Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gaat Leterme uitstel vragen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109262)

sjarel 14 juli 2008 07:48

Gaat Leterme uitstel vragen?

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...verleven.dhtml

Citaat:

Volgens goed ingelichte bronnen wilde Leterme zijn coalitiepartners dan ook een ultiem voorstel doen. Bij gebrek aan akkoord zou Leterme voor nieuw uitstel pleiten. De regeringsleiders van de deelstaten zouden in het nieuwe overleg een belangrijke rol spelen. Vlaams regeringsleider Kris Peeters (CD&V), de grootste dwarsligger in de partijtop, pleitte al eerder voor een dergelijk scenario en kan dus moeilijk weigeren. Van de Franstaligen vraagt Leterme ook een geste: zij moeten beloven dat ze eind september een nieuw belangenconflict rond B-H-V inroepen, zodat er opnieuw zes maanden uitstel gekocht kan worden.
Ben toch eens benieuwd naar de reactie van de NVA...
En de vlamingen die dan vragen aan de franstaligen om een belangenconflict in te roepen : moet het nog veel gekker worden?

vlijmscherp 14 juli 2008 08:06

een mogelijk scenario: Leterme heeft een vage tekst klaar voor morgen, met enkel wat principeakkoorden maar zonder akkoord van BHV en vraagt daarvoor uitstel tot na de vakantie. NVA gaat hiermee niet akkoord, uiteraard, maar ook een deel van de CD&V revolteert en CD&V splitst eerder dan BHV....

Cyrano 14 juli 2008 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3562464)
een mogelijk scenario: Leterme heeft een vage tekst klaar voor morgen, met enkel wat principeakkoorden maar zonder akkoord van BHV en vraagt daarvoor uitstel tot na de vakantie. NVA gaat hiermee niet akkoord, uiteraard, maar ook een deel van de CD&V revolteert en CD&V splitst eerder dan BHV....

Als men de peilingen kan geloven dan rest de CD&V nog netto 16-17 %. Ze gingen het straatje in van de SPa, ook niet meer dan 16 %. Als de VLD blijft vasthouden aan een Belgisch discour dan worden zij ook gekortwiekt. Gevolg: de traditionelen halen samen de 50 % niet meer in Vlaanderen. Over en uit, game over.

vlijmscherp 14 juli 2008 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 3562469)
Als men de peilingen kan geloven dan rest de CD&V nog netto 16-17 %. Ze gingen het straatje in van de SPa, ook niet meer dan 16 %. Als de VLD blijft vasthouden aan een Belgisch discour dan worden zij ook gekortwiekt. Gevolg: de traditionelen halen samen de 50 % niet meer in Vlaanderen. Over en uit, game over.

goed mogelijk. maar de kiezer is wispelturig, alles kan.

vrijevlaming 14 juli 2008 08:12

natuurlijk gaat leterme dat proberen. Anders is het gedaan met hem. De vraag is: n-va mag dit zeker niet slikken, en dan zou wel eens iets kunnen gebeuren zoals vlijmscherp hier schetst (misschien wel iets minder straf, maar toch iets in die trant)

Tejokus 14 juli 2008 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3562470)
goed mogelijk. maar de kiezer is wispelturig, alles kan.

.... de Blauwen lachen zich kapot.
(nu ook)

sjarel 14 juli 2008 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 3562469)

Hier ga je iets te snel volgens mij al hoop ik van niet. Soit, voor mij hoeft een splitsing niet per se maar een confederatie is wel het minimum. En opnieuw uitstel is gewoon verbergen dat alles stilstaat...

Vraag 1 is stilaan geen vraag meer, nl Leterme heeft geen akkoord maar zal een intentieverklaring tot verder onderhandelen voorlezen (met veel dramatisch gezeur over de socio-economische toestand en koopkracht) en uitstel vragen.

