Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   een gesprek gehad met een waal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109513)

pekka_123 17 juli 2008 21:40

een gesprek gehad met een waal

Wie van jullie heeft ooit een gesprek gehad met een waal? Een persoonlijk gesprek dat niet werk of politiek gerelateerd is
  • 15 minuten
  • Een half uurtje
  • een uur
  • twee uur
  • Neen, nog niet maar ik zou het wel willen.
  • Neen, waarom zou ik?
  • Regelmatig een gesprek van meer dan een half uur

Rr00ttt 17 juli 2008 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pekka_123 (Bericht 3573725)
Wie van jullie heeft ooit een gesprek gehad met een waal? Een persoonlijk gesprek dat niet werk of politiek gerelateerd is
  • 15 minuten
  • Een half uurtje
  • een uur
  • twee uur
  • Neen, waarom zou ik?

Ik spreek regelmatig met walen. Wat is uw punt eigenlijk? De gemiddelde waal is een mens net zoals u en ik. Neemt niet weg dat ik het land gesplitst wil zien :)

Pelgrim 17 juli 2008 22:25

Ik spreek wel eens met Walen die ook het land willen splitsen.

mikey32 17 juli 2008 22:33

Citaat:

• 15 minuten
  • Een half uurtje
  • een uur
  • twee uur
  • Neen, waarom zou ik?

Ik heb zelfs waalse vrienden en een stuk waalse schoonfamilie.
Ik praat daar veel me...over wat we op de bbq gaan leggen, welk weer het is, in welk deel van Brussel hun vrienden bijeengeslagen zijn, over kleding,...
En ik hou de tijd niet echt in het oog als ik met hun praat :)
En een groot deel van hun kan het geen zak schelen dat België gesplitst kan (zal) worden... Die mensen hebben andere dingen aan hun hoofd.

Had je nu gezegd "franstaligen uit de Rand"... dan was het natuurlijk een ander verhaal geweest. Dat begint na een minuut over gezever zoals :
1/ Waarom ze briefwisseling in het Nederlands krijgen
2/ Dat het toch wel schandalig is dat het personeel in de winkels in Mechelen een accent heeft als ze Frans praten
3/ BHV

Probeer vooral NOOIT aan zo'n mensen uit te leggen wat de splitsing van de kieskring BHV werkelijk inhoudt... ze begrijpen het gewoon niet. Zelfs niet met tekeningetjes erbij. Voor hun staat de splitsing van een kieskring gelijk aan de splitsing van België :)

Voor de meeste Walen die ik ken is een Vlaming gewoon iemand die in de andere kant van België woont.
Voor franstaligen uit de Rand gelden compleet andere definities, naar gelang wat je tegen hun vertelt :
1/ "ik ben fier dat ik een Vlaming ben" = "Hij is een racist"
2/ "ik ben voor de splitsing van BHV" = "Hij is een separatist"
3/ "ik vindt de Gordel wel tof om te doen" = "Hij gaat 4 nieuwe fietsbanden kopen"

En als je een franstalige uit de Rand echt heel kwaad wil maken, maar ook rap de mond wil snoeren, dan vertel je dit :
FDF = Front der Franstaligen
VB= Vlaams Belang (of Vlaams Blok)
Een Front is een aanvallende tactiek in oorlogsvoering, terwijl een blok een verdedigende tactiek is. Franstaligen en Vlamingen zijn gewoon 2 bevolkingsgroepen. Kort samengevat betekend dit dus dat FDF een aanvallende partij van Franstaligen is, terwijl VB een verdedigende partij van Vlamingen is.
Je kan er desnoods een woordenboek bijhalen, de omschrijving van de termen "front" en "blok" staan er in. Niet dat dat veel zal helpen... de meeste Franstaligen uit de Rand hebben ook niet echt veel respect voor een woordenboek. (en zeker geen Nederlands Veklarend....want dat zal wel fout zijn)

Jaani_Dushman 17 juli 2008 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 3573743)
Ik spreek regelmatig met walen. Wat is uw punt eigenlijk? De gemiddelde waal is een mens net zoals u en ik. Neemt niet weg dat ik het land gesplitst wil zien :)

²

born2bewild 17 juli 2008 22:34

Citaat:

• 15 minuten
  • Een half uurtje
  • een uur
  • twee uur
  • Neen, waarom zou ik?

praat u wel eens met uw goudvis.
Niet werk gerelateerd welteverstaan.

Jaani_Dushman 17 juli 2008 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mikey32 (Bericht 3573891)
En als je een franstalige uit de Rand echt heel kwaad wil maken, maar ook rap de mond wil snoeren, dan vertel je dit :

Als je een FDF'er écht wil kwaadmaken, dan moet je hem gewoon een "flamand d'expression française" noemen. :-P

moser 17 juli 2008 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 3573743)
De gemiddelde waal is een mens net zoals u en ik. Neemt niet weg dat ik het land gesplitst wil zien :)

Feitelijk is die zin niet helemaal logisch. Als het niet aan de Walen ligt als mens , dan ligt het probleem bij het "instituut België" . Best begrijpbaar en aannemelijk , maar als het probleem bij het instituut België ligt , waarom dan als oplossing een staat bedenken waarbij de gewone man uit pakweg Charleroi niet meer bij hoort. Ik bedoel zorg er dan voor dat dat instituut gewijzigd wordt op de gewenste manier zonder dat ge de boel gewoon opblaast.

