Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Nieuwe reactionaire encycliek 'Spe Salvi' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109378)

Esperanza 15 juli 2008 22:22

Nieuwe reactionaire encycliek 'Spe Salvi'

Paus Benedictus heeft nog eens een nieuwe encycliek 'Spe Salvi' geschreven, uitgegeven in 8 talen.

Een kleine samenvatting over het ideeëngoed dat de RKK anno 2008 (nog steeds) hanteert :

Citaat:

- Wie zonder God leeft, heeft geen hoop en kent slechts leegte.

- De verworvenheden van de Verlichting zijn een leeg gedachtengoed.

- Degene die God afwijst zal door het Kwade worden overmand.

- Het Geloof dient terug actief in de politiek worden gebracht.

- Politieke beslissingen mogen niet tegen de leer van de Kerk indruisen.

- De wetenschap heeft een véél te dominante positie verworven.
Qua onverholen minachting tegenover anders-gelovigen of niet-gelovigen kan dit wel tellen!

Een fanatiek afwijzen van de moderne verworvenheden en het naar voor schuiven van een reactionair obscurantisme als alternatief.

Bij wijze van vingeroefening, vervang 'God' eens door 'Allah' en je waant je in Iran....

Willen de katholieken die ook maar een laatste greintje fatsoen beschikken bij het verlaten van de kamer het licht uitdoen?

http://www.vatican.va/holy_father/be...-salvi_en.html
http://www.grootinquisiteur.nl/content/view/231/32/
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...encycliek.html

koewachtenaar 15 juli 2008 22:27

Wie geloofd die mensen nog?

Andro 15 juli 2008 22:38

Citaat:

Dat manneke in soepjurk krijgt dictatoriale trekjes.

koewachtenaar 15 juli 2008 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 3567599)

Die man is een fascist. U zal leven zoals ik het wil of anders... ja wat anders?

dirk001 15 juli 2008 23:29

Citaat:

Ik zou zeggen hier kan ik me wel in vinden, behalve dat het moet zijn "niet tegen de leer van de bijbel indruisen"

Patsy Stone 15 juli 2008 23:30

De laatste stuiptrekkingen van een organisatie die voelt dat het einde nadert. Heeft verder niet veel om het lijf.

longhorn 15 juli 2008 23:51

De meeste katholieken die ik ken, leggen een groot deel van de pauselijke 'geboden' naast zich neer en belijden hun geloof op hun eigen manier en volgens hun eigen interpretatie van goed en kwaad. Vanwaar toch die haat bij jullie tegenover die mensen?

filosoof 15 juli 2008 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3567760)
De laatste stuiptrekkingen van een organisatie die voelt dat het einde nadert. Heeft verder niet veel om het lijf.

Nog 7% kerkgangers in dit land...

filosoof 15 juli 2008 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3567795)
De meeste katholieken die ik ken, leggen een groot deel van de pauselijke 'geboden' naast zich neer en belijden hun geloof op hun eigen manier en volgens hun eigen interpretatie van goed en kwaad. Vanwaar toch die haat bij jullie tegenover die mensen?

Geen haat tegen die mensen, wel wantrouwen tegenover Ben E Dict(ator)

Esperanza 16 juli 2008 04:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3567760)

De theocratische staat Vaticaan beschikt over veel meer (politieke) macht dan je mocht denken.

Het is in onze contreien nog niet eens zó lang geleden dat alle registers werden opengetrokken teneinde het democratisch referendum in Ierland over echtscheiding te kelderen. Een mooier voorbeeld van een totale minachting en misprijzen voor een democratisch proces in een soevereine staat ten voordele van obscure religieuze voorschriften is er niet. Echtscheiding dan nog, nota bene!

Het is tevens niet voor niets dat het Vaticaan tijdens VN-conferenties er geen graten in ziet een monsterverbond te sluiten met de meest achterlijke islamitische landen teneinde hun religieuze agenda er door te drukken.

Nu mag de macht van de RKK in West-Europa tanende zijn, er zijn zat genoeg landen/continenten waar dit niet het geval is.

Ik ben iets minder optimistischer.

Esperanza 16 juli 2008 05:01

Citaat:

Haat? Waar haal jij dat vandaan? 8O

Zelfs nú nog zijn zogenaamde "gematigde en verlichte" katholieken actief die voorstander om hún religieuze regels terug in een wettelijk kader te gieten. Het feit dat ze ervoor pleiten dat dit door een democratische meerderheid dient te worden beslist, verandert niets aan het gegeven.

