Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   15 juli (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109261)

rookie 14 juli 2008 06:33

15 juli

OP de vooravond van de deadline aller wat doet het kartel?
Wat reeds sinds begin dit jaar voor iedereen duidelijk is. Het kartel is de bepalende sleutel voor een deftige staatshervorming.
VLd roept veel in de marge maar draait en keert voor hun postjes.
Hoe ver wil het kartel gaan?

vlijmscherp 14 juli 2008 08:21

het plan van de top is in ieder geval verder gaan met de regering, met of zonder NVA. NVA zal dus wel moeten het kartel opblazen, maar wat gaat de Vlaamse kant van de CD&V doen??

Keats 14 juli 2008 08:25

Op de buik jongens! Allez hup!

Jan Meuleman 14 juli 2008 08:35

Binnen de CD&V halen de oude krokodillen het. Ze geven dus toe aan de chantage van de franstaligen en stellen de boel uit tot Pasen en Kerstmis op de zelfde dag vallen. De CD&V zal hiervoor het kartel opblazen. Martens pleitte er deze week nog voor.

De vraag bijft echter open wat de jonge garde van CD&V op termijn zullen doen? Herinner u de oproep van enkele lokale mandatarissen : Voorzitter, laat de oude CVP niet uit haar as herrijzen!. Laten we trouw zijn aan ons gegeven woord.

Het komt dus ongetwijfeld tot een breuk binnen CD&V. De hoofdschuldige hiervoor zal Leterme zijn, en die leest morgen zijn eigen doodsvonnis voor.

DebianFox 14 juli 2008 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 3562490)
Binnen de CD&V halen de oude krokodillen het. Ze geven dus toe aan de chantage van de franstaligen en stellen de boel uit tot Pasen en Kerstmis op de zelfde dag vallen. De CD&V zal hiervoor het kartel opblazen. Martens pleitte er deze week nog voor.

De vraag bijft echter open wat de jonge garde van CD&V op termijn zullen doen? Herinner u de oproep van enkele lokale mandatarissen : Voorzitter, laat de oude CVP niet uit haar as herrijzen!. Laten we trouw zijn aan ons gegeven woord.

Het komt dus ongetwijfeld tot een breuk binnen CD&V. De hoofdschuldige hiervoor zal Leterme zijn, en die leest morgen zijn eigen doodsvonnis voor.

Dan komt er wellicht een breuk binnen de CD&V en trekken enkele CD&V'ers die het - in mijn enen goed menen - hun conclusies en stappen op. Ik denk aan Eric Van Rompuy, Marianne Thyssen en Kris Peeters.

Toch denk ik niet dat de oude krokodillen binnen de CD&V het gaan halen.

vrijevlaming 14 juli 2008 09:07

volgens mij zal het een van de eerste twee opties zijn. Hoewel ik me afvraag hoe rumoerig dat de achterban van de cd&v gaat zijn indien ze gewoon blijven zitten als er niets uit de bus komt.

Maes_P 14 juli 2008 09:23

Natuurlijk glazen bol kijken op dit moment.
Maar ik denk dat het kartel stand houdt en dat er een 'nood/overgangsregering' komt tot volgend jaar.

Nog 1 keer slapen en dan weten we het (hopelijk).

sjarel 14 juli 2008 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 3562490)

Ik denk dat Leterme zelf ook een "oude krokodil" geworden is...

sjarel 14 juli 2008 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3562503)
Dan komt er wellicht een breuk binnen de CD&V en trekken enkele CD&V'ers die het - in mijn enen goed menen - hun conclusies en stappen op. Ik denk aan Eric Van Rompuy, Marianne Thyssen en Kris Peeters.

Toch denk ik niet dat de oude krokodillen binnen de CD&V het gaan halen.

