Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Europarlement weert kleinere fracties (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109086)

Spinoza 10 juli 2008 12:37

Europarlement weert kleinere fracties

Citaat:

Europarlement weert kleinere fracties

Het Europees Parlement heeft gisteren de minimumnorm voor fractievorming verhoogd. De kleine fracties stemden uiteraard tegen, maar de grote fracties, die het parlement domineren, stemden voor.

Nu zijn er 20 parlementariërs nodig uit 5 landen om een fractie te kunnen vormen. Met ingang van de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni 2009, moeten dat er minstens 25 zijn uit 7 landen.

Fractievorming in het EP is nodig om meer spreektijd, subsidie en kantoren te krijgen. Europarlementsleden zonder fractie krijgen die faciliteiten nauwelijks. Het Europarlement, dat bestaat uit 785 parlementariërs, wordt gedomineerd door de christendemocratisch-conservatieve fractie (288 leden). Een andere grote fractie is die van de Partij van de Europese Sociaaldemocraten (218 leden).

Van de nieuwe regeling kunnen kleine eurosceptische fracties als UEN en met name IND de dupe worden. Ook de vorming van een extreemrechtse fractie rond Vlaams Belang en Front National wordt lastiger.
Bron: FOK.nl

In Nederland hebben we de goede gewoonte dat er geen kiesdrempel is. Iets waar ik buitengewoon blij mee ben. Kleine partijen hebben vaak een cruciale rol in een democratie.

Zoom 10 juli 2008 13:51

Europese poco's zijn weer een stap dichter bij hun dictatuur :)

Geert C 10 juli 2008 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3556826)
Bron: FOK.nl

In Nederland hebben we de goede gewoonte dat er geen kiesdrempel is. Iets waar ik buitengewoon blij mee ben. Kleine partijen hebben vaak een cruciale rol in een democratie.

FOK.nl zit er weer naast. Een fractie heeft op dit moment 20 leden uit 6 landen (één vijfde van de lidstaten) nodig om erkend te worden, niet vijf landen zoals FOK beweert. Dit wordt verhoogd tot 25 uit 7 landen (een kwart van de lidstaten). De reden hiervoor is dat het statuut van de Europese politieke partijen hetzelfde criterium hanteert, namelijk een kwart van de lidstaten.

De minimumnorm voor fractievorming wordt dan weer verhoogd omdat de huidige norm te laag ligt in vergelijking met de nationale parlementen. Momenteel heb je 20 leden nodig, dat is 2,55% van het totale aantal MEPs. In maar liefst 21 van de 27 nationale parlement is er een hogere minimumnorm voor fractievorming! Het oorspronkelijke voorstel was om de minimumnorm op te trekken tot 30 (maar dat is nipt verworpen), wat in de volgende legislatuur op 4% van de MEPs zou neerkomen. In maar liefst 15 lidstaten is er een hogere minimumnorm! Een minimumnorm van 25, oftewel 3,33%, vanaf volgende legislatuur lijkt me dan ook niet onredelijk...

Er wordt trouwens ook een nieuwe regeling ingevoerd voor fracties die in de loop van de legislatuur onder die drempel zouden vallen. Fracties die al minstens één jaar bestaan en waarvan de leden nog steeds minstens één vijfde van de lidstaten vertegenwoordigen kunnen dan nog een tijdje voortbestaan hoewel ze strikt genomen onder de drempel vallen.

exodus 10 juli 2008 14:20

Bestendiging van de macht, niets anders dan dat. Wat verwacht je anders van een NWO instelling.

