleden waren er dat nog dubbel zoveel. Meer dan 80 procent van degenen die nog Bretoens verstaan, is ouder dan zestig. "Het is een wedloop tegen de tijd en momenteel staan we aan een kruispunt", zei auteur Olier Ar Mogn van de studie. "Als alles blijft zoals het is, is het Bretoens ten dode opgeschreven".
De Bretoenen hebben met name woorden van kritiek op Parijs, dat hun taal niet officieel erkent. Frankrijk, dat nog andere regiolecten kent als het Baskisch, het Occitaans en het Elzasser dialect, heeft wel het charter van de Raad van Europa over bescherming van regionale talen ondertekend, maar nog steeds niet geratifieerd. De Assemblée, het parlement, heeft tot dusver reeds 52 wetsvoorstellen ter bescherming van talen van minderheden verworpen.
Bron: GVA
Een dikke proficiat voor de Francofonie. Andere culturen naar de kloten helpen, daar zijn ze echte meesters in.

Montalcino 27 juni 2008 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 3531083)
Is dat een probleem?

Niet als je een groot natuurreservaat wenst.

Jan Meuleman 27 juni 2008 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3531528)
Niet als je een groot natuurreservaat wenst.

Ik kan wel niet volgen, maar jij ook niet. Niet erg dus.

Montalcino 27 juni 2008 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 3531708)
Ik kan wel niet volgen, maar jij ook niet. Niet erg dus.

Moet ik vertragen?

Everytime 28 juni 2008 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 3531487)
Dat zegt u nu al jaren. Hoe dan ook, uw geliefde Fransmannen die weten pas hoe communautaire problemen op te lossen.

Een dikke proficiat voor de Francofonie. Andere culturen naar de kloten helpen, daar zijn ze echte meesters in.

Blijkbaar ben je nooit naar Bretagne geweest. Alle verkeersborden, om maar dit voorbeeld te nemen, zijn tweetalig Frans/Bretoens. Ik heb er 14 Juli een aantal jaren geleden gevierd. Een echte feest - iets anders dan de 21 Juli hier - met een grote fest noz op het plein van Bénodet. Het Bretoens gevoel is duidelijk daar maar ze voelen zich vooral Fransen.

jOOSt 28 juni 2008 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3533164)
Blijkbaar ben je nooit naar Bretagne geweest. Alle verkeersborden, om maar dit voorbeeld te nemen, zijn tweetalig Frans/Bretoens. Ik heb er 14 Juli een aantal jaren geleden gevierd. Een echte feest - iets anders dan de 21 Juli hier - met een grote fest noz op het plein van Bénodet. Het Bretoens gevoel is duidelijk daar maar ze voelen zich vooral Fransen.

Het Bretons is de enige Keltische taal die tot nu toe nog niet officieel is erkend. De Franse wet zegt immers “de taal van de Republiek is Frans”.
Uit Wikipedia

Leo 29 juni 2008 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 3533177)
Het Bretons is de enige Keltische taal die tot nu toe nog niet officieel is erkend. De Franse wet zegt immers “de taal van de Republiek is Frans”.
Uit Wikipedia

En wat denk je hiervan?

Jantje 29 juni 2008 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen
Heel Wallonie kan toch niet naar Frankrijk verhuizen?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3530915)

Het zou een oplossing zijn voor de leegloop van de Franse dorpje en een oplossing voor de PS haar ambtenaren economie.

En je zou geen leegloop van Wallonnie krijgen, want veel Nederlanders, Vlamingen en Duitsers zouden er met plezier gaan wonen en een deftige goed draaiende economische regio van maken.

En ook Frankrijk maakt geen problemen, want daar staat men te roepen om mensen die in de afgelegen dorpen willen wonen. Hoewel in de mensen juist gaan lopen omdat er geen werk is en men er geen economische loopbaan kan opbouwen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be