Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   federale verkiezingen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108810)

maarte 4 juli 2008 09:00

federale verkiezingen?

De vraag wordt nu wel actueler dan ooit, denkt u dat er nieuwe verkiezingen komen?
En wie worden de belangrijkste hoofdrolspelers, en met welke beloftes gaan zij naar de kiezer?

Gwyndion 4 juli 2008 09:02

Er ontbreekt een optie "Geen Belgische verkiezingen meer, splitsen die boel".

maarte 4 juli 2008 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3545854)
Er ontbreekt een optie "Geen Belgische verkiezingen meer, splitsen die boel".

Of het land gesplits zal worden weet ik niet maar er zullen zowieso toch nog federale verkiezingen komen. Dat lijkt me op dit moment evident maar je hebt gelijk het had er kunnen bij staan.

Bierke 4 juli 2008 09:07

Als ze al komen zal dat sowieso na de stakingsgolf van september zijn... vanaf oktober dus alhoewel die termijn te kort is naar mijn inziens.

Gwyndion 4 juli 2008 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3545862)
Of het land gesplits zal worden weet ik niet maar er zullen zowieso toch nog federale verkiezingen komen. Dat lijkt me op dit moment evident maar je hebt gelijk het had er kunnen bij staan.

Als het een regering is die aangesteld word om België te ontmantelen dan zijn het geen echte verkiezingen meer :P.

sjarel 4 juli 2008 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3545849)
De vraag wordt nu wel actueler dan ooit, denkt u dat er nieuwe verkiezingen komen?
En wie worden de belangrijkste hoofdrolspelers, en met welke beloftes gaan zij naar de kiezer?

Jamaar, kunnen wij dan wel (wettelijk) gaan kiezen zonder een splitsing van BHV?
Als dat kan, gaat de gemiddelde burger zich echt wel afvragen waar al die heisa rond de "nodige" splitsing voor nodig is/was...

Misschien moeten de 1 miljoen vb-kiezers gewoon de verkiezingen boycotten en niet gaan stemmen? (Kunnen -los van BHV- verkiezingen met zoveel mensen die verzaken te stemmen wel geldig verklaard worden?)

vlijmscherp 4 juli 2008 09:23

kunnen er verkiezingen komen? ja, nadien kan het parlement die gewoon goedkeuren.
gaan die iets oplossen voor België? neen, behalve dat het de laatste kunnen zijn. Als de Vlaamse kiezer massaal op NVA-LDD-VB stemt en zeker indien CD&V-VLD-SPa zich Vlaamser als ooit tevoren opstellen, is er maar 1 oplossing nadien: regering opstellen om de splitsing voor te bereiden.

Gwyndion 4 juli 2008 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3545885)
Jamaar, kunnen wij dan wel (wettelijk) gaan kiezen zonder een splitsing van BHV?
Als dat kan, gaat de gemiddelde burger zich echt wel afvragen waar al die heisa rond de "nodige" splitsing voor nodig is/was...

Misschien moeten de 1 miljoen vb-kiezers gewoon de verkiezingen boycotten en niet gaan stemmen? (Kunnen -los van BHV- verkiezingen met zoveel mensen die verzaken te stemmen wel geldig verklaard worden?)

Verkiezingen zijn mogelijk, ze zijn onwettig maar zoals altijd is er in de Belgische wet een gaatje zodat deze toch "geldig" verklaard kunnen worden ook al zijn ze onwettig.

sjarel 4 juli 2008 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3545887)
kunnen er verkiezingen komen? ja, nadien kan het parlement die gewoon goedkeuren.
gaan die iets oplossen voor België? neen, behalve dat het de laatste kunnen zijn. Als de Vlaamse kiezer massaal op NVA-LDD-VB stemt en zeker indien CD&V-VLD-SPa zich Vlaamser als ooit tevoren opstellen, is er maar 1 oplossing nadien: regering opstellen om de splitsing voor te bereiden.

Beestig ... misschien gewoon de grondwet schrappen dan...
Een gewone meerderheid volstaat om die goed te keuren? Dus als de uitslag hen niet bevalt (ik zeg maar iets : VB en/of LDD en/of NVA zijn te groot geworden), dan keuren ze die niet goed en mag de "domme" burger het nog eens proberen...

Als paars weer een meerderheid heeft, lossen nieuwe verkiezingen volgens mij wel iets op : ttz de levensduur van Belgie wordt verlengd en waarschijnlijk wordt BHV dan opgelost door een corridor te installeren en/of BXL uit te breiden

maarte 4 juli 2008 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3545885)

Of deze verkiezingen wettelijk of onwettelijk zijn dat zal het grondwettelijk hof moeten uitmaken. Al zouden ze volgens het BHV arrest zeker ongrondwettelijk zijn. Maar bon de vraag is wanneer de politiek kaste de volgende federale verkiezingen wil houden, niet of deze wettelijk zullen zijn.

vlijmscherp 4 juli 2008 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3545901)
Beestig ... misschien gewoon de grondwet schrappen dan...
Een gewone meerderheid volstaat om die goed te keuren? Dus als de uitslag hen niet bevalt (ik zeg maar iets : VB en/of LDD en/of NVA zijn te groot geworden), dan keuren ze die niet goed en mag de "domme" burger het nog eens proberen...

