Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Taalvoorwaarde moet uit Vlaamse Wooncode (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108694)

eno2 2 juli 2008 16:53

Taalvoorwaarde moet uit Vlaamse Wooncode

Citaat:

Taalvoorwaarde moet uit Vlaamse Wooncode

Groen! vraagt debat over Vlaamse wooncode in het Vlaams parlement en zal decreetvoorstel indienen om taalvoorwaarde uit Vlaamse wooncode te halen

De lijst van Vlaamse gemeenten die bijzondere afkomst- of taaleisen hanteren om uit te maken welke burgers wel of niet in aanmerking komen voor bepaalde voorzieningen, wordt steeds langer. Het wordt vooral schrijnend als deze eisen als voorwaarden gehanteerd worden om al dan niet sociale steun te verlenen. Voor Groen! is het onaanvaardbaar dat taal of afkomst beslissend worden om uit te maken of mensen al dan niet recht hebben op een sociale woning (zoals in Vilvoorde) of op een leefloon (zoals in Geraardsbergen). Hiermee wordt geraakt aan de sociale grondrechten.

De regeling in Vilvoorde bijv. gaat stukken verder dan wat voorzien is in de Vlaamse wooncode. Mensen moeten niet enkel bereid zijn om Nederlands te leren (wat een onderdeel is van hun inburgeringtraject), maar moeten ook effectief slagen voor een taalexamen.

Mieke Vogels, Groen! voorzitter: “Het imago van Vlaanderen in het buitenland wordt door dit soort van benepen regeltjes nog verder besmeurd. De inspanningen die we doen om ons imago wereldwijd op te krikken, zijn op die manier boter aan de galg. Steeds meer Vlamingen beginnen zich terecht vragen te stellen bij het Vlaamse beleid die met haar wooncode de deur heeft opengezet voor gemeentes en privé-eigenaars om via extra voorwaarden potentiële huurders te discrimineren.”

Groen! vraagt een debat ten gronde volgende week woensdag in het Vlaams parlement. Groen! dient bovendien een voorstel van decreet in om artikel 92 §3 van het decreet op de Vlaamse Wooncode opnieuw te wijzigen en de taalvoorwaarden te schrappen. Op deze wijze kan het Vlaams parlement duidelijk te kennen geven dat ze de huidige waterval aan discriminerende bepalingen niet gewenst heeft en nu eindelijk wil doen stoppen.

Mieke Vogels, Groen! voorzitster en Vlaams parlementslid: 0473 870621

Vera Dua, Vlaams parlementslid: 0477 54 48 57
Inburgering vragen bij anderstaligen die een beroep doen op sociale voordelen van een ééntalig taalgebied is een normale procedure.

Pick Nick 2 juli 2008 17:04

Vorige week stelde Knack dezelfde vraag in een poll op haar site.
90 % antwoordde NEE.

eno2 2 juli 2008 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick (Bericht 3542426)
Vorige week stelde Knack dezelfde vraag in een poll op haar site.
90 % antwoordde NEE.

Awel dat resultaat verwondert me niet.
Het moet weer eens Groen zijn, dat iedereen tegen de haren strijkt in Vlaanderen op taalgebied. Ik begin het een beetje beu te worden.

HAMC 2 juli 2008 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3542448)
Awel dat resultaat verwondert me niet.
Het moet weer eens Groen zijn, dat iedereen tegen de haren strijkt in Vlaanderen op taalgebied. Ik begin het een beetje beu te worden.

Maria Vogels gaat niet stoppen voor ze haar versie van een Gyebels heeft gedaan.

Ze gaat niet stoppen totdat Groen volledig kapot is.

Zoom 2 juli 2008 17:55

Groen!.... serieus, wie stemt er nog op..... ><

solidarnosc 2 juli 2008 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zoom (Bericht 3542590)

Volgens de peilingen quasi evenveel als op de NVA moesten zijn zelfstandig opkomen.

HAMC 2 juli 2008 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3542600)
Volgens de peilingen quasi evenveel als op de NVA moesten zijn zelfstandig opkomen.

