![]() |
De G8, de leiders van de zeven rijkste landen en Rusland, die momenteel vergaderen in Kananaksis, een skioord in Canada, hebben het Marshallplan voor Afrika aangenomen Het zogenoemde 'Nepad', een soort Marshallplan dat door verscheidene Afrikaanse landen is opgesteld, voorziet in een economische en democratische impuls voor het continent. De essentie van het plan is dat de Afrikaanse landen beloven corruptie uit te bannen, mensenrechten te respecteren en de economie te stimuleren. In ruil daarvoor moet de internationale gemeenschap met meer hulp en meer investeringen over de brug komen. Als de G8 en de Afrikaanse landen daarover overeenstemming kunnen bereiken, wordt het akkoord vastgelegd in het 'Afrika Actieplan'. Eerder tijdens de top in het streng beveiligde en geïsoleerde bergplaatsje Kananaskis, beloofden de landen van de G8 woensdag al om de schulden van de armste landen van de wereld met in totaal één miljard dollar te verlichten.
Ik ben benieuwd of dit zal lukken... Wat denken jullie? |
Een draad die gestart is meer dan 11 jaar geleden.
En? Is er iets veranderd in die 11 jaar? Heb niet de indruk dat het plan waarvan sprake in deze draad echt gelukt is, toch? |
Het complete tegendeel. Maar wat zou je anders kunnen verwachten?
|
Het westen heeft iets veel lucratiever en veelbelovender gevonden, AFRICOM.
|
Citaat:
|
Citaat:
De rest van de wereld zie ik anders niet veel doen, op geen enkel gebied van ontwikkeling in Afrika. Vooral China valt tegen. |
Wat is ontwikkeling in Afrika? Is er ooit iets ontwikkeld? Zo ja wat?
1) vuurwapengrbuik; 2) stammenoorlogen? Nu die waren er al; 3) HIV? 4) genocide; 5) diepe achterwaartse spiraal kwaliteit flora en fauna; 6) honger; 7) geboorten explosie. Voorwaar de ontwikkelingen in Afrika. |
Er is een neushoornsoort uitgestorven verklaard. De neger kweekt wel in enorme aantallen die niet kunnen worden gedragen door de productiecapaciteiten.
|
Citaat:
Is het nadelig voor ons dat Afrika zo onderontwikkeld is? |
Draai het eens om.
Een Masaï Moran zou zeggen (tegen ons) "Wat interesseert mij jullie gelul?" |
De Afrikanen moeten zichzelf helpen.
Als ze dat willen. Als ze dat niet willen: even goeie vrienden. En goodygoodies die onder het mom van menslievendheid mijn poen proberen af te truggelen, kunnen mijn rug op. |
En terecht.
|
Citaat:
Dit alles is veroorzaakt door verregaande corruptie, en allerslecht beleid, want Afrika is bijzonder rijk aan grondstoffen, die normaal gezien zouden moeten kunnen zorgen voor algemeen welzijn van alle Afrikanen. |
Citaat:
|
Citaat:
China ziet Afrika als een continent van kansen en handel, in plaats van een bodemloze ontwikkelingshulpput. |
Meer gezond verstand en minder scrupules.
Ze opereren niet rechtsstreeks maar via tussenpersonen, meestal de Wa Hindi (Indiërs). |
Citaat:
Een beetje wat 'wij' 200 jaar geleden hebben gedaan. En China trekt zich totaal niets aan van wat er gezegd of bekritiseert wordt, het geblaat over mensenrechten en dergelijke raakt hun koude kleren niet, noch in Afrika, noch in China zelf. |
Citaat:
|
Citaat:
De Chinezen hebben daar lak aan. Ik denk dat de Afrikanen nog met heimwee aan de blanken gaan denken binnen enkele jaren. Trouwens, wie roepen ze ter hulp als er iets scheef gaat ? Kijk naar de laatste interventies van Frankrijk in Mali, en nu in Centrafrique. Ze juichen daar de Franse soldaten toe, ze smeken hen om te komen helpen. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be