Als paars weer een meerderheid heeft, lossen nieuwe verkiezingen volgens mij wel iets op : ttz de levensduur van Belgie wordt verlengd en waarschijnlijk wordt BHV dan opgelost door een corridor te installeren en/of BXL uit te breiden

als Paars een meerderheid zou krijgen, betekent dat natuurlijk dat de Vlamingen niet het einde van België willen. een echte democraat legt zich dan neer bij de meerderheid hé....

maarte 4 juli 2008 09:32

Ik persoonlijk zie Verhofstad en misschien zelfs Vandelanotte terug in de kiesstrijd stappen. Bij CD&V zal men moeten kiezen tussen Peeters en Leterme

sjarel 4 juli 2008 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3545905)
als Paars een meerderheid zou krijgen, betekent dat natuurlijk dat de Vlamingen niet het einde van België willen. een echte democraat legt zich dan neer bij de meerderheid hé....

Hmm juist, en paars met een minderheid in vlaanderen?
(al zie ik paars nooit groot genoeg zijn, maar goed)

vlijmscherp 4 juli 2008 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3545912)
Ik persoonlijk zie Verhofstad en misschien zelfs Vandelanotte terug in de kiesstrijd stappen. Bij CD&V zal men moeten kiezen tussen Peeters en Leterme

bij de SPa mss eerder Vandenbroucke en Bonte? degene met het meest Vlaams gezicht?

vlijmscherp 4 juli 2008 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3545914)
Hmm juist, en paars met een minderheid in vlaanderen?
(al zie ik paars nooit groot genoeg zijn, maar goed)

die zullen niet regeren hoor.

sjarel 4 juli 2008 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3545902)
Of deze verkiezingen wettelijk of onwettelijk zijn dat zal het grondwettelijk hof moeten uitmaken. Al zouden ze volgens het BHV arrest zeker ongrondwettelijk zijn. Maar bon de vraag is wanneer de politiek kaste de volgende federale verkiezingen wil houden, niet of deze wettelijk zullen zijn.

Ik vind dat net wel heel belangrijk. Als de politiek au serieux genomen wil worden kunnen ze het gewoon niet maken om over nieuwe verkiezingen te spreken.
Indien ze dat wel doen maken ze zich gewoon volledig belachelijk en zal Jan met de pet die BHV nu al niet begrijpt er helemaal niets meer van begrijpen.

Gwyndion 4 juli 2008 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3545922)
Ik vind dat net wel heel belangrijk. Als de politiek au serieux genomen wil worden kunnen ze het gewoon niet maken om over nieuwe verkiezingen te spreken.
Indien ze dat wel doen maken ze zich gewoon volledig belachelijk en zal Jan met de pet die BHV nu al niet begrijpt er helemaal niets meer van begrijpen.

Het probleem is dat hoeweld eze onwettelijk zijn er geen instantie is die er iets kan tegen doen...

Jan Meuleman 4 juli 2008 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3545895)
Verkiezingen zijn mogelijk, ze zijn onwettig maar zoals altijd is er in de Belgische wet een gaatje zodat deze toch "geldig" verklaard kunnen worden ook al zijn ze onwettig.

Alleen is de vraag hoe kan je de verkiezingen organiseren? Hoeveel dienstweigeraars krijgen we dit jaar, wetend dat ze vorige keer werden vrijgesproken.

sjarel 4 juli 2008 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3545926)
Het probleem is dat hoeweld eze onwettelijk zijn er geen instantie is die er iets kan tegen doen...

ok, maar het gaat ook over de perceptie bij de burger eh.

Velen gaan zeggen "Blijkbaar hebben ze een jaar ruzie gemaakt over iets wat uiteindelijk toch niet belangrijk is want kijk er zijn toch verkiezingen en die zijn blijkbaar nog geldig ook".

Gwyndion 4 juli 2008 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3545934)
ok, maar het gaat ook over de perceptie bij de burger eh.

Velen gaan zeggen "Blijkbaar hebben ze een jaar ruzie gemaakt over iets wat uiteindelijk toch niet belangrijk is want kijk er zijn toch verkiezingen en die zijn blijkbaar nog geldig ook".

Inderdaad, ik betwijfel wel of ze het zo gaan doen, zou de legitimiteit van het verdere bestaan van belgië alleen nog maar meer in vraag stellen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be