Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
(Bericht 3546552)
Ik sprak voor mezelf toen ik stelde dat een kind niet gedoopt zou mogen worden. Ik zou van die mening geen verbiedende wet willen maken. Dus ik ben akkoord met je dat ouders het recht hebben hun kind in een bepaalde religieuze traditie op te voeden, in acht nemend de vrije keuze van het kind.
|
Ik verheug me over deze bijstelling. Dit misverstand is dus al uit de weg geruimd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB
De vraag is wat het doopsel eigenlijk betekent. Je stelt het voor als een uitdrukking van een wens van de ouders voor dat kind (opdat het geloofd).
|
Dit is de officiële uitleg. Maar...
Citaat:
Ik zag het altijd als een lidmaatschap door de ouders aan het kind gegeven.
|
... je hebt niet geheel ongelijk. In vroeger tijden was dat lidmaatschap wel doorslaggevender dan vandaag. Niet gedoopten mochten zelfs geen gewijd kerkgebouw binnen. Vandaar dat de doopkapel bij alle niet-hedendaagse kerkgebouwen zich steeds achteraan bevindt, vlakbij het kerkportaal; soms zelfs als een apart gebouw zoals bij de Florentijnse duomo bijvoorbeeld. Het was de bedoeling dat een dopeling éérst in die kapel het doopsel kreeg toegediend, voordat hij als lid van de kerkgemeente in het kerkgebouw zélf binnen mocht.
Vandaag kan zowat iedereen een kerkgebouw binnen, ook mensen die hun andersgelovig-zijn uitdrukkelijk laten zien. Het enige dat men vraagt is dat de bezoeker er zich niet te buiten gaat aan een luidruchtige, ongepaste of respectloze attitude, en er heerst nog altijd een zekere "dresscode", waaraan in sommige landen (bvb. Italië) doorgaans nog strenger de hand wordt gehouden dan elkders (bvb. in onze contreien). Waar een geklede bermuda 's zomers bij ons bij heren best getolereerd wordt, ziet men dit in Italië bvb. toch liever niet en vraagt men een pantalon te dragen. Ook hamert men daar - méér dan hier - erop de schouders te bedekken: het zomerkleedje verdwijnt dan deels onder een sjaal of iets dergelijks, en heren in een mouwloos singletje trekken ook beter een jasje aan. Voor kinderen gelden minder strikte regels. Mannen en jongens wordt gevraagd hun hoofddeksel af te nemen.
Of dit streng is? Misschien? Maar uit eten doe je toch ook niet in overall of in je outfit waarmee je je dagelijkse 5 km gaat hardlopen. En voor zover ik weet zal niemand de (zich gedragende) bezoeker komen lastigvallen met vragen i.v.m. zijn doopbewijs of iets dergelijks. Het enige waarvoor je daadwerkelijk kan worden buitengezet is ongepast gedrag of ongepaste kleding.
Citaat:
Ik kan het voor mezelf niet opbrengen mijn kinderen een lidmaatschap mee te geven van een bepaalde religie vanaf de geboorte. Ik wil mijn kinderen 'verschillende' religies en levensopvattingen laten kennen, zonder te willen oordelen over welke religie 'superieur' is (alhoewel niet oordelen niet altijd gemakkelijk is).
|
Dit is een heel lovenswaardig streven, dat ook mijn respect wegdraagt.
Citaat:
Dat past bij de tijd waarin we leven.
|
Uiteraard ben ook ik kind van mijn tijd, net als jij. Al vertel ik erbij dat ik vaak een ietwat tegenovergestelde reflex vertoon: ik ga soms graag tégen de tijdsgeest in. Sommigen vinden me daarom een "wringer", en zelfs een moeilijk mens. (Wie me goed kent vindt het allemaal nogal meevallen hoor...)
