Bas Luyten |
14 juli 2008 14:22 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
(Bericht 3552153)
Beste,
Wat vindt u van het werk van de vlaamse administratie en wat zou u verbeteren mocht u minister van ambtenarenzaken zijn?
|
Ik vind de Vlaamse overheid op vele vlakken een voorbeeldadministratie. Dan denk ik vooral aan de aandacht die de Vlaamse overheid heeft voor een klantgerichte dienstverlening (dienstverleningscharters, gebruikerstevredenheidsonderzoeken, e-governmenttoepassingen, administratieve vereenvoudiging, ...) en het moderne werkgeverschap (veel aandacht voor vorming en opleiding van de personeelsleden, goede verloning, gratis woon-werkverkeer, goed evenwicht tussen werk en privé met o.a. kinderopvang tijdens schoolvakanties, anders werken (tele- en thuiswerken), gunstige vakantie- en verlofregeling, enzovoort).
De Vlaamse overheid mag zich een voorbeeldadministratie noemen, maar het kan natuurlijk altijd beter, altijd performanter, altijd efficiënter. Op veel diensten kan het - dankzij de administratieve vereenvoudiging en het doorgedreven e-governmentbeleid de afgelopen jaren - wellicht ook met enkele medewerkers minder. Maar anderzijds is er bij sommige diensten - die de grote speerpunten van het regeringsbeleid uitvoeren; ik denk spontaan aan werkgelegenheidsbeleid, huisvesting en openbaar vervoer - wellicht nooit volk te veel. Daarom zou het goed zijn om per overheidsdienst na te gaan waar er personeelstekorten zijn en waar er een overschot is. Zo'n 'audit' - best door een onafhankelijke instantie uit te voeren - zou het debat over de inkrimping van het aantal ambtenaren objectiveren, voeden en in de praktijk beter realiseerbaar maken.
|