Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Supertrucks worden ingevoerd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108330)

Groentje-18 26 juni 2008 18:40

Supertrucks worden ingevoerd
 
Citaat:

Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) wil een proefproject starten met maximum vijf Ecocombi’s op de E313 tussen Beringen en Antwerpen/ Gent. Dat staat in een vertrouwelijke nota die de redactie kon inkijken. Ecocombi’s zijn supertrucks van 50 ton en 25 meter lang.
Het volledige artikel:
http://www.hbvl.be/nieuws/limburg/default.asp?art={576C318D-3AF9-48D7-87A4-8754A09FCD6D}

Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind dit een vreselijke maatregel. Dit zijn geen super- maar monstertrucks. Als de chauffeurs zich onkwetsbaar wanen tov het andere verkeer, wat zelfs geen waan is ..., dan kan ik me hun rijstijl al indenken.
Maar zelfs als die rijstijl perfect is en rekening houdt met alle mogelijke scenario's hoop ik toch dat mijn familie, vrienden en kennissen niet zo'n truck tegenkomen als ze op de weg rijden. Als je daarmee in aanraking komt, maak je namelijk geen schijn van kans.
Dit staat ook haaks op alle maatregelen die genomen zijn rond verkeersveiligheid. En dit vind ik een veel belangrijker argument dan milieu.
Daarnaast denk ik niet eens dat onze wegen hiervoor zijn gemaakt. Bovendien is er al genoeg verkeer op de weg, ik dacht dat het beter was dat we dit zouden afleiden dan er nog eens extra grote en gevaarlijke vrachtwagens aan te laten deelnemen?
En waarom wordt er niet gebruik gemaakt van sporen? Komt onze CD&V-minister misschien graag met iets nieuws op de proppen in de hoop dat we haar naam nog lang zullen herinneren, liefst vooral in het stemhokje? :?


(Dit topic moet misschien wel onder milieu, maar omdat het ook met verkeersveiligheid en mobiliteit te maken heeft postte ik het hier.)

De schoofzak 26 juni 2008 19:40

Ideaal gebeurt zoveel als mogelijk transport van goederen langs het water, of langs het spoor.
Maar dat is niet altijd mogelijk.

Die eko-monster-truks moeten niet noodzakelijk onveilig zijn voor het ander verkeer. (Lees er maar over: niet uitrijden bij mist, verbod om voorbij te steken, enkel op welbepaalde trajekten, dus rechtstreeks van fabriek A naar fabriek B.

Leuze van het automerk Audi vroeger: waartoe dient de vooruitgang, als ge er geen gebruik van maakt.

maddox 26 juni 2008 19:52

Citaat:

Die eko-monster-truks moeten niet noodzakelijk onveilig zijn voor het ander verkeer. (Lees er maar over: niet uitrijden bij mist, verbod om voorbij te steken, enkel op welbepaalde trajekten, dus rechtstreeks van fabriek A naar fabriek B
Zeer handig dat het weer Juist In Time leveringen gaat bepalen. Met andere woorden, het project is bij voorbaat onzinnig.

kelt 26 juni 2008 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3529649)
Zeer handig dat het weer Juist In Time leveringen gaat bepalen. Met andere woorden, het project is bij voorbaat onzinnig.


:lol:

Na wat recente stakingetjes bij de transporteurs in Spanje hebben we tot in belgie "genoten" van het Just-In-Time gebeuren..

Zo een supertruck lijkt me uitermate geschikt om een wegblokkade op te werpen :twisted:

manta 26 juni 2008 21:00

:cheer: roadtrain :cheer:

't Werd tijd dat ze die hier gingen laten rijden ...
Jammer dat ze niet ingezet worden in het containervervoer , waar het handig zou zijn moesten er met elke rit 2 40-voetcontainers meekunnen (wat toch ook al een vrachtwagen minder is ...)

Deze roadtrains mogen enkel rijden onder strikte voorwaarden , dus ik zie niet in waarom ze gevaarlijker zouden zijn dan een andere vrachtwagen ...

En Groentje ,
Citaat:

Ik vind dit een vreselijke maatregel. Dit zijn geen super- maar monstertrucks. Als de chauffeurs zich onkwetsbaar wanen tov het andere verkeer, wat zelfs geen waan is ..., dan kan ik me hun rijstijl al indenken.
Maar zelfs als die rijstijl perfect is en rekening houdt met alle mogelijke scenario's hoop ik toch dat mijn familie, vrienden en kennissen niet zo'n truck tegenkomen als ze op de weg rijden. Als je daarmee in aanraking komt, maak je namelijk geen schijn van kans.
Cowboys zullen er altijd zijn , zowel in trucks als in auto's , maar degenen die met deze combinaties rijden zullen wel verantwoordelijke mensen zijn hoor , dat zijn de meeste beroepschauffeurs wel ...;-)
Ongevallen zijn nooit uitgesloten , maar als iedereen een beetje deftig rijdt zullen die wel verminderen , 't ligt niet altijd aan de truckchauffeur hé ...