Citaat:
Daarmee hoop ik bij te dragen aan een 'harmonieuze wereld'. Ik herken waarheden in elke religie, voor zover ik ze ken, en ik wil geen exclusieve waarheid overdragen aan mijn kinderen, zeker niet als die religie pretendeert de 'enige ware' te zijn.
|
Ik heb nog maar een paar dagen geleden in een andere discussiedraad het
Eerste Gebod becommentarieerd, waarin de gelovige wordt opgeroepen om alléén God te aanbidden, en geen afgoden naast Hem te dulden.
Laat het nu zo zijn, beste Johan, dat sommige gelovigen er een handje van weg hebben om een afgod van formaat te aanbidden: nl. hun eigen geloof, oftewel het Eigen Grote Gelijk.
Ik ben blij dat de katholieke Kerk samen met vele protestantse en orthodoxe stromingen, en samen met het jodendom en de islam, deelneemt aan de zgn. interreligieuze dialoog. Daarmee geeft de Kerk voor een stukje de vroeger gemaakte aanspraken op de Absolute Waarheid op, maar vooral: zij distantieert zich van de manier waarop in vroeger eeuwen het geloof in die Absolute Waarheid werd afgedwongen. We weten allemaal dat dit niet bepaald de mooiste bladzijden zijn uit de kerkgeschiedenis. Ook geeft zij toe dat er andere wegen tot God zijn, hoewel zij zichzelf als de beste weg blijft beschouwen.
Ik herken mezelf een beetje in die houding: ik geloof dat God zich - benevens in de Bijbel - ook in andere religies voor een stukje openbaart, en ook in de wetenschap bijvoorbeeld, of in de kunst. De Sola Scriptura van de protestanten ligt mij daarom wat minder, maar ik erken dat er mensen zijn die zich bij die Sola Scriptura nu eenmaal beter voelen. En ik erken dat anderen zich beter vinden in nog andere christelijke stromingen, of als jood of als moslim.
Citaat:
Mijn interesse is niet een 'religie' mee te geven maar wel 'waarden' die in religies terug te vinden zijn.
|
Misschien was dat ook de motivatie van mijn ouders, waarbij religie - zeker in die tijd nog - een uitstekende "verpakking" van die waarden was. Vandaag is die "verpakkings-functie" wat op de achtergrond geraakt. Of de waarden - het verpakte goed - daar onder geleden heeft, daarover kan meningsverschil bestaan. Ik ben uit die vraag nog niet uit.
Citaat:
Een ritueeltje om erbij te horen, daar doe ik dan niet aan mee...
|
Ik kan niet anders dan hiervoor véél respect opbrengen. En wel omdat jouw houding ook diegenen respecteert die veel tijd en energie stoppen in het "verdiepen" van wat vandaag door te veel mensen als "alleen maar" een ritueeltje wordt beschouwd. Het is jouw houding die deze "ritueeltjes-gelovigen" misschien wel eens twee keer doet nadenken vooraleer ze bvb. hun 11-jarige inschrijven voor de voorbereiding op de Plechtige Communie en het Vormsel. Vele vrijwilligers zijn je daar dankbaar om; ik ben maar één van hen.
Citaat:
... en dat mis ik soms wel. Nog meer mis ik het groepsgevoel en de rituelen rond de levensfasen (zoals plechtige communie, huwelijk, laatste sacramenten,...) van een religie, maar de prijs was me te hoog zou je kunnen zeggen.
|
Dat jij anderzijds de prijs van dit "gemis" wil betalen om oprecht met jezelf te blijven siert je overigens nog méér.
Citaat:
Ik aprecieer religie. Ik heb er respect voor, maar ik kan er geen kiezen, niet omdat ik niet zou weten welke degene is die het best bij mij 'past', maar omdat ik niet kan kiezen tegen de waarheden van de andere religies. Dat wil ik aan mijn kinderen overbrengen, zoals mijn ouders mij het katholicisme geschonken hebben bij geboorte.
|
Je geeft er alleszins blijk van een oprecht zoekend mens te zijn. Misschien verschil je daarom niet zo sterk van deze zoekende en twijfelende (en bijwijlen vertwijfelde) gelovige... ;-)