Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Joden moeten drie maal per jaar naar Jeruzalem gaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108872)

duveltje382 6 juli 2008 08:02

Joden moeten drie maal per jaar naar Jeruzalem gaan

Volgens de bijbel moet dit
Moeten die mensen geld verdienen zé 8O

duveltje382 6 juli 2008 08:28

Maar ook voor Chriisten is jeruzalem heilig

Bertie 6 juli 2008 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3549087)
Joden moeten drie maal per jaar naar Jeruzalem gaan

Klopt, maar volgens de Talmoed (joodse "bril" van de bijbel voor de afgelopen +/-1700 jaar) hoeft dat dan weer niet.

Citaat:

Maar ook voor Chriisten is jeruzalem heilig
Fout.

Christendom bestaat überhaupt omdat dat niet zo is:
...De Joden antwoordden dan, en zeiden tot Hem: Wat teken toont Gij ons, dat Gij deze dingen doet?

Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten...
Jn. 2:18-19

duveltje382 7 juli 2008 04:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 3549170)
Klopt, maar volgens de Talmoed (joodse "bril" van de bijbel voor de afgelopen +/-1700 jaar) hoeft dat dan weer niet.

Fout.

...De Joden antwoordden dan, en zeiden tot Hem: Wat teken toont Gij ons, dat Gij deze dingen doet?

Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten...

Idd zo zie je maar hé,steeds blijven geloven in het duveltje382 :-D

Fiere Jood 7 juli 2008 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3549072)
Moeten die mensen geld verdienen zé 8O

Is allang afgeschaft.
Dat was tijdens de tempelperiode.

system 7 juli 2008 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood (Bericht 3551167)
Is allang afgeschaft.

Maar het dragen van het keppeltje dan toch niet als ik het goed zie.

duveltje382 8 juli 2008 06:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood (Bericht 3551167)
Is allang afgeschaft.

Heb je daar een bronnetje van,want volgens mij leven deze mensen strik volgens de regels van de bijbel .....

Fiere Jood 8 juli 2008 10:34

De Joden moesten 3 keer per jaar naar Jerusalem gaan om offers in de tempel te brengen .
Wel die tempel bestaat niet meer.
Er zijn wel speciale gebedden om die periode te herdenken en sommige Joden komen nog altijd 3 keer per jaar naar de heilige stad.

luc154 8 juli 2008 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood (Bericht 3553437)
De Joden moesten 3 keer per jaar naar Jerusalem gaan om offers in de tempel te brengen .
Wel die tempel bestaat niet meer.
Er zijn wel speciale gebedden om die periode te herdenken en sommige Joden komen nog altijd 3 keer per jaar naar de heilige stad.

Heb je dan Jesaja 53 eens onderzocht?

Fiere Jood 8 juli 2008 14:55

Ja,heb al al dat in "kerken gaan dicht" topic gezegt.
Maar iemand gaat me(hopelijk Shabat)de versie tonen die in de Gemara(Talomoed) staat.
Ik wil die vergelijken.

Ik zal je wel int kort vertellen wat ik gelezen heb.
Jezus was een slimme Jood,behoorde tot de "Anshei Knesset Hagdola" [The Great Assembly] en kon wonders verrichten.
Een groep Joden werden grote fans van hem....,de rest verschilt wrs tussen de Joden en Christenen.

wauwelaer 14 juli 2008 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3552042)
Maar het dragen van het keppeltje dan toch niet als ik het goed zie.

Waarom is het dragen van een keppeltje verboden? Mag een jood zijn religie niet eerbiedigen? Katholieke priesters en nonnen lopen ook in hun habijt etc etc. Dat is/was een vertrouwd beeld in de europese straten.

system 14 juli 2008 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer (Bericht 3563610)
?

Waarom is het dragen van een keppeltje verboden? Mag een jood zijn religie niet eerbiedigen? Katholieke priesters en nonnen lopen ook in hun habijt etc etc. Dat is/was een vertrouwd beeld in de europese straten.

Ik zeg nergens dat dit moet verboden worden.

wauwelaer 14 juli 2008 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3563613)
Ik zeg nergens dat dit moet verboden worden.