Kris Peeters zal de mond gesnoerd worden door de belofte dat hij vanaf nu mee aan de tafel mag zitten zodat ze hem ook kunnen laten een metamorfose tot "oude krokodil" ondergaan...

vlijmscherp 14 juli 2008 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3562588)
Kris Peeters zal de mond gesnoerd worden door de belofte dat hij vanaf nu mee aan de tafel mag zitten zodat ze hem ook kunnen laten een metamorfose tot "oude krokodil" ondergaan...

zou kunnen. een socio-economische regering en het communautaire uitbesteed aan de gewesten.

maar er blijft natuurlijk 1 probleem: BHV.

fox 14 juli 2008 09:39

Als CD&V zijn woord niet houdt, dan worden ze gedecimeerd bij de volgende verkiezingen. Zo simpel is het en ik zie niet in hoe Van Rompuy, Thyssen en Peeters dit gaan laten gebeuren.

sjarel 14 juli 2008 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3562590)
zou kunnen. een socio-economische regering en het communautaire uitbesteed aan de gewesten.

maar er blijft natuurlijk 1 probleem: BHV.

Dat laatste probleem wordt wel opgelost met een corridor en de benoeming van die burgemeesters... Eerst gaan ze proberen de vlaming te laten wennen aan dat idee met de tijd dat een belangenconflict duurt.

En het communautaire uitbesteden gaan ze niet doen eh : gewoon een paar stoelen bijzetten aan de gezellige tafel.

vlijmscherp 14 juli 2008 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3562598)
Dat laatste probleem wordt wel opgelost met een corridor en de benoeming van die burgemeesters... Eerst gaan ze proberen de vlaming te laten wennen aan dat idee met de tijd dat een belangenconflict duurt.

En het communautaire uitbesteden gaan ze niet doen eh : gewoon een paar stoelen bijzetten aan de gezellige tafel.

neen, dat kunnen ze nooit verkopen, zelf de VLD wilt dit niet. en de 3 burgemeesters blijft Vlaamse bevoegdheid, de Vlaamse regering gaat dit nooit toelaten.

Tejokus 14 juli 2008 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 3562594)
Als CD&V zijn woord niet houdt, dan worden ze gedecimeerd bij de volgende verkiezingen. Zo simpel is het en ik zie niet in hoe Van Rompuy, Thyssen en Peeters dit gaan laten gebeuren.

Voil�*.
En de Van Rompuy's.... dat is de CD&V.
Er is niet veel veranderd ;)

sjarel 14 juli 2008 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3562609)
neen, dat kunnen ze nooit verkopen, zelf de VLD wilt dit niet. en de 3 burgemeesters blijft Vlaamse bevoegdheid, de Vlaamse regering gaat dit nooit toelaten.

Zeg nooit nooit...

Er was ook ooit eens iemand die nooit in een regering zou stappen zonder splitsing van BHV...

vlijmscherp 14 juli 2008 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3562622)
Zeg nooit nooit...

Er was ook ooit eens iemand die nooit in een regering zou stappen zonder splitsing van BHV...

alles kan, maar dat? neen, geloof ik niet. ze riskeren een echte opstand binnen hun eigen partij, zowel CD&V als VLD.

Fieseler 14 juli 2008 09:59

Mijn pronostiek:
Leterme gaat een speech �* la Declercq geven ivm de verschrikkelijke gevolgen voor de koopkracht bij "onbestuurbaarheid" (ACV gesust).
Hij gaat kryptisch stellen dat splitsing BHV langs parlementaire weg zal moeten gebeuren (NVA gesust).
Hij zal stellen dat ondertussen nog altijd een onderhandelde oplossing zal worden gezocht (VLD gesust).
Ondertussen wordt het sociaal economische akkoord uitgevoerd met verhoging van de transferten naar Brussel (Walen gesust).

Als rode draad...."ik heb hierbij mijn woord gehouden"...."raison d'état"..."ben geen separatist"..."de mensen"...."verantwoordelijkheid"...

Jan Meuleman 14 juli 2008 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3562585)
Ik denk dat Leterme zelf ook een "oude krokodil" geworden is...

Daar twijfel ik ook niet aan.

Tejokus 14 juli 2008 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 3562622)
Zeg nooit nooit...

Of zoals die burgemeester die zich voor de TGV zou gooien ;)
(Louis uit Leuven)

Jan Meuleman 14 juli 2008 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 3562594)

U vergeet één woordje in uw zin : Als CD&V zijn woord niet houdt, dan worden ze gegarandeerd gedecimeerd bij de volgende verkiezingen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be