Het feit dat ik weiger mij te onderwerpen aan obscure religieuze voorschriften, vervaardigd door zelfbenoemde aardse vertegenwoordigers van één of andere vermeende godheid én politiek in wetten vastgelegd, en bijgevolg niet volwaardig zélf kan (kon) beslissen over mijn eigen leven, schakel jij gelijk aan "haat"???

Een wel uiterst bizarre redenering, zeker voor iemand als jij die in een land leeft waar het religieuze christelijke en evangelische aspect alomtegenwoordig is, zoniet tot in het extreme is doorgetrokken.

Another Jack 16 juli 2008 09:27

Citaat:

Dat zijn dan ook protestanten.

Voor de goede verstaanders, er is hier volgens mij geen haat tegen gelovigen.
Wel is er dikwijls kritiek op de RKK (en haar volgelingen) wanneer deze haar boekje te buiten probeert te gaan. De minachting (moeten we de Pruis zijn bloemlezing weer pasten?) tegen ongelovigen stoort u blijkbaar minder.

Patsy Stone 16 juli 2008 12:23

Citaat:

De meeste katholieken die ik ken, leggen een groot deel van de pauselijke 'geboden' naast zich neer en belijden hun geloof op hun eigen manier en volgens hun eigen interpretatie van goed en kwaad.

Dan zijn het dus geen katholieken.

Citaat:

Vanwaar toch die haat bij jullie tegenover die mensen?
Haat? In geen geval. Van mij mag iedereen doen wat ie wil, maar liever niet op mijn kosten.

system 16 juli 2008 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3567562)
Paus Benedictus heeft nog eens een nieuwe encycliek 'Spe Salvi' geschreven, uitgegeven in 8 talen.
Een kleine samenvatting over het ideeëngoed dat de RKK anno 2008 (nog steeds) hanteert :

Qua onverholen minachting tegenover anders-gelovigen of niet-gelovigen kan dit wel tellen!

Een fanatiek afwijzen van de moderne verworvenheden en het naar voor schuiven van een reactionair obscurantisme als alternatief.

Bij wijze van vingeroefening, vervang 'God' eens door 'Allah' en je waant je in Iran....

Willen de katholieken die ook maar een laatste greintje fatsoen beschikken bij het verlaten van de kamer het licht uitdoen?

http://www.vatican.va/holy_father/be...-salvi_en.html
http://www.grootinquisiteur.nl/content/view/231/32/
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...encycliek.html

Wie leest zoiets nog.

the_dude 16 juli 2008 15:24

lezen is 1 iets, het geloven echter brengt ontploffingsgevaar met zich mee.

longhorn 16 juli 2008 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 3569085)
lezen is 1 iets, het geloven echter brengt ontploffingsgevaar met zich mee.

Islamofoob.

Svennies 16 juli 2008 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 3567599)

Tja, wat wil je, die heeft tijdens zijn jeugd nog een opleiding gehad bij die vredelievende Hitlerjugend van goeie ouwe adolf H....

Eens geleerd ,nooit vergeten,zullen we maar zeggen....;-)

Jan van den Berghe 16 juli 2008 23:44

Nogal een merkwaardige reeks reacties hier van mensen die denken ze de grote vrijdenkers zijn. Eigenlijk getuigt het juist van minachting tegenover gelovigen. M.a.w. men beschuldigt de paus van allerlei zaken waar men eigenlijk zelf aan lijdt.

Geert C 17 juli 2008 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3568528)
Dan zijn het dus geen katholieken.

Wie het niet eens is met de standpunten van het Vaticaan is geen katholiek? In welke eeuw denkt u soms dat we leven? De mensen binnen het Vaticaan die ijveren voor een liberaler standpunt over, bijvoorbeeld, condooms zijn volgens u dus geen katholiek? :?

driewerf 17 juli 2008 03:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3570530)
Wie het niet eens is met de standpunten van het Vaticaan is geen katholiek?
...
De mensen binnen het Vaticaan die ijveren voor een liberaler standpunt over, bijvoorbeeld, condooms zijn volgens u dus geen katholiek? :?

Interessante vraag.
Hoever mag je van de "encyclopedische definitie" van een stroming/strekking/ tendens afwijken, alvorens er niet meer toe te behoren?

Mag een moslim varkensvlees eten?
Mag een katholiek aan de Onbevlekte Ontvangenis twijfelen?
Mag een marxist het bestaan van klassen ontkennen?
Mag een democraat de UVRM flauwe kul vinden?
Mag een vegetarier één maal per week vlees eten?

etc.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be