Wacht maar, Maria is nog niet gereed.

toccata 2 juli 2008 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zoom (Bericht 3542590)

Ik:-D

Preuße 2 juli 2008 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3542600)

:lol:

Zwartengeel 2 juli 2008 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 3542626)
Ik:-D

Tien jaar terug dacht ik daar ook nog goed mee te doen. :|

toccata 2 juli 2008 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3542654)
Tien jaar terug dacht ik daar ook nog goed mee te doen. :|

Van Groen! nr VB is wel een grote stap:-D

vlijmscherp 2 juli 2008 18:42

zelfs hun eigen afdeling uit Vlaams-Brabant zegt neen

mikey32 2 juli 2008 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3542390)
De regeling in Vilvoorde bijv. gaat stukken verder dan wat voorzien is in de Vlaamse wooncode. Mensen moeten niet enkel bereid zijn om Nederlands te leren (wat een onderdeel is van hun inburgeringtraject), maar moeten ook effectief slagen voor een taalexamen.

Awel... ik ben bereid te leren vliegen met een Boeing 747. Dus morgen mag ik een kostumeke aantrekken en beginnen we met de eerste vlucht. Allez, wie van jullie vliegt er mee ? Je moet geen schrik hebben he... ik kan het, want ik heb gezegd dat ik "bereid ben het te leren". Een examen is niet nodig... ik ben bereid het te leren, dus laat mij vlug vertrekken met diene Boeing :)

Spinoza 2 juli 2008 19:13

Hoelang nog voordat de Franstaligen in de Rand worden verplicht om een merkteken te dragen?

mikey32 2 juli 2008 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3542747)
Hoelang nog voordat de Franstaligen in de Rand worden verplicht om een merkteken te dragen?

Euh.... die hebben dat toch al ?
Ze hebben het zelfs zelf mogen kiezen.
De meesten rijden met zo'n Belgisch vlagje op hun auto rond... meestal met een of andere holle slogan erbij.

Miguelito 2 juli 2008 19:41

Citaat:

En hop, je argument al te niet gedaan.

De Taalvoorwaarde, taalBEREIDHEID in de Vlaamse Woningcode voor SOCIALE woningen moet er blijven. Een minimale taalkennis is nodig voor integratie en het helpen van diegenen die een sociale woning aanvragen.
Maar ja de franstaligen willen tweetaligheid, lees ééntalig frans.

mikey32 2 juli 2008 20:16

Ik ben beloof plechtig "bereid te zijn" om veel te proberen als men mij veel geeft....
Maar geen examen he... ah nee he... want dan moet ik bewijzen dat ik iets geleerd heb.

Eigenlijk zouden alle steden en gemeentes het voorbeeld van Vilvoorde moeten volgen. Anders kunnen we evengoed de lijn doortrekken en rijbewijzen, diploma's,... afschaffen. Want ik ben "bereid" te wegcode te leren hoor... maar dat rijexamen, pffft dat is er toch wat te veel aan. Dat is er toch wel over hoor...
Nu moet ik al bewijzen dat ik mijn woord gehouden heb.... die Vilvoordenaars toch. Dat zijn toch echt wel ambetante mensen he, waarom willen die nu toch dat ik mij aan mijn belofte hou ? Ik ben dat niet gewend he... Nu moet ik mij al aan mijn beloftes houden ook, wat gaan ze volgende keer weer verzinnen om mij te pesten ?

*PS : dit noemen we dus sarcasme en geen humor. Humor zou zijn : "we zouden al die Vilvoordenaars op een boot moeten zetten en laten zinken, zodat we er vanaf zijn"

Alvader 2 juli 2008 20:40

Is er Nederland niet zo'n regeling dat als je ergens een woning wil aankopen, je dient te bewijzen dat er band ( historische ?? ) is met de "nieuwe" woonplaats. Juist om autochtonen voorrang te geven.

Trouwens, ik blijf erbij dat de Vlaamse overheid "sociale" woningen zou moeten bouwen in Brussel, De rand inclusief faciliteitengemeenten , en deze dan verhuren of verkopen aan haar eigen ambtenaren. Er zouden veel meer Vlamingen rond Brussel wonen want het zou betaalbaarder zijn.

UFSIA 2 juli 2008 21:12

Citaat:

Bekijk resultaten enquête: Moet de Taalvoorwaarde uit Vlaamse Wooncode ?
ja 3,23%
nee 96,77%
anders (verklaar) 0 0%
Momenteel is dit de score van de enquete.

ik kan alleen maar hopen dat 3.23 % ook de score zal zijn van de Groen!_tjes bij de volgende verkiezingen :D

mvg. Sint Ignacius

ancapa 2 juli 2008 21:52

Citaat:

tot ze Vlaams spreken :-D

net zoals alle Vlamingen in Wallonie frans spreken !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be