Als ik met mijn echtgenote nog goed overéénkom , dan scheid ik niet. Maar als wij samen problemen hebben die enkel gerelateerd zijn aan de indeling van ons huis dan innoveren of veranderen we SAMEN dat huis maar we gaan niet elk apart in een nieuw huis gaan wonen , aangezien we nog goed overéénkomen zou dat niet echt logisch zijn.

Separer et exclure sont des verbes similaires.

mikey32 17 juli 2008 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3573904)
Als je een FDF'er écht wil kwaadmaken, dan moet je hem gewoon een "flamand d'expression française" noemen. :-P

LOL... ja dat werkt ook :)

PS : Maar ik vraag praktisch nooit of ze nu FDF stemmen of niet. Waar ik woon, ken ik bv ook franstaligen die op de VLD stemmen en -raar maar waar- vlamingen die op het FDF stemmen.
Ik heb bij de vorige verkiezingen eens aan 2 Vlaamse kennissen gevraagd waarom ze nu feitelijk op het FDF gestemd hadden : "omdat ik voor eenheid van België ben" en "omdat mijn broer gezegd heeft dat ik daarop moest stemmen".
Qua idiote antwoorden kan dat tellen :)

mikey32 17 juli 2008 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door moser (Bericht 3573938)
Maar als wij samen problemen hebben die enkel gerelateerd zijn aan de indeling van ons huis dan innoveren of veranderen we SAMEN dat huis maar we gaan niet elk apart in een nieuw huis gaan wonen , aangezien we nog goed overéénkomen zou dat niet echt logisch zijn.

Maar als je nu problemen hebt over :
1/ de indeling van het huis
2/ wie er thuis werkt en wie niet
3/ wie de rekeningen betaald en wie niet
4/ ...

Dan is het toch beter van te scheiden hoor....

pekka_123 17 juli 2008 23:43

WAAL, geen brusselaar

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mikey32 (Bericht 3573891)
Ik heb zelfs waalse vrienden en een stuk waalse schoonfamilie.
Ik praat daar veel me...over wat we op de bbq gaan leggen, welk weer het is, in welk deel van Brussel hun vrienden bijeengeslagen zijn, over kleding,...
En ik hou de tijd niet echt in het oog als ik met hun praat :)
En een groot deel van hun kan het geen zak schelen dat België gesplitst kan (zal) worden... Die mensen hebben andere dingen aan hun hoofd.

Had je nu gezegd "franstaligen uit de Rand"... dan was het natuurlijk een ander verhaal geweest. Dat begint na een minuut over gezever zoals :
1/ Waarom ze briefwisseling in het Nederlands krijgen
2/ Dat het toch wel schandalig is dat het personeel in de winkels in Mechelen een accent heeft als ze Frans praten
3/ BHV

Probeer vooral NOOIT aan zo'n mensen uit te leggen wat de splitsing van de kieskring BHV werkelijk inhoudt... ze begrijpen het gewoon niet. Zelfs niet met tekeningetjes erbij. Voor hun staat de splitsing van een kieskring gelijk aan de splitsing van België :)

Voor de meeste Walen die ik ken is een Vlaming gewoon iemand die in de andere kant van België woont.
Voor franstaligen uit de Rand gelden compleet andere definities, naar gelang wat je tegen hun vertelt :
1/ "ik ben fier dat ik een Vlaming ben" = "Hij is een racist"
2/ "ik ben voor de splitsing van BHV" = "Hij is een separatist"
3/ "ik vindt de Gordel wel tof om te doen" = "Hij gaat 4 nieuwe fietsbanden kopen"

FDF = Front der Franstaligen
VB= Vlaams Belang (of Vlaams Blok)
Een Front is een aanvallende tactiek in oorlogsvoering, terwijl een blok een verdedigende tactiek is. Franstaligen en Vlamingen zijn gewoon 2 bevolkingsgroepen. Kort samengevat betekend dit dus dat FDF een aanvallende partij van Franstaligen is, terwijl VB een verdedigende partij van Vlamingen is.
Je kan er desnoods een woordenboek bijhalen, de omschrijving van de termen "front" en "blok" staan er in. Niet dat dat veel zal helpen... de meeste Franstaligen uit de Rand hebben ook niet echt veel respect voor een woordenboek. (en zeker geen Nederlands Veklarend....want dat zal wel fout zijn)

Ik heb het dus over iemand uit Wallonie en niet Brussel

lollysticky 18 juli 2008 00:03

ik heb waalse vrienden in mijn gaming-clan... praat ik zeker elke week mee, voor langer dan een half uur... ze zijn echter niet in politiek geïnteresseerd so... ik breng het ook niet aan bod :/ de gesprekken gaan dan ook over hun opleiding, hun leven,... interessante dingen :)

Fozzie 18 juli 2008 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pekka_123 (Bericht 3574022)
Ik heb het dus over iemand uit Wallonie en niet Brussel

Op mijn vorig werk als magazijnier in Wervik (nog net in Vlaanderen, wel tegen de Franse en Waalse grens) waren er een paar Waalse collega's waarmee ik natuurlijk regelmatig sprak (in het Nederlands, tenzij ze niet direct uit hun woorden kwamen, dan hielp ik wel een beetje, ze konden er maar van bij leren).