Vraag 2 : zal NVA het kartel opblazen? Dat wil ik eigenlijk toch wel eens zien... Ik ben daar nog niet zo zeker van. Maar dat lijkt mij wel de sleutel.

Vraag 3 : ALS de NVA het kartel opblaast : wie loopt over van de CD&V naar de NVA? Zijn eigen partij zal hij wel proberen te overtuigen van uitstel door zogezegd Peeters in de onderhandelingen te betrekken vanaf nu.

Veel zal ook afhangen van hoe de andere vlaamse partijen weer op elkaar gaan bashen ipv zoals de franstaligen in het communautaire eens op 1 lijn te staan.

Keats 14 juli 2008 08:23

Natuurlijk gaat ie om uitstel vragen. Als je dat al niet ziet aankomen... De volgende datum ligt vast wel ergens in september of october... en dan gaan we met z'n allen uitkijken naar de 'volgende crisis'. Eigenlijk verkeerrt het land in permanente crisis, maar ok, zolang de mensen op straat er niks van merken zal er wel vrij weinig gebeuren.

Cyrano 14 juli 2008 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 3562471)
natuurlijk gaat leterme dat proberen. Anders is het gedaan met hem. De vraag is: n-va mag dit zeker niet slikken, en dan zou wel eens iets kunnen gebeuren zoals vlijmscherp hier schetst (misschien wel iets minder straf, maar toch iets in die trant)

De 23 % van het kartel kan je opsplitsen in 12 % oude CVP, 6 % jong en vlaamse CD&V, 5 % NVA. Als de clash komt dan zit het er in dat de oude CVP-CD&V blijft zitten met 15-16 % en de rest samen met en in de NVA aan de kant gaat staan. Durven de krokodillen dit aan ? Ik twijfel. Zij houden te zeer aan de macht en het ACV geeft geen posities af.

Een NVA van 5+3 % aan de vlaamse overkant plus 19 % VB en 13 % LLD is te bedreigend. Zij zullen kiezen voor de macht.

Ofwel nog even blijven aanmodderen binnen de Belgische structuur ofwel mee oversteken en het verschil maken.

sjarel 14 juli 2008 08:25

Citaat:

Wel ik denk dat het net met hem gedaan is als hij probeert door te gaan. Als hij er nu de stekker uittrekt en het goed uitlegt dat hij echt alles geprobeerd heeft, gaat hij volgens mij bij veel vlamingen nog op sympathie kunnen rekenen.
Nu gaat iedereen gewoon zien dat hij voor eigen rekening rijdt en dan gaat de afrekening des te harder zijn.

Tejokus 14 juli 2008 08:30

Citaat:

Zonder de NV-A was er een oplossing.
Een in de trend van de oude garde ;)

Met de NV-A nu?
Die moeten serieuze bochten gaan maken, dunne vissen gaan eten
en plat op hun buik onder de lat door.
In het andere geval > quit NV-A zoals op de nota stond van die van Vilvoorde.

Daarbij; ik vrees voor de reactie en het kiesgedrag van de NV-A-kiezers.
Ik bedoel dat ze op hun neus gaan vallen hoe het resultaat morgen
ook zal zijn.
Of er moet een grote staatshervorming komen en dat zou ik op dit moment
een sterk staaltje heten van Ives en co.

Wat Peeters en zijn 'voorzitster' doen binnen CD&V vind ik niet netjes.
Die willen Yves L. opofferen zodat de partij "slachtoffer" kan spelen in aanloop
van de verkiezingen van volgend jaar.

Met een ding had Jean-Luc D. gelijk: een big bang in de politiek kan nooit.

De grote winnaars aan Vlaamse kant: die Blauwtjes.
Die lachen zich een bult....

Petrus Cass 14 juli 2008 08:35

Nu we toch over staathervorming en Leterme bezig zijn...

Het is toch onhoudbaar om leider te zijn/te blijven van een federale regering zonder krediet te hebben/aanvaard te worden door één regio...
En hier moet je natuurlijk het systeem in vraag stellen...

