Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Sport (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=170)
-   -   WK voetbal 2018 in Nederland + België ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108625)

schaker 1 juli 2008 14:12

WK voetbal 2018 in Nederland + België ?

1 Bijlage(n)
Nederland & België zijn samen kandidaat voor het organiseren van het wereldkampioenschap voetbal in 2018. Hier een overzicht van mogelijke stadions:
  1. Heerenveen (+ 35.000) (Uitbr.)
  2. Alkmaar (+ 40.000) (Uitbr.)
  3. Amsterdam (+ 80.000) (Uitbr.)
  4. Enschede (+ 35.000) (Uitbr.)
  5. Utrecht (+ 50.000) (Nieuw)
  6. Rotterdam (+ 80.000) (Nieuw)
  7. Eindhoven (+ 45.000) (Uitbr.)
  8. Brugge (+ 40.000) (Nieuw)
  9. Antwerpen (+ 40.000) (Nieuw)
  10. Genk (+ 40.000) (Uitbr.)
  11. Brussel (+ 50.000) (Nieuw)
  12. Luik (+ 40.000) (Nieuw)
  13. Charleroi (+ 40.000) (Nieuw)
Voor Nederland is dit een duidelijke zaak, dit wordt geregeld door de nederlandse KNVB. Wie doet dat eigenlijk van de belgische kant: sport is namelijk niet federaal maar een taak van de gemeenschappen.

Men moet er rekening mee houden dat België in 2018 niet meer bestaat. Een optie is het om het WK 2018 in Nederland+Vlaanderen te organiseren. Dan hoeven er geen nieuwe stadions in Luik en Charleroi gebouwd te worden, de alternatieven zijn de stadions in Arnhem (Vitesse/Gerledom) en Maastricht of Venlo.

Het is dan beter om met één gemeenschappelijk Groot-Nederlands team aan te treden (de "donker-oranje/licht-rode duivels"). De trainers zijn Eric Gerets, limburger Huub Stevens en keepertrainer Jean-Marie Pfaff en/of Van Breukelen.

schaker 1 juli 2008 14:20

Ligging Brusselse stadion

Citaat:

Het nieuwe voetbal-stadion van Brussel zou langs het kanaal in de richting van Vilvoorde komen te liggen. Het Koning Boudewijnstadion zou vanaf 2011 nog enkel dienst doen voor de Memorial Ivo Van Damme en voor concerten.
Dit betekend dus dat het nieuwe Brusselse stadion in het Vlaamse gewest komt te liggen.

Anna List 1 juli 2008 14:24

Wallonie krijgt 2 grote stadions
evenveel als Vlaanderen
terwijl Wallonie nog geen 20% van de eerste en tweedeklasseclubs levert ...

ik dacht het niet.

Weezer 1 juli 2008 14:40

Volgens Fifarichtlijnen heb je 'maar' tien stadions nodig. De minimumcapaciteit is 40000 plaatsen en twee stadions moeten groter zijn dan 60000 plaatsen.

Enneuh... Venlo/Maastricht? 8O

schaker 1 juli 2008 14:47

Naamsbekendheid van Vlaanderen.

Het WK in Vlaanderen....
Dit zou de naamsbekendheid, reputatie en gastvriendelijkheid van Vlaanderen in één klap wereldbekend maken!
Hoe kan het nog mooier.

schaker 1 juli 2008 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 3539872)
Volgens Fifarichtlijnen heb je 'maar' tien stadions nodig. De minimumcapaciteit is 40000 plaatsen en twee stadions moeten groter zijn dan 60000 plaatsen.

Enneuh... Venlo/Maastricht? 8O

Klopt, goed punt.
Dan vallen Charleroi, Luik en Venlo/Maastricht af. Blijven er dus 10 of 11 stadions over.

Weezer 1 juli 2008 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 3539902)
Klopt, goed punt.
Dan vallen Charleroi, Luik en Venlo/Maastricht af. Blijven er dus 10 of 11 stadions over.

In Nederland zijn de stadions in Amsterdam en Rotterdam momenteel de enige die nu al aan de richtlijn voldoen, die zijn er zeker bij. Rotterdam gaat bovendien nieuw bouwen met een capaciteit van ± 75000. Of Amsterdam uitbreidingsplannen heeft weet ik niet. Ajax is er wel achter dat men indertijd te klein gebouwd heeft en dat het stadion bouwkundig gezien lastig uit te breiden valt. Het PSV stadion zit met de huidige capaciteit eigenlijk wel aan zijn tax (35000) en kan net als de Arena bouwkundig gezien niet veel meer uitgebreid worden. Nog los van het feit dat het stadion middenin de stad staat. Enschede is nu al aan het verbouwen en zal er ws. wel bij zijn (FC Twente is hot momenteel). En ik vermoed dat er ook wel één noordelijke stad bij zal zijn, Groningen of Heerenveen dus.

