Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Wanneer krijgen wij naakte kerkdiensten in België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109103)

Pierette 10 juli 2008 16:24

Wanneer krijgen wij naakte kerkdiensten in België

Tweede nudistenkerkdienst in Zeewolde

http://www.geenstijl.nl/archives/images/gsavvgroot.jpg

In naturistenpark Flevo-Natuur wordt een tweede naakte kerkdienst georganiseerd, na een geslaagde eerste dienst in juni.

De dienst wordt 28 september in Zeewolde gehouden op initiatief van de christelijke naturistenwebsite Gan Eden.

De eerste dienst werd geleid door een pastoraal medewerkster. Zij droeg wel kleding, maar de tachtig kerkgangers van uiteenlopende gezindten kwamen naakt naar de kerk.

"Ze had helemaal geen moeite met de naakte dienst," zegt een woordvoerder van Flevo-Natuur.

Het idee voor de dienst met veel zang en muziek kwam van christenen van Gan Eden en werd in samenwerking met Flevo-Natuur uitgewerkt.

"Naturisme is een leven op zich en het geloof hoort daar bij", licht de woordvoerder het initiatief toe.

Taboe

"Ondanks het taboe denken we dat naturisme en het christendom goed bij elkaar passen, want respect en zorg voor elkaar zijn zowel voor naturisten als christenen belangrijk."

In de Verenigde Staten worden al langer naturistische kerkdiensten gehouden. De diensten in Flevoland zijn de eerste in Nederland.

De kerkdienst vindt plaats tijdens het tweede Naturisten Christen Weekend in het Hulkesteinse Bos aan de rand van de Flevopolder.

(c) Novum

NU http://www.nu.nl/news/1650789/122/Tw..._Zeewolde.html

:oops: Zou zeker en vast de kerken weer vol laten lopen en zou ook van de partij zijn, al die lekkere mannelijke schepsels :cheer: :crazyeye: maar hier zal dit nooit gebeuren, de reacties van de moslimgemeenschap alleen al. :-(

Andro 10 juli 2008 16:29

Ocharme die koorknapen....

Unie der Provinciën 10 juli 2008 16:29

Ze moeten het zelf weten, maar voor mij hoeft dat niet. Ik hou m'n kleren wel gewoon aan. Ben niet zo nieuwsgierig naar al die afgezakte uitgerimpelde vellekes :)

driewerf 11 juli 2008 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pierette (Bericht 3557248)
Tweede nudistenkerkdienst in Zeewolde

http://www.geenstijl.nl/archives/images/gsavvgroot.jpg

In naturistenpark Flevo-Natuur wordt een tweede naakte kerkdienst georganiseerd, na een geslaagde eerste dienst in juni.

De dienst wordt 28 september in Zeewolde gehouden op initiatief van de christelijke naturistenwebsite Gan Eden.

De eerste dienst werd geleid door een pastoraal medewerkster. Zij droeg wel kleding, maar de tachtig kerkgangers van uiteenlopende gezindten kwamen naakt naar de kerk.

"Ze had helemaal geen moeite met de naakte dienst," zegt een woordvoerder van Flevo-Natuur.

Het idee voor de dienst met veel zang en muziek kwam van christenen van Gan Eden en werd in samenwerking met Flevo-Natuur uitgewerkt.

"Naturisme is een leven op zich en het geloof hoort daar bij", licht de woordvoerder het initiatief toe.

Taboe

"Ondanks het taboe denken we dat naturisme en het christendom goed bij elkaar passen, want respect en zorg voor elkaar zijn zowel voor naturisten als christenen belangrijk."

In de Verenigde Staten worden al langer naturistische kerkdiensten gehouden. De diensten in Flevoland zijn de eerste in Nederland.

De kerkdienst vindt plaats tijdens het tweede Naturisten Christen Weekend in het Hulkesteinse Bos aan de rand van de Flevopolder.