Geert C 10 juli 2008 14:43

Ik heb een tabel gevonden van de drempels voor fractievorming in de verschillende nationale parlementen. :-)

Niet verschieten hé. ;-)
  • België: 3,3% in de Kamer en 2,8% in de Senaat
  • Bulgarije: 4,2%
  • Cyprus: 12%
  • Denemarken: 2,2%
  • Duitsland: 5%
  • Estland: 5%
  • Finland: n/r
  • Frankrijk: 3,5% in de Nationale Assemblée en 4,5% in de Senaat
  • Griekenland: 3,3%
  • Hongarije: 3,9%
  • Ierland: 4,2%
  • Italië: 3,2% in Kamer en Senaat
  • Letland: 5%
  • Litouwen: 5%
  • Luxemburg: 8,3%
  • Malta: n/r
  • Nederland: één lid
  • Oostenrijk: 2,7% in de Nationalrat en 8,1% in de Bundesrat
  • Polen: 3,3% in de Sejm en 7% in de Senaat
  • Portugal: twee leden
  • Roemenië: 3% in de Kamer en 5,1% in de Senaat
  • Slovenië: 3,3%
  • Slovakije: 5,3%
  • Spanje: 4,3% in het Congres en 3,9% in de Senaat
  • Tsjechië: 5% in de Kamer en 6,2% in de Senaat
  • Verenigd Koninkrijk: n/r
  • Zweden: 4%
Bron: Link.

De drempel voor fractievorming in het Europese Parlement zal vanaf volgende legislatuur 3,3% zijn...

Spinoza 10 juli 2008 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3557031)
  • Nederland: één lid

En zo hoort het. :-)

Geert C 10 juli 2008 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3557409)
En zo hoort het. :-)

Maar dan moet je niet kwaad zijn als het Europees Parlement het systeem hanteert dat in bijna alle nationale parlementen gebruikt wordt. ;-)

Spinoza 10 juli 2008 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3557415)
Maar dan moet je niet kwaad zijn als het Europees Parlement het systeem hanteert dat in bijna alle nationale parlementen gebruikt wordt. ;-)

Op de democracy index staat Nederland wel bijna bovenaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

En de juistheid van iets hangt niet af van het aantal aanhangers. Vrijheid van meningsuiting werd hier in Nederland bijvoorbeeld ook al gewaardeerd, toen daar in andere landen nog op werd neergekeken. ;-)

Sjaax 11 juli 2008 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3556826)

Partijen kunnen gewoon meedoen in het EP als ze de kiesdrempel in een lidstaat halen. Alleen om de werkbaarheid van het EP te vergroten krijgen de fracties die er toe doen wat extra faciliteiten; kleine partijen doen er Europees gezien te weinig toe. 785 parlementariërs die allen spreektijd willen, is geen sinecure. 3.3% voor fractievorming is dan, zoals al aangegeven door Geert, geen overdreven drempel.

Welke cruciale rol hebben kleine partijen in een democratie? Bullshit I guess.
Dat neemt niet weg dat ik ook een voorstander ben van de kiesdrempel van 1 zetel (0,67% in Nederland). Maar dat is dan om de afwijkende mening te laten horen, niet om deftig mee het land te besturen. Die afwijkende mening kan dus nog steeds met 1 zetel in het EP worden gehoord.

stropdrager 11 juli 2008 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3557538)

En de juistheid van iets hangt niet af van het aantal aanhangers. Vrijheid van meningsuiting werd hier in Nederland bijvoorbeeld ook al gewaardeerd, toen daar in andere landen nog op werd neergekeken. ;-)

Ik vind het wel vreemd dat Nederland op de 3de plaats staat, terwijl het toch een monarchie is.

België staat trouwens ook te hoog, naar mijn mening.

Spinoza 13 juli 2008 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3558890)
Partijen kunnen gewoon meedoen in het EP als ze de kiesdrempel in een lidstaat halen. Alleen om de werkbaarheid van het EP te vergroten krijgen de fracties die er toe doen wat extra faciliteiten; kleine partijen doen er Europees gezien te weinig toe. 785 parlementariërs die allen spreektijd willen, is geen sinecure. 3.3% voor fractievorming is dan, zoals al aangegeven door Geert, geen overdreven drempel.

Dat neemt niet weg dat ik ook een voorstander ben van de kiesdrempel van 1 zetel (0,67% in Nederland). Maar dat is dan om de afwijkende mening te laten horen, niet om deftig mee het land te besturen. Die afwijkende mening kan dus nog steeds met 1 zetel in het EP worden gehoord.

Dat is helemaal geen bullshit. Juist kleine partijen zorgen voor de onafhankelijke en kritische geluiden. Grote partijen kunnen die rol om allerlei redenen(fractiediscipline, coalitiebelangen, etc) niet vervullen. Daarom is het zo erg dat kleinere fracties minder te zeggen krijgen.