Ooit hebben we het er wel eens over gehad en toen heb ik het simpel proberen uit te leggen, dat in Vlaanderen de taal spreken van de streek waar je woont gewoon een teken van beleefdheid en respect voor de lokale bevolking is, en dat daarom Vlamingen in het buitenland of zelfs in Wallonië zonder problemen over schakelen naar de lokale taal (want je kan niet verwachten dat iedereen daar alle talen van alle mogelijke toeristen kunnen spreken), zeker als we zouden verhuizen naar dat land. Maar dat we hetzelfde respect verwachten van wie in Vlaanderen komt wonen. De meesten snapten het toen wel, dus kan ik niet anders dan concluderen dat Waalse magazijniers intellectueel veel hoger scoren dan Franstalige politici.

nabat54 18 juli 2008 06:53

Citaat:

• 15 minuten
  • Een half uurtje
  • een uur
  • twee uur
  • Neen, waarom zou ik?

Je peiling is niet echt correct opgesteld....er staat geen timeline op.
Twee uur met een Waal praten en dan 2 jaar niets meer bvb !

Maar goed, om te antwoorden op je vraag.
Ik hou er zo geen statiestieken van bij, maar vermits ik in Brussel werk en dus dagelijks in contact kom met Brusselaars (NL en FR en ...) en Walen (dat zijn ook pendelaars ;-) )
zou ik toch gaan voor de laatste optie, "regelmatig een gesprek van meer dan een half uur"
Gisteren nog een gesprek gehad met een franstalige, die tot voor kort in Brussel woonde, en nu samenwoont met zijn vriendin in Luik (Is dat dan een Brusselaar of ne Waal ? optie Belg telt hier niet hé)
O ja hij is een stuk jonger dan mezelf en het ging over de vakantiepremies /dubbel vakantiegeld en hij speelt op de beurs (Fortis crisis) en wilde wat tips !

Dus ja ik heb persoonlijke (niet werk/ politiek related�* gesprekken met Walen .

Wil je me nu even je bedoeling uitleggen van deze "peiling" of van je" post" ???
Want het ontgaat me een beetje........

en ja Belgie mag barsten !
dwz dat men zal verantwoording moeten afleggen op een Europees niveau en niet meer in het federaal/monarchistisch/ franstalig Belgie die politiek frans gekleurd is.

LastMohican 18 juli 2008 07:13

Ik spreek constant Frans, zowel prive als professioneel en ik heb veel Waalse vrienden. Dat wil niet zeggen dat ik het gedrocht van een constructie dat Belgie is wil in stand houden.

Na de splitsing blijven het even goed vrienden.

Anna List 18 juli 2008 07:15

Citaat:

• 15 minuten
  • Een half uurtje
  • een uur
  • twee uur
  • Neen, waarom zou ik?

tuurlijk, zelfs een Waals liefje gehad
en ja ook over politiek gepraat
en ja Belgie moet barsten,
maar nee, niks tegen Walen dus, maar wel gewoon betere strukturen, beter beleid, meer democratie.

ancapa 18 juli 2008 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican (Bericht 3574188)
Ik spreek constant Frans, zowel prive als professioneel en ik heb veel Waalse vrienden. Dat wil niet zeggen dat ik het gedrocht van een constructie dat Belgie is wil in stand houden.

Gelijklopend verhaal, net als ik. Heel juist voor de rest !!

Echte vrienden blijven, ook na de scheiding...

Zwartengeel 18 juli 2008 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3573859)
Ik spreek wel eens met Walen die ook het land willen splitsen.

Deze week nog op het werk gesproken met een Waal uit Beauvechain. Die was er zowaar akkoord mee dat BHV gesplitst diende te worden, dat de Franstaligen aldaar maar zelf hun eigen kieslijsten moeten opstellen in plaats van op Maingain te stemmen en dat Vlaanderen daarvoor geen compensaties of grond moest in de plaats geven.

vlijmscherp 18 juli 2008 08:31

op dit werk niet veel meer, maar op mijn vorig werk was mijne beste maat ne Waal. ook met de andere Franstalige collega's heb ik goede gesprekken gehad, niet over het werk, niet over de politiek.

samenwerken kan zonder problemen hoor.

Pelgrim 18 juli 2008 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican (Bericht 3574188)

zou je niet zeggen aan uw avatar te zien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be