(c) Novum

NU http://www.nu.nl/news/1650789/122/Tw..._Zeewolde.html

:oops: Zou zeker en vast de kerken weer vol laten lopen en zou ook van de partij zijn, al die lekkere mannelijke schepsels :cheer: :crazyeye: maar hier zal dit nooit gebeuren, de reacties van de moslimgemeenschap alleen al. :-(

Aan geen van beiden heb ik behoefte; niet aan naaktrecreatie, en niet aan een kerkdienst. Ik zal deze portie dus maar aan mij laten voorbijgaan.

senegal 18 juli 2008 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pierette (Bericht 3557248)

Dat zijn helemaal geen christenen. De bedoeling van het initiatief is er uitsluitend op gericht om hun sensatiezucht, die zulke ketterij uiteraard stimuleert, te bevredigen. Ze hebben trouwens waarschijnlijk achteraf wat op het geïmproviseerde altaar gepist.

okke 18 juli 2008 15:49

Naturisten kunnen geen christenen zijn?

roger verhiest 18 juli 2008 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door okke (Bericht 3575737)
Naturisten kunnen geen christenen zijn?

of misschien kunnen christenen geen naturisten zijn ? De naakten kleden is
overigens een werk van barmhartigheid.

Een naturistendienst of mis moet vanzelfsprekend kunnen : liefst in de vrije natuur en met mooi weer.

Overigens vind ik dat de geborneerdheid van de islamieten tegen het naakt zijn allicht uit de klimatologische omstandigheden in hun oorsprongslanden ligt : zonder textielbeschutting in de woestijnen van Arabië en Noordafrika rondlopen moet dodelijk zijn !

Het is gewoon logisch dat naturisme/nudisme in meer gematigde streken voorkomt.

ElFlamencoLoco 18 juli 2008 20:48

Ik heb niets tegen naturisme; zelf ben ik allesbehalve preuts wanneer het daarop aankomt.

Maar een kerkdienst voor naturisten lijkt mij om méér dan één reden ferm uit de bocht.

Ten eerste vraagt het kader waarin de eucharistie doorgaans plaatsvindt een zekere concentratie vanwege iedereen die die eucharistie op een waarachtige wijze wil bijwonen. Je komt dus ter kerke met maar één enkel doel: nl. ter ere van de Allerhoogste, daar persoonlijk aanwezig in de gedaante van Brood en Wijn.

Elke overweging daarnaast lijkt me ongepast. Een mis aan de koffietafel bijvoorbeeld, zoals we die nogal eens zien bij sommige gepensioneerdenbonden, alsof die mensen te oud en te slecht te been zijn om zich ter kerke te begeven, waar alle nodige "infrastructuur" aanwezig is om waarachtig eucharistie te kunnen vieren. Een tijdje geleden op een vergadering met verschillende parochieploegen uit onze streek, sprak hulpbisschop mgr. Jan de Bie zich nog eens scherp uit tégen die koffietafelmissen, én tegen de priesters die dergelijke missen toelaten en/of erin voorgaan.

Om gelijkaardige reden vind ik een mis in een naturistisch kader onoprecht. Men vindt immers een nieuwe doelstelling uit - naakt de mis vieren - naast de eigenlijke doelstelling: het getuigenis, het lijden, de dood en de verrijzenis van onze Heer Jezus Christus herdenken. Terwijl alleen laatstgenoemde doelstelling telt, en niets anders.

Ten tweede is men hier bezig met Kerkjes binnen de Kerk (KbdK) te creëren. In tijden dat er van priestertekort nog geen sprake was, kon men zich misschien dergelijke KbdK's veroorloven (en dan nóg)... Maar vandaag noopt het slinkende priesterbestand tot rationalisatie. Dus geen mis meer apart voor de gepensioneerdenbond, geen mis meer apart voor de vrouwenbond, geen mis meer apart voor de jeugdbeweging op kamp, geen mis meer apart voor de duivenmelkders enz... enz... enz... Dat iedereen die zichzelf gelovig noemt gewoon naar de reguliere mis komt, gewoonlijk in het weekend: hetzij zaterdagavond, hetzij zondagochtend. Of naar een reguliere weekmis, daar waar er nog een priester beschikbaar is.

