Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   De transitie naar electrische wagens is begonnen: laten we ze volgen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108602)

C2C 30 juni 2008 20:43

De transitie naar electrische wagens is begonnen: laten we ze volgen
 
Laten we deze thread gebruiken om de fantastische en lang noodzakelijke transitie naar electrisch transport te volgen.

Voordelen:

1. alle hernieuwbare bronnen (biomassa, wind, zonne-energie, waterkracht) kunnen gebruikt worden voor de productie van voldoende en stabiele electriciteit.

2. electrische wagentjes zijn veel efficiënter op een well-to-wheel basis dan wagens met een verbrandingsmotor.

Nadelen:

1. batterijtjes moeten op punt worden gesteld, zowel wat gewicht als capaciteit betreft, maar dat kan snel gaan.


Al een eerste nieuwflits:

Citaat:


Mercedes-Benz to dump oil

In less than 7 years, Mercedes-Benz plans to ditch petroleum-powered vehicles from its lineup. Focusing on electric, fuel cell, and biofuels, the company is revving up research in alternative fuel sources and efficiency.

The German car company has a few new powertrains in the line-up that European journalists have had the opportunity to test out in their facility in Spain. One vehicle includes the F700, powered by a DiesOtto engine that combines HCCI and spark ignition to get nearly the same efficiency as diesel, but minus the expensive after-treatment systems. The engine can run on biofuels, and we may have a purchasable vehicle by 2010 – a year that seems to be popular for the debut of a lot of new alternative fuel car models, making ’08 and ’09 simply thumb-twiddling years for consumers. I don’t know, maybe car makers just like the roundness of “2010.” The company’s next big step will be to launch a Smart electric car which is fuel and emission-free.

Anyway, Mercedes is looking into electric vehicles, both battery powered and fuel cell powered. Not only are models in development, but we’ve also seen the company making steps towards their zero petroleum goal right now, from better cabs in London to Li-Ion battery improvements. The company also has about 100 Smart electric cars undergoing testing in London, with that favorite 2010 year as the projected market release date. Mercedes is making serious investments, already putting nearly $4 million into the pot of their long-term Sustainable Mobility plan, with another over $14 billion going in before 2014.

While car models may be able to run on fuels other than gasoline or diesel, we have yet to find a method of both running and producing vehicles entirely free of fossil fuels. I’m waiting for a mainstream car line that creates renewable fuel, clean running vehicles out of 100% recycled materials in plants run on 100% renewable, clean power…Will I even be alive when that finally happens? I have hope.

http://www.ecogeek.org/content/view/1800/69/

Buyck Ruben 1 juli 2008 14:49

Man... heb daar al ettelijke berichten over gepost genoeg allezins om het
kenbaar te maken.

Eigenlijke thread:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=103971(waterstof en elec.)

http://forum.politics.be/showthread.php?t=108176(electriciteit)

maddox 1 juli 2008 16:06

Effe denken.
Waar gaan we de electriciteit vandaan halen om 10% van ons wagenpark electrisch te laten rijden?
We moeten nu al Franse Kernenergie inkopen voor de gewone elektriciteitsbehoefte....

kelt 1 juli 2008 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3540001)
Effe denken.
Waar gaan we de electriciteit vandaan halen om 10% van ons wagenpark electrisch te laten rijden?
We moeten nu al Franse Kernenergie inkopen voor de gewone elektriciteitsbehoefte....

Mja...dat hoeft niet echt het probleem te zijn. bijlange niet alle wagens zullen terzelfdertijd aan het stopcontact moeten(zoals ook niet alle wagens nu direct moeten bijtanken).....Bovendien mag ons nachtverbruik(aan nachttarief) best wel omhoog,tot vreugde van de leveranciers...


De balans tussen energie-opwekking en energie-distributie lijkt voor ons,die nu eenmaal liggen waar we liggen op de kaart,wat precair te worden,maar dat probleem heeft niks te maken met electrische autootjes ;-)

Yves38 1 juli 2008 22:08

jongens, jongens toch...

C2C 6 juli 2008 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3540850)
jongens, jongens toch...

Dat vind ik ook: jongens, jongens toch, wat een opwindende transitie! Onstopbaar! Noodzakelijk! En veel sneller hier dan men verwacht.

