Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Fundament voor the Empire (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108459)

I amsterdam 28 juni 2008 15:02

Fundament voor the Empire

In de 17e eeuw waren Nederland en Engeland bijna een
En uiteindelijk legde Hollands geld en vernuft de basis voor de wereldmacht Engeland.
De Hoogleraar Lisa jardine beschrijft dit in haar boek 'de gedeelde weelde'

http://geschiedenis.vpro.nl/weblog/bericht/39680898/

Europa zal veel meer naar de successen in haar geschiedenis moeten kijken en kennen, i.p.v mislukkingen te creeren ,door het opleggen van een gedrocht als een federale staat, ontstaan uit gedachtenspinsels.

Daarom pleit ik voor veel meer verdieping en kennis van het verleden, om
tot betere plannen voor de toekomst te komen.

Het verdrag van Lissabon kan wel in de kast blijven liggen.

willem1940NLD 28 juni 2008 17:06

Ieder land heeft zijn eigen geschiedvervalsing.

JP Coen 28 juni 2008 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3533575)
Ieder land heeft zijn eigen geschiedvervalsing.

Daarom worden de beste geschiedenisboeken geschreven door buitenlanders.

willem1940NLD 28 juni 2008 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3533973)
Daarom worden de beste geschiedenisboeken geschreven door buitenlanders.

Kan, maar anders-vals is niet minder vals.

JP Coen 28 juni 2008 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3533991)
Kan, maar anders-vals is niet minder vals.

De geschiedenis van Europa bevat vele boekwerken.
Het is nauwelijks te lezen en te begrijpen.
Daarom kun je De EU staten niet even simpel samenvoegen tot een staat
of federatie.
De kracht van Europa is juist de optelsom van de verschillen en het vastleggen van de gemene deler, vraagt een zorgvulig koordansen, om niet naar beneden te donderen.

willem1940NLD 28 juni 2008 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3534053)
De geschiedenis van Europa bevat vele boekwerken.
Het is nauwelijks te lezen en te begrijpen.
Daarom kun je De EU staten niet even simpel samenvoegen tot een staat
of federatie.
De kracht van Europa is juist de optelsom van de verschillen en het vastleggen van de gemene deler, vraagt een zorgvulig koordansen, om niet naar beneden te donderen.

Ach, Zwitserland geeft al tijden het goede voorbeeld maar men wil toch weer het wiel opnieuw uitvinden, op basis van een vierkant.

:twisted:

Eugeen Rob Kraat 29 juni 2008 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3534162)
Ach, Zwitserland geeft al tijden het goede voorbeeld maar men wil toch weer het wiel opnieuw uitvinden, op basis van een vierkant.

Daar kan ik mij volledig, verbindend in al mijn onderdelen, bij aansluiten.

Spinoza 29 juni 2008 18:00

Dat boek van Jardine zal voor veel Belgen wel een eyeopener zijn. Maar al te vaak hoor je ook op dit forum de beschuldiging dat Nederland te veel op de Britten en Amerikanen wil lijken. Dat lijkt me onterecht, als je beseft dat juist de Angelsaksische wereld heel veel van Nederland heeft overgenomen. Wij lijken niet alleen op hen, zij lijken ook op ons. Het zijn juist de Vlamingen die zijn afgedreven, ontworteld en verfranst. Nederlanders zijn gewoon zichzelf gebleven.

Bertie 29 juni 2008 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3535927)
Wij lijken niet alleen op hen, zij lijken ook op ons..

Dat weten "ze" ook (lees bijvoorbeeld het boek "Empire" van Niall Ferguson (over het Britse rijk)

Unie der Provinciën 29 juni 2008 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 3534162)

Toch een beetje naief om de EU met Zwitserland te vergelijken lijkt me zo. Als je denkt dat de EU net zo kan werken als Zwitserland in elkaar steekt, dan ben je ver van de planeet afgedreven.

willem1940NLD 29 juni 2008 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 3536468)
Toch een beetje naief om de EU met Zwitserland te vergelijken lijkt me zo. Als je denkt dat de EU net zo kan werken als Zwitserland in elkaar steekt, dan ben je ver van de planeet afgedreven.

O jawel hoor; nog geen systeem was zó lang zó succesvol met zóveel en zó verschillende volkeren & talen aan boord als Zwitserland.

Had men daar voor een halfzachte structuur gekozen gelijkend op wat nu EU heet dan was "Zwitserland" nog hooguit 1 alinea in geschiedenisboeken geweest en van de planeet verdreven.

Rogge 5 juli 2008 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3534053)

Dat zeiden ze in 1609 ook over de Verenigde Provinciën.

mdf 22 november 2010 17:39

fundament , dat weet ik nog zo niet

Willem III Hendrik (Engels: William) (Binnenhof (Den Haag), 14 november 1650 - Hampton Court Palace, 8 maart 1702), Prins van Oranje was ook koning van Engeland en ligt als enige niet-engels vorst begraven in Westminster

er is wel bankaire samenwerking op dit moment

D'ARTOIS 22 november 2010 19:29

@ mdf - Vandaar dus. Je maaide het gras voor m'n voeten weg, zoals dat heet ......

Adam Smith 28 november 2010 01:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mdf (Bericht 5119302)
fundament , dat weet ik nog zo niet

Willem III Hendrik (Engels: William) (Binnenhof (Den Haag), 14 november 1650 - Hampton Court Palace, 8 maart 1702), Prins van Oranje was ook koning van Engeland en ligt als enige niet-engels vorst begraven in Westminster

er is wel bankaire samenwerking op dit moment

Mwah het is betwistbaar in welke mate hij minder of meer Brits was dan voorgangers of navolgers, verder was Willem III na de zoon van James II, wel de eerste mannelijke Stuart erfgenaam (zijn moeder was ook een Stuart), kortom Willem III had ook zonder zijn vrouw een rol in de erfopvolging gehad.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be