Immers, een mis voor naturisten sluit bij voorbaat alle non-naturisten uit. Niet omdat laatstgenoemden daar niet zouden mogen naartoe komen, maar veeleer omdat zij daar niet waarachtig eucharistie zouden kunnen vieren.

Een schande zou het zijn als men in deze priesterarme tijden dergelijke initiatieven vanuit kerkelijke hoek nog zou gaan ondersteunen ook. Ik hoop van harte van niet.

Johan Bollen 19 juli 2008 16:14

Overlaatst nog de film 'the mission' terug gezien, waar in Jezuïtenmissies halfnaakte indianen kerkdiensten bijwonen. Is er een fundamenteel verschil met kerkdiensen voor naturisten vraag ik me af?

Op zich is naaktheid de meest natuurlijke staat van de mens. Slechts door cultuur verbinden we hieraan allerlei connotaties die eigenlijk niets met 'geloven' en de belijdenis daarvan te maken hebben.

bgf324 7 juli 2009 22:35

De methoden om kerkgangers aan te trekken worden om ter domst.

stropke 8 juli 2009 00:43

Brrrrrrrr, zal wel beetje fris zijn met Kerst of niet? :lol::lol:
Of is de kerk dan gesloten?:roll:

bgf324 8 juli 2009 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 4218530)
Brrrrrrrr, zal wel beetje fris zijn met Kerst of niet? :lol::lol:
Of is de kerk dan gesloten?:roll:

Fris idd.
Van zo'n oude naakte vent aan het altaar krijg je het niet bepaald warm. :?

the_dude 9 juli 2009 10:37

dus het is eigenlijk een roep naar vrouwelijke priesters?

Fozzie 9 juli 2009 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco (Bericht 3576222)

Ten eerste vraagt het kader waarin de eucharistie doorgaans plaatsvindt een zekere concentratie vanwege iedereen die die eucharistie op een waarachtige wijze wil bijwonen. Je komt dus ter kerke met maar één enkel doel: nl. ter ere van de Allerhoogste, daar persoonlijk aanwezig in de gedaante van Brood en Wijn.

Elke overweging daarnaast lijkt me ongepast. Een mis aan de koffietafel bijvoorbeeld, zoals we die nogal eens zien bij sommige gepensioneerdenbonden, alsof die mensen te oud en te slecht te been zijn om zich ter kerke te begeven, waar alle nodige "infrastructuur" aanwezig is om waarachtig eucharistie te kunnen vieren. Een tijdje geleden op een vergadering met verschillende parochieploegen uit onze streek, sprak hulpbisschop mgr. Jan de Bie zich nog eens scherp uit tégen die koffietafelmissen, én tegen de priesters die dergelijke missen toelaten en/of erin voorgaan.

De allereerst misvieringen vonden gewoon in de huiskamers (aan de koffietafel als het ware) plaats.
Waarom zou een misviering thuis (aan tafel) "minderwaardig" zijn aan een misviering in een oud tochtig gebouw? Je kan de "allerhoogste" toch ook thuis eren?
Of is de vorm en locatie belangrijker dan de inhoud van de viering?

Nu ja, wat kan je anders verwachten van een instelling waarvan het opperhoofd wel op roept tot bescheidenheid en sollidariteit met de armen, maar zelf in een prachtig paleis woont en luxueuze kleren draagt, waaruit blijkt dat de vorm het allerbelangrijkste is en de inhoud door de machtshebbers in dat instituut helemaal niet ter harte wordt genomen.

Een viering waarbij mensen de "allerhoogste" eren (voor het moment is dat dus Frank De Winne ;-) ) aan een koffietafel, of voor mijn part in verbondenheid met de natuur en naakt is dus veel christelijker dan heel het Vatikaan en de bisschoppelijke paleizen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be