Nynorsk 26 juni 2008 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3529564)
Het volledige artikel:
http://www.hbvl.be/nieuws/limburg/default.asp?art={576C318D-3AF9-48D7-87A4-8754A09FCD6D}

Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind dit een vreselijke maatregel. Dit zijn geen super- maar monstertrucks. Als de chauffeurs zich onkwetsbaar wanen tov het andere verkeer, wat zelfs geen waan is ..., dan kan ik me hun rijstijl al indenken.
Maar zelfs als die rijstijl perfect is en rekening houdt met alle mogelijke scenario's hoop ik toch dat mijn familie, vrienden en kennissen niet zo'n truck tegenkomen als ze op de weg rijden. Als je daarmee in aanraking komt, maak je namelijk geen schijn van kans.
Dit staat ook haaks op alle maatregelen die genomen zijn rond verkeersveiligheid. En dit vind ik een veel belangrijker argument dan milieu.
Daarnaast denk ik niet eens dat onze wegen hiervoor zijn gemaakt. Bovendien is er al genoeg verkeer op de weg, ik dacht dat het beter was dat we dit zouden afleiden dan er nog eens extra grote en gevaarlijke vrachtwagens aan te laten deelnemen?
En waarom wordt er niet gebruik gemaakt van sporen? Komt onze CD&V-minister misschien graag met iets nieuws op de proppen in de hoop dat we haar naam nog lang zullen herinneren, liefst vooral in het stemhokje? :?


(Dit topic moet misschien wel onder milieu, maar omdat het ook met verkeersveiligheid en mobiliteit te maken heeft postte ik het hier.)

Je kunt dit vast beargumenteren met cijfertjes, niet?

Nynorsk 26 juni 2008 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3529745)
:cheer: roadtrain :cheer:

²


yummie! :cheer:

manta 26 juni 2008 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3529767)
²


yummie! :cheer:

:hondogen:
Kwijl ....

Da's een droom om met zo'n mastodont eens te kunnen rijden se ...
'k Heb ooit een speciaal transport meegedaan en dat was al een straffe uitdaging , maar met zo'n echte roadtrain... Wauw ...

Nynorsk 26 juni 2008 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3529770)
:hondogen:
Kwijl ....

Da's een droom om met zo'n mastodont eens te kunnen rijden se ...
'k Heb ooit een speciaal transport meegedaan en dat was al een straffe uitdaging , maar met zo'n echte roadtrain... Wauw ...

Ik kan nie eens met een vrachtwagen rijden :-(
Maar van zo'n roadtrain wordt mijn begerig hartje helemaal week :oops:


(teveel testosteron bij de conceptie en/of geboorte vrees ik)

Groentje-18 26 juni 2008 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3529765)
Je kunt dit vast beargumenteren met cijfertjes, niet?

Tuurlijk:

Vijftig ton en vijfentwintig meter. :(

Groentje-18 26 juni 2008 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3529776)
(teveel testosteron bij de conceptie en/of geboorte vrees ik)

Gelukkig dat enig verband tussen conceptie en geboorte nihiel is. :mrgreen:

Mambo 26 juni 2008 21:50

Eigenlijk als dat gewicht achter elkander hangt, dan is dat gewicht toch niet groter dan als er twee (of 3) vrachtwagens achter elkander rijden?

Of zie ik dat verkeerd?

Nynorsk 26 juni 2008 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3529867)
Tuurlijk:

Vijftig ton en vijfentwintig meter. :(

dat weet ik ook.
maar ik bedoelde de gevolgen die je daar schetst.
kun je die beargumenteren?
of is't weer eens 'buikgevoel'?

Een quote die ik hier ergens op het forum gelezen heb:
"Propageren om op het buikgevoel af te gaan, betekent m.i. hetzelfde als propageren om iedere expertise, ervaring, kennis, ... overboord te gooien.
Dit terwijl de wetenschap al heel vaak bewezen heeft, dat ons buikgevoel volgen ons misleidt. Als beleidsmakers zich bijgevolg op dit buikgevoel baseren, leidt dat tot wanbeleid en onverantwoorde uitgaves met de bedoeling een effect te sorteren wat die uitgaves helaas nooit zullen/kunnen hebben.
(De idee die je zo overigens creëert is dat een opleiding gaan volgen ook weinig zinvol is. Immers, de mening van jan met de pet over kernenergie is volgens uw partij even waardevol als die over een geleerde die er al twintig jaar continu onderzoek naar doet.)

Als je herkent dat je met "gezond verstand" buikgevoel bedoelt vind ik het overigens ook nogal contradictorisch, omdat dat verstand lijkt te impliceren dat je een rationele basis probeert iets te zoeken. Iets dat toch immo wel betrouwbaarder is dan puur enkel en alleen afgaan op je intuïtie of buikgevoel, naar mijn mening."

manta 26 juni 2008 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3529867)
Tuurlijk:

Vijftig ton en vijfentwintig meter. :(

En ??? de vrachtwagens wegen nu ook al meer dan 40 ton in belgië ...:?

manta 26 juni 2008 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3529878)
Eigenlijk als dat gewicht achter elkander hangt, dan is dat gewicht toch niet groter dan als er twee (of 3) vrachtwagens achter elkander rijden?

Of zie ik dat verkeerd?

Als ik goed begrijp wat je bedoeld , dan is het enige verschil dat er maar 1 trekker de boel voorttrekt ... een vrachtwagen minder dus ... :-P

Mambo 26 juni 2008 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3529889)
Als ik goed begrijp wat je bedoeld , dan is het enige verschil dat er maar 1 trekker de boel voorttrekt ... een vrachtwagen minder dus ... :-P

Drukpunt per cm²

Als je het gewicht verspreid over een langere afstand en meer wielen gebruikt, heb je ook een andere gewichtsverdeling.

Dus hoe zit het dan met het argument van de gewichtsklasse?

Moesten ze nu hoger zijn en meer gewicht op hetzelfde drukpunt zou dat wel steek houden.

Maar nu niet volgens mij.

Dope 26 juni 2008 22:06

ik zie het probleem niet
ik zie ook niet meteen voordelen

van just-in-time ben ik wel niet zo'n voorstander
ik heb het meer voor take-your-time


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be