Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   Was dit de juiste beslissing van Leterme? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109328)

Montalcino 15 juli 2008 11:21

Was dit de juiste beslissing van Leterme?

Op diverse krantensites woeden er hevige discussies over het ontslag van de regering Leterme I. Wat vindt u?

vlijmscherp 15 juli 2008 11:23

4 maand te laat, maar ja.

Montalcino 15 juli 2008 11:24

Ik vind persoonlijk van wel, omdat ik vind dat de democratische grondbeginselen geschonden worden als een minderheid haar wil kan dicteren aan de meerderheid. Aan dat wansmakelijke spel blijven deelnemen heeft Leterme niet willen doen.

Goede beslissing en een opportuniteit om het initiatief aan de regio's te laten om samen iets te doen. Of dat laatste zal gebeuren is niet duidelijk, maar de tijd brengt raad.

Ongetemde Leeuw 15 juli 2008 11:47

De man begint zelfs een deel van mijn respect terug te krijgen :D

Vette Pois(s)on 15 juli 2008 11:50

Erg dat het zover is gekomen, maar ik denk dat hij niet anders kon. (heeft het nog lang uitgehouden vind ik)

Geertje 15 juli 2008 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3565232)
Op diverse krantensites woeden er hevige discussies over het ontslag van de regering Leterme I. Wat vindt u?

Dit is de enige oplossing. Anders was het verder lullen tot de volgende verkiezing zonder een stap verder te geraken.

lollysticky 15 juli 2008 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 3565322)
De man begint zelfs een deel van mijn respect terug te krijgen :D

idd!

Kay_ 15 juli 2008 11:55

Uiteraard, Leterme heeft geprobeerd wat hij kon. Het zijn de Franstaligen die alles geblokkeerd hebben, dat kan zelfs een mol zien.
Ook handig voor Leterme om bij eventueel volgende verkiezingen als martelaar ten strijde te trekken.

Chipie 15 juli 2008 11:56

Volgens een poll op DS:

Vraag van de dag
Ontslag Leterme

Leterme heeft het ontslag van zijn regering aangeboden aan de koning

Wie draagt volgens u de meeste verantwoordelijkheid voor deze crisis?'
Yves Leterme
13.94%

Bart Dewever
13.66%

Didier Reynders
31.45%

Joëlle Milquet
33.57%

Iemand anders
7.38%

Al 5043 stemmen |

Ongetemde Leeuw 15 juli 2008 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 3565340)
Dit is de enige oplossing. Anders was het verder lullen tot de volgende verkiezing zonder een stap verder te geraken.

Ja, en wiens schuld zou dat zijn?

Geertje 15 juli 2008 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 3565379)
Ja, en wiens schuld zou dat zijn?

De Vlamingen : omdat ze zich domweg aan het lijntje lieten houden door franstaligen die nooit een oplossing wilden. Enkel een harde reactie tegen Milquet en Co had een oplossing kunnen brengen, maar men wou Milquet niet voor het hoofd stoten en dat was natuurlijk dom. Want Milquet was de trouwe soldaat van Di Rupo die alweer het doel had zoveel ogelijk poen uit Vlaanderen te halen om in de zakken van de franstalige maffia te doen belanden.

Gwyndion 15 juli 2008 12:06

Goede beslissing zolang dit geen maneuvre wordt om voorbij 15 juli te zeilen.

Kay_ 15 juli 2008 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3565393)

Hoe zou dat dan nog mogelijk zijn?

Gwyndion 15 juli 2008 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 3565400)

Hoe ze het nog zouden kunnen geen flauw idee, lijkt me weinig waarschijnlijk met de onwil van velen nu maar we kunnen niet uitsluiten dat ze een konijn uit de hoed toveren om 'la belgique" te redden

Ongetemde Leeuw 15 juli 2008 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 3565400)

Indien de koning weigert. Of indien hij het ontslag accepteert, reynders aanstelt, en Cd&v toch in de regering blijft zitten.

Mahalingam 15 juli 2008 12:50

Ik zeg ja. want deze regring is gekomen op aandrang van de EU. Met slechts als doel om het Lissabon verdrag te laten goedkeuren door de parlementen.
Dat is een paar dagen geleden gebeurt dus is de regering nu overbodig.
Met het overgeven de souvereiniteit wordt elk land een provincie van de EU en een regering dient slechts om EU-richtlijnen in te voeren. België heeft geen federale regering nodig. Die taak wordt overgenomen door het federale Europa.

Ongetemde Leeuw 15 juli 2008 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 3565525)
Ik zeg ja. want deze regring is gekomen op aandrang van de EU. Met slechts als doel om het Lissabon verdrag te laten goedkeuren door de parlementen.
Dat is een paar dagen geleden gebeurt dus is de regering nu overbodig.
Met het overgeven de souvereiniteit wordt elk land een provincie van de EU en een regering dient slechts om EU-richtlijnen in te voeren. België heeft geen federale regering nodig. Die taak wordt overgenomen door het federale Europa.

Beetje complot achtig, niet? :D

Bad Attila 15 juli 2008 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 3565393)

Volgens mij is dit nochtans wat er gebeurd is.

Mooi manoeuver van Leterme (een echte tsjevenstreek als je het mij vraagt):
- Kartel gered en "wij hebben woord gehouden"
- institutionele onderhandelingen ondertussen wel uitgesteld tot na de zomer. Want ja, wat gaat er na de zomer gebeuren, behalve nieuwe regeringsonderhandelingen?

Gwyndion 15 juli 2008 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 3565584)
Volgens mij is dit nochtans wat er gebeurd is.

Mooi manoeuver van Leterme (een echte tsjevenstreek als je het mij vraagt):
- Kartel gered en "wij hebben woord gehouden"
- institutionele onderhandelingen ondertussen wel uitgesteld tot na de zomer. Want ja, wat gaat er na de zomer gebeuren, behalve nieuwe regeringsonderhandelingen?

Ik vrees het ook, ik hoop dat de CD&V achterban Leterme tegenhoud dit te doen.

N-VA 15 juli 2008 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw (Bericht 3565479)
Indien de koning weigert. Of indien hij het ontslag accepteert, reynders aanstelt, en Cd&v toch in de regering blijft zitten.

CD&V zou gek zijn om Didier Reynders te steunen nadat hij Leterme bleef tegenwerken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be