AdrianHealey 13 juli 2008 11:54

Straf dat we er altijd vanuit gaan dat we de 'werkbaarheid' moeten vergroten en daarom de democratie 'een beetje' opzij zetten. Indien 'de werkbaarheid' vergroten een argument is, schaf het parlement gewoon af en laat de raad het allemaal doen, hé.

Johan Bollen 13 juli 2008 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3561164)
Straf dat we er altijd vanuit gaan dat we de 'werkbaarheid' moeten vergroten en daarom de democratie 'een beetje' opzij zetten.

inderdaad. Tussen 'werkbaarheid' en 'democratie' hoeft er geen contradictie te zijn.

Zam 20 juli 2008 12:38

Is het niet normaal dat de minimumvereiste voor de vorming van een fractie omhoog gaat daar er meer lidstaten en dus meer zetels bijkomen? En als deze maatregel extremistische en radicale fractievorming tegengaat faal ik de negatieve werking hiervan in te zien. Het is geen rem op de democratie maar een efficiente maatregel om versplintering tegen te gaan. Iets wat broodnodig is in een parlement van die omvang.

Sjaax 20 juli 2008 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 3561890)
inderdaad. Tussen 'werkbaarheid' en 'democratie' hoeft er geen contradictie te zijn.

Helaas, die tegenstelling is er wel. Als we een 'echte' democratie hadden, zouden we met z'n 10 miljoenen vergaderen. Dat werkt niet. Daarom hebben we een parlementair systeem bedacht.

Sjaax 20 juli 2008 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3560935)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax

Dat is helemaal geen bullshit. Juist kleine partijen zorgen voor de onafhankelijke en kritische geluiden. Grote partijen kunnen die rol om allerlei redenen(fractiediscipline, coalitiebelangen, etc) niet vervullen. Daarom is het zo erg dat kleinere fracties minder te zeggen krijgen.

Je argument vertelt precies wat ik zeg. Kleine partijen kunnen een onafhankelijk en kritisch geluid laten horen. Dat kan nog steeds in het EP. Je kan in het EP zitten met 1 zetel. Paul van Buitenen (kritische Nederlandse Europarlementariër zit er in z'n eentje; eerst zaten ze met z'n tweeën, maar Van Buitenen was zo kritisch dat hij zijn mede MEP evenmin pruimde.) Maar dat kritisch zijn (kritisch om maar kritisch te zijn) is wat anders dan constructief kritisch deelnemen aan het bestuur.

Depth of Field 20 juli 2008 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3557031)
Ik heb een tabel gevonden van de drempels voor fractievorming in de verschillende nationale parlementen. :-)

Een goede poging van Geert C om de aandacht af te leiden. Natuurlijk is niet van belang wat de drempel voor een fractie is, maar welke *normale* middelen worden ontnomen aan de kamerleden zonder fractie.

Dat je geen extra bureau krijgt voor een fractieleider, tot daar aan toe.

Dat je minder spreektijd krijgt of geen amendementen mag indienen is wel een democratisch deficiet.

Zam 21 juli 2008 15:45

Ik denk dat Sjaax het hier perfect aanhaalde, als je echte democratie wilt kun je iedere inwonder van de EU een tien minuutjes spreektijd geven, maar dat werkt idd niet.

Ik den kdat het een kwestie is van een evenwicht te vinden tussen democratie en werkbaarheid.

Persoonlijk vind ik de verhoging van de kiesdrempel tot de huidige waarde niet teveel.

liberalist_NL 21 juli 2008 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3557538)

*laugh* @ |#34 |Italy| 7.73 | Flawed democracy | :-)

Sjaax 21 juli 2008 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zam (Bericht 3581859)
Ik denk dat Sjaax het hier perfect aanhaalde, als je echte democratie wilt kun je iedere inwoner van de EU een tien minuutjes spreektijd geven, maar dat werkt idd niet.

Ik denk dat het een kwestie is van een evenwicht te vinden tussen democratie en werkbaarheid.

Kusje. :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be