Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Anti- Vlaamse raid op vzw Dolle Mol in Brussel: "on ne veut plus de Flamands ici!" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108819)

tdxt 4 juli 2008 13:09

Anti- Vlaamse raid op vzw Dolle Mol in Brussel: "on ne veut plus de Flamands ici!"

In de nacht van woensdag op donderdag werd er een gewelddadige raid uitgevoerd op het cultureel centrum "de Dolle Mol" in Brussel. Rond sluitingstijd kwam een bende het de bar binnen op zoek naar problemen.

De inboedel werd stuk geslagen en verscheidene mensen raakten gewond door het extreem gewelddadig gedrag van de aanvallers. De groep bestond uit jongeren van Albanese en Aziatische origine, die leuzen riepen als "pas de centre culturel Flamand ici" en "plus de Flamands dans cette rue!"

De medewerkers van de vzw Dolle Mol reageren onthutst op de gebeurtenissen. Arne Baillière (ondervoorzitter van vzw Dolle Mol) denkt dat er verschillende oorzaken zijn voor de aanval.

"Het lijkt erop dat de bende gestuurd werd door de eigenaars van horecazaken hier in de buurt. Ze willen van de Spoormakersstraat een soort verlengstuk van de "pitta- straat" maken, en een alternatief cultureel centrum past gewoon niet in dat plaatje. Door middel terreur en intimidatie wil men onze werking kapot krijgen."

"Ook de stigmatisering van Vlaanderen en de Vlamingen door de franstalige media speelt volgens Baillière een rol. "Door consequent de Vlamingen met separatisme of zelfs fascisme te associëren, wakkeren de franstalige media haatgevoelens tussen de verschillende bevolkingsgroepen aan. Die beeldvorming is heel sterk bij bepaalde groepen mensen, die gewoon geloven wat ze op tv zien of in de krant lezen. De franstalige media moeten hun verantwoordelijkheid nemen. "

"Wij zijn een libertair centrum dat links geïnspireerd is, maar omdat we gesteund worden door de Vlaamse overheid, asossieert men ons blijkbaar met separatisme of fascisme. En komt men hier een soort kristalnacht organiseren. Dit is erg verontrustend."

De vzw zal een gespreksronde in de wijk organiseren. De politie kwam ter plaatse en een PV werd opgesteld voor het parket.

Burkide 4 juli 2008 13:14

Als dit waar is, dan is het erg. De Dolle Mol is nu niet bepaald het centrum van radicaal flamingantisme in Brussel.

Wel vreemd dat dit pas nu bekendgemaakt wordt. En dat het blijkbaar geen topnieuws is op de site van Le Soir. (Maar stel je eens voor dat het omgekeerde zou gebeurd zijn: een expliciet Franstalige kroeg door Nederlandstaligen geraid...)

Gwyndion 4 juli 2008 13:17

Edit: Ik heb iets te snel gereageerd, ik zag net dat de link naar een nieuwssite ontbrak, kan je deze even geven? Anders is dit topic waardeloos.

ministe van agitatie 4 juli 2008 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3546425)
Edit: Ik heb iets te snel gereageerd, ik zag net dat de link naar een nieuwssite ontbrak, kan je deze even geven? Anders is dit topic waardeloos.

Op de site van de Dolle Mol zelf noch op hun blog valt er iets over te lezen. Bizar toch.

Jazeker 4 juli 2008 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3546425)

2

Objectief 4 juli 2008 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 3546549)
Op de site van de Dolle Mol zelf noch op hun blog valt er iets over te lezen. Bizar toch.

Is die vzw Dolle Mol hetzelfde als het café De Dolle Mol? Een vraag ... want ik zou het niet weten en ga daar dus niet automatisch vanuit.

ministe van agitatie 4 juli 2008 14:41

Dit staat wél op Arne's blog:

Citaat:

Als je eens een goede grap wil uithalen op één of ander internetforum, kan je hier wat inspiratie opdoen. Ik liet mij voor deze bijdrage inspireren door Godfried Bomans, Meer bepaald "Pieter bas". Vooral omwille van de discussies die erop volgden heb ik werkelijk tranen met tuiten gelachen. Je kan deze techniek op eender wie en over eender welk onderwerp toepassen...

Geertje 4 juli 2008 14:41

:painting:

santos 4 juli 2008 14:43

Het zal in de fabeltjeskrant gestaan hebben.

abou Anis 4 juli 2008 14:44

De 'revolutionaire' hofnarren vervelen zich blijkbaar...

Doedelzak 4 juli 2008 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3546579)
Het zal in de fabeltjeskrant gestaan hebben.

Werd die onlangs niet overgekocht door het Vlaams Belang?

ministe van agitatie 4 juli 2008 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Objectief (Bericht 3546569)
Is die vzw Dolle Mol hetzelfde als het café De Dolle Mol? Een vraag ... want ik zou het niet weten en ga daar dus niet automatisch vanuit.

Het is hetzelfde

Objectief 4 juli 2008 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 3546612)
Het is hetzelfde

Dan acht ik de kans ook groot dat dit onderwerp een veel te laten 1-april-grap is (beter een grap dan dat het echt zou zijn, uiteraard). Of 'de raid' zou zo zwaar moeten geweest zijn dat al hun pc-infrastructuur ook kapot is.

Rechtvaardigheid Nu! 4 juli 2008 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Objectief (Bericht 3546629)
Dan acht ik de kans ook groot dat dit onderwerp een veel te laten 1-april-grap is (beter een grap dan dat het echt zou zijn, uiteraard). Of 'de raid' zou zo zwaar moeten geweest zijn dat al hun pc-infrastructuur ook kapot is.

Bye bye Belgium was ook een grap ... helaas voor de Franstaligen nu niet zo leuk meer :lol:

driewerf 4 juli 2008 15:07

Wie in Google "dolle mol"+raid ingeeft stoot op dit:
Citaat:

En het café had natuurlijk politieke vijanden die het in een kwaad daglicht zetten of verdacht maakten: de kringen rond de later verboden paramilitaire extreemrechtse VMO (Vlaamse Militantenorde) - die ooit een raid uitvoerde en barman en bezoekers gijzelde - en het reactionaire FDF (Front démocratique des Francophones) dat stinkbommetjes kwan gooien en de gevel bekladden.
http://www.npdoc.be/De-Dolle-Mol/De-Dolle-Mol.htm

Objectief 4 juli 2008 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 3546643)
Wie in Google "dolle mol"+raid ingeeft stoot op dit:

http://www.npdoc.be/De-Dolle-Mol/De-Dolle-Mol.htm

Aangezien de VMO niet meer bestaat, vermoed ik dat u wil zeggen dat FDF misschien achter deze eventuele 'raid' zou kunnen zitten?

filosoof 4 juli 2008 15:10

Vreemde historie:?

Doedelzak 4 juli 2008 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Nu! (Bericht 3546642)
Bye bye Belgium was ook een grap ... helaas voor de Franstaligen nu niet zo leuk meer :lol:

Liegen, liegen, liegen. Dat doen de Vlaams-nationalisten. Ze gaan nog stikken in hun eigen leugens.

tdxt 4 juli 2008 15:42

ja sorry mensen,
maar gisteren heel de dag puin geruims en alles een beetje laten bezinken. Heb dit bericht ook op indymedia en op onze dolle mol blog op www.dollemol.be geplaatst.

tdxt 4 juli 2008 15:48

tiens, op indymedia werd dit stuk verwijderd.... het past waarschijnlijk niet in hun ideologisch kraam

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be