Mark my words.

maddox 6 juli 2008 17:03

En daarbovenop , de bouw van 10 000 megawatt aan electriciteits centrales om die wagens te "tanken" met electriciteit.

Gaan we steenkool of aardgas? Biofuel of kernenergie?

kelt 6 juli 2008 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3549996)
En daarbovenop , de bouw van 10 000 megawatt aan electriciteits centrales om die wagens te "tanken" met electriciteit.

Gaan we steenkool of aardgas? Biofuel of kernenergie?

Het mag zelfs bruinkool of vuile onderbroeken oid zijn dan ;-)

Nog altijd beter dan die paar miljoen individuele "puffertjes" in allerlei ouderdom, staat van onderhoud en vooral,rijstijl, die momenteel ronddartelen..

maddox 6 juli 2008 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3550027)
Het mag zelfs bruinkool of vuile onderbroeken oid zijn dan ;-)

Nog altijd beter dan die paar miljoen individuele "puffertjes" in allerlei ouderdom, staat van onderhoud en vooral,rijstijl, die momenteel ronddartelen..

Zou het niet beter zijn er gewoon voor te zorgen dat er minder "man-kilometers" gereden "moeten" worden?

Eneuh, zelfs al brengen we binnen de 5 jaar het volledige West Europese wagenpark op het E niveau, dan gaan al onze minder oude benzine en dieselzuipers nog rondkarren in bijvoorbeeld India of nog erger, Afrika.

Eneuh, je bruinkoolcentrales zijn de grootste vervuilders op dat vlak, dan is het VEEL milieuvriendelijker evenveel kilowatts op te wekken met het hedendaagse gemengd wagenpark.

Tavek 6 juli 2008 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3550113)
Zou het niet beter zijn er gewoon voor te zorgen dat er minder "man-kilometers" gereden "moeten" worden?

100 % akkoord maddox.

C2C 7 juli 2008 20:30

Eindelijk verlaat de EU het vloeibare brandstofparadigma.

De Energieministers hebben aangekondigd dat ze minder vloeibare biobrandstof willen, en in de plaats vaste biomassa omgezet in electriciteit, of vaste biomassa omgezet in waterstof. Beide parcours zijn véél efficiënter dan voedsel omzetten in vloeibare brandstof. Bovendien zijn bio-electriciteit en biowaterstof niet afhankelijk van graan. Men kan er elke vorm van biomassa (houtafval, etc) voor gebruiken.

Goede evolutie. Eindelijk beginnen ze daar eens brains in hun koppie te krijgen.

kelt 7 juli 2008 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3550113)
Zou het niet beter zijn er gewoon voor te zorgen dat er minder "man-kilometers" gereden "moeten" worden?

Eneuh, zelfs al brengen we binnen de 5 jaar het volledige West Europese wagenpark op het E niveau, dan gaan al onze minder oude benzine en dieselzuipers nog rondkarren in bijvoorbeeld India of nog erger, Afrika.

Eneuh, je bruinkoolcentrales zijn de grootste vervuilders op dat vlak, dan is het VEEL milieuvriendelijker evenveel kilowatts op te wekken met het hedendaagse gemengd wagenpark.


Dat waag ik te betwijfelen.....Bruinkoolcentrales WAREN de grootste vervuilers....maar we associeren nog steeds met die legendarische vuilbrakers uit de beide Duitslanden tot in de vroege jaren negentig......Toen men er al trots op was de vliegas op te vangen....

Klopt van die export van onze oudjes....maar het is eigenlijk nog veel erger,momenteel worden zowel in India als in China,onder auspicien van Europese autobouwers ,massaal "spliksplinternieuwe oude motoren" gebouwd voor de lokale goedkopere markt....."Afschrijving" krijgt zo een heel nieuwe betekenis :lol:






Maar inderdaad....MINDER rijden is uiteindelijk het meest logische.....

markasiet 17 juli 2008 09:08

Ik geloof niet in electrisch rijden, maar in waterstof rijden. De waterstof moet dan wel alternatief of beter gezegd "ecologisch" opgewekt worden.

