Eugeen Rob Kraat |
4 juli 2008 18:18 |
EU en Vlaamse rechten
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
(Bericht 3546871)
dat is dan ook een van de zesduizend redenen om de EU af te schaffen. Op naar een confederatie van de volkeren.
|
Juist, want de EU kan hierin onmogelijk onpartijdig zijn: als werktalen gebruikt zij alleen nog maar Engels en Frans, en dat zijn ook de werktalen van de Raad van Europa. Die heeft voorlopig niets met de EU te maken, maar als de EU het Verdrag ter Bescherming van de rechten van de mens ondertekent, kun je in Straatsburg in beroep gaan tegen een arrest uit Luxemburg. Als je dan je proces voor het Hof van Justitie in het Ests, het Sloveens, het Nederlands of zo nog 23 andere talen (en het kunnen er meer worden) hebt gevoerd, mag je alle processtukken op eigen kosten in het Frans en het Engels laten vertalen en een nieuwe advocaat zoeken. En je moet dezelfde termijnen in acht nemen als de Engelsen en Fransen, die zich kunnen laten verdedigen door een ingewerkt advocaat.
Je kunt natuurlijk meteen in Luxemburg je proces in het Frans gaan voeren. Tegen die ongelijkheid heeft Vlaanderen een eeuw strijd gevoerd, en zie: we zijn terug waar we vandaan kwamen!
Maw: de EU bevoordeelt deze twee talen. Zij zou zich duizenden problemen op de hals halen als zij in een conflict als dit de zijde van Vlaanderen zou kiezen. Maar ik vraag me wel af hoe die man naar Luxemburg kan voordat hij de Belgische procedures heeft doorlopen. Dit lijkt me nogal onontvankelijk.
|