Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage
(Bericht 3567708)
Zo kan je ook stellen: Legaliseer alle diefstallen, dan zijn we af van diefstalmisdaden. Of stop met verkrachtingen te vervolgen, dan zijn we van die misdaden af.
|
Ik ben inderdaad voor het afschaffen van de meeste misdaden die geen slachtoffer hebben. Men zou gewoon consistent moeten zijn en de geen onderscheid maken tussen sigaretten, alcohol, of drugs.
Diefstal is iets helemaal anders, daar is er een duidelijk slachtoffer.
Citaat:
Dat zal inderdaad hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Wat ik echter wel zie gebeuren (indien er een algemene legalisatie wordt doorgevoerd) is dat het product een groter doelpubliek kan aanspreken, éénmaal het uit de illegaliteit is. Dat leidt (ceteris paribus) op termijn tot meer gebruikers in relatieve termen.
|
Als mensen willen roken, dat ze dan maar doen. Als ze willen drinken, dat ze dan maar doen. Als ze drugs willen gebruiken, net hetzelfde. Het is niet aan de overheid te zeggen welke risicos mensen mogen nemen met hun gezondheid. En dan nog zo arbitrair erin zijn. De enige reden waarom drugs illegaal zijn is omdat dat historisch zo gegroeid is. Niet uit redenen van rechtvaardigheid ofzo.
Meer gebruikers van drugs is op zich zelfs niet zo erg. Wat wel erg is, is dat de huidige gebruikers enorm veel geld aan hun drugs moeten geven, ze hier met niemand over kunnen praten, ze gedwongen worden om te stelen of in de prostitutie gedwongen worden. En dit terwijl de drugsdealer, maffia gouden zaken doet en het geld dat ze hiermee verdienen gaat heus niet naar vreedzame doelen.
Lijm is legaal, je kan dat snuiven, het is schadelijk, het is verslavend, toch zie ik geen grote hoeveelheid mensen daaraan sterven. Waarom zou het met drugs anders.
|