Enkele jaren geleden al ( Canvas ) een knap staaltje gezien ontwikkeld door een Noors aardgasbedrijf; een container met een uitschuifbare windmolen ( Darius ) en zonnepanelen die ter plekke voldoende waterstof kon genereren om 1 vrachtwagen een dagtaak te laten uitvoeren.
Lijkt voorlopig absurd, maar dit proefproject toont aan dat het haalbaar is!

Honda heeft ook al een oplossing om je gezinswagen 's nachts op goedkopere stroom vol te tanken om door de dag vrolijk waterstofdamppuffend rond te karren.
Ook nog niet je dat, maar de technologie staat nog in de kinderschoenen. Maar dit zijn de enige "wereldreddende" transitiemogelijkheden voor het individuele vervoer

C2C 17 juli 2008 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door markasiet (Bericht 3570991)
Ik geloof niet in electrisch rijden, maar in waterstof rijden. De waterstof moet dan wel alternatief of beter gezegd "ecologisch" opgewekt worden.

Enkele jaren geleden al ( Canvas ) een knap staaltje gezien ontwikkeld door een Noors aardgasbedrijf; een container met een uitschuifbare windmolen ( Darius ) en zonnepanelen die ter plekke voldoende waterstof kon genereren om 1 vrachtwagen een dagtaak te laten uitvoeren.
Lijkt voorlopig absurd, maar dit proefproject toont aan dat het haalbaar is!

Honda heeft ook al een oplossing om je gezinswagen 's nachts op goedkopere stroom vol te tanken om door de dag vrolijk waterstofdamppuffend rond te karren.
Ook nog niet je dat, maar de technologie staat nog in de kinderschoenen. Maar dit zijn de enige "wereldreddende" transitiemogelijkheden voor het individuele vervoer

Waterstof is iets voor de heel lange termijn, zeg 2040-2050.

Honda's wagentje kost nu meer dan 12 miljoen belgische frank. Een gimmick dus. Je moet dan nog een hele waterstof-infrastructuur bouwen wat een aantal honderden miljarden gaat kosten.

Bovendien is de omweg via waterstof redelijk inefficient. Veel beter direct de electriciteit gebruiken in electrische wagens. We hebben trouwens een bestaande electriciteitsinfrastructuur die meteen kan gebruikt worden.

Waterstof is alleen haalbaar wanneer gemaakt uit biomassa die je vergast. Waterstof produceren via electrolyse (waarbij je de electriciteit haalt uit wind of zonne-energie) is zeer inefficiënt en uiterst kostelijk. Het is ook dom wanneer je die electriciteit rechtstreeks kan gebruiken zonder de omweg via waterstof.

Dus, heel misschien zullen we ooit op waterstof rijden, maar zeker niet de komende decennia. Die zie ik toch eerder electrisch zijn: goedkoop, zeer efficiënt, en de hele infrastructuur is al aanwezig.



Een fascinerende mogelijkheid met waterstof blijft wel het feit dat het om een volledig gedecarboniseerde brandstof gaat, die je dus ook koolstof-negatief kan maken.

Wind, zonne-energie, kernenergie enzo blijven altijd "koolstof-neutraal". Ze voegen weinig CO2 aan de atmosfeer toe, maar ze halen die er ook niet uit.

Koolstof-negatieve waterstof daarentegen doet dat wel: die haalt actief CO2 terug weg uit de atmosfeer.

Hoe meer je dus rijdt op koolstof-negatieve waterstof, hoe meer je global warming bestrijdt. Zeer bizar: je kan, al rijdend, CO2 uit de atmosfeer halen.

Dat kan alleen op basis van biogene waterstof gekoppeld aan CCS.


Daar zie ik Nederland in de toekomst wel mee spelen, want die hebben een sterke geosequestratie-capaciteit.

Maar ook dat blijft toekomstmuziek.

kelt 17 juli 2008 19:48

"Waterstof" is al dood nog voor het begonnen is.Enkel op plaatsen waar ze kunnen gooien met electriciteit uit duurzame bronnen,Noorwegen en Ijsland namelijk,zul je enige markpenetratie zien van deze verkwistende technologie....en dan nog...

"Electriciteit" echter,gezien de gestage vooruitgang van de accu-technologie,en het "aanvaarden" dat een auto niet persé een aktieradius moet hebben van 1000 km(400 km is ook goed) is helemaal in zicht ..De tussenstap met een verbrandingsmotor en zijn versnellingsbak,of een of andere brandstofcel op (waterstof-)gas is dan helemaal nergens meer voor nodig...