Weezer 1 juli 2008 15:09

In België lijken Brussel, Antwerpen, Brugge en Luik me zekerheidjes. Maar Charleroi? Komaan zeg, die gaan na het WK toch nooit een stadion met 40000 plaatsen volkrijgen? Om diezelfde reden acht ik wk-stadions in Nederlandse kandidaatsteden als Alkmaar, Breda en Kerkrade weinig waarschijnlijk.

Fiere Jood 8 juli 2008 16:36

In Antwerpen komt nooit een nieuwe stadion.

Weezer 8 juli 2008 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood (Bericht 3554122)
In Antwerpen komt nooit een nieuwe stadion.

Hoezo?

Zwartengeel 8 juli 2008 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 3539918)
In België lijken Brussel, Antwerpen, Brugge en Luik me zekerheidjes. Maar Charleroi? Komaan zeg, die gaan na het WK toch nooit een stadion met 40000 plaatsen volkrijgen? Om diezelfde reden acht ik wk-stadions in Nederlandse kandidaatsteden als Alkmaar, Breda en Kerkrade weinig waarschijnlijk.

Bij het EK in 2000 is daar in Charleroi in het stadion speciaal voor de gelegenheid een extra verdieping bijgezet, die nadien weer werd afgebroken. Ook in het stadion van Innsbruck in Oostenrijk heeft men voor het afgelopen EK iets dergelijks gedaan.

stropdrager 8 juli 2008 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3554248)
Bij het EK in 2000 is daar in Charleroi in het stadion speciaal voor de gelegenheid een extra verdieping bijgezet, die nadien weer werd afgebroken. Ook in het stadion van Innsbruck in Oostenrijk heeft men voor het afgelopen EK iets dergelijks gedaan.

De stadions in Klagenfürt en Salzburg worden ook deels afgebroken.

Een uitbreiding in Charleroi zal ook heel moeilijk zijn, aangezien het stadion midden in een woonwijk ligt.

Weezer 9 juli 2008 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 3554589)
De stadions in Klagenfürt en Salzburg worden ook deels afgebroken.

Een uitbreiding in Charleroi zal ook heel moeilijk zijn, aangezien het stadion midden in een woonwijk ligt.

Dan zou ik opteren voor een stad die dat stadion wel potentieel vol kan krijgen, Genk bijvoorbeeld.

Zwartengeel 9 juli 2008 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 3555056)
Dan zou ik opteren voor een stad die dat stadion wel potentieel vol kan krijgen, Genk bijvoorbeeld.

En aangezien Genk in Vlaanderen ligt en Charleroi in Wallonië, weet je bij deze dus ook al hoeveel kans op slagen jouw ideetje heeft.

stropdrager 9 juli 2008 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 3555056)

Genk is inderdaad een betere keuze dan Charleroi. In Wallonië zie ik eigenlijk maar 1 stad die in aanmerking komt om het WK te ontvangen en dat is Luik.

Weezer 10 juli 2008 15:11

Ach, wie weet is België wel gebarsten tegen die tijd. Dan houden we het WK in Nederland en Vlaanderen, probleem opgelost. Next! 8-)

Derk de Tweede 15 juli 2008 12:29

Leuk idee!
Maar dat wordt een Waals NON

schaker 23 juli 2008 17:40

Re: Leuk idee! Maar dat wordt een Waals 'NON'

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3565447)
Leuk idee!
Maar dat wordt een Waals NON

Tegen die tijd (we spreken hier over 2018) heeft Wallonie niets meer te beslissen over het handelen van Vlaanderen, en zeker niet op het gebied van sport. Als Vlaanderen en Nederland beslissen om samen een wereldkampioenschap te organiseren, dan zal een Kongolees of Waals 'non' alleen maar een glimlach oproepen. Wat willen de Walen dan gaan doen: het WK boycotten???:lol:
Stel toch eens voor wat voor een naamsbekendheid 'Vlaanderen' in de wereld zou krijgen met een WK!

Thorum 1 augustus 2008 20:16

Eén iets wordt hier wel vergeten: ook België heeft 7 grote stadions: in Gent gaan ze ook één bouwen

Derk de Tweede 17 augustus 2008 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 3586087)
Tegen die tijd (we spreken hier over 2018) heeft Wallonie niets meer te beslissen over het handelen van Vlaanderen, en zeker niet op het gebied van sport. Als Vlaanderen en Nederland beslissen om samen een wereldkampioenschap te organiseren, dan zal een Kongolees of Waals 'non' alleen maar een glimlach oproepen. Wat willen de Walen dan gaan doen: het WK boycotten???:lol:
Stel toch eens voor wat voor een naamsbekendheid 'Vlaanderen' in de wereld zou krijgen met een WK!

Als een Nederlands-Vlaams organisatie echt kan moet er ook een Nederlands-Vlaams elftal komen! ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be