De schoofzak |
10 juli 2008 19:13 |
11 juli speetsj van Peeters: een juweeltje
De lat ligt niet hoog.
De lat ligt waar ze hoort te liggen.
Ik voel iets aankomen ... (ge gaat mij niet uitleggen dat Peeters en Leterme niet overleggen ...)
link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF10072008_127
Peeters legt lat voor Leterme zeer hoog
BRUSSEL - De 11 juli- speech van Kris Peeters, die hij vanavond in Kortrijk hield, telde maar liefst 21 pagina’s. In zijn speech hamert de Vlaamse minister-president hard op een forse communautaire eisenbundel. Hij legt de lat voor Yves Leterme daarmee wel heel hoog.
‘We kiezen resoluut voor de verdere opbouw en uitbouw van Vlaanderen in de wereld. De federale staat is daarbij niet langer de zon waarrond de deelstaten draaien; het zijn de deelstaten die het centrum vormen en de federale staat stelt zich dienstbaar op’, zei Peeters.
Hij herhaalde de Vlaamse eisen voor meer bevoegdheden, fiscale en financiële verantwoordelijkheden voor de deelstaten én de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde.
Veel aandacht in de toespraak van Peeters ging naar Brussel. 'Vlaanderen laat Brussel niet los en wij hopen dat het omgekeerde evenmin gebeurt', zegt de Vlaamse minister-president. Volgens hem moet Brussel omgevormd worden tot een tweetalig stadsgewest, dat een aantal bevoegdheden van de gemeenten, zoals mobiliteit, ruimtelijke ordening en politie, van de gemeenten overneemt. Dat moet zorgen voor een veel coherenter grootstedelijk beleid 'en dit op het niveau van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest maar binnen de huidige grenzen van dat gewest'.
Brussel uitbreiden kan dus voor Peeters niet. Maar de Vlaamse minister-president pleitte wel voor samenwerking tussen Brussel en zijn sociaal-economisch hinterland in Vlaanderen en Wallonië, volgens een structuur die vergelijkbaar is met die van het Europese samenwerkingsdistrict Rijsel, Kortrijk en Doornik: 'iets waarbij niets verandert aan de grenzen, noch aan de eigen bevoegdheden van de betrokken overheden maar waarbij er een gestructureerde wijze wordt samengewerkt rond concrete projecten', zei Peeters.
'Ik wil mij verder hard inzetten om de constructiefouten van dit Vlaamse huis – te wijten aan een onvolkomen staatshervorming – weg te werken en om de levenskwaliteit en het geluk van een ieder in dat huis nog te verbeteren en dit met de deuren en de vensters wijd open voor ieder die van onze gemeenschap wil deel uitmaken’, besloot Peeters.
|