Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC
(Bericht 3567160)
En waar zit de staatshervorming ergens in dit tijdschema?
|
Redelijk gauw nadat bhv gestemd is in de kamer, zie ik de onderhandelingen eindelijk opstarten.
De vraag om Brussel uit te breiden, kan dan nog moeilijk aan de orde zijn. (ze gaan wel krijsen gelijk varkens die gekeeld worden, maar ze zullen het moeten aksepteren).
De frankofwieten gaan natuurlijk nog eisen stellen, maar het zullen eisen zijn die de Vlamingen "gemakkelijker" kunnen toegeven.
Genre: als de deelstaten verantwoordelijkheid zullen dragen inzake fiskaliteit, welke solidariteit zal daarop nog spelen ... een pure sentenkwestie dus. Geen erg, als het transparant zal zijn, kan het binnen de perken gehouden worden.
Moet ik nog verder kijken in mijn bol?
Als die staatshervorming er zal zijn, hoe zal Vlaanderen dan ooit nog zelfstandig worden?
Ik vrees ervoor. Vanaf dan zal het (weer) iets zijn van lange adem. Verdamping langs boven, (langs Europa) zal moeten aangemoedigd worden.
Als mijn voorspellingen niet uitkomen, vb. geen echte onderhandelingen onmiddellijk na de bhv-stemming (of nog erger: de ene of andere minister tracht de stemming niet in het staatsblad te krijgen ...), dan zie ik Vlaanderen in krisissfeer toch onafhankelijk worden. Anders niet.
De sleutel ligt dus wel degelijk in franstalige handen.
Mijn oplossing voor Brussel, heb ik al enkele malen uitgelegd: het (on)land B. zal blijven bestaan, echter met alleen het grondgebied Brussel, en zelfs met beperkte bevoegdheden, want de bevoegdheden van de gemeenschappen blijven bij de gemeenschappen.
Vlaanderen (en Wallonië) hebben dan invloed via de voorwaarden die ze zullen kunnen stellen aan hun finansiële injekties (beliris-fonds).