![]() |
De Vlaamse Leeuw vs. Brabanconne
Naar aanleiding van 11 Juli:
Wie kent de volledige tekst van "De Vlaamse Leeuw" en/of "De Brabanconne"? Zing je die liederen soms op manifestaties, bijeenkomsten (of gewoon onder de douche ;-)) PS: je moet de teksten hier niet posten e, juist eens zien hoeveel mensen de 2 liederen kennen/zingen ![]() Disclamier tav Yves L. uit I. Yves, de brabanconne begint niet met "Allons enfants de la Patrie" 8-) |
De tekst van De Vlaamse Leeuw ken ik, ja.
|
Citaat:
De eerste twee coupletten, de 'officiële' versie dus. |
Citaat:
|
Citaat:
Geen enkle handbeweging die hij uit 't oog verliest: En voelt hij zich getroffen, hij stelt zijn maan en briest. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe; Met vuur in 't oog, met woede springt hij den vijand toe. Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk En zegepralend grijnst hij op's vijands trillend lijk. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Gewoon mijn onderschrift eens lezen hé :-D
|
Ik ken enkel het Wilhelmus(1e en 6e) en het Twentse volkslied(1e)
|
Citaat:
Het Zeeuwse niet en van het Zeeuws-Vlaamse alleen het refrein. :oops: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ken flarden van beiden, maar kwalitatief vind ik ze toch niet zo hoogstaand. Ze zijn wel beter dan Wilhelmus, maar ik had voor het Belgisch volkslied liever iets van Cesar Franck gehad.
|
Ik hou mij aan sub la standardo verda en "Alle Menschen werden Brüder"
|
Citaat:
We hebben nog niet bereikt wat we willen, maar gezien de maatregelen net na 1830 is het opvallend dat Wallonie wel is verfranst en Vlaanderen niet. Ik blijf de Vlaamse beweging daarvoor eeuwig dankbaar en zal er in de toekomst deel van blijven uitmaken totdat we in Vlaanderen onze eigen weg mogen gaan. *pinkt een traantje weg* ;-) |
Vlamingen zijn geen verdrukte mensen. Palestijenen zijn dat wel.
PS: Europees volkslied ftw ! Zit niveaus hoger dan welk ander volkslied. |
Citaat:
We zijn zeker van plan mee te zingen en ben heel benieuwd welke indruk dit zal nalaten :-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be