Meanwhile....onlangs heb ik de gelegenheid gehad op een zeer recent model electrische fiets van een bekende Nederlandse fabrikant te rijden....ik wil ook zo een ding!

From_Vlaanderen 17 juli 2008 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3573242)
"Waterstof" is al dood nog voor het begonnen is.Enkel op plaatsen waar ze kunnen gooien met electriciteit uit duurzame bronnen,Noorwegen en Ijsland namelijk,zul je enige markpenetratie zien van deze verkwistende technologie....en dan nog...

"Electriciteit" echter,gezien de gestage vooruitgang van de accu-technologie,en het "aanvaarden" dat een auto niet persé een aktieradius moet hebben van 1000 km(400 km is ook goed) is helemaal in zicht ..De tussenstap met een verbrandingsmotor en zijn versnellingsbak,of een of andere brandstofcel op (waterstof-)gas is dan helemaal nergens meer voor nodig...

Meanwhile....onlangs heb ik de gelegenheid gehad op een zeer recent model electrische fiets van een bekende Nederlandse fabrikant te rijden....ik wil ook zo een ding!

Kunnen we allemaal met van die automaatjes gaan rijden, leuk leuk:-(.

Het enige wat mij bezig houd is HOE we de huidige en klassieke (vooral klassieke) wagen kunnen transformeren naar elentric, laat ze allemaal maar met elektriciteit rijden. Rij ik wel op naft, (wagens voor 1980 uiteraard).

manta 19 juli 2008 01:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3549996)
En daarbovenop , de bouw van 10 000 megawatt aan electriciteits centrales om die wagens te "tanken" met electriciteit.

Gaan we steenkool of aardgas? Biofuel of kernenergie?

Ik denk dat het geen van de drie zal worden ...
De mensen gaan meer en meer aangespoord worden om zelf een (groot) deel van hun electriciteit te voorzien , er zijn nu al steden waar de subsidies er voor zorgen dat die al supergoedkoop kan . Zonnepanelen dan toch , windmolens zien ze niet zo graag :?...
Dit soort wagens zou dan eventueel kunnen rijden op zelfopgewekte stroom ...
Wat dan binnenkort dan weer als vervelend neveneffect zal geven dat we belasting gaan mogen betalen op elke zelfopgewekte kilowatt ... :-(
Op zich is zo'n wagen goed voor woon-werkverkeer , of om eens naar de stad te rijden , maar om als volwaardig vervangmiddel van de "olieauto" te dienen zal er nog veel aan gewerkt moeten worden ...

manta 19 juli 2008 01:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3540587)
Mja...dat hoeft niet echt het probleem te zijn. bijlange niet alle wagens zullen terzelfdertijd aan het stopcontact moeten(zoals ook niet alle wagens nu direct moeten bijtanken).....Bovendien mag ons nachtverbruik(aan nachttarief) best wel omhoog,tot vreugde van de leveranciers...


De balans tussen energie-opwekking en energie-distributie lijkt voor ons,die nu eenmaal liggen waar we liggen op de kaart,wat precair te worden,maar dat probleem heeft niks te maken met electrische autootjes ;-)

Of om het practisch te bekijken ... Wat als je geen parkeerplaats hebt en je achter de hoek moet gaan staan ?
De straten gaan er mooi bijliggen met al die verlengkabels ... :-D

kelt 19 juli 2008 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 3576556)
Of om het practisch te bekijken ... Wat als je geen parkeerplaats hebt en je achter de hoek moet gaan staan ?
De straten gaan er mooi bijliggen met al die verlengkabels ... :-D

In Japanse steden mag je zelfs geen auto bezitten als je geen eigen garagebox hebt...

Eigenlijk ook logisch,welke pretentie eigenlijk om de openbare ruimte te gebruiken als plaats om je eigendommen neer te poten :magniet:

Nr.10 16 december 2008 11:45

Volgens Andy Grove zou Intel batterijen moeten beginnen
produceren voor plug-in electrische wagens (wagentjes).

Het produceren van dergelijke batterijen betreft 'een volume-markt'.
Volgens Grove zou het gaan om 'a major business opportunity'.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be