Ook al had Leterme 800.000 stemmen... dit waren regionale stemmen, geen federale !!!

Toch nog eens de simplistische oplossing van Guy Vanhengel in LA LIBRE : "BHV splitsen en één federale kieskring" !

Cyrano 14 juli 2008 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 3562487)
Zonder de NV-A was er een oplossing.
Een in de trend van de oude garde ;)

Met de NV-A nu?
Die moeten serieuze bochten gaan maken, dunne vissen gaan eten
en plat op hun buik onder de lat door.
In het andere geval > quit NV-A zoals op de nota stond van die van Vilvoorde.

Daarbij; ik vrees voor de reactie en het kiesgedrag van de NV-A-kiezers.
Ik bedoel dat ze op hun neus gaan vallen hoe het resultaat morgen
ook zal zijn.
Of er moet een grote staatshervorming komen en dat zou ik op dit moment
een sterk staaltje heten van Ives en co.

Wat Peeters en zijn 'voorzitster' doen binnen CD&V vind ik niet netjes.
Die willen Yves L. opofferen zodat de partij "slachtoffer" kan spelen in aanloop
van de verkiezingen van volgend jaar.

Met een ding had Jean-Luc D. gelijk: een big bang in de politiek kan nooit.

De grote winnaars aan Vlaamse kant: die Blauwtjes.
Die lachen zich een bult....

:-D Het kerkhof van de CVP-CD&V ligt vol van vermoorde vaders; Er kan er altijd eentje bij. Oefening baart kunst.

FDM 14 juli 2008 08:43

Dewever gaat het kartel opblazen een uur voor het parlementair verlof begint

Tejokus 14 juli 2008 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 3562494)
:-D Het kerkhof van de CVP-CD&V ligt vol van vermoorde vaders.

Er kan er altijd eentje bij. Oefening baart kunst.

Hahaha.
Jaja zo is het.
Als ik Ives was dan zou ik morgen met een vuist op die spreekstoel slaan
en dan direct naar de koning;)
(�* la Leo T.)

(goed 1ste zin van jou, ferm gevonden, echt waar :-) )

vrijevlaming 14 juli 2008 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FDM (Bericht 3562506)
Dewever gaat het kartel opblazen een uur voor het parlementair verlof begint

haha, dat zou lachen zijn. Iedereen al in vakantiestemming en dan plots: "meneer de voorzitter, nog een kleine mededeling vooraleer we op congee vertrekken..."

Cyrano 14 juli 2008 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 3562513)
haha, dat zou lachen zijn. Iedereen al in vakantiestemming en dan plots: "meneer de voorzitter, nog een kleine mededeling vooraleer we op congee vertrekken..."

Et, alors ?

"We nemen hier van akte en zullen in september bij de eerstvolgende stemming wel merken wie nog mee doet. Goede reis en tot in de pruimentijd."

Tejokus 14 juli 2008 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 3562513)

Hahaha.... weer raak:lol:
Zouden ze nog koopkracht hebben om op vakantie te gaan?

Tejokus 14 juli 2008 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 3562520)
Et, alors ?

"We nemen hier van akte en zullen in september bij de eerstvolgende stemming wel merken wie nog mee doet. Goede reis en tot in de pruimentijd."

Tiens, het zijn hier elke dag pruimen :lol:
Kunde beter van "afgaan": soms gewoon en soms gelijk ne gieter.
Past hier perfect in dit politieke plaatje.

vlijmscherp 14 juli 2008 08:58

wat me wel opvalt is dat de schuld al duidelijk in de schoenen van CD&V wordt geschoven. zij zouden niet kunnen leven met een compromis. maar dat het FDF ook niet kan leven met een splitsing van BHV zonder uitbreiding van Brussel, daar wordt dan weer zedig over gezwegen...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be