Dat de heren hun hoofd moeten/moesten bedekken staat in Talmud Bavly shabat vermeld. Later werd dit omgedraaid, de vrouwen moesten hun hoofden bedekken. Deze wijziging staat in Talmud Jerushalaymi shabat. En dat was in de tijd van Paulus en Shimon Petrus. Zij maakten deel uit van het Sanhendrin. Eeuwenlater voerde de katholieke kerk het hoofddoek voor vrouwen in en werd twee eeuwen later weer afgeschaft. De Islam heeft deze stelling overgenomen en handhaaft dit tot op heden. Het dragen van het keppeltje dateert al vanaf de terugkeer uit de babylonische gevangenschap. Het heeft een link naar de tempel. En de Kabbalah Zohar legt een link naar de G-ddelijke tegenwoordigheid, Deze zetelt op de kroon van het hoofd.

system 14 juli 2008 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer (Bericht 3563643)
Dat de heren hun hoofd moeten bedekken staat in Talmud Bavly shabat vermeld. Later werd dit omgedraaid, de vrouwen moesten hun hoofden bedekken. Deze wijziging staat in Talmud Jerushalaymi shabat. En Paulus met Shimon Petrus maakte deel uit van het Sanhendrin. Eeuwenlater voerde de katholieke kerk het hoofddoek voor vrouwen in en werd twee eeuwen later weer afgeschaft. De Islam heeft deze stelling overgenomen en handhaaft dit tot op heden. Het dragen van het keppeltje dateert al vanaf de terugkeer uit de babylonische gevangenschap. Het heeft een link naar de tempel. En de Kabbalah Zohar legt een link naar de G-ddelijke tegenwoordigheid, Deze zetelt op de kroon van het hoofd.

Hoe geloofwaardig is de Babylonische Talmoed op dit vlak. Dat is dan de vraag.

BenIsaac 14 juli 2008 19:21

Dit is passé. Netzoals het onmogelijk is om je aan alle 613 mitzwot te houden.

system 14 juli 2008 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac (Bericht 3563782)
Dit is passé. Netzoals het onmogelijk is om je aan alle 613 mitzwot te houden.

Maar die mitzwot stammen wel uit de Tor�*.

wauwelaer 14 juli 2008 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3563653)
Hoe geloofwaardig is de Babylonische Talmoed op dit vlak. Dat is dan de vraag.

Geloofwaardig is het als je het op de goede manier uitlegt. De bepalingen in de Talmud zijn niet bindend, wel de mitzvoth.
Daarom zijn er 13 interpretaties die weer een onderlinge samenhang hebben. Daarom zijn de 613 Mitzvoth gekoppeld aan de 10 Geboden. M.a.w., de Mitzvoth zijn de basis van het rechtssysteem.
Het Corpus Juris is ontleent uit de joodse wetgeving.
Bijv., u bent de rechtmatige eigenaar van een kip. Uw kip loopt op een plein dat tot niemand toebehoort. Dan loopt hij in de tuin van uw buurman. Mag de buurman zich uw kip toe-eigenen omdat het schade toebrengt? Hoe moet hij u de rechtmatige eigenaar het teruggeven? Mag u als rechtmatige eigenaar een schadevergoeding eisen? En als een onbekende zich uw loslopende kip op het plein toe-eigent?

wauwelaer 14 juli 2008 21:38

[quote=BenIsaac;3563782]Dit is passé. Netzoals het onmogelijk is om je aan alle 613 mitzwot te houden.[/QUOTe?
Overigens de Mitzvoth zijn geen catechismusleer. Aan de Mitzvoth is een heel mensenleven verbonden.

system 14 juli 2008 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer (Bericht 3564018)
Geloofwaardig is het als je het op de goede manier uitlegt. De bepalingen in de Talmud zijn niet bindend, wel de mitzvoth.
Daarom zijn er 13 interpretaties die weer een onderlinge samenhang hebben. Daarom zijn de 613 Mitzvoth gekoppeld aan de 10 Geboden. M.a.w., de Mitzvoth zijn de basis van het rechtssysteem.
Het Corpus Juris is ontleent uit de joodse wetgeving.
Bijv., u bent de rechtmatige eigenaar van een kip. Uw kip loopt op een plein dat tot niemand toebehoort. Dan loopt hij in de tuin van uw buurman. Mag de buurman zich uw kip toe-eigenen omdat het schade toebrengt? Hoe moet hij u de rechtmatige eigenaar het teruggeven? Mag u als rechtmatige eigenaar een schadevergoeding eisen? En als een onbekende zich uw loslopende kip op het plein toe-eigent?

Het scherpt wel het redeneringsvermogen en het kweekt in zekere zin een rechtsgevoelen aan. Maar... het leidt ook tot overloze interpretaties en discussies

filosoof 14 juli 2008 21:48

Citaat:

Fout.

Citaat:

De "joodse "bril" van de bijbel voor de afgelopen +/-1700 jaar" is de tanakh waar de tora (of torah) een deel van is. De talmoed is een verzameling traditionele rechtsoverleveringen met religieuze inslag.

http://www.sacred-texts